NewB: nieuwe Belgische bank in oprichting
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: NewB: nieuwe Belgische bank in oprichting
Zou het management van een ethische bank daar niet voor open staan, misschien staat het in de statuten?Tycoon schreef: ↑8 oktober 2022, 13:11De "Say on pay" is enkel bij beursgenoteerde bedrijven of bij ondernemingen/coöperaties waar dat in de statuten staat.KomaanBeurs schreef: ↑8 oktober 2022, 12:31
Dat zal wel niet op de agenda staan, maar aandeelhouders kunnen dat eisen dacht ik.
Bij Fortis gooiden ze met schoenen, maar een mens moet zonder zere voeten thuis raken.
Say on pay
Het aantal beslissingen tijdens AV’en met betrekking tot de beloning blijft groeien. Dit wordt gedreven door de invoering van de herziene Europese richtlijn inzake de rechten van aandeelhouders (de zogenaamde "SRD II"). Deze versterkt de transparantie en openbaarmakingsvereisten met betrekking tot de beloning van bestuurders en managers in beursgenoteerde bedrijven en introduceert het recht van aandeelhouders om hun mening te geven over de remuneratie van bestuurders (het "say on pay"-principe).
https://press.pwc.be/het-salaris-van-de ... ein-winnen
Sommige coöperanten zijn nu al schoenen aan het verzamelen.
Gaat arco achterna. NewB gaf de A-vennoten ook winstbewijzen, die nu waardeloos zijn. De B-vennoten verliezen hun inleg van 20€/aandeel maar de institutionele C-vennoten verliezen wel 200000€/aandeel.
Uittreden is geen optie, omdat de statuten dat tot het derde jaar van de banklicentie verbieden. Dus kan pas vanaf 2023. Zie artikel 11 van de statuten.
https://www.newb.coop/nl/documenten
De A's gaan natuurlijk stemmen voor de voortzetting als (her)verzekeringsmaatschappij. Bij toekomstige winst passeren die tweemaal langs de kassa eens het startup verlies is weggewerkt.
Uittreden is geen optie, omdat de statuten dat tot het derde jaar van de banklicentie verbieden. Dus kan pas vanaf 2023. Zie artikel 11 van de statuten.
De A's gaan natuurlijk stemmen voor de voortzetting als (her)verzekeringsmaatschappij. Bij toekomstige winst passeren die tweemaal langs de kassa eens het startup verlies is weggewerkt.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat een troepTycoon schreef: ↑8 oktober 2022, 14:03 Gaat arco achterna. NewB gaf de A-vennoten ook winstbewijzen, die nu waardeloos zijn. De B-vennoten verliezen hun inleg van 20€/aandeel maar de institutionele C-vennoten verliezen wel 200000€/aandeel.
Kunnen de coöperanten de verloning van het management nog wijzigen bv gouden handdruk naar goed doel?
Neen, zie artikel 26. Ze kunnen wel de weddeschalen verlagen. Maar RvB bepaalt vergoeding managers binnen die schalen.
Zie de informatienota van 1/06/2022 mbt de niet geslaagde kapitaalverhoging: https://files.newb.coop/nl/public/infonote/infonote.pdf
Zie de informatienota van 1/06/2022 mbt de niet geslaagde kapitaalverhoging: https://files.newb.coop/nl/public/infonote/infonote.pdf
Ik weet het niet. Verder doen met enkel verzekeringen en de ethische beleggingen heeft enkel zin als dat hoop heeft rendabel te zijn. Ik had gelezen dat er maar tussen een 3000-4000 verzekeringspolissen zijn verkocht.
Waar ik voorstander van ben, en wat ik ook in een e-mail naar het bestuur van NewB heb verzonden als coöperant-investeerder-klant is;
(deel van de e-mail die ik naar NewB heb gezonden)
Maar in de huidige situatie moet ik u vragen om de waarden van NewB los te laten. Zoek een investeerder ongeacht zijn profiel en eisen om NewB over te nemen. Die investeerder zal meer inspraak, vermoedelijk controle, verwachten en meer potentieel voor return on investment dan onder het huidige model voorzien is.
Dan is dat maar zo.
Probeer te redden wat er te redden is. Ook al moet de broek af. Ook al blijft er dan niet veel of niets meer over wat NewB wenste te zijn. Als het 'game over' is dan is het de plicht van NewB te trachten om waarde te redden voor hun investeerders. Beter coöperant te zijn van een financiële coöperatie die mede-aandeelhouder is van een overgenomen bank zonder veel of geen rechtstreekse impact op die bank dan niets over te houden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dit lijkt mij een alternatief pad, wat niet ter stemming voorligt. Staat er een passage in de statuten hoe je dit voorstel zou kunnen toevoegen aan de stemming?Giskart schreef: ↑8 oktober 2022, 16:37Ik weet het niet. Verder doen met enkel verzekeringen en de ethische beleggingen heeft enkel zin als dat hoop heeft rendabel te zijn. Ik had gelezen dat er maar tussen een 3000-4000 verzekeringspolissen zijn verkocht.
Waar ik voorstander van ben, en wat ik ook in een e-mail naar het bestuur van NewB heb verzonden als coöperant-investeerder-klant is;
(deel van de e-mail die ik naar NewB heb gezonden)Maar in de huidige situatie moet ik u vragen om de waarden van NewB los te laten. Zoek een investeerder ongeacht zijn profiel en eisen om NewB over te nemen. Die investeerder zal meer inspraak, vermoedelijk controle, verwachten en meer potentieel voor return on investment dan onder het huidige model voorzien is.
Dan is dat maar zo.
Probeer te redden wat er te redden is. Ook al moet de broek af. Ook al blijft er dan niet veel of niets meer over wat NewB wenste te zijn. Als het 'game over' is dan is het de plicht van NewB te trachten om waarde te redden voor hun investeerders. Beter coöperant te zijn van een financiële coöperatie die mede-aandeelhouder is van een overgenomen bank zonder veel of geen rechtstreekse impact op die bank dan niets over te houden.
Dat heeft geen zin. NewB is niet levensvatbaar gebleken, en zal dat ook in de toekomst niet meer worden. Einde oefening. Jammer, maar dat was van meet af aan het bekende risico. Er zijn sowieso al teveel financiële spelers op de Belgische markt.
Wat mij betreft onderhandelt NewB met Triodos een regeling om de deposito's en groene kredieten over te nemen, stelt men een samensmelting van de beleggingsfondsen met soortgelijke fondsen voor (ook hiervoor is Triodos een mogelijke partij), en laat men de verzekeringsproducten uitdoven. Dat hoeft waarschijnlijk allemaal niet zo lang te duren. Beter ineens een streep trekken onder het verleden, dan nog een hele poos aan te modderen, waarbij het beschikbare budget tot de laatste cent opgesoupeerd wordt.
Wat mij betreft onderhandelt NewB met Triodos een regeling om de deposito's en groene kredieten over te nemen, stelt men een samensmelting van de beleggingsfondsen met soortgelijke fondsen voor (ook hiervoor is Triodos een mogelijke partij), en laat men de verzekeringsproducten uitdoven. Dat hoeft waarschijnlijk allemaal niet zo lang te duren. Beter ineens een streep trekken onder het verleden, dan nog een hele poos aan te modderen, waarbij het beschikbare budget tot de laatste cent opgesoupeerd wordt.
Dat zou wel zin hebben vanuit marketing standpunt voor sommige banken.
Stel u voor;
Als voorbeeld een bank die waarschijnlijk een van de meest anti-NewB waarden heeft denkbaar als Deutsche Bank. Die zouden met het spreekwoordelijk kleingeld vergeten in een jas in de kleerkast NewB kunnen overnemen.
Ze werken dan verder onder de banklicentie van DB.
Waarom zouden ze dat doen? Om dezelfde reden als als de meeste onethische , meest vervuilende bedrijven, de bedrijven die via hun fabrieken de mensenrechten schenden, een of andere actie doen. Waterputten boren. Hospitalen en scholen bouwen, bomen planten, investeren in windturbines en zonnepanelen. Of als je helemaal niets echt wil doen geld pompen in 'carbon offset projecten' die meestal een lege doos zijn.
Ze besteden soms minder dan 1% van hun middelen daaraan maar kunnen er dan wel mee uitpakken om hun klanten te vertellen hoe dat ze aan het veranderen zijn. Hoe groen en milieubewust ze zijn. Of als bank hoe 'ethisch'.
Greenwashing.
NewB zou een ideale overname voor een grootbank om zich via een dochterbank, een 'merk', van de grootbank, zich een meer verantwoordelijk en ethisch profiel aan te meten. NewB is een koopje voor dat doel.
Stel u voor;
Als voorbeeld een bank die waarschijnlijk een van de meest anti-NewB waarden heeft denkbaar als Deutsche Bank. Die zouden met het spreekwoordelijk kleingeld vergeten in een jas in de kleerkast NewB kunnen overnemen.
Ze werken dan verder onder de banklicentie van DB.
Waarom zouden ze dat doen? Om dezelfde reden als als de meeste onethische , meest vervuilende bedrijven, de bedrijven die via hun fabrieken de mensenrechten schenden, een of andere actie doen. Waterputten boren. Hospitalen en scholen bouwen, bomen planten, investeren in windturbines en zonnepanelen. Of als je helemaal niets echt wil doen geld pompen in 'carbon offset projecten' die meestal een lege doos zijn.
Ze besteden soms minder dan 1% van hun middelen daaraan maar kunnen er dan wel mee uitpakken om hun klanten te vertellen hoe dat ze aan het veranderen zijn. Hoe groen en milieubewust ze zijn. Of als bank hoe 'ethisch'.
Greenwashing.
NewB zou een ideale overname voor een grootbank om zich via een dochterbank, een 'merk', van de grootbank, zich een meer verantwoordelijk en ethisch profiel aan te meten. NewB is een koopje voor dat doel.
Iets voor Dexia - Belfius ?
Kunnen het dan ethisch verkopen als veilige belegging i.p.v. aandelen.
Estate Guru believer.
Mij maakt het uiteindelijk niet uit. Ideaal neemt een of andere buitenlandse coöperatieve bank het over, eentje die wel dicht bij de waarden van NewB staat. Kan ook, dan werken onder een banklicentie van bijvoorbeeld Spanje als bijhuis.
Maar zowat elke Belgische grootbank zou wel een doekje kunnen gebruiken om te kunnen laten zien 'kijk eens hoe ethisch en verantwoordelijk we bezig zijn!'.
Ben dit document aan het doornemen. Probeer te besluiten welke bank ik ga nemen als hoofdbank na NewB.
https://www.fairfin.be/sites/default/fi ... XL_v03.pdf
Er staan vele interessante zaken is maar de grafiek op pagina 17 had de meeste indruk op mij tot nu. Als is pagina 12-13 ook indrukwekkend.
Maar zowat elke Belgische grootbank zou wel een doekje kunnen gebruiken om te kunnen laten zien 'kijk eens hoe ethisch en verantwoordelijk we bezig zijn!'.
Ben dit document aan het doornemen. Probeer te besluiten welke bank ik ga nemen als hoofdbank na NewB.
https://www.fairfin.be/sites/default/fi ... XL_v03.pdf
Er staan vele interessante zaken is maar de grafiek op pagina 17 had de meeste indruk op mij tot nu. Als is pagina 12-13 ook indrukwekkend.
Persoonlijk stel ik mezelf volgende vragen bij de keuze voor een bank :
Draagt deze bank bij aan de werkelijke economie en het lokale weefsel?
Stelt ze voornamelijk hier mensen te werk?
Wat is haar personeelsbeleid?
Wat is haar visie op duurzaamheid?
Hoe transparant zijn haar producten, maar zeker ook in haar aanpak?
Hoe bereikbaar is ze? Waarmee ik niet doel op instant, nu, stante pede.
Maar vooral ook, kunnen we nog gewoon doen. Zonder al die poespas.
Een beetje vergelijkbaar met die Bankwijzer dus.
Bijzonder vreemd toch wel om daar een bank bij te vinden die gelinkt is aan de koninklijke familie van Marokko.
Roept onmiddellijk vragen op of het bankmodel van islamitisch bankieren dan stabieler zou zijn?
En past die bank dat eigenlijk toe...
Bijzonder vreemd toch wel om daar een bank bij te vinden die gelinkt is aan de koninklijke familie van Marokko.
Roept onmiddellijk vragen op of het bankmodel van islamitisch bankieren dan stabieler zou zijn?
Heb nog rekeningen bij heel veel banken. Ooit begonnen bij Argenta. Daar heb ik ook een familiale- & brandverzekering. Verder Keytrade. Gebruik eigenlijk niet meer. Heb ik enkel een zeer klein aantal aandelen van bpost nog staan (met zwaar verlies). Heb een rekening bij KBC die ik nooit echt gebruik heb maar ik van KBC wegens administratieve redenen diende te openen om een bepaalde verrichting te doen. Gratis rekening. Die ga ik bij gelegenheid eens gaan afsluiten.
Ik heb een zichtrekening bij HelloBank , BNP Paribas Fortis dus. Ik weet het. Niet erg ethisch. Puur een betaalrekening, voor kleine uitgaven, zodat ik 5 euro per maand aan vikingpunten kan krijgen. En ik moet toegeven; ik hou van die app van HelloBank. Die is light, snel, werkt. Heeft ingebouwde functie om online met QR-codes te betalen (bancontact, payconiq) .
En dan is er nog Europabank. Die gebruikte ik voor de verhuis naar NewB als primaire bank. Ik neig het meeste naar Europbank om terug naar te keren. Die hebben een heel overzichtelijk simpel en snel internetbankieren. Jaarlijks krijg ik daar in mijn inbox het jaarverslag van Europabank. Ik kan begrijpen wat die die doen.Dat is een bank die ... bankiert. Leningen, voornamelijk persoonlijke. En betalingsverwerker voor winkels. Daar halen die hun inkomsten uit en zeer succesvol.
Niet speciaal 'ethisch' en 'duurzaam' maar ook niet speciaal niet-ethish of niet-duurzaam omgekeerd. Die financieren geen steenkoolcentrales maar een veranda ofzo.
Eigenlijk twijfel ik vooral tussen Argenta en Europbank. Argenta is de meest logische keuze. Ik ben daar klant met echte producten. Heb daar ook nog een lening lopen die bijna gedaan is. Maar met Europabank heb ik een beter gevoel. Ook tevreden met de service. Niet dat ik objectief gezien ontevreden moet zijn met Argenta. Al hebben mij die wel een product doen kopen dat achteraf gezien een stommiteit was.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Zwijg mij over het personeelsbeleid bij banken en verzekeringen. Is geen toeval dat de banken overkop gingen tijdens de bankencrisis.druDal schreef: ↑11 oktober 2022, 09:10 Persoonlijk stel ik mezelf volgende vragen bij de keuze voor een bank :
KomaanBeurs schreef: ↑11 oktober 2022, 10:47 Is geen toeval dat de banken overkop gingen tijdens de bankencrisis.