De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ja, maar (gewone) obligaties hebben toch een vervaldag? Een aandeel kun je altijd bijhouden, een obligatie niet.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
En: het niet nemen van een risico houdt ook een risico in.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Dat is een oude discussie op Spaargids. Als een aandeel stijgt, mag je dan nu al spreken van winst of pas bij verkoop? Ik vind nu al. Je waardeert je portefeuille toch niet aan de aankoopprijs?
-
- Verbannen Gebruiker
Idd, de meeste obligaties hebben een vervaldag: 2024, 2029, 2075, 2100, ... Keuze genoeg om op korte termijn of lange termijn te beleggen. Vervalt je obligatie of wil je vervroegd verkopen dan zijn er tig mogelijkheden om terug in te stappen. Als je van mening bent dat een aandeel op termijn tot in de wolken stijgt, dan beleg je beter daarin natuurlijk.

Yaris, schat, verwar winst niet met waardering aub. Je kan op winst staan op je schermpje ( zoiets met een +teken), maar dat is het vooralsnog niet. Potentiële winst, dat is het wel.

Achtergestelde hebben toch ook geen vervaldag ?
Zit geen verschil in met een aandeel als bedrijf x beslist om zijn aandelen uit de markt te halen of bedrijf x beslist om al zijn uitstaande obligaties terug op te kopen .
Het enige verschil is dat een achtergestelde obligate onder normale omstandigheden wordt uitbetaald aan 100 %
Van een aandeel weet je niet wat je zult krijgen als het ooit zo ver komt .
Er zijn obligaties geweest die pas na 400 jaar werden terugbetaald .
De langslopende actieve obligatie dateert van 1624 .
Coupon wordt nog steeds uitbetaald vandaag .
Er zijn nog een pak obligaties in omloop op geitenhuid opgesteld van rond deze periode .
Dus nee sommige obligaties hebben geen vervaldag
-
- Verbannen Gebruiker
Ze hebben een vervaldag zoals gewone obligaties. Bij faillissement voor de vervaldag worden eerst de gewone terugbetaald, en dan de achtergestelde indien mogelijk.
Alleen eeuwigdurende obligaties hebben geen vervaldag, al bestaat eventueel wel de mogelijkheid dat het bedrijf ze terugbetaalt (indien er call optie is).
Alle 3 zijn het BDCs (business development companies), die leningen aan kleine en middelgrote US bedrijven verstrekken en deels ook aandelen kopen van hun klanten. Ares Cap corp is de grootste BDC en heeft een uitstekend management. Main Street cap corp staat ook hoog in aanzien omwille van hun prestaties, maar noteert met een grote premie tov hun intrinsieke waarde. Prospect cap corp is inderdaad de slechtst gewaarde firma van de 3.lop schreef: ↑17 oktober 2022, 16:21Prospect = grote brolPhilippe1 schreef: ↑17 oktober 2022, 15:54
Enkele voorbeelden:
PROSPECT CAP CORP PSEC4804154 Corporate Bond 6.375% 03/01/2025 Baa3 BBB- koers 99.079% YTM 6.798%
PROSPECT CAP CORP PSEC5265501 Corporate Bond 3.437% 10/15/2028 Baa3 BBB- koers 73.992% YTM 9.178%
MAIN STR CAP CORP MAIN5111025 Corporate Bond 3.000% 07/14/2026 BBB- koers 85.079% YTM 7.666%
ARES CAP CORP ARCC5013168 Corporate Bond 3.875% 01/15/2026 Baa3 BBB- koers 90.167% YTM 7.335%
Ken jij die bedrijven wel ?
Maar deze BDCs bestaan al sedert 2004 (ARCC en PSEC) en 2007 (MAIN) respectievelijk, hebben dus de grote financiële crisis meegemaakt en overleefd (als een soort kleine banken) en van al de BDCs (zelfs van de BDCs die nog slechter gewaardeerd worden als Prospect cap corp) heeft nog geen enkele een couponbetaling van een obligatie gemist of de afgelopen obligatie niet meer terugbetaald.
Als we kijken wat Mr. Market van Prospect cap corp vind: total return van prospect cap corp van 1/1/2005 tot 17/10/2022 is 450%. Ter vergelijking: total return van SPY is 438% over dezelfde periode. Niet slecht dus voor een bedrijf dat "brol" is. Ares cap corp doet natuurlijk beter over dezelfde periode (644% total return, i.e. 11% pa).
Zelf heb ik (tot mijn grote tevredenheid) aandelen van ARCC. MAIN staat te hoog gewaardeerd en PSEC zou ik persoonlijk nooit kopen. Maar als je obligaties koopt, moet je niet kijken naar het aandeel maar alleen naar de waarschijnlijkheid dat de coupons op tijd betaald worden en dat de lening zonder problemen afgelost wordt. En daar zitten ze alle 3 snor, want ze betalen alle stevige dividenden, hebben stabiele cashflows en kunnen dus aan hun schuldverplichtingen voldoen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Bij achtergestelde zijn er data waarop de emittent eenzijdig kan terugkopen. Zoek eerst die data op.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De stijgingen verkleinen, relatieve toppen naderen.
Vooral niet te optimistisch worden en volop aandelen gaan kopen.
Fear & Greed Index op 32 terwijl we twee dagen terug nog 19 stonden.
Er zijn er weer die veel geld verdienen en veel die er gaan verliezen.
Met obligatierendementen in USD van meer dan 5% (zelfs 4,5% voor treasuries), vraag ik mij af of het voor veel mensen niet interessanter wordt voor obligaties in plaats van aandelen te kiezen. Op dit moment lijken de particuliere beleggers zich hier echter nog niet echt van bewust te zijn. Gemiddeld gezien heeft de S&P500 een nominaal rendement van bijna 10% behaald, maar ik vermoed dat velen in de plaats graag zouden tekenen voor een gegarandeerd en vrijwel risicoloos rendement van 5 tot 6%.
Ik had het niet specifiek over de Europese of Belgische belegger. Wisselkoersrisico heb je met Amerikaanse aandelen natuurlijk ook. Fondsen als IWDA kopen is op dit moment ook niet onschuldig op dat vlak.
In EUR brengen Roemeense staasobligaties (BBB-) overigens ook opvallend veel op: tot 8%.