Energiedelen Zonnepanelen?
Re: Energiedelen Zonnepanelen?
Niet elke pv installatie bezitter heeft nog recht op certificaten.
Daarom, maar het eigen ikke zomaar verkondigen.
Dat dan het verhaal voor iedereen van toepassing is.
Ware al erg dat als afname hoog tarief is, injectie een laag tarief zou zijn.
En de goedkoopste energie is diegene die men niet verbruikt.
Estate Guru believer.
-
- Full Member
- Contacteer:
33 procent aan de bron?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Heeft iemand enig idee hoeveel stroom 18 panelen nu opleveren in oktober ? Of hoeveel ze opleveren in de zwakke maanden december / januari ?
Hoeveel Watt kan je dan continu gebruiken ?
Ik wil graag berekenen hoeveel er nog over is om te delen als met die 18 panelen in de winter er één apparaat draait dat bv 1500 of 2000 watt verbruikt continu. Nog iets ? Of niets ?
Ik hoor het graag van de ervaringsdeskundigen / early adopters hier...
Ik wil graag berekenen hoeveel er nog over is om te delen als met die 18 panelen in de winter er één apparaat draait dat bv 1500 of 2000 watt verbruikt continu. Nog iets ? Of niets ?
Je hebt zp van 250Wp tot 500Wp, groot verschil dus. Laat ons 400Wp x 18 nemen of 7200Wp. Continu 2kW zal moeilijk worden in december, oktober is haalbaar. Als het is om te verwarmen zou ik een LLWP gebruiken (desnoods met minder rendement en aldus goedkoper, type A++) die blijven doorgaans onder de 1kW.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Neen, als divers inkomen bij de belastingaanslag. Op de belastingaangifte ga je het ontvangen bedrag moeten aangeven. Mogelijk kan je wel je investeringskosten inbrengen over een afschrijvingsperiode van 15j. Maar ze zullen dan wel kijken vanaf de datum van aanmelding.
Ik heb 7560 kWp, 21 panelen. (13 op het westen en 8 op het oosten)haelewyn schreef: ↑15 oktober 2022, 15:20 Heeft iemand enig idee hoeveel stroom 18 panelen nu opleveren in oktober ? Of hoeveel ze opleveren in de zwakke maanden december / januari ?
Van 14 jan tot 31 jan had ik opbrengst van 83 kwh (installatie de 13de jan)
feb was 259 kwh
okt tot vandaag de 16de ('s middags dus) 215 kwh
Die 8 in het oosten leveren bij goede zon 2kw, de 13 andere 3kw. Je vraag is dus ook sterk afhankelijk van de plaatsing van de zonnepanelen (al of niet op verschillende delen van het dak).
Thanks ... ik dacht eraan om niet op mijn eigen woning, maar op een ander gebouw waarvan ik eigenaar ben, zonnepanelen te plaatsen en daarvan de stroom te deken met mijn eigen, bescheiden woning.
Maar aangezien ook in dat gebouw overdag stroom wordt verbruikt, kan ik waarschijnlijk niet genoeg delen.
Reden om het daar te doen :
Groter dakoppervlak, weliswaar redelijk oost - west gericht,
In mijn eigen woning voldoet de verouderde elektrische installatie niet op dit moment. Ik zou dus eerst die binneninstallatie moeten upgraden..
Grotere installatie op A komt per paneel goedkoper uit.
Kleine installatie op eigen woning met eerst nog voorbereidende werken komt zeker een pak duurder uit maar de stroom kan wel rechtstreeks gebruikt worden.
Verwarmen : voorlopig gebruik ik de airco nog altijd , maar dat is nog niet elke dag nodig.
In de winter : de komende maanden worden een testcase voor mezelf om eens te zien hoeveel ik kan besparen op verwarming. Alles moet uiteraard leefbaar blijven..
Maar aangezien ook in dat gebouw overdag stroom wordt verbruikt, kan ik waarschijnlijk niet genoeg delen.
Reden om het daar te doen :
Groter dakoppervlak, weliswaar redelijk oost - west gericht,
In mijn eigen woning voldoet de verouderde elektrische installatie niet op dit moment. Ik zou dus eerst die binneninstallatie moeten upgraden..
Grotere installatie op A komt per paneel goedkoper uit.
Kleine installatie op eigen woning met eerst nog voorbereidende werken komt zeker een pak duurder uit maar de stroom kan wel rechtstreeks gebruikt worden.
Verwarmen : voorlopig gebruik ik de airco nog altijd , maar dat is nog niet elke dag nodig.
In de winter : de komende maanden worden een testcase voor mezelf om eens te zien hoeveel ik kan besparen op verwarming. Alles moet uiteraard leefbaar blijven..
Zit momenteel aan 4300kwh injectie, ben benieuwd hoeveel dat opgebracht heeft.
31 oktober om 24:00 uur is er digitale meting.
Vroeger nam ik dat terug voor WP en nu neem ik dat terug in euros om stroom te kopen in winter voor WP en bij dat bedrag mag ik ook afgeschafte prosumenten tarief van 850 euro theoretisch bijtellen.
Daar kan ik toch redelijk wat stroom van kopen.
Ik was eerst kwaad omdat terugdraaiende meter werd afgeschaft maar was onterecht.
Het zou kunnen dat ik toekomst de injectie stroom kan verkopen aan betere partij, maar voorlopig geeft mij leverancier een goede prijs.
31 oktober om 24:00 uur is er digitale meting.
Vroeger nam ik dat terug voor WP en nu neem ik dat terug in euros om stroom te kopen in winter voor WP en bij dat bedrag mag ik ook afgeschafte prosumenten tarief van 850 euro theoretisch bijtellen.
Daar kan ik toch redelijk wat stroom van kopen.
Ik was eerst kwaad omdat terugdraaiende meter werd afgeschaft maar was onterecht.
Het zou kunnen dat ik toekomst de injectie stroom kan verkopen aan betere partij, maar voorlopig geeft mij leverancier een goede prijs.
Oei van een 180 ° bocht gesproken.
Zou zeggen beter laat dan nooit.
Maar bank vooruit om ongelijk uit verleden toe te geven.
Estate Guru believer.
Ja, moet je eerst zelf ondervinden, mijn buren kan ik niet overtuigen met hun nog terugdraaiende analoge meter.
De dag dat ze het niet meer kunnen betalen neemt men gewoonlijk actie.
Wat ze ondertussen laten liggen, zeg ....
Estate Guru believer.
Klopt, veel leveranciers beginnen bijkomende kosten te vragen.
In zomer moeten leverancier goedkope stroom inkopen en in winter dure stroom terug leveren, dat blijft geen jaar meer duren bij terugdraaiende analoge meters.