De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Je krijgt wel je geld van een andere handelaar, niet van Google
Wie heeft het werk gedaan om ervoor te zorgen dat die andere handelaar bereid is die prijs te betalen? Juist.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Sr. Member
- Contacteer:
217 was niveau waarop zeker verkocht moest worden.lop schreef: ↑21 oktober 2022, 04:11Heeft weinig met beleggen te maken , speculeren is hopen dat iets daalt of stijgt .
De letterlijke vertaling van speculeren is gissen , gokken .
Op lange termijn mag je zeker zijn dat je bij de verliezers eindigt .
Dat er zoveel mensen zijn die geld verliezen heeft zijn redenen .
De meest gemaakte fout is ze jagen Yield na .
Ze kopen zonder het bedrijf te doorlichten .
Ze proberen te timen .
Ze verkopen in paniek
Ze verwarren lange termijn met een vaste periode .
Ze houden geen rekening met de betreffende valuta
Dit zijn allemaal beginneling fouten .
Eenmaal dat je daar door bent kun je beginnen met geld te verdienen .
Het is een leerproces die jaren duurt .
Vaak ook omdat het een tijdje kan duren voor je tegen de lamp loopt .
Iedereen weet het zogezegd maar toch moeten de meesten het ondervinden voor ze het geloven .
Het is een dure maar leerrijke les .
Het heeft zijn redenen dat ze aanraden om in ETF te beleggen en niet in losse aandelen .
Al zou ik dit nooit doen kwestie van controle .
Veel mensen zien vandaag de koersen die 20 % lager liggen dan 1 jaar terug maar beseffen niet dat je vandaag nog steeds evenveel betaald dan toen het op record hoogte stond .
Ik zie hier namen zoals tesla rond gaan zogezegd kopen aan 217 $
Waarom was dit dan geen goede koop 1 jaar terug aan 275 $ ?
Dit was exact evenveel wat je nu betaalt .
Lach er eens mee en soms reageer ik eens .
In de hoop dat sommigen toch zullen beseffen dat de daadwerkelijke daling van aandelen in andere valuta niet deze is dat te voorschijn komt als je op een desbetreffende naam klikt op internet .
Hopelijk beseffen deze die hier hun TA uit de doeken doen dagdagelijks ook hun fout .
De s&p 500 staat vandaag nauwelijks 2 % lager dan 1 jaar terug als je rekening houd met het dividend en de valuta .
En 1 jaar terug was ongeveer de piek .
Zoals ik al zegde beginnersfouten het staat hier vol .
Wat goed is zolang je er maar van wil leren .
Je hebt gelijk dat het nog duur staat op KT.
Interessante inzichten.
TA dient net om niet in paniek te verkopen. Je geeft je max verlies in net na aankoop.
Laatst gewijzigd door KomaanBeurs op 21 oktober 2022, 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Klopt.Aerolla schreef: ↑21 oktober 2022, 08:22Dus een ETF kopen voor 50 jaar is ook speculeren?
Je hoopt immers dat het stijgt, en gokt dat de geschiedenis zich blijft herhalen.
Nu pas op, ik ben het daarmee eens, er bestaat immers geen verschil tussen beleggen en speculeren.
Speculeren is hier een scheldwoord als iemands beleggingsstrategie je niet aanstaat, maar iedereen hier speculeert uiteindelijk...
-
- Newbie
- Contacteer:
Beste forumleden, kan iemand me een woordje uitleg geven bij het aandeel van Barco.
Sterke omzetcijfers ,lichte terugval orders Q3, goede vooruitzichten (enkel Azie valt wat tegen).
Woensdag gaan we van +7% naar -2%, de dagen erna blijven we ook zakken...
Zijn dit de kuren van de beurs, winstnemers mss? Ik begrijp het niet. Een aandeel die het goed doet in tijden van recessie wordt daar totaal niet voor beloond me dunkt?
Alvast bedankt
Sterke omzetcijfers ,lichte terugval orders Q3, goede vooruitzichten (enkel Azie valt wat tegen).
Zijn dit de kuren van de beurs, winstnemers mss? Ik begrijp het niet. Een aandeel die het goed doet in tijden van recessie wordt daar totaal niet voor beloond me dunkt?
Alvast bedankt
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Paul Meeks, portfolio manager with Independent Solutions Wealth Management, has a long list of tech stocks he’d like to buy, but he’s not yet ready. He’s sitting on a pile of cash, waiting for lower lows. Meeks thinks earnings season could be grisly and is particularly worried about chip stocks, which he’s historically loved but is now shunning. Meeks sees downward revisions ahead and worries that conditions in the March and June quarters could be even worse than the last two quarters of 2022.
-
- Verbannen Gebruiker
Het is meer dan semantiek. Speculanten nemen ook het risico weg van anderen.
Voorbeeld actueel voorbeeld WDP. WDP is ingedekt voor 90% tegen rentestijgingen de komende 7 jaar of zoiets. Deels door leningen met vaste rentevoet. Deels door leningen met een variabele rentevoet waarvoor ze een interest rate swap hebben afgesloten. Ze hebben die afgesloten met een tegenpartij die erop speculeert dat de korte termijn rentes lager blijven dan de vaste rente: tegenpartij betaalt variabele rente aan WDP en ontvangt vaste rente van WDP.
Ofwel speculeert die tegenpartij erop dat ze zelf een ander bedrijf gaan vinden die het omgekeerde van WDP wil doen: een vaste rente in een variabele rente swappen. Met genoeg marge voor de tegenpartij.
Zonder die speculant zou WDP zich niet kunnen indekken. Zelfde met opties en futures. Zonder speculanten zou niemand een optie of future kunnen verhandelen in een liquide markt, en zeker niet een OTC optie.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Technisch raakte Barco woensdag de bovenkant van de bollinger band en zat het boven een dalende SMA50. Het aandeel zakte toen mooi terug tot aan zijn SMA100. Vandaag noteert het nog aan een P/E van 65,20 in een berenmarkt. Ik zie wel dat wat SMA's beginnen te buigen. Op LT lijkt na wat doorzakken de komende weken het aandeel koopwaardig. Afhankelijk van cijfers big tech stijgt/daalt het volgende week. Andere leden geven waarschijnlijk een betere analyse.Jeffers1990 schreef: ↑21 oktober 2022, 10:07 Beste forumleden, kan iemand me een woordje uitleg geven bij het aandeel van Barco.
Alvast bedankt
@Jeffers, Normaal reageer ik hier nooit. Nu toch een keertje. Om U iets klaarheid te laten zien.
Ik volg zo niet bepaald Belgische aandelen, alhoewel ik wel vertrouwen zou hebben in Barco. Lange termijn : OK - Korte termijn : Er lijken mij mogelijk toch heel wat onzekerheden in dit aandeel in te sluipen. Wat wordt 2023 ? - Ik kan er niet bepaald een antwoord op geven.
Maar om nu te zeggen wat ik U wilde vertellen : Barco is niet alleen. Kijk op de Beurs van Amsterdam maar eens naar de AEX, AMX, de small cap index (ASMX) - Het geval van Barco staat niet alleen, In Nederland staat heel de beurs aldus met bedrijven die het best goed doen, en ....; niets doen, of alleen maar naar beneden gaan.
De Nederlandse beurs is wel mijn stokpaardje. Volg erg intensief. Al reeds heel lang, en ken ik veel beter dan vele Belgische bedrijven.
( Nog wat moois aldaar aldaar : TKH, Lucas Bols ( niet te geloven, zo goedkoop ) Aperam ( moet binnen 3 jaar toch echt met 50 % naar boven kunnen, vermoedelijk vlugger, en vermoedelijk ook meer), Heymans ( grootste onafhankelijk bouwbedrijf in Nederland, er moet in Nederland de eerst volgende 10 jaren nog minimaal 1.000 000 huizen gebouwd worden. Bedrijf heeft geen schuld, heeft een dividend rendement van meer dan 8 %, K/W verhouding van iets van 4, en .... doet al meer dan 12 jaar gewoon niets op de beurs. ---- Maar, ... - Dit zijn beslist geen aanraders van mij. Gewoon ter info. )
LR
Ik volg zo niet bepaald Belgische aandelen, alhoewel ik wel vertrouwen zou hebben in Barco. Lange termijn : OK - Korte termijn : Er lijken mij mogelijk toch heel wat onzekerheden in dit aandeel in te sluipen. Wat wordt 2023 ? - Ik kan er niet bepaald een antwoord op geven.
Maar om nu te zeggen wat ik U wilde vertellen : Barco is niet alleen. Kijk op de Beurs van Amsterdam maar eens naar de AEX, AMX, de small cap index (ASMX) - Het geval van Barco staat niet alleen, In Nederland staat heel de beurs aldus met bedrijven die het best goed doen, en ....; niets doen, of alleen maar naar beneden gaan.
De Nederlandse beurs is wel mijn stokpaardje. Volg erg intensief. Al reeds heel lang, en ken ik veel beter dan vele Belgische bedrijven.
( Nog wat moois aldaar aldaar : TKH, Lucas Bols ( niet te geloven, zo goedkoop ) Aperam ( moet binnen 3 jaar toch echt met 50 % naar boven kunnen, vermoedelijk vlugger, en vermoedelijk ook meer), Heymans ( grootste onafhankelijk bouwbedrijf in Nederland, er moet in Nederland de eerst volgende 10 jaren nog minimaal 1.000 000 huizen gebouwd worden. Bedrijf heeft geen schuld, heeft een dividend rendement van meer dan 8 %, K/W verhouding van iets van 4, en .... doet al meer dan 12 jaar gewoon niets op de beurs. ---- Maar, ... - Dit zijn beslist geen aanraders van mij. Gewoon ter info. )
LR
Negatieve punten zijn er altijd te vinden en die komen ook sneller naar boven in dit negatieve klimaat.
Barco
Tot enkele jaren terug relatief weinig groei.
Omzet in Azië loopt al enkele jaren achteruit.
Schommelende resultaten in de verschillende divisies (ups & downs door de jaren heen).
Afhankelijkheid van sterproducten
Afhankelijk van populariteit cinema
In het verleden wisselvallig succes met producten. Het bedrijf moet continu innoverende producten lanceren om de resultaten op peil te houden. Barco voelt de hete adem van (hoofdzakelijk Aziatische) massaproducenten in zijn nek, die voortdurend bijbenen. Als niet-massaproducent moet Barco zich na verloop van tijd terugtrekken uit markten die eens winstgevend waren en waar het eens de koploper was.
Barco is relatief gevoelig aan de gevolgen van de coronacrisis.
Het belangrijke product Clickshare verliest mogelijk aan belang met de opkomst van teleconferencing.
De hernieuwingscyclus van projectoren voor cinema’s loopt met corona wellicht een vertraging op.
Het eventueel niet tijdig ontwikkelen van nieuwe succesvolle producten om de vorige producten te vervangen is een risico.
Eventuele logistieke onderbrekingen door epidemie.
Eventuele druk op het dividend in uitzonderlijke omstandigheden.
Barco
Tot enkele jaren terug relatief weinig groei.
Omzet in Azië loopt al enkele jaren achteruit.
Schommelende resultaten in de verschillende divisies (ups & downs door de jaren heen).
Afhankelijkheid van sterproducten
Afhankelijk van populariteit cinema
In het verleden wisselvallig succes met producten. Het bedrijf moet continu innoverende producten lanceren om de resultaten op peil te houden. Barco voelt de hete adem van (hoofdzakelijk Aziatische) massaproducenten in zijn nek, die voortdurend bijbenen. Als niet-massaproducent moet Barco zich na verloop van tijd terugtrekken uit markten die eens winstgevend waren en waar het eens de koploper was.
Barco is relatief gevoelig aan de gevolgen van de coronacrisis.
Het belangrijke product Clickshare verliest mogelijk aan belang met de opkomst van teleconferencing.
De hernieuwingscyclus van projectoren voor cinema’s loopt met corona wellicht een vertraging op.
Het eventueel niet tijdig ontwikkelen van nieuwe succesvolle producten om de vorige producten te vervangen is een risico.
Eventuele logistieke onderbrekingen door epidemie.
Eventuele druk op het dividend in uitzonderlijke omstandigheden.
Klopt niet speculeren staat voor korte termijn , en bovendien is dit geen scheldwoord waar je daar bij komt is mij een raadsel .KomaanBeurs schreef: ↑21 oktober 2022, 10:03Klopt.Aerolla schreef: ↑21 oktober 2022, 08:22
Dus een ETF kopen voor 50 jaar is ook speculeren?
Je hoopt immers dat het stijgt, en gokt dat de geschiedenis zich blijft herhalen.
Nu pas op, ik ben het daarmee eens, er bestaat immers geen verschil tussen beleggen en speculeren.
Speculeren is hier een scheldwoord als iemands beleggingsstrategie je niet aanstaat, maar iedereen hier speculeert uiteindelijk...
Er is dus wel een verschil speculeren is iets kopen zonder onderbouw zoals jullie TA .
Die eindelijk aan geen kanten klopt zoals ik al heb gezegd .
Beleggen is iets kopen gebaseerd op feiten .
Dat is in mijn ogen een groot verschil .
En het is een triestig feit dat hier niemand het verschil kent .
Beleggen en speculeren zijn totaal 2 verschillende zaken .
Het ene heeft niks te maken met het ander .
Jij denkt altijd dat jij op dit forum de enige bent die met kennis van zaken spreekt.
Laatst gewijzigd door Yaris op 21 oktober 2022, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
TA is de onderbouw waar ze zich op baseren...
En zoveel feiten zijn er niet op de beurs hoor...
Maar je mag er me altijd gerust een vertellen, dan is dat risicoloze winst
En zoveel feiten zijn er niet op de beurs hoor...
Maar je mag er me altijd gerust een vertellen, dan is dat risicoloze winst
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je weet wel dat een aandeel een kwaliteitsaandeel is, je weet echter niet wanneer je moet kopen/verkopen.lop schreef: ↑21 oktober 2022, 15:09Klopt niet speculeren staat voor korte termijn , en bovendien is dit geen scheldwoord waar je daar bij komt is mij een raadsel .
Er is dus wel een verschil speculeren is iets kopen zonder onderbouw zoals jullie TA .
Die eindelijk aan geen kanten klopt zoals ik al heb gezegd .
Beleggen is iets kopen gebaseerd op feiten .
Dat is in mijn ogen een groot verschil .
En het is een triestig feit dat hier niemand het verschil kent .
Beleggen en speculeren zijn totaal 2 verschillende zaken .
Het ene heeft niks te maken met het ander .
Dat prijspunt leert TA jou.