De Beurs vandaag
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: De Beurs vandaag
Er is er maar 1 die deze emoji te pas en te onpas gebruikt, namelijk de alter ego van m-peeters
3 profielen tegelijkertijd.
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 18 oktober 2022, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Mogelijks doordat je vermoed dat nog renteverhogingen zullen volgen (voor zover die nog niet in de koersen ingecalculeerd zijn). Of om wisselkoersrisico te spreiden. Of om obligaties van verschillende emittenten aan te kopen.karine schreef: ↑18 oktober 2022, 16:24Volledig akkoord, maar wanneer is die €25000 dan belegd in die obligaties?pmu schreef: ↑18 oktober 2022, 16:18 Ik ben het daar in grote lijnen wel mee eens, maar dit is ook een kwestie van brokerkeuze. €500 in IWDA investeren via bijvoorbeeld Keytrade is allicht ook geen goed idee (€15 kosten). Voor de aankoop van obligaties betaal ik bij een van mijn brokers ongeveer €1/$1, dus dan kan een aankoop van 1000 USD bijvoorbeeld wel.
Je krijgt vandaag 3-4% voor de volgende jaren. Dan zou ik denken vandaag die €25000 aan het werk zetten.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Beurs zal zich wel herstellen, maar nu nog niet denk ik.
Bij welke broker is dat zo goedkoop? Hebben jullie concrete suggesties voor obligaties die nu interessant zijn? Ik heb volstrekt geen verstand van obligaties. Geldt daar ook dat je er dan beter af blijft? Of zijn het redelijk simpele producten? Gewoon bijhouden tot vervaldag?pmu schreef: ↑18 oktober 2022, 16:18Ik ben het daar in grote lijnen wel mee eens, maar dit is ook een kwestie van brokerkeuze. €500 in IWDA investeren via bijvoorbeeld Keytrade is allicht ook geen goed idee (€15 kosten). Voor de aankoop van obligaties betaal ik bij een van mijn brokers ongeveer €1/$1, dus dan kan een aankoop van 1000 USD bijvoorbeeld wel.
Dit is bij Interactive Brokers. De fiscaliteit van obligaties in België is niet zo eenvoudig, waardoor het allicht verstandiger is bij Belgische brokers te blijven (Degiro, die al nauwelijks obligaties in de aanbieding heeft, valt zo ook af).mver schreef: ↑18 oktober 2022, 16:56Bij welke broker is dat zo goedkoop? Hebben jullie concrete suggesties voor obligaties die nu interessant zijn? Ik heb volstrekt geen verstand van obligaties. Geldt daar ook dat je er dan beter af blijft? Of zijn het redelijk simpele producten? Gewoon bijhouden tot vervaldag?pmu schreef: ↑18 oktober 2022, 16:18
Ik ben het daar in grote lijnen wel mee eens, maar dit is ook een kwestie van brokerkeuze. €500 in IWDA investeren via bijvoorbeeld Keytrade is allicht ook geen goed idee (€15 kosten). Voor de aankoop van obligaties betaal ik bij een van mijn brokers ongeveer €1/$1, dus dan kan een aankoop van 1000 USD bijvoorbeeld wel.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De meeste kennen rente toe, al dan niet kapitaliseerbaar.mver schreef: ↑18 oktober 2022, 16:56Bij welke broker is dat zo goedkoop? Hebben jullie concrete suggesties voor obligaties die nu interessant zijn? Ik heb volstrekt geen verstand van obligaties. Geldt daar ook dat je er dan beter af blijft? Of zijn het redelijk simpele producten? Gewoon bijhouden tot vervaldag?pmu schreef: ↑18 oktober 2022, 16:18
Ik ben het daar in grote lijnen wel mee eens, maar dit is ook een kwestie van brokerkeuze. €500 in IWDA investeren via bijvoorbeeld Keytrade is allicht ook geen goed idee (€15 kosten). Voor de aankoop van obligaties betaal ik bij een van mijn brokers ongeveer €1/$1, dus dan kan een aankoop van 1000 USD bijvoorbeeld wel.
Wanneer rentes stijgen, zoals nu, noteren obligaties onder pari. Wat wil dat zeggen?
Stel obligatie A met kapitaal 100 geeft jaarlijks 1 procent rente. Als de rente op nieuwe obligaties stijgt naar 2 procent, wil niemand obligatie A nog kopen aan 100. Er zijn betere obligaties te koop. Op de tweedehands, = secundaire, markt wordt obligatie A dan verkocht voor minder dan 100. Obligatie A noteert onder pari.
Als de emittent van obligatie A niet failliet gaat, krijg je op de vervaldag sowieso 100 + rente.
Onder pari obligaties kunnen interessant zijn als je ze na herstel verkoopt.
Let wel op voor achtergestelde obligaties, ze zijn hybridevorm aandeel/obligatie bij faillissement en de emittent ijkt datums waarop hij jou kan verplichten te verkopen.
EUR
Renault SA 1% 28/11/2025 EUR
Vervaldatum 28/11/2025
Prijs 90,582 % (18/10/2022)
Netto rendement 3,976 %
Vonovia Finance BV 1,5% 31/03/2025
Vervaldatum31/03/2025
Prijs 93,877 % (18/10/2022)
Netto rendement 3,709%
BASF SE 0,875% 15/11/2027
Vervaldatum15/11/2027
Prijs 86,742 % (18/10/2022)
Netto rendement 3,509%
Volkswagen Leasing GmbH 0,625% 19/07/2029
Vervaldatum 19/07/2029
Prijs 76,706 % (18/10/2022)
Netto rendement : 4,517%
USD
The Boeing Company 2,196% 04/02/2026
Vervaldatum04/02/2026
Prijs 87,995 % (18/10/2022)
Netto rendement : 5,574
Apple Inc. 1,125% 11/05/2025
Vervaldatum 11/05/2025
Prijs 91,398 % (18/10/2022)
Netto rendement : 4,368%
Ik ben zelf ook relatief nieuw in obligaties, maar twee nuttige zaken om te weten zijn:
- het rendement komt zowel tot stand door de coupon (die vaak jaarlijks uitbetaald wordt) als door het verschil tussen de aankoopkoers en terugbetalingsprijs (in regel bedraagt die 100).
- coupons worden aan 30% RV belast, alsook het verschil tussen de uitgifteprijs (die gevraagd werd bij de primaire uitgifte) en de terugbetalingsprijs. Het verschil tussen de aankoopprijs en de terugbetalingsprijs (de meerwaarde) wordt niet belast.
Fiscaal is het bijgevolg voordeliger obligaties te kopen waarvan het rendement voornamelijk afkomstig is vanwege de meerwaarde (die dus relatief verder onder pari noteren), en minder van de coupon.
Daarnaast is er een beurstaks van 0,12% op aankoop en verkoop (behalve Belgische OLO’s, daarop 0%). Geen beurstaks op uitbetaling op vervaldag.
- het rendement komt zowel tot stand door de coupon (die vaak jaarlijks uitbetaald wordt) als door het verschil tussen de aankoopkoers en terugbetalingsprijs (in regel bedraagt die 100).
- coupons worden aan 30% RV belast, alsook het verschil tussen de uitgifteprijs (die gevraagd werd bij de primaire uitgifte) en de terugbetalingsprijs. Het verschil tussen de aankoopprijs en de terugbetalingsprijs (de meerwaarde) wordt niet belast.
Fiscaal is het bijgevolg voordeliger obligaties te kopen waarvan het rendement voornamelijk afkomstig is vanwege de meerwaarde (die dus relatief verder onder pari noteren), en minder van de coupon.
Daarnaast is er een beurstaks van 0,12% op aankoop en verkoop (behalve Belgische OLO’s, daarop 0%). Geen beurstaks op uitbetaling op vervaldag.
Bedankt Karine, pmu en KomaanBeurs voor alle info !!
Vooral een draadje met vele (verkeerde) assumpties en veralgemeningen van jouw kant … maar om tot de kern te komen: stop daarmee! Dat is mijn emoji …KomaanBeurs schreef: ↑18 oktober 2022, 16:36Je moet echt dat draadje nalezen. Het was een prehistorisch gevecht met knotsen gespijsd met morele waarden.VLblokpate schreef: ↑18 oktober 2022, 16:29
Er is er maar 1 die deze emoji te pas en te onpas gebruikt, namelijk de alter ego van m-peeters
3 profielen tegelijkertijd.
Dat is dus helemaal niet zo complex en identiek aan de fiscaliteit van aandelen (dividend belast, aankoop en verkoop belast, meerwaarde niet belast)pmu schreef: ↑18 oktober 2022, 17:57 Ik ben zelf ook relatief nieuw in obligaties, maar twee nuttige zaken om te weten zijn:
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Verbannen Gebruiker
Behalve zero coupons: als je ze bijhoudt tot vervaldag betaal je RV op de oorspronkelijke uitgifteprijs (en niet van jouw aankoop).
De vondst zijn de zero coupons met een uitgifteprijs boven pari. En ja, ze bestaan, zelfs in euro. Bruto is netto.
In essentie is het gelijkaardig, al mag je niet vergeten de meerwaarde tussen de uitgifteprijs en terugbetalingsprijs aan te geven in je personenbelasting van je jaar van de vervaldatum.reteiP schreef: ↑19 oktober 2022, 08:56Dat is dus helemaal niet zo complex en identiek aan de fiscaliteit van aandelen (dividend belast, aankoop en verkoop belast, meerwaarde niet belast)pmu schreef: ↑18 oktober 2022, 17:57 Ik ben zelf ook relatief nieuw in obligaties, maar twee nuttige zaken om te weten zijn:
Ik doelde eerder op het feit dat je best strategisch voor een obligatie kiest omwille van fiscale aspecten. Ik ken weinig mensen die dividendaandelen kopen met een zo laag mogelijk dividend om minder RV te betalen, bijvoorbeeld.
Inderdaad, maar Bolero (en ik veronderstel andere brokers ook) geven een bruto rendement bij de obligatie die de combinatie is van verschil in waarde en coupon verdisconteerd naar een jaarlijks rendement. Het netto rendement is dan wel nog afhankelijk van de verhouding tussen coupon en minwaarde maar het geeft toch al een indicatie.pmu schreef: ↑19 oktober 2022, 10:03In essentie is het gelijkaardig, al mag je niet vergeten de meerwaarde tussen de uitgifteprijs en terugbetalingsprijs aan te geven in je personenbelasting van je jaar van de vervaldatum.
Ik doelde eerder op het feit dat je best strategisch voor een obligatie kiest omwille van fiscale aspecten. Ik ken weinig mensen die dividendaandelen kopen met een zo laag mogelijk dividend om minder RV te betalen, bijvoorbeeld.
Wie obligaties combineert met een kapitaliserende aandelentracker kan de roerende voorheffing mogelijk volledig terugvorderen via de belastingbrief en hoeft dus niet te 'optimaliseren' naar lage coupons.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Hoe kan je de interest van een obligatie recupereren via de personenbelasting?