Peiling: Kerncentrales openhouden?
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Ik begrijp niet waarom je blijft herhalen dat groene energie op een andere (nadelige ??) manier zou worden behandeld als kernenergie. Voor alle energievormen wordt dezelfde onderhoudskost en ook eventuele bijkomende investeringskost voor uitbreiding van het net gehanteerd.KomaanBeurs schreef: ↑14 oktober 2022, 12:41Je gaat de afschrijving van een volledig terugverdiend net aangelegd toen er amper groene energie was, toewijzen aan groene energie.m-peeters schreef: ↑14 oktober 2022, 12:24
Bullshit, in geen enkel scenario wordt gesproken over een "hernieuwd energienetwerk". Enkel jij maakt dat er van ...
En het elektriciteitsnetwerk is in alle scenario's en voor alle energiebronnen - ook voor kernenergie - nodig. Enkel iemand die moedwillig iets verkeerd wil interpreteren leest dat anders ...
Bij non-vernieuwing hoort enkel de kost van het operationeel houden, thuis in de cashflow-berekening. Die is nagenoeg dezelfde bij kernenergie.
Wij zijn het dus eens behalve over de hernieuwing.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dan lijkt mij de vraag of de elektrificatie betaalbaar is.m-peeters schreef: ↑14 oktober 2022, 12:47Ik heb eerder de omgekeerde illusie als kernenergie tegenover groene energie wordt geplaatst: dat sommigen er alles aan doen om kernenergie in een slecht daglicht te plaatsen (met bv. "onheilwekkende" foto's van koeltorens met rookpluimen ... terwijl het gewone waterdamp is zoals die ook uit mijn waterkoker komt).KomaanBeurs schreef: ↑14 oktober 2022, 12:34
Er bestaan nog perfectionisten.
Wanneer kernenergie tgo groene energie wordt geplaatst, ontstaat de illusie.
Voor alle duidelijkheid, in die vergelijking hoort enkel de meerkost thuis.
Bij elektrificatie van de samenleving moet zowel voor groene als kernenergie het volledige energienetwerk heraangelegd worden. Die kost is waanzinnig hoog. De oplossing ligt misschien in thuisbatterijen.
Je hebt gelijk dat enkel met de meerkost rekening moet worden gehouden. Maar de bijkomende investeringskost voor de capaciteitsuitbreiding van het volledige net speelt voor alle energiebronnen een rol ... en deze kostprijsverrekening is ook gebeurd voor zowel kernenergie als andere energiebronnen in die kostprijsvergelijking per MWh.
Thuisbatterijen? Zolang ze enkel "overnight" elektriciteit kunnen stockeren, vormen ze geen valabel alternatief. Je zou al minstens enkele maanden lang je productie moeten kunnen stockeren zodat je bv. de overproductie van de zomermaanden kan opsouperen in de wintermaanden. Maar dat is verre toekomstmuziek ...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wij zijn het eens.m-peeters schreef: ↑14 oktober 2022, 12:50Ik begrijp niet waarom je blijft herhalen dat groene energie op een andere (nadelige ??) manier zou worden behandeld als kernenergie. Voor alle energievormen wordt dezelfde onderhoudskost en ook eventuele bijkomende investeringskost voor uitbreiding van het net gehanteerd.KomaanBeurs schreef: ↑14 oktober 2022, 12:41
Je gaat de afschrijving van een volledig terugverdiend net aangelegd toen er amper groene energie was, toewijzen aan groene energie.
Bij non-vernieuwing hoort enkel de kost van het operationeel houden, thuis in de cashflow-berekening. Die is nagenoeg dezelfde bij kernenergie.
Wij zijn het dus eens behalve over de hernieuwing.
Die vraag is terecht maar geldt voor alle energiebronnen (denk maar hoeveel Ventilus zal kosten) ... behalve als we inderdaad meer individueel zelfvoorzienend kunnen zijn. Maar daarvoor moeten de thuisbatterijen nog enige technische progressie maken.KomaanBeurs schreef: ↑14 oktober 2022, 12:52Dan lijkt mij de vraag of de elektrificatie betaalbaar is.m-peeters schreef: ↑14 oktober 2022, 12:47
Ik heb eerder de omgekeerde illusie als kernenergie tegenover groene energie wordt geplaatst: dat sommigen er alles aan doen om kernenergie in een slecht daglicht te plaatsen (met bv. "onheilwekkende" foto's van koeltorens met rookpluimen ... terwijl het gewone waterdamp is zoals die ook uit mijn waterkoker komt).
Je hebt gelijk dat enkel met de meerkost rekening moet worden gehouden. Maar de bijkomende investeringskost voor de capaciteitsuitbreiding van het volledige net speelt voor alle energiebronnen een rol ... en deze kostprijsverrekening is ook gebeurd voor zowel kernenergie als andere energiebronnen in die kostprijsvergelijking per MWh.
Thuisbatterijen? Zolang ze enkel "overnight" elektriciteit kunnen stockeren, vormen ze geen valabel alternatief. Je zou al minstens enkele maanden lang je productie moeten kunnen stockeren zodat je bv. de overproductie van de zomermaanden kan opsouperen in de wintermaanden. Maar dat is verre toekomstmuziek ...
Ter info: ik heb zelf zonnepanelen (al meer dan 10 jaar lang) ... maar (voorlopig) geen thuisbatterij.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat is Ventilus?m-peeters schreef: ↑14 oktober 2022, 13:00Die vraag is terecht maar geldt voor alle energiebronnen (denk maar hoeveel Ventilus zal kosten) ... behalve als we inderdaad meer individueel zelfvoorzienend kunnen zijn. Maar daarvoor moeten de thuisbatterijen nog enige technische progressie maken.KomaanBeurs schreef: ↑14 oktober 2022, 12:52
Dan lijkt mij de vraag of de elektrificatie betaalbaar is.
Ter info: ik heb zelf zonnepanelen (al meer dan 10 jaar lang) ... maar (voorlopig) geen thuisbatterij.
Die transitie zal hier bij mij hoogstens 3 jaar duren, zoveel tijd heb ik nodig om zonnepanelen, batterij en een windmolen te plaatsen. Als de wil er is kan het snel gaan. Die wil is er duidelijk niet bij een deel van de politiek.m-peeters schreef: ↑14 oktober 2022, 07:10De “groene transitie” is volop bezig … maar zal vele jaren vergen t2050 lijkt me de meest realistische schatting). In tussentijd hebben we ook andere energiebronnen, waaronder kernenergie, nodig …KomaanBeurs schreef: ↑14 oktober 2022, 00:35
Veel landen plaatsen nu thorium centrales. Dit gaat niet over welke energie het goedkoopst is. De vraag is of het momentum er is voor de groene transitie en hoe invested politici zijn.
Neem Oosterweel. Toen het momentum er was, werd vlug een lachwekkende dading getekend. Maar ze konden starten. Dat die dure overkapping achterhaald is door de elektrificatie, verandert niets. Die overkapping komt er, en wij gaan die betalen. Zo werkt politiek.
In mijn familie en vriendenkring zijn er mensen die opkijken tegen een rekening voor gas en elektriciteit van soms meer dan 10000 euro/jaar, en het feestje is nog niet gedaan. Daar kan je zonnepanelen en ook een LLWP van plaatsen. Waarschuwingen van mij, jaren geleden al, werden soms weggelachen...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Hiernaast staat een warmtepomp sinds 2007. De ene panne na de andere. Als ze in 'noodloop' gaat, verbruikt die 90 kwh per dag zonder dat ze warm water of verwarming levert. Dit jaar zijn de installateur en de invoerder al 7 keer langs geweest en het spel werkt nog steeds niet naar behoren. Heeft in 2022 maximaal 3 maanden deftig gewerkt. Leuke situatie voor de alleenwonende dame van tachtig. Gisteren was het 14° in haar woonkamer ...
Nogtans zit er veel potentieel in een warmtepomp gecombineerd met vacumbuizen en Thermishe opslag(als je voldoende m2 hebt)....deze zijn voor mij de enige echte groene oplossing gezien vacumbuizen geen maximum leeftijd hebben en slechts zeer beperkt aan effiecientie verliezen +50% effiecnter zijn dan standaart zonnepanelen voor dezelfde m2....Ik ga deze combo binnenkort toepassen...warmtepomp zal wel viezman worden.......alleen jammer dat je er geen electriciteit met kan opwekken op enigzins effieciente wijze.pukkie007 schreef: ↑14 oktober 2022, 20:26 Hiernaast staat een warmtepomp sinds 2007. De ene panne na de andere. Als ze in 'noodloop' gaat, verbruikt die 90 kwh per dag zonder dat ze warm water of verwarming levert. Dit jaar zijn de installateur en de invoerder al 7 keer langs geweest en het spel werkt nog steeds niet naar behoren. Heeft in 2022 maximaal 3 maanden deftig gewerkt. Leuke situatie voor de alleenwonende dame van tachtig. Gisteren was het 14° in haar woonkamer ...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Schandalig. Welk merk is die pomp? Is die versleten (15j oud)?pukkie007 schreef: ↑14 oktober 2022, 20:26 Hiernaast staat een warmtepomp sinds 2007. De ene panne na de andere. Als ze in 'noodloop' gaat, verbruikt die 90 kwh per dag zonder dat ze warm water of verwarming levert. Dit jaar zijn de installateur en de invoerder al 7 keer langs geweest en het spel werkt nog steeds niet naar behoren. Heeft in 2022 maximaal 3 maanden deftig gewerkt. Leuke situatie voor de alleenwonende dame van tachtig. Gisteren was het 14° in haar woonkamer ...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Alles wat in de grond zit, lijkt mij een risico.Pol33 schreef: ↑15 oktober 2022, 13:19Nogtans zit er veel potentieel in een warmtepomp gecombineerd met vacumbuizen en Thermishe opslag(als je voldoende m2 hebt)....deze zijn voor mij de enige echte groene oplossing gezien vacumbuizen geen maximum leeftijd hebben en slechts zeer beperkt aan effiecientie verliezen +50% effiecnter zijn dan standaart zonnepanelen voor dezelfde m2....Ik ga deze combo binnenkort toepassen...warmtepomp zal wel viezman worden.......alleen jammer dat je er geen electriciteit met kan opwekken op enigzins effieciente wijze.pukkie007 schreef: ↑14 oktober 2022, 20:26 Hiernaast staat een warmtepomp sinds 2007. De ene panne na de andere. Als ze in 'noodloop' gaat, verbruikt die 90 kwh per dag zonder dat ze warm water of verwarming levert. Dit jaar zijn de installateur en de invoerder al 7 keer langs geweest en het spel werkt nog steeds niet naar behoren. Heeft in 2022 maximaal 3 maanden deftig gewerkt. Leuke situatie voor de alleenwonende dame van tachtig. Gisteren was het 14° in haar woonkamer ...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat kost die grap zonder subsidies?Spaarplan schreef: ↑14 oktober 2022, 19:59Die transitie zal hier bij mij hoogstens 3 jaar duren, zoveel tijd heb ik nodig om zonnepanelen, batterij en een windmolen te plaatsen. Als de wil er is kan het snel gaan. Die wil is er duidelijk niet bij een deel van de politiek.
In mijn familie en vriendenkring zijn er mensen die opkijken tegen een rekening voor gas en elektriciteit van soms meer dan 10000 euro/jaar, en het feestje is nog niet gedaan. Daar kan je zonnepanelen en ook een LLWP van plaatsen. Waarschuwingen van mij, jaren geleden al, werden soms weggelachen...
Merk/type moet ik navragen. Versleten op 15 jaar, dan is het een dure investering geweest. Moet iets van de eerste generaties geweest zijn. Duur in aankoop en zonder subsidies destijds. Ondergrondse leidingen lekken en pomp is tig keer uitgevallen.KomaanBeurs schreef: ↑15 oktober 2022, 15:55Schandalig. Welk merk is die pomp? Is die versleten (15j oud)?pukkie007 schreef: ↑14 oktober 2022, 20:26 Hiernaast staat een warmtepomp sinds 2007. De ene panne na de andere. Als ze in 'noodloop' gaat, verbruikt die 90 kwh per dag zonder dat ze warm water of verwarming levert. Dit jaar zijn de installateur en de invoerder al 7 keer langs geweest en het spel werkt nog steeds niet naar behoren. Heeft in 2022 maximaal 3 maanden deftig gewerkt. Leuke situatie voor de alleenwonende dame van tachtig. Gisteren was het 14° in haar woonkamer ...
Ik ken er weinig van, maar vind het het een duur, complex en onbetrouwbaar systeem ( de verhalen van de buurvrouw kennende). Uit pure miserie gaat ze nu een extra elektrische boiler laten bijplaatsen om toch met zekerheid warm water te hebben de volgende maanden.
Momenteel is alles duurder, alleen al voor zonnepanelen zou er dit jaar al 8X meer offertes zijn opgemaakt dan vorig jaar. Reken nu voor de zonnepanelen 3500Wp circa 5000 euro geplaatst, een LLWP A+++ / A+++ 4kW circa 3500 euro geplaatst, batterij weet ik momenteel geen "juiste" prijs maar reken op 3 a 4000 euro. Warmtepompboiler al snel meer dan 2500 geplaatst, zelf geplaatst vorig jaar voor 1500 euro. Behalve de LLWP (laten plaatsen voor 2700 euro vorig jaar) ga ik alles zelf doen en zal het aldus goedkoper zijn.KomaanBeurs schreef: ↑15 oktober 2022, 15:57Wat kost die grap zonder subsidies?Spaarplan schreef: ↑14 oktober 2022, 19:59
Die transitie zal hier bij mij hoogstens 3 jaar duren, zoveel tijd heb ik nodig om zonnepanelen, batterij en een windmolen te plaatsen. Als de wil er is kan het snel gaan. Die wil is er duidelijk niet bij een deel van de politiek.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
heb een garage die hetzelfde opp heeft als men woning het platdak gaan we volledig vullen met vacum tubes onder de winter hoek.Dan in de garage zelf will ik in opbouw reservor plaatsen met isollatie rond...bij een klein volume zoals een boiler als je de steker uitrekt heb je na 14 uur nog steeds 45c . een grooter volume een paar duizend liter zal rap enkele dagen meegaan.De exacte omvang moet nog berekend worden (voor de volledige nacht)De warmte pomp dient dan ook alleen voor in het putje winter die paar dagen dat de vacumtubes niet voldoende vermogen geven.Goedkoop zal het niet zijn maar uiteindelijk betaald het zichzelf terug heb een 50k budget langs de kant gezet.Door het hele systeem een beetje overkill te maken...bespaar ik isolatie in de muren schieten,naar 3dubbel glas over te schakelen etc...dus niks onder grondKomaanBeurs schreef: ↑15 oktober 2022, 15:56Alles wat in de grond zit, lijkt mij een risico.Pol33 schreef: ↑15 oktober 2022, 13:19
Nogtans zit er veel potentieel in een warmtepomp gecombineerd met vacumbuizen en Thermishe opslag(als je voldoende m2 hebt)....deze zijn voor mij de enige echte groene oplossing gezien vacumbuizen geen maximum leeftijd hebben en slechts zeer beperkt aan effiecientie verliezen +50% effiecnter zijn dan standaart zonnepanelen voor dezelfde m2....Ik ga deze combo binnenkort toepassen...warmtepomp zal wel viezman worden.......alleen jammer dat je er geen electriciteit met kan opwekken op enigzins effieciente wijze.
Zou je dergelijke investering wel doen voor je BEN-woning van minder dan 100.000 euro?Spaarplan schreef: ↑15 oktober 2022, 17:28Momenteel is alles duurder, alleen al voor zonnepanelen zou er dit jaar al 8X meer offertes zijn opgemaakt dan vorig jaar. Reken nu voor de zonnepanelen 3500Wp circa 5000 euro geplaatst, een LLWP A+++ / A+++ 4kW circa 3500 euro geplaatst, batterij weet ik momenteel geen "juiste" prijs maar reken op 3 a 4000 euro. Warmtepompboiler al snel meer dan 2500 geplaatst, zelf geplaatst vorig jaar voor 1500 euro. Behalve de LLWP (laten plaatsen voor 2700 euro vorig jaar) ga ik alles zelf doen en zal het aldus goedkoper zijn.