jaarafrekening energie
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: jaarafrekening energie
Uiteindelijk moet er gewoon betere begeleiding zijn ook op de werkvloer. Die langdurig zieken worden ook dusdanig geviseerd. Maar ook gewoon heel vaak als iemands rug kapot is kan je niet verwachten dat die persoon nog iets fysiek kan doen. Zelfs kantoorwerk is dan best lastig.
En zeker als je het jaar erop meer dan 6000 euro aan belastingen moet bijbetalen.Timoootjex schreef: ↑17 oktober 2022, 09:57 Ja maar eerlijk ik weet niet hoe het zit qua invaliden uitkering.
Maar als je progressief werkt is er geen enkele financiële stimulans om terug voltijds te werken en dat is spijtig.
Dan is de fun om nog te werken eraf.
Heb alles is herberekend en ging halve dag progressief werken voor 17 euro!!! en moest dan nog 3 euro geven voor mee te rijden.
Ergste was dat ik die job zeer graag deed maar er zijn grenzen.
Dus lig er nu volledig uit door dom afgesteld systeem.
Leuke is wel om te weten hoezeer je gegeerd bent eenmaal op pensioen om te willen flexi werken.
Dat is ook weer niet normaal.
Nee hoor, vandaag is werken aan een loon dat net geen recht heeft op sociale tarieven en andere bijpassingen een garantie op armoede.m-peeters schreef: ↑17 oktober 2022, 09:44
Op basis van sommige commentaren hier krijg ik soms de indruk dat "werken" een vies woord is. Ik heb het hier verder nu niet over zieken (échte zieken) maar over werklozen. Werken is nog steeds de beste manier om niet in armoede te geraken ... moest iedereen dat maar beseffen
Wil jij gaan werken in pakweg een winkel van 8 tot 11 in de voormiddag, van 15 tot 18u30 in de namiddag en zaterdag van 8 tot 12u30, ongeschoold werk, je verdient net iets te veel voor sociaal tarief, studiebeurs, enz.. Na betalen van energie en vervoer zul je qua koopkracht een pak minder overhouden dan op een uitkering plus de sociale bonussen te blijven, nog goesting om 11 keer per week woonwerk verplaatsing te doen, 6 dagen per week niet vrij te zijn, noodzaak om een auto, verzekering, brandstof te bekostigen,... Lijkt mij duidelijk dat er iets scheef gegroeid is tussen hangmat en werken en dat dit met de hoge energieprijzen pijnlijk duidelijk geworden is. En dan maar verbaasd doen dat die openstaande vacatures niet ingevuld geraken en dat langdurig werklozen er voor kiezen om thuis te blijven. Eerlijk gezegd, mocht ik aan dergelijk laag loon moeten werken, ik zou ook trachten naar die sociale hangmat. Dus in plaats van te schoppen naar werklozen, langdurig zieken enz... schop op de politiek die dergelijk systeem heeft opgezet, in stand houdt en zelfs nog erger maakt.
Neen natuurlijk niet, ik zou me dan ook veel liever nestelen in mijn hangmat van de sociale uitkering. Waarom gaan werken als je voor hetzelfde geld je levenslang je eigen zin kan doen als werkloze en netto meer overhoudt?vortex schreef: ↑17 oktober 2022, 10:39Nee hoor, vandaag is werken aan een loon dat net geen recht heeft op sociale tarieven en andere bijpassingen een garantie op armoede.m-peeters schreef: ↑17 oktober 2022, 09:44
Op basis van sommige commentaren hier krijg ik soms de indruk dat "werken" een vies woord is. Ik heb het hier verder nu niet over zieken (échte zieken) maar over werklozen. Werken is nog steeds de beste manier om niet in armoede te geraken ... moest iedereen dat maar beseffen
Wil jij gaan werken in pakweg een winkel van 8 tot 11 in de voormiddag, van 15 tot 18u30 in de namiddag en zaterdag van 8 tot 12u30, ongeschoold werk, je verdient net iets te veel voor sociaal tarief, studiebeurs, enz.. Na betalen van energie en vervoer zul je qua koopkracht een pak minder overhouden dan op een uitkering plus de sociale bonussen te blijven, nog goesting om 11 keer per week woonwerk verplaatsing te doen, 6 dagen per week niet vrij te zijn, noodzaak om een auto, verzekering, brandstof te bekostigen,... Lijkt mij duidelijk dat er iets scheef gegroeid is tussen hangmat en werken en dat dit met de hoge energieprijzen pijnlijk duidelijk geworden is. En dan maar verbaasd doen dat die openstaande vacatures niet ingevuld geraken en dat langdurig werklozen er voor kiezen om thuis te blijven. Eerlijk gezegd, mocht ik aan dergelijk laag loon moeten werken, ik zou ook trachten naar die sociale hangmat. Dus in plaats van te schoppen naar werklozen, langdurig zieken enz... schop op de politiek die dergelijk systeem heeft opgezet, in stand houdt en zelfs nog erger maakt.
Vraag mij af wat er gebeurd met de paar 100000 mensen die hun afrekening van energie niet kunnen betalen? En wat met het jaar erop?
Want dat staat in de sterren geschreven.
Ook leveranciers komen daardoor in de gevaarzone.
Want dat staat in de sterren geschreven.
Ook leveranciers komen daardoor in de gevaarzone.
Ik weet het niet. Jij stelt de vragen ... misschien moet je dan ook maar de antwoorden geven en wat minder blazen in uwen nek laten slaan door links, de linke media en de linkse politici die bewust de zaken verkleuren ...haelewyn schreef: ↑17 oktober 2022, 09:57Hoeveel van die 150.000 zijn echt profiteurs ?
Hoeveel zijn naar de werkloosheid verwezen met zoveel beperkingen dat geen enkele job nog geschikt is ?
Hoeveel zijn op een leeftijd gekomen dat niemand hen nog aanneemt ?
Hoeveel zijn niet meer geschikt voor de jobs die ze vroeger gedaan hebben ?
Hoeveel mensen kunnen om andere redenen niet meer aan 150 procent werken.
Hoeveel van die vacatures bestaan echt ?
Je moet je wat minder blazen in je nek laten slaan door rechts, de media, politici die bewust de zaken verkleuren, etc
Vanwege iemand die al meer dan 30 jaar onafgebroken werkt (op 2 weken na) ...
Het is goed hoor Maria... ge hebt den dikste.
Al mis je ergens anders wel wat.
Het antwoord op die vragen kan door niemand precies gegeven worden.
Alleen geeft "jouw kant van de werkelijkheid" een beeld weer dat kompleet zwart - wit en van de pot gerukt onrealistisch is.
Kijk... wie wil er hier niet nuanceren en per se zwart wit verhaaltjes geloven en verkondigen ? Ik niet.
Het antwoord dat ik je geef : als je al meer dan 30 jaar werkt, vraag je dan vooral ergens een medaille.
Als je al zolang aan een stuk werkt heb je het geluk dat je een beter lijf hebt dan het mijne.
Veel meer geluk er verder mee gewenst !
Ik kan jou het licht in je ogen gunnen en je beter functionerend lichaam.
Nu ben jij aan de beurt veronderstel ik, om een ander ook iets te gunnen.
Kan je dat niet: geen probleem voor mij hoor. Ik heb niets tekort.
En jij, na 30 jaar werken, hopelijk ook niet.
Einde discussie voor mij.
Vlaanderen, de politici, de domheid van rechts en zelfs het Sg publiek : ik ga er niet meer aan denken.
Al mis je ergens anders wel wat.
Alleen geeft "jouw kant van de werkelijkheid" een beeld weer dat kompleet zwart - wit en van de pot gerukt onrealistisch is.
Kijk... wie wil er hier niet nuanceren en per se zwart wit verhaaltjes geloven en verkondigen ? Ik niet.
Het antwoord dat ik je geef : als je al meer dan 30 jaar werkt, vraag je dan vooral ergens een medaille.
Als je al zolang aan een stuk werkt heb je het geluk dat je een beter lijf hebt dan het mijne.
Einde discussie voor mij.
Vlaanderen, de politici, de domheid van rechts en zelfs het Sg publiek : ik ga er niet meer aan denken.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 17 oktober 2022, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
En wat is er precies van de pot gerukt en compleet zwart-wit? Dat werken voor je loon de norm of toch minstens het streven moet zijn en niet het leven van een werkloosheidsuitkering? Denk ik daarom (te) rechts? En waarom zwart-wit denken? Ik weet ook wel dat niet iedere werkloze daar voor gekozen is of een "profiteur" is. En dat zeg ik toch ook nergens ...haelewyn schreef: ↑17 oktober 2022, 11:38 Het is goed hoor Maria... ge hebt den dikste.
Raad, dat "linksen" diegenen zijn die altijd zelfstandig kunnen denken en het bij het rechte eind hebben, maar "rechtsen" - volgens de linksen althans - altijd diegenen zijn die niet voor zichzelf kunnen denken maar zich laten misleiden door pers, politici ...
Soit, ik moet je ook nog iets gunnen ... wel, nog vele jaren werkplezier. Werken kan en mag ook plezant zijn
Dit is jouw denkfout : je draait de werkelijkheid om, je denkt dat het lekker bekt en goed klinkt en dat het bijgevolg wel waar moet zijn.
Maar, aangezien jij nog nooit in de wereld terechtgekomen bent die je beschrijft of veroordeelt, praat je over dingen waar je totaal niets van afweet.
Ik kan het je gunnen dat je krampachtig vasthoudt aan je idee. De wereld is vol van zo'n mensen.
Werkplezier : komt in orde.. maar het zal zo lang niet meer zijn in mijn geval.
Alle dagen optellend waar ik meerdere jobs deed (die dagen tellen dus dubbel), mag ik al redelijk snel met pensioen en gaat het zeker niet tot mijn 67 zijn. Jij wel ?
Je legt redelijk slecht uit dat links superieur is...
VERMEENDE superioriteit (dat bedoel je eigenlijk) moet je toch ook bij rechts zoeken. Als je de leiders van die kant op tv hun veralgemeningen ziet verkondigen zonder schaamte, jaren aan een stuk.. maar zelf ondertussen de zakken dik vullen op kosten van de gemeenschap : dikker kan toch niet ?
Maar, aangezien jij nog nooit in de wereld terechtgekomen bent die je beschrijft of veroordeelt, praat je over dingen waar je totaal niets van afweet.
Ik kan het je gunnen dat je krampachtig vasthoudt aan je idee. De wereld is vol van zo'n mensen.
Werkplezier : komt in orde.. maar het zal zo lang niet meer zijn in mijn geval.
Alle dagen optellend waar ik meerdere jobs deed (die dagen tellen dus dubbel), mag ik al redelijk snel met pensioen en gaat het zeker niet tot mijn 67 zijn. Jij wel ?
Je legt redelijk slecht uit dat links superieur is...
VERMEENDE superioriteit (dat bedoel je eigenlijk) moet je toch ook bij rechts zoeken. Als je de leiders van die kant op tv hun veralgemeningen ziet verkondigen zonder schaamte, jaren aan een stuk.. maar zelf ondertussen de zakken dik vullen op kosten van de gemeenschap : dikker kan toch niet ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ja. In andere landen zijn meer economisch inactieven niet ziek of invalide.m-peeters schreef: ↑17 oktober 2022, 07:29“Slechts” 3 op 4 inactieven zijn niet ziek of invalide dat is positiefKomaanBeurs schreef: ↑16 oktober 2022, 22:57
Dat is net positief. Dwz dat slechts 3 op 4 inactieven niet ziek of invalide zijn.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat ben jij een prachtmens. Als je ooit in het ziekenhuis landt, post het. Dan wijzen wij er graag op dat je op dat moment een profiteur bent. Sorry he, eerst beweren dat langdurig zieken niet willen werken, dan nog eens elke stempelaar afschilderen, dan alleenstaande werkenden met een laag inkomen in de kou willen steken.Bae1 schreef: ↑17 oktober 2022, 07:37Wie heeft het hier over het verschuiven van het probleem? Ik geef net een oplossing Maar uw mening is wel duidelijk, we moeten doorgaan met pamperen van profiteurs, de werkbevolking ervoor laten opdraaien en de begroting van België naar Griekse toestanden laten gaan
Mijn mening is het tegenovergestelde : Voor profiteurs die niet wíllen werken gaat de geldkraan volledig dicht. Er is geen excuus om jaren aan een stuk te stempelen. Het gedrocht van een sociaal tarief mag ook de vuilbak in, het verschil tussen net wel en net niet in aanmerking komen is veel te groot. Daartegenover moet er voor de werkenden meer netto overblijven van het brutoloon. En pensioen? Gebaseerd op effectief gewerkte dagen.
Dedecker verklaarde gisteren in de zevende dag iets van 50% van de werkende bevolking die 94% van de belasting in dit land betaald. Zou interessant zijn om hier een factcheck op te doen, maar we zijn hier wel heel erg off-topic.
Serieus, mensen met jouw wereldvisie, voor welke partij stemt dat?
Is dat dezelfde Dedecker die amper belastingen betaalde in de sport of in de politiek? Ah juist, hij had het over werken.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Schitterend. De alleenstaande wordt kaalgeplukt ten voordele van het koppel door de Vlaamse gezins- en premiepolitiek maar dat doet er niet toe.m-peeters schreef: ↑17 oktober 2022, 08:40Dat de werkende middenklasse de grootste netto-belastingbetalers zijn, is voor mij al lang duidelijk. Alleenstaande of samenwonende of getrouwd zijn, is daarbij van minder belang. Een hoger dan gemiddeld inkomen hebben uit arbeid is de belangrijkste factor.Bae1 schreef: ↑17 oktober 2022, 07:37
Wie heeft het hier over het verschuiven van het probleem? Ik geef net een oplossing Maar uw mening is wel duidelijk, we moeten doorgaan met pamperen van profiteurs, de werkbevolking ervoor laten opdraaien en de begroting van België naar Griekse toestanden laten gaan
Mijn mening is het tegenovergestelde : Voor profiteurs die niet wíllen werken gaat de geldkraan volledig dicht. Er is geen excuus om jaren aan een stuk te stempelen. Het gedrocht van een sociaal tarief mag ook de vuilbak in, het verschil tussen net wel en net niet in aanmerking komen is veel te groot. Daartegenover moet er voor de werkenden meer netto overblijven van het brutoloon. En pensioen? Gebaseerd op effectief gewerkte dagen.
Dedecker verklaarde gisteren in de zevende dag iets van 50% van de werkende bevolking die 94% van de belasting in dit land betaald. Zou interessant zijn om hier een factcheck op te doen, maar we zijn hier wel heel erg off-topic.
Zie mijn voorbeelden over bruto/netto loonberekening:
- iemand met bruto 2000 euro/maand, houdt netto 1734 euro over —> dus 266 euro/m aan belastingen en SZ
- iemand met bruto 6000 euro/maand, houdt netto 3255 euro over —> dus 2745/m aan belastingen en SZ
3 x zoveel bruto verdienen, betekent 10 x zoveel belastingen SZ mogen betalen.
Van selectief lezen gesproken.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je hebt gelijk dat er van een brutoloon netto meer moet overblijven. Stop met die idiote gezins- en premiepolitiek en gebruik dat geld daarvoor. Alleenstaanden staan er slecht voor. Help wie het nodig heeft, niet wie het niet nodig heeft. Ook andere heilige huisjes mogen tegen het daglicht gehouden worden. Wist je dat modaal een geslaagde IVF 50k kost? Als dat koppel dan bv 10j samen was en doelbewust de kinderwens uitstelde, heeft die keuze veel gekost.vortex schreef: ↑17 oktober 2022, 09:14Juist daarom is het misschien beter om mensen die om wat voor reden ook, niet meer aan het werk kunnen of willen op een sociale of medische uitkering te zetten. Ten eerste worden ze dan met rust gelaten, ten tweede worden bedrijven niet meer belast met zinloze sollicitaties en aanwervingen, ten derde kunnen de RVA middelen nuttiger ingezet worden voor mensen die wel willen werken en of herscholen en ten vierde gaat er heel wat minder her uitval om medische redenen zijn. Financieel gaat het allemaal niet zo veel uitmaken, een werkloosheidsuitkering vervalt na verloop van tijd ook op een minimum.haelewyn schreef: ↑16 oktober 2022, 21:13 Je kan ook doorgaan met het verschuiven van het probleem. We gooien de mensen die niet meer aan de bak komen om 1001 redenen wel op het OCMW. Dixit BDW.
Dat is vast de oplossing. Linkerzak wordt rechterzak en we hebben de wereld weer erg verbeterd.
Je kan doorgaan met langdurig zieken op werkloosheid te zetten, die op te jagen, blijf ze pushen naar werk. Dan aanvaarden ze op den duur wel iets wat ze van in het begin niet aankonden. En dan komen ze na X maanden , jaren wel weer terecht waar ze begonnen zijn. Prima politieke oplossing.
Maar het allerbelangrijkste is dat een werkende over een aanzienlijk hogere koopkracht beschikt, zolang dat niet het geval is, gaat het voordeel van werken tegen een laag loon veel te klein zijn om meer mensen aan het werk te krijgen. En om on-topic te blijven; vandaag hebben werkenden met een laag inkomen die net uit de boot vallen voor sociaal tarief en andere steun een lagere koopkracht dan zij die van een uitkering leven en wel allerlei steun en kortingen krijgen. En dat kun je onmogelijk rechtvaardig noemen en toch is men werkenden al jaren steeds zwaarder aan het belasten om meer (lees meer in aantallen) uitkeringen en sociale tarieven uit te delen. En dan krijg je van die stomme compensaties als een tijdelijke energie premie of eenmalige werk bonus, kost massa's geld, is voor een grote meerderheid een niet noodzakelijk extraatje en voor diegene die wel zwaar in de problemen zitten is het slechts een druppel op een hete plaat. De kern van het probleem "een aanzienlijk hogere koopkracht voor wie werkt" wordt er allerminst mee opgelost.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Interessant.spaarfreakje schreef: ↑17 oktober 2022, 02:22 Een ander idee van mij was:
ipv BTW verlaging van 21% naar 6% voor iedereen, een dubbele tegemoetkoming (-30%) op factuur zodra je terecht komt in een variabel contract.
Schijnbaar heeft de helft al verschillende maanden genoten van BTW-verlaging, terwijl dat niet nodig was omdat ze nog vast tarief hadden