Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
TIP
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
IEX Profs - " De prachtige koers toekomst van duurzame mijnbouwers " - 15 sept 2022
https://www.iexprofs.nl/Column/755534/C ... main1_home
https://www.iexprofs.nl/Column/755534/C ... main1_home
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Door Paul Weeteling op woensdag 14 september 2022 - IEX Premium - Betaalde content
PREMIUM
AMG: nog een keer rekenen
AMG: STRONG BUY KOERS: €25,50 KOERSDOEL: €40 UPSIDE: 58%
Samenvatting:
Winst op lithium genoeg om totale marktwaarde te onderbouwen
Vanadium mooie troefkaart
Een lage waardering is op zijn plaats, maar huidige waardering is extreem laag
Ongewijzigde taxaties FY22 nu aan de conservatieve kant
Vanwege de snel opgelopen rente en de recessie waar de VS en Europa hoogstwaarschijnlijk reeds in zitten, gemeten naar reële groei, zijn waarderingen van aandelen flink afgekomen. Toch zijn er aandelen die, zelfs als de huidige situatie structureel zou zijn, verbazingwekkend aantrekkelijk geprijsd zijn. Metalenspecialist AMG is er zo een.
Grove inschatting van de directe operationele winst per divisie
Om onze visie op AMG verder te onderbouwen, duiken we dit keer wat dieper in de opbrengsten en operationele kosten van de belangrijkste metalen die AMG produceert: lithium en vanadium (van de Clean Energy Materials-divisie). Maar we nemen ook de wat minder belangrijke metalen mee, gebundeld in de Critical Minerals-divisie en tot slot de Technology-divisie.
AMG rapporteert geen kostprijzen per metaalsoort, maar met informatie uit het verleden kunnen we wel een inschatting maken voor sommige metalen en anders schakelen we over naar divisieniveau.
Winst op lithium genoeg om totale marktwaarde te onderbouwen
We beginnen bij Clean Energy Materials en het belangrijkste metaal voor AMG van dit moment: lithium. De lithiumprijs staat op een all-time high en aangezien de vraag zelfs in tijden van recessie harder blijft toenemen dan het aanbod, loopt de prijs nog steeds op.
AMG claimde in 2018 één van de producenten met de laagste kostprijs ter wereld te worden voor lithiumconcentraat. In een oud rapport van die tijd vinden we een kostprijs van $130 per ton, terwijl de huidige marktprijs $5140 bedraagt.
Allicht is de operationele kostprijs nu wat opgelopen. De onderstaande grafiek geeft het prijsverloop van lithiumconcentraat en carbonaat weer.
AMG heeft een huidige productiecapaciteit van 22.500 ton lithiumconcentraat (spodumene) per kwartaal en daar komt medio volgend jaar nog 10.000 ton per kwartaal bij.
Stel dat we de directe operationele winst op een ton lithiumconcentraat afronden naar $5.000, dan is deze grondstof goed voor $112,5 miljoen per kwartaal wanneer AMG de normale productiecapaciteit haalt. Op jaarbasis is dit $450 miljoen, terwijl de huidige marktwaarde van AMG $825 miljoen bedraagt.
We hebben de kosten van de uitbreidingsplannen, rentelasten en winstbelasting hier niet in meegenomen. Uitbreidingen moeten in de toekomst voor meer inkomsten zorgen. Zelfs als we $100 miljoen voor rente en belasting op alleen de lithiumactiviteiten laten drukken, is het netto resultaat op dit moment hoog genoeg om de gehele marktwaarde te onderbouwen en meer.
Blijft natuurlijk wel de vraag hoe lang de lithiumprijs rond het huidige niveau standhoudt. Gezien de sterk oplopende vraag vanuit met name de autosector en het moeizaam opschalende aanbod, kan dit nog best een heel aantal jaren zo blijven.
Vanadiumprijs is troefkaart
Het tweede belangrijke metaal voor AMG is vanadium. Gemeten naar investeringen is dit momenteel zelfs het belangrijkste metaal. In tegenstelling tot de lithiumprijs noteert de vanadiumprijs ver af van zijn all-time high.
Toch ziet AMG veel in vanadium, dat onder andere gebruikt wordt voor het verharden van staal en sinds kort voor industriële batterijen. Ook de joint venture met Shell steunt op de recyclingtechnologie van AMG voor vanadium uit raffinageresten. Een oplopende vraag naar vanadiumbatterijen is op korte termijn de grootste trigger voor een hogere vanadiumprijs.
De vanadiumprijs noteert momenteel rond het twintigjarig gemiddelde. Hier is dus momenteel geen vuurwerk. In 2018 hebben we echter gezien dat wanneer de vanadiumprijs hard oploopt, de winst van AMG vleugels krijgt. Op dit moment wordt er prima doch niet schokkend goed verdiend met vanadium en dit zien we vooral als troefkaart.
Hoeveel de operationele winst van de vanadiumactiviteiten die eind dit jaar verdubbeld worden precies bedraagt, weten we niet. Eind 2017, toen de vanadiumprijs rond hetzelfde niveau lag, behaalde AMG een brutowinst van $10 miljoen per kwartaal. Hiervan zou minimaal een derde operationele winst moeten zijn. Dit ronden we af naar $4 miljoen per kwartaal en dat wordt vanaf het laatste kwartaal dus $8 miljoen.
Een inschatting van de operationele winst op tantaal, het laatste metaal dat valt onder Clean Energy Materials, zal vergeleken met lithium en vanadium te verwaarlozen zijn, dus die laten we voor wat het is.
Kijken we vervolgens naar de Ebitda van Clean Energy afgelopen kwartaal ($62 miljoen), dan correspondeert dit niet met onze schatting van de operationele winstcapaciteit van deze tak tegen de huidige prijzen ($116,5 miljoen). Hiervoor is een aantal redenen, waarvan kosten voor uitbreiding, benedengemiddelde verschepingen en een nog oplopende lithiumprijs de belangrijksten zijn.
Voor het lopende kwartaal rekenen we daarom op een hogere Ebitda dan afgelopen kwartaal.
AMG is altijd laag gewaardeerd
Uit de bovenstaande berekening wordt duidelijk hoeveel het uitmaakt voor de winst van AMG of er schaarste is bij een bepaald metaal en de prijs hoog is. AMG heeft zelf enkel invloed op de productiekosten en productiecapaciteit. Dit maakt dat de waardering van AMG gemiddeld veel lager ligt dan van bijvoorbeeld een ASML, dat niet of nauwelijks afhankelijk is van prijzen die bepaald worden op de wereldmarkt.
Van de metalen die bij de Critical Minerals-divisie geproduceerd worden, is geen enkele prijs exceptioneel hoog en de winst van AMG aldaar dus ook niet. De Ebitda bedroeg hier afgelopen kwartaal $9,1 miljoen. We hebben op dit moment geen reden om de komende kwartalen hier iets anders te verwachten.
Bij de Technology-divisie voegt AMG een stuk meer waarde toe dan bij de overige divisies met de productie van vacuüm-ovens en hoogwaardige legeringen. Hier heeft het dus wat meer pricing power, hoewel de eindmarkten ontzettend cyclisch zijn (lucht- en ruimtevaart).
Ook hier pakken we gewoon de Ebitda van afgelopen kwartaal ($13,8 miljoen) mee voor de berekening van de totale verdiencapaciteit gemeten naar Ebitda op dit moment.
Resumerend zien we dat het overgrote deel van het huidige bedrijfsresultaat op conto komt van lithium. AMG zou momenteel minimaal een onderliggende Ebitda (ex eenmalige zaken) van $140 miljoen per kwartaal kunnen draaien, waarvan $112,5 miljoen uit lithium terwijl het geen invloed heeft op de lithiumprijs.
... maar daar staat een flinke verdiencapaciteit tegenover
Dat de waardering laag is, verbaast dus niet, maar een verdiencapaciteit van $560 miljoen per jaar aan onderliggende Ebitda op een marktwaarde van $825 miljoen maakt het aandeel erg goedkoop, zelfs met hoge rentelasten en stevige afschrijving.
Daarbij komt dat de lithium- en vanadiumproductie allebei binnen een jaar fors hoger zullen zijn en de volledige capaciteit van een in aanbouw zijnde module voor het opwerken van lithium naar battery-grade al volledig is verkocht.
AMG heeft, los van het feit dat de waardering al laag is, dus nog behoorlijk wat troeven achter de hand. In het verleden zijn er aanzienlijke risico's genomen. Die beginnen zich nu uit te betalen, hoewel we dat nog niet terugzien in de koers.
Taxaties 2022 goed haalbaar
Bovenstaande berekeningen geven een beeld van de basis van onze verwachtingen voor de Ebitda in het lopende kwartaal. Dit werkt echter niet direct door onder aan de streep.
Er lopen namelijk nogal wat kosten voor de agressieve uitbreidingsplannen van AMG door de resultatenrekening. Ook de valutaschommelingen van de Braziliaanse real maken een nauwkeurige inschatting van de nettowinst zeer moeilijk. Verder kijken we uit naar minimaal een kwartaalrapport waarin de huidige hoge lithiumprijs volledig verwerkt zit.
We houden daarom nog een slag om de arm en laten de taxaties voor nu ongewijzigd. De huidige lithiumprijs nu al volledig meenemen in de taxaties voor volgend jaar is te optimistisch, want we hebben in het verleden gezien hoe hard grondstofprijzen kunnen bewegen.
AMG 2020A 2021A 2022E 2023E
Omzet ($ mln) 937 1.205 1.700 2.025
Aangepaste Ebitda ($ mln) 67 137 285 325
Ebitda-marge (%) 7,1% 11,4% 16,7% 16%
Nettowinst per aandeel ($) -1,47 0,44 3,60 4,45
K/w verhouding - 71,7 7,1 5,7
Dividend per aandeel ($) 0,25 0,30 0,58 0,60
Dividendrendement 1,0% 1,1% 2,1% 2,2%
Tabel 1: Kerncijfers AMG, taxaties Beleggersdesk
Met een lithiumprijs op het huidige niveau neemt de kans echter wel met de dag toe dat we op zijn minst de verwachtingen voor de omzet en Ebitda op korte termijn verder op moeten voeren. Tellen we daar de lage waardering op basis van de huidige taxaties bij op en het zal geen verrassing zijn dat we ons comfortabel voelen bij het koersdoel gelijk aan nog geen 9 keer de getaxeerde winst voor volgend jaar. Dit minder dan de helft van de verwachte winstgroei in procenten door uitbreidingen op middellange termijn en zou voldoende conservatief moeten zijn.
Beurssentiment is extreem negatief
Tot slot geven we mee dat zo'n beetje iedereen negatief is over aandelen. Dat er nog steeds regelmatig aan de boom wordt geschud door middel van heftige koersbewegingen helpt niet mee. Dat is geen garantie dat we het ergste hebben gehad, maar het is vaak wel een positief signaal, zeker voor een sentimentgevoelig aandeel als AMG.
We blijven AMG naar voren schuiven als kansrijk grondstofaandeel met betrekking tot de energietransitie die dit decennium plaatsvindt en handhaven het Strong Buy-advies. Let wel, aandeelhouders dienen te zijn opgewassen tegen flinke koerszwiepers.
Disclaimer: Paul Weeteling heeft een longpositie in AMG.
Strong Buy tooltip STRONG BUY
Dit aandeel is op dit moment en tegen deze koers koopwaardig
STRONG BUY OP 14 SEPTEMBER 2022 08:30
AMG zal een sterk derde kwartaal draaien dankzij de hoge lithiumprijs. We willen echter eerst de derdekwartaalcijfers inzien voordat we de taxaties eventueel verhogen. Op langere termijn telt dat de vooruitzichten voor de vraag naar metalen en technologieën die de duurzaamheidsrevolutie ondersteunen ijzersterk zijn. De waardering is vriendelijk. AMG blijft zeer interessant voor beleggers.
PREMIUM
AMG: nog een keer rekenen
AMG: STRONG BUY KOERS: €25,50 KOERSDOEL: €40 UPSIDE: 58%
Samenvatting:
Winst op lithium genoeg om totale marktwaarde te onderbouwen
Vanadium mooie troefkaart
Een lage waardering is op zijn plaats, maar huidige waardering is extreem laag
Ongewijzigde taxaties FY22 nu aan de conservatieve kant
Vanwege de snel opgelopen rente en de recessie waar de VS en Europa hoogstwaarschijnlijk reeds in zitten, gemeten naar reële groei, zijn waarderingen van aandelen flink afgekomen. Toch zijn er aandelen die, zelfs als de huidige situatie structureel zou zijn, verbazingwekkend aantrekkelijk geprijsd zijn. Metalenspecialist AMG is er zo een.
Grove inschatting van de directe operationele winst per divisie
Om onze visie op AMG verder te onderbouwen, duiken we dit keer wat dieper in de opbrengsten en operationele kosten van de belangrijkste metalen die AMG produceert: lithium en vanadium (van de Clean Energy Materials-divisie). Maar we nemen ook de wat minder belangrijke metalen mee, gebundeld in de Critical Minerals-divisie en tot slot de Technology-divisie.
AMG rapporteert geen kostprijzen per metaalsoort, maar met informatie uit het verleden kunnen we wel een inschatting maken voor sommige metalen en anders schakelen we over naar divisieniveau.
Winst op lithium genoeg om totale marktwaarde te onderbouwen
We beginnen bij Clean Energy Materials en het belangrijkste metaal voor AMG van dit moment: lithium. De lithiumprijs staat op een all-time high en aangezien de vraag zelfs in tijden van recessie harder blijft toenemen dan het aanbod, loopt de prijs nog steeds op.
AMG claimde in 2018 één van de producenten met de laagste kostprijs ter wereld te worden voor lithiumconcentraat. In een oud rapport van die tijd vinden we een kostprijs van $130 per ton, terwijl de huidige marktprijs $5140 bedraagt.
Allicht is de operationele kostprijs nu wat opgelopen. De onderstaande grafiek geeft het prijsverloop van lithiumconcentraat en carbonaat weer.
AMG heeft een huidige productiecapaciteit van 22.500 ton lithiumconcentraat (spodumene) per kwartaal en daar komt medio volgend jaar nog 10.000 ton per kwartaal bij.
Stel dat we de directe operationele winst op een ton lithiumconcentraat afronden naar $5.000, dan is deze grondstof goed voor $112,5 miljoen per kwartaal wanneer AMG de normale productiecapaciteit haalt. Op jaarbasis is dit $450 miljoen, terwijl de huidige marktwaarde van AMG $825 miljoen bedraagt.
We hebben de kosten van de uitbreidingsplannen, rentelasten en winstbelasting hier niet in meegenomen. Uitbreidingen moeten in de toekomst voor meer inkomsten zorgen. Zelfs als we $100 miljoen voor rente en belasting op alleen de lithiumactiviteiten laten drukken, is het netto resultaat op dit moment hoog genoeg om de gehele marktwaarde te onderbouwen en meer.
Blijft natuurlijk wel de vraag hoe lang de lithiumprijs rond het huidige niveau standhoudt. Gezien de sterk oplopende vraag vanuit met name de autosector en het moeizaam opschalende aanbod, kan dit nog best een heel aantal jaren zo blijven.
Vanadiumprijs is troefkaart
Het tweede belangrijke metaal voor AMG is vanadium. Gemeten naar investeringen is dit momenteel zelfs het belangrijkste metaal. In tegenstelling tot de lithiumprijs noteert de vanadiumprijs ver af van zijn all-time high.
Toch ziet AMG veel in vanadium, dat onder andere gebruikt wordt voor het verharden van staal en sinds kort voor industriële batterijen. Ook de joint venture met Shell steunt op de recyclingtechnologie van AMG voor vanadium uit raffinageresten. Een oplopende vraag naar vanadiumbatterijen is op korte termijn de grootste trigger voor een hogere vanadiumprijs.
De vanadiumprijs noteert momenteel rond het twintigjarig gemiddelde. Hier is dus momenteel geen vuurwerk. In 2018 hebben we echter gezien dat wanneer de vanadiumprijs hard oploopt, de winst van AMG vleugels krijgt. Op dit moment wordt er prima doch niet schokkend goed verdiend met vanadium en dit zien we vooral als troefkaart.
Hoeveel de operationele winst van de vanadiumactiviteiten die eind dit jaar verdubbeld worden precies bedraagt, weten we niet. Eind 2017, toen de vanadiumprijs rond hetzelfde niveau lag, behaalde AMG een brutowinst van $10 miljoen per kwartaal. Hiervan zou minimaal een derde operationele winst moeten zijn. Dit ronden we af naar $4 miljoen per kwartaal en dat wordt vanaf het laatste kwartaal dus $8 miljoen.
Een inschatting van de operationele winst op tantaal, het laatste metaal dat valt onder Clean Energy Materials, zal vergeleken met lithium en vanadium te verwaarlozen zijn, dus die laten we voor wat het is.
Kijken we vervolgens naar de Ebitda van Clean Energy afgelopen kwartaal ($62 miljoen), dan correspondeert dit niet met onze schatting van de operationele winstcapaciteit van deze tak tegen de huidige prijzen ($116,5 miljoen). Hiervoor is een aantal redenen, waarvan kosten voor uitbreiding, benedengemiddelde verschepingen en een nog oplopende lithiumprijs de belangrijksten zijn.
Voor het lopende kwartaal rekenen we daarom op een hogere Ebitda dan afgelopen kwartaal.
AMG is altijd laag gewaardeerd
Uit de bovenstaande berekening wordt duidelijk hoeveel het uitmaakt voor de winst van AMG of er schaarste is bij een bepaald metaal en de prijs hoog is. AMG heeft zelf enkel invloed op de productiekosten en productiecapaciteit. Dit maakt dat de waardering van AMG gemiddeld veel lager ligt dan van bijvoorbeeld een ASML, dat niet of nauwelijks afhankelijk is van prijzen die bepaald worden op de wereldmarkt.
Van de metalen die bij de Critical Minerals-divisie geproduceerd worden, is geen enkele prijs exceptioneel hoog en de winst van AMG aldaar dus ook niet. De Ebitda bedroeg hier afgelopen kwartaal $9,1 miljoen. We hebben op dit moment geen reden om de komende kwartalen hier iets anders te verwachten.
Bij de Technology-divisie voegt AMG een stuk meer waarde toe dan bij de overige divisies met de productie van vacuüm-ovens en hoogwaardige legeringen. Hier heeft het dus wat meer pricing power, hoewel de eindmarkten ontzettend cyclisch zijn (lucht- en ruimtevaart).
Ook hier pakken we gewoon de Ebitda van afgelopen kwartaal ($13,8 miljoen) mee voor de berekening van de totale verdiencapaciteit gemeten naar Ebitda op dit moment.
Resumerend zien we dat het overgrote deel van het huidige bedrijfsresultaat op conto komt van lithium. AMG zou momenteel minimaal een onderliggende Ebitda (ex eenmalige zaken) van $140 miljoen per kwartaal kunnen draaien, waarvan $112,5 miljoen uit lithium terwijl het geen invloed heeft op de lithiumprijs.
... maar daar staat een flinke verdiencapaciteit tegenover
Dat de waardering laag is, verbaast dus niet, maar een verdiencapaciteit van $560 miljoen per jaar aan onderliggende Ebitda op een marktwaarde van $825 miljoen maakt het aandeel erg goedkoop, zelfs met hoge rentelasten en stevige afschrijving.
Daarbij komt dat de lithium- en vanadiumproductie allebei binnen een jaar fors hoger zullen zijn en de volledige capaciteit van een in aanbouw zijnde module voor het opwerken van lithium naar battery-grade al volledig is verkocht.
AMG heeft, los van het feit dat de waardering al laag is, dus nog behoorlijk wat troeven achter de hand. In het verleden zijn er aanzienlijke risico's genomen. Die beginnen zich nu uit te betalen, hoewel we dat nog niet terugzien in de koers.
Taxaties 2022 goed haalbaar
Bovenstaande berekeningen geven een beeld van de basis van onze verwachtingen voor de Ebitda in het lopende kwartaal. Dit werkt echter niet direct door onder aan de streep.
Er lopen namelijk nogal wat kosten voor de agressieve uitbreidingsplannen van AMG door de resultatenrekening. Ook de valutaschommelingen van de Braziliaanse real maken een nauwkeurige inschatting van de nettowinst zeer moeilijk. Verder kijken we uit naar minimaal een kwartaalrapport waarin de huidige hoge lithiumprijs volledig verwerkt zit.
We houden daarom nog een slag om de arm en laten de taxaties voor nu ongewijzigd. De huidige lithiumprijs nu al volledig meenemen in de taxaties voor volgend jaar is te optimistisch, want we hebben in het verleden gezien hoe hard grondstofprijzen kunnen bewegen.
AMG 2020A 2021A 2022E 2023E
Omzet ($ mln) 937 1.205 1.700 2.025
Aangepaste Ebitda ($ mln) 67 137 285 325
Ebitda-marge (%) 7,1% 11,4% 16,7% 16%
Nettowinst per aandeel ($) -1,47 0,44 3,60 4,45
K/w verhouding - 71,7 7,1 5,7
Dividend per aandeel ($) 0,25 0,30 0,58 0,60
Dividendrendement 1,0% 1,1% 2,1% 2,2%
Tabel 1: Kerncijfers AMG, taxaties Beleggersdesk
Met een lithiumprijs op het huidige niveau neemt de kans echter wel met de dag toe dat we op zijn minst de verwachtingen voor de omzet en Ebitda op korte termijn verder op moeten voeren. Tellen we daar de lage waardering op basis van de huidige taxaties bij op en het zal geen verrassing zijn dat we ons comfortabel voelen bij het koersdoel gelijk aan nog geen 9 keer de getaxeerde winst voor volgend jaar. Dit minder dan de helft van de verwachte winstgroei in procenten door uitbreidingen op middellange termijn en zou voldoende conservatief moeten zijn.
Beurssentiment is extreem negatief
Tot slot geven we mee dat zo'n beetje iedereen negatief is over aandelen. Dat er nog steeds regelmatig aan de boom wordt geschud door middel van heftige koersbewegingen helpt niet mee. Dat is geen garantie dat we het ergste hebben gehad, maar het is vaak wel een positief signaal, zeker voor een sentimentgevoelig aandeel als AMG.
We blijven AMG naar voren schuiven als kansrijk grondstofaandeel met betrekking tot de energietransitie die dit decennium plaatsvindt en handhaven het Strong Buy-advies. Let wel, aandeelhouders dienen te zijn opgewassen tegen flinke koerszwiepers.
Disclaimer: Paul Weeteling heeft een longpositie in AMG.
Strong Buy tooltip STRONG BUY
Dit aandeel is op dit moment en tegen deze koers koopwaardig
STRONG BUY OP 14 SEPTEMBER 2022 08:30
AMG zal een sterk derde kwartaal draaien dankzij de hoge lithiumprijs. We willen echter eerst de derdekwartaalcijfers inzien voordat we de taxaties eventueel verhogen. Op langere termijn telt dat de vooruitzichten voor de vraag naar metalen en technologieën die de duurzaamheidsrevolutie ondersteunen ijzersterk zijn. De waardering is vriendelijk. AMG blijft zeer interessant voor beleggers.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
https://www.mining.com/lithium-price-ju ... time-high/
Lithiumprijs springt naar vers all-time high
Frik Els | 13 oktober 2022 | 12:11 uur Batterij Metalen Energiemarkten
( Vertaald met Google Translate )
Benchmark Mineral Intelligence meldt dat de lithiumprijzen in China woensdag een recordhoogte bereikten, terwijl batterijfabrikanten worstelen om de bevoorrading veilig te stellen te midden van de bloeiende vraag van de markt voor elektrische auto's.
Volgens de onderzoeker en prijsstelling van de batterijtoeleveringsketen steeg het Chinese lithiumcarbonaat van batterijkwaliteit de afgelopen week met 1,7% tot een recordhoogte van $ 74.475 per ton, meer dan een verdubbeling tot nu toe in 2022.
De prijzen voor lithiumhydroxide, dat wordt gebruikt in batterijen met een hoog nikkelgehalte, zijn dit jaar met bijna 150% gestegen en worden deze week verhandeld tegen $ 73.925 per ton, volgens de Benchmark Lithium Price Assessment.
Benchmark wijst erop dat de lithiumprijzen nu al 24 opeenvolgende maanden een stijgende trend vertonen, terwijl de EV-markt blijft groeien met een wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen die in september voor het eerst een miljoen bereikte, volgens Rho Motion.
De hogere prijzen op de Chinese spotmarkt zullen doorwerken in langetermijncontracten tussen autofabrikanten en lithiumproducenten, zegt Daisy Jennings-Gray, een analist bij Benchmark:
Lithiumprijs springt naar vers all-time high
Frik Els | 13 oktober 2022 | 12:11 uur Batterij Metalen Energiemarkten
( Vertaald met Google Translate )
Benchmark Mineral Intelligence meldt dat de lithiumprijzen in China woensdag een recordhoogte bereikten, terwijl batterijfabrikanten worstelen om de bevoorrading veilig te stellen te midden van de bloeiende vraag van de markt voor elektrische auto's.
Volgens de onderzoeker en prijsstelling van de batterijtoeleveringsketen steeg het Chinese lithiumcarbonaat van batterijkwaliteit de afgelopen week met 1,7% tot een recordhoogte van $ 74.475 per ton, meer dan een verdubbeling tot nu toe in 2022.
De prijzen voor lithiumhydroxide, dat wordt gebruikt in batterijen met een hoog nikkelgehalte, zijn dit jaar met bijna 150% gestegen en worden deze week verhandeld tegen $ 73.925 per ton, volgens de Benchmark Lithium Price Assessment.
Benchmark wijst erop dat de lithiumprijzen nu al 24 opeenvolgende maanden een stijgende trend vertonen, terwijl de EV-markt blijft groeien met een wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen die in september voor het eerst een miljoen bereikte, volgens Rho Motion.
De hogere prijzen op de Chinese spotmarkt zullen doorwerken in langetermijncontracten tussen autofabrikanten en lithiumproducenten, zegt Daisy Jennings-Gray, een analist bij Benchmark:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ik lees hierboven in een ander draadje het volgende als titel :
" Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ? "
Hoe duur staat AMG nu ?
Even eerst nog een link van Tradingeconomics
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
(iets van een x 5 of x 6 sinds verleden jaar midzomer)
Met vandaag, andermaal een nieuwe All time High van lithium ( Lithiumcarbonaat ) - ( Lithiumhydroxide noteert bijna identieke prijzen, prijsverschil niet groter dan 1 of 2 %)
Spodumeen prijs ( Ja, wat AMG verkoopt . Momenteel 90.000 ton / volgend jaar in Q1 verhoogt met 40.000 ton naar 130.000 ton : Momenteel 5290 dollar / ton ( Ja, is natuurlijk ook een All time High, en een nieuw record stijging sinds gisteren)
https://www.metal.com/Lithium/201906260003
( Iets van een x 5 of x 6 sinds verleden jaar midzomer)
- Wat is momenteel te melden ?
- " Ziet er goed uit "
( Nu alleen nog die vreselijke oorlog / inflatie / rentetarieven - en de xxxx vervelende algoritmes wegkrijgen. Daarnaast ziet het er verder goed uit.)
" Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ? "
Hoe duur staat AMG nu ?
Even eerst nog een link van Tradingeconomics
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
(iets van een x 5 of x 6 sinds verleden jaar midzomer)
Met vandaag, andermaal een nieuwe All time High van lithium ( Lithiumcarbonaat ) - ( Lithiumhydroxide noteert bijna identieke prijzen, prijsverschil niet groter dan 1 of 2 %)
Spodumeen prijs ( Ja, wat AMG verkoopt . Momenteel 90.000 ton / volgend jaar in Q1 verhoogt met 40.000 ton naar 130.000 ton : Momenteel 5290 dollar / ton ( Ja, is natuurlijk ook een All time High, en een nieuw record stijging sinds gisteren)
https://www.metal.com/Lithium/201906260003
( Iets van een x 5 of x 6 sinds verleden jaar midzomer)
- Wat is momenteel te melden ?
- " Ziet er goed uit "
( Nu alleen nog die vreselijke oorlog / inflatie / rentetarieven - en de xxxx vervelende algoritmes wegkrijgen. Daarnaast ziet het er verder goed uit.)
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Beursblik: ING verhoogt koersdoel AMG
Door ABM Financial News op vrijdag 21 oktober 2022
Beursblik: ING verhoogt koersdoel AMG
(ABM FN-Dow Jones) ING heeft het koersdoel voor het aandeel AMG verhoogd van 45,00 naar 50,00 euro met handhaving van het koopadvies, en voegde het aandeel wel toe aan de favorietenlijst voor de Benelux. Dit bleek vrijdag uit een analistenrapport van de bank.
ING verhoogde de taxaties voor de EBITDA voor 2022, 2023 en 2024 met 15 tot 33 procent naar respectievelijk 310 miljoen, 350 miljoen en 385 miljoen dollar.
ING is positief gestemd in aanloop naar de resultaten over het derde kwartaal, waarbij de bank verwacht dat AMG de outlook opnieuw zal verhogen.
ING wees op de lithiummarkt, waarin AMG volgend jaar niet alleen kan profiteren van hogere prijzen, maar ook van hogere volumes. Dit wordt door de markt nog onderschat.
ING noemt een contract met het Zuid-Koreaanse EcoPro BM een teken van groot vertrouwen in AMG.
Het aandeel AMG noteerde vrijdag op een rood Damrak 0,6 procent hoger op 26,22 euro.
- En staat momenteel, om 10.25 op een verlies van bijna 1 %. ( Na toevoeging op de favorietenlijst Benelux bij ING )
Door ABM Financial News op vrijdag 21 oktober 2022
Beursblik: ING verhoogt koersdoel AMG
(ABM FN-Dow Jones) ING heeft het koersdoel voor het aandeel AMG verhoogd van 45,00 naar 50,00 euro met handhaving van het koopadvies, en voegde het aandeel wel toe aan de favorietenlijst voor de Benelux. Dit bleek vrijdag uit een analistenrapport van de bank.
ING verhoogde de taxaties voor de EBITDA voor 2022, 2023 en 2024 met 15 tot 33 procent naar respectievelijk 310 miljoen, 350 miljoen en 385 miljoen dollar.
ING is positief gestemd in aanloop naar de resultaten over het derde kwartaal, waarbij de bank verwacht dat AMG de outlook opnieuw zal verhogen.
ING wees op de lithiummarkt, waarin AMG volgend jaar niet alleen kan profiteren van hogere prijzen, maar ook van hogere volumes. Dit wordt door de markt nog onderschat.
ING noemt een contract met het Zuid-Koreaanse EcoPro BM een teken van groot vertrouwen in AMG.
Het aandeel AMG noteerde vrijdag op een rood Damrak 0,6 procent hoger op 26,22 euro.
- En staat momenteel, om 10.25 op een verlies van bijna 1 %. ( Na toevoeging op de favorietenlijst Benelux bij ING )
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
AMG : Nieuwe Investor deck ivm hun groeiprojecten ; Lithium, Vanadium en Joint Venture met Shell.
https://ig9we1q348z124x3t10meupc-wpengi ... r-2022.pdf
https://ig9we1q348z124x3t10meupc-wpengi ... r-2022.pdf
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Beursblik: Berenberg verhoogt koersdoel AMG
Door ABM Financial News op woensdag 26 oktober 2022
Beursblik: Berenberg verhoogt koersdoel AMG
ABM FN-Dow Jones) Berenberg heeft woensdag het koersdoel voor AMG verhoogd van 41,00 naar 51,00 euro en handhaaft het koopadvies.
AMG is actief in drie aantrekkelijke segmenten en heeft volgens analist Oliver Grewcock ook nog eens een aantrekkelijk ESG-profiel. "Het kroonjuweel is AMG Lithium", meent de analist. De intrinsieke waarde van deze tak alleen levert al een opwaarts potentieel van 75 procent ten opzichte van de huidige marktkapitalisatie, aldus Grewcock.
Momenteel handelt het aandeel AMG op 3,4 keer de EBITDA in 2023, met een dividendrendement van 3 procent. En dat is in de ogen van Berenberg veel te laag. Sterke kwartaalcijfers en een outlookverhoging zouden helpen om deze onderwaardering weg te werken, denkt Grewcock, net als meer details over de lithium-activiteiten.
Het aandeel AMG sloot dinsdag op 27,54 euro.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uit verder artikel IEX premium ( - Betaalde content) over Rio Tinto ;
" De enige markt die wel sterk blijft groeien, is die van de elektrische auto's. Daar profiteert Rio Tinto sinds kort van via de winning van lithium, waarvan de prijs blijft stijgen. Productiebeperkingen in China stuwden de prijs van het witte goud eveneens. "
---------------------------------------------------------------------------------------------
AMG noteert resultaat in dollars en valutaire meewind wordt eveneens ondergewaardeerd.
Door ABM Financial News op woensdag 26 oktober 2022
Beursblik: Berenberg verhoogt koersdoel AMG
ABM FN-Dow Jones) Berenberg heeft woensdag het koersdoel voor AMG verhoogd van 41,00 naar 51,00 euro en handhaaft het koopadvies.
AMG is actief in drie aantrekkelijke segmenten en heeft volgens analist Oliver Grewcock ook nog eens een aantrekkelijk ESG-profiel. "Het kroonjuweel is AMG Lithium", meent de analist. De intrinsieke waarde van deze tak alleen levert al een opwaarts potentieel van 75 procent ten opzichte van de huidige marktkapitalisatie, aldus Grewcock.
Momenteel handelt het aandeel AMG op 3,4 keer de EBITDA in 2023, met een dividendrendement van 3 procent. En dat is in de ogen van Berenberg veel te laag. Sterke kwartaalcijfers en een outlookverhoging zouden helpen om deze onderwaardering weg te werken, denkt Grewcock, net als meer details over de lithium-activiteiten.
Het aandeel AMG sloot dinsdag op 27,54 euro.
------------------------------------------------------------------------------------------
Uit verder artikel IEX premium ( - Betaalde content) over Rio Tinto ;
" De enige markt die wel sterk blijft groeien, is die van de elektrische auto's. Daar profiteert Rio Tinto sinds kort van via de winning van lithium, waarvan de prijs blijft stijgen. Productiebeperkingen in China stuwden de prijs van het witte goud eveneens. "
---------------------------------------------------------------------------------------------
AMG noteert resultaat in dollars en valutaire meewind wordt eveneens ondergewaardeerd.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Mooie stijging vandaag. Nog een klein duwtje en ik sta break-even.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Uit IEX Premium van vandaag 27 okt 2022 - Betaalde content :
AMG: de markt wordt wakker
Door Paul Weeteling
op donderdag 27 oktober 2022
Premium
AMG: de markt wordt wakker
AMG: STRONG BUY KOERS: €30,30 KOERSDOEL: €43 UPSIDE: 42%
Samenvatting:
Lithiumprijs is verder opgelopen
Vanadium is een explosieve troefkaart
Nieuwe inkomstenstromen in aantocht
Taxaties en koersdoel omhoog
Metalenspecialist AMG heeft de afgelopen jaren een enorme berg hooi op de vork genomen als het gaat om nieuwe investeringen, waar aandeelhouders tot nu toe louter kosten van terugzien in de resultaten. Dat is het risicoprofiel en de koers niet ten goede gekomen.
Het moment dat die investeringen hun vruchten af gaan werpen komt echter snel dichterbij en de lithiumprijs werkt ook nog eens mee. De markt lijkt daar nu oog voor te krijgen.
Lithiumprijs is verder opgelopen
in onze laatste analyse berekenden we al dat AMG minimaal een onderliggende Ebitda (ex eenmalige zaken) van $140 miljoen per kwartaal, waarvan $112,5 miljoen uit lithium, kon draaien bij de lithiumprijs van begin september. Sindsdien is de lithiumprijs nog een paar procent verder opgelopen. Het ziet er voor de resultaten over het derde kwartaal en ook voor het lopende kwartaal daarom sowieso erg goed uit.
Vervolgens is het vooral de vraag wat de lithiumprijs gaat doen wanneer de recessie op zijn hevigst is. We schreven eerder al dat het aanbod behoorlijk tekort schiet bij de vraag en dat er niet plotskaps aanbod van lithium bij kan komen. Aandeelhouders van AMG kunnen dus ook volgend jaar op historisch hoge lithiumprijzen rekenen.
Het mooie voor aandeelhouders is dat zelfs als de lithiumprijs tientallen procenten terugvalt, AMG het resultaat uit lithiumwinning toch op peil kan houden dankzij een verhoging van de productiecapaciteit met 40% vanaf april 2023. Verder wordt ook de verdubbeling van de vanadiumproductie vanaf de laatste maanden van dit jaar in de resultaten zichtbaar. Met andere woorden, de huidige lithiumprijs zal waarschijnlijk een historische piek blijken, maar AMG heeft genoeg in de pijplijn zitten om tegenwicht te bieden aan een dalende lithiumprijs.
Het valt overigens nog te bezien wanneer mogelijk een daling inzet, want op dit moment is er geen enkel teken van zwakte. Volgens onderzoeksbureau Wood Mackenzie komen vraag en aanbod pas in de loop van 2024 in balans.
Vanadium is een explosieve troefkaart
Vanadium is eigenlijk een nog grotere troef van AMG dan lithium, maar hiervoor is het bedrijf net als bij lithium afhankelijk van de prijs op de wereldwijde grondstoffenmarkt. Wanneer de vraag naar vanadium gaat oplopen dankzij een explosieve stijging van de vraag naar vanadium-redox-flow batterijen, die AMG ook ontwikkelt, dan is er geen houden meer aan en is een winstexplosie onvermijdelijk. Zover is het echter nog niet: de vanadiumprijs dobbert vrij stabiel rond het historisch gemiddelde.
Er wordt wel een sterke jaarlijkse groei van de vraag naar vanadiumbatterijen verwacht, maar een markt die met 21% per jaar groeit naar $600 miljoen in 2026 doet op de totale vraag naar vanadium onvoldoende om een sterke prijsstijging in te calculeren. Significante stijging van de vraag naar staal door de bouw van een wereldwijde elektrische infrastructuur zet meer zoden aan de dijk.
Bij vanadium is het voor beleggers dus hopen op een sterke prijsstijging en wordt er intussen prima geld verdiend. Op dit moment moet AMG het echter nog van lithium hebben.
Nieuwe inkomstenstromen in aantocht
Resumerend staat AMG er ijzersterk voor. De toch vrij stevige risico's van de lopende investeringen lijken zich de komende jaren ruimschoots uit te gaan betalen. In het derde kwartaal van 2023 staat de aanvang van de productie van de module voor batterij-klare lithium gepland, en komt er dus weer een inkomstenstroom bij. AMG manoeuvreert daarmee snel omhoog in de waardeketen en is straks niet langer een cyclische producent van ruwe metalen met een klein stukje materiaaltechnologie erbij, maar precies andersom.
We voeren de taxaties en het koersdoel beperkt op ondanks dat het beeld op basis van de huidige lithiumprijs meer ruimte biedt. Het economische plaatje voor de wereldeconomie is namelijk onzekerder geworden en dat kan een negatief effect hebben op de overige activiteiten van AMG. Het 12-maands koersdoel wordt verhoogd naar €43, onveranderd gelijk aan 9 keer de getaxeerde winst per aandeel voor volgend jaar.
AMG 2020A 2021A 2022E 2023E
Omzet ($ mln) 937 1.205 1.700 2.025
Aangepaste Ebitda ($ mln) 67 137 300 345
Ebitda-marge (%) 7,1% 11,4% 17,6% 17%
Nettowinst per aandeel ($) -1,47 0,44 4,00 4,80
K/w verhouding - 71,7 7,6 6,3
Dividend per aandeel ($) 0,25 0,30 0,81 0,93
Dividendrendement 1,0% 1,1% 2,7% 3,1
De markt heeft de afgelopen weken in ieder geval door dat AMG wel erg goedkoop was ten opzichte van de vooruitzichten, dus dat is leuk voor aandeelhouders van AMG die het vertrouwen in het bedrijf hebben weten vast te houden.
AMG komt over een week met cijfers en dan weten weer meer over de laatste stand van zaken voor beleggers die wat korter op de bal zitten. Dankzij de strategische zetten van het bedrijf is dit een aandeel geworden dat ook interessant is voor langetermijnbeleggers.
Disclaimer: Paul Weeteling heeft een long positie in AMG.
STRONG BUY
Dit aandeel is op dit moment en tegen deze koers koopwaardig
Strong Buy op 27 oktober 2022 13:30
AMG zal een sterk derde kwartaal draaien dankzij de hoge lithiumprijs die recent nog verder is opgelopen. We durven een beperkte verhoging van de taxaties en het koersdoel daarom nu al aan. Op langere termijn telt dat de vooruitzichten voor de vraag naar metalen en technologieën die de duurzaamheidsrevolutie ondersteunen ijzersterk zijn. De waardering is vriendelijk. AMG blijft interessant voor beleggers.
AMG: de markt wordt wakker
Door Paul Weeteling
op donderdag 27 oktober 2022
Premium
AMG: de markt wordt wakker
AMG: STRONG BUY KOERS: €30,30 KOERSDOEL: €43 UPSIDE: 42%
Samenvatting:
Lithiumprijs is verder opgelopen
Vanadium is een explosieve troefkaart
Nieuwe inkomstenstromen in aantocht
Taxaties en koersdoel omhoog
Metalenspecialist AMG heeft de afgelopen jaren een enorme berg hooi op de vork genomen als het gaat om nieuwe investeringen, waar aandeelhouders tot nu toe louter kosten van terugzien in de resultaten. Dat is het risicoprofiel en de koers niet ten goede gekomen.
Het moment dat die investeringen hun vruchten af gaan werpen komt echter snel dichterbij en de lithiumprijs werkt ook nog eens mee. De markt lijkt daar nu oog voor te krijgen.
Lithiumprijs is verder opgelopen
in onze laatste analyse berekenden we al dat AMG minimaal een onderliggende Ebitda (ex eenmalige zaken) van $140 miljoen per kwartaal, waarvan $112,5 miljoen uit lithium, kon draaien bij de lithiumprijs van begin september. Sindsdien is de lithiumprijs nog een paar procent verder opgelopen. Het ziet er voor de resultaten over het derde kwartaal en ook voor het lopende kwartaal daarom sowieso erg goed uit.
Vervolgens is het vooral de vraag wat de lithiumprijs gaat doen wanneer de recessie op zijn hevigst is. We schreven eerder al dat het aanbod behoorlijk tekort schiet bij de vraag en dat er niet plotskaps aanbod van lithium bij kan komen. Aandeelhouders van AMG kunnen dus ook volgend jaar op historisch hoge lithiumprijzen rekenen.
Het mooie voor aandeelhouders is dat zelfs als de lithiumprijs tientallen procenten terugvalt, AMG het resultaat uit lithiumwinning toch op peil kan houden dankzij een verhoging van de productiecapaciteit met 40% vanaf april 2023. Verder wordt ook de verdubbeling van de vanadiumproductie vanaf de laatste maanden van dit jaar in de resultaten zichtbaar. Met andere woorden, de huidige lithiumprijs zal waarschijnlijk een historische piek blijken, maar AMG heeft genoeg in de pijplijn zitten om tegenwicht te bieden aan een dalende lithiumprijs.
Het valt overigens nog te bezien wanneer mogelijk een daling inzet, want op dit moment is er geen enkel teken van zwakte. Volgens onderzoeksbureau Wood Mackenzie komen vraag en aanbod pas in de loop van 2024 in balans.
Vanadium is een explosieve troefkaart
Vanadium is eigenlijk een nog grotere troef van AMG dan lithium, maar hiervoor is het bedrijf net als bij lithium afhankelijk van de prijs op de wereldwijde grondstoffenmarkt. Wanneer de vraag naar vanadium gaat oplopen dankzij een explosieve stijging van de vraag naar vanadium-redox-flow batterijen, die AMG ook ontwikkelt, dan is er geen houden meer aan en is een winstexplosie onvermijdelijk. Zover is het echter nog niet: de vanadiumprijs dobbert vrij stabiel rond het historisch gemiddelde.
Er wordt wel een sterke jaarlijkse groei van de vraag naar vanadiumbatterijen verwacht, maar een markt die met 21% per jaar groeit naar $600 miljoen in 2026 doet op de totale vraag naar vanadium onvoldoende om een sterke prijsstijging in te calculeren. Significante stijging van de vraag naar staal door de bouw van een wereldwijde elektrische infrastructuur zet meer zoden aan de dijk.
Bij vanadium is het voor beleggers dus hopen op een sterke prijsstijging en wordt er intussen prima geld verdiend. Op dit moment moet AMG het echter nog van lithium hebben.
Nieuwe inkomstenstromen in aantocht
Resumerend staat AMG er ijzersterk voor. De toch vrij stevige risico's van de lopende investeringen lijken zich de komende jaren ruimschoots uit te gaan betalen. In het derde kwartaal van 2023 staat de aanvang van de productie van de module voor batterij-klare lithium gepland, en komt er dus weer een inkomstenstroom bij. AMG manoeuvreert daarmee snel omhoog in de waardeketen en is straks niet langer een cyclische producent van ruwe metalen met een klein stukje materiaaltechnologie erbij, maar precies andersom.
We voeren de taxaties en het koersdoel beperkt op ondanks dat het beeld op basis van de huidige lithiumprijs meer ruimte biedt. Het economische plaatje voor de wereldeconomie is namelijk onzekerder geworden en dat kan een negatief effect hebben op de overige activiteiten van AMG. Het 12-maands koersdoel wordt verhoogd naar €43, onveranderd gelijk aan 9 keer de getaxeerde winst per aandeel voor volgend jaar.
AMG 2020A 2021A 2022E 2023E
Omzet ($ mln) 937 1.205 1.700 2.025
Aangepaste Ebitda ($ mln) 67 137 300 345
Ebitda-marge (%) 7,1% 11,4% 17,6% 17%
Nettowinst per aandeel ($) -1,47 0,44 4,00 4,80
K/w verhouding - 71,7 7,6 6,3
Dividend per aandeel ($) 0,25 0,30 0,81 0,93
Dividendrendement 1,0% 1,1% 2,7% 3,1
De markt heeft de afgelopen weken in ieder geval door dat AMG wel erg goedkoop was ten opzichte van de vooruitzichten, dus dat is leuk voor aandeelhouders van AMG die het vertrouwen in het bedrijf hebben weten vast te houden.
AMG komt over een week met cijfers en dan weten weer meer over de laatste stand van zaken voor beleggers die wat korter op de bal zitten. Dankzij de strategische zetten van het bedrijf is dit een aandeel geworden dat ook interessant is voor langetermijnbeleggers.
Disclaimer: Paul Weeteling heeft een long positie in AMG.
STRONG BUY
Dit aandeel is op dit moment en tegen deze koers koopwaardig
Strong Buy op 27 oktober 2022 13:30
AMG zal een sterk derde kwartaal draaien dankzij de hoge lithiumprijs die recent nog verder is opgelopen. We durven een beperkte verhoging van de taxaties en het koersdoel daarom nu al aan. Op langere termijn telt dat de vooruitzichten voor de vraag naar metalen en technologieën die de duurzaamheidsrevolutie ondersteunen ijzersterk zijn. De waardering is vriendelijk. AMG blijft interessant voor beleggers.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Q3 cijfers AMG - 2 nov 2022 - 18.00 :
AMG verhoogt outlook opnieuw : Door ABM Financial News op woensdag 2 november 2022
(ABM FN-Dow Jones) AMG heeft in het afgelopen kwartaal een verlies weten om te buigen in winst, dankzij een hogere omzet, en besloot om nog eens de outlook te verhogen. Dit bleek woensdagavond uit de kwartaalcijfers van het in Amsterdam genoteerde speciaalmetaalbedrijf.
"Dit uitstekende resultaat was grotendeels te danken aan AMG Lithium", zei CEO Heinz Schimmelbusch."De aanhoudende sterke vraag naar lithium en onze lage kosten leidden tot een betere winstgevendheid van AMG Lithium in Brazilië", voegde hij toe.
AMG boekte het afgelopen kwartaal een EBITDA van 102,6 miljoen dollar, in vergelijking met 33,1 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder. De EBITDA afgelopen kwartaal was de hoogste ooit, aldus AMG.
De nettowinst bedroeg 68,1 miljoen dollar, ofwel 2,09 dollar per aandeel, tegenover een verlies van 0,02 dollar per aandeel vorig jaar.
De omzet steeg dan ook met 36 procent op jaarbasis van 312 miljoen dollar naar 425 miljoen dollar.
Outlook
AMG verhoogde de EBITDA-verwachting voor dit boekjaar naar minimaal 320 miljoen dollar, waar eerder nog werd uitgegaan van een bandbreedte van 280 miljoen tot 300 miljoen dollar. Dat was afgelopen zomer overigens al een verhoging van de eerder beoogde 260 tot 290 miljoen dollar. Die zomerse verhoging noemde zakenbank Jefferies toen al een magere verhoging.
Voor 2023 rekent AMG op een EBITDA van meer dan 400 miljoen dollar.
AMG verhoogt outlook opnieuw : Door ABM Financial News op woensdag 2 november 2022
(ABM FN-Dow Jones) AMG heeft in het afgelopen kwartaal een verlies weten om te buigen in winst, dankzij een hogere omzet, en besloot om nog eens de outlook te verhogen. Dit bleek woensdagavond uit de kwartaalcijfers van het in Amsterdam genoteerde speciaalmetaalbedrijf.
"Dit uitstekende resultaat was grotendeels te danken aan AMG Lithium", zei CEO Heinz Schimmelbusch."De aanhoudende sterke vraag naar lithium en onze lage kosten leidden tot een betere winstgevendheid van AMG Lithium in Brazilië", voegde hij toe.
AMG boekte het afgelopen kwartaal een EBITDA van 102,6 miljoen dollar, in vergelijking met 33,1 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder. De EBITDA afgelopen kwartaal was de hoogste ooit, aldus AMG.
De nettowinst bedroeg 68,1 miljoen dollar, ofwel 2,09 dollar per aandeel, tegenover een verlies van 0,02 dollar per aandeel vorig jaar.
De omzet steeg dan ook met 36 procent op jaarbasis van 312 miljoen dollar naar 425 miljoen dollar.
Outlook
AMG verhoogde de EBITDA-verwachting voor dit boekjaar naar minimaal 320 miljoen dollar, waar eerder nog werd uitgegaan van een bandbreedte van 280 miljoen tot 300 miljoen dollar. Dat was afgelopen zomer overigens al een verhoging van de eerder beoogde 260 tot 290 miljoen dollar. Die zomerse verhoging noemde zakenbank Jefferies toen al een magere verhoging.
Voor 2023 rekent AMG op een EBITDA van meer dan 400 miljoen dollar.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Lithium is booming en dit wordt mede gestimuleerd door het (jammerlijke) oorlogsgeweld in Oekraine.
Op basis van prijsafspraken kan AMG nu al makkelijk die + 400 EBIDTA voor 2023 voorspellen.
Ohio 2 ( verdubbeling Vanadium productie) komt dan op stoom. De verhoging van spodemene met 40.000 ton plus dat de Lithium hydroxide fabriek in Bitterfeld eind 2023 gaat produceren.
Hoe moeilijk is dit inzicht?
Mooie outlook voor 2023 EBITDA 400+, reken maar dat deze outlook conservatief is. Zal meer richting 450-500 gaan in 2023 met huidige spotprijzen, en uitbreiding Spodumene productie met 40.000 ton in Q1. - In 2024 weer een flinke stijging door volledige productie het hele jaar in Brazilie en ook battery-grade hydroxide Module 1 in Bitterfeld (Duitsland) die mee gaat tellen vanaf eind 2023
WPA 1ste 9 mnd is al 3,97 dollar ( terwijl over het hele jaar de verwachtingen op 4 dollar lagen. EBITDA was voorzien op 300 en is nu al 238.5 dollar)
Conclusie: de verwachtingen worden ruimschoots overschreden en daar hoort een veel hogere koers bij. Zeker als we de vooruitzichten van 2023 erbij nemen!
Met een wpa van $6 dit jaar is een koers van €50 nog bescheiden gewaardeerd.
Wanneer we de nettowinst doortrekken naar een full year ( 2023 ) komt die waarschijnlijk hoger uit dan 8 euro. Zitten we zo op 9 euro per jaar en koers/winst van 3.5.
Op basis van die netto winst is de huidige koers veel te laag. Andere bedrijven in de peer groep, zitten met EV/ EBIDTA van tussen de 10 en 14. ( Dit is dan nog geen winst, wel dus EBIDTA )
AMG steeds met een vrij conservatieve outlook. Dus ook de 400+ EBITDA 2023 nog te laag ingeschat op dit moment. Gaat in 2024 met alle projecten alleen maar verder omhoog naar laten we zeggen EBITDA 600
Vraagje: vind je AMG te hoog gewaardeerd met huidige market cap van iets meer dan 1 miljard ?
AMG is juist nu een aandeel dat perfect in deze onrustige tijd past. Grondstoffen, en deze stijgen mee met de inflatie. En gaat in dit geval zeker op voor Lithium.
---------------------------------
Van de site van AMG zelf :
AMG heeft zijn lithiumwaardeketen onder één juridische entiteit geconsolideerd en is momenteel bezig zijn lithiumbeheer- en bestuursstructuren op elkaar af te stemmen om de langetermijnwaarde van zijn lithiumactiviteiten verder te vergroten.
Daarom bereiden we een hersegmentatie van AMG voor, die in december door de Raad van Commissarissen moet worden goedgekeurd en op 1 januari 2023 van kracht wordt.
Op basis van prijsafspraken kan AMG nu al makkelijk die + 400 EBIDTA voor 2023 voorspellen.
Ohio 2 ( verdubbeling Vanadium productie) komt dan op stoom. De verhoging van spodemene met 40.000 ton plus dat de Lithium hydroxide fabriek in Bitterfeld eind 2023 gaat produceren.
Hoe moeilijk is dit inzicht?
Mooie outlook voor 2023 EBITDA 400+, reken maar dat deze outlook conservatief is. Zal meer richting 450-500 gaan in 2023 met huidige spotprijzen, en uitbreiding Spodumene productie met 40.000 ton in Q1. - In 2024 weer een flinke stijging door volledige productie het hele jaar in Brazilie en ook battery-grade hydroxide Module 1 in Bitterfeld (Duitsland) die mee gaat tellen vanaf eind 2023
WPA 1ste 9 mnd is al 3,97 dollar ( terwijl over het hele jaar de verwachtingen op 4 dollar lagen. EBITDA was voorzien op 300 en is nu al 238.5 dollar)
Conclusie: de verwachtingen worden ruimschoots overschreden en daar hoort een veel hogere koers bij. Zeker als we de vooruitzichten van 2023 erbij nemen!
Met een wpa van $6 dit jaar is een koers van €50 nog bescheiden gewaardeerd.
Wanneer we de nettowinst doortrekken naar een full year ( 2023 ) komt die waarschijnlijk hoger uit dan 8 euro. Zitten we zo op 9 euro per jaar en koers/winst van 3.5.
Op basis van die netto winst is de huidige koers veel te laag. Andere bedrijven in de peer groep, zitten met EV/ EBIDTA van tussen de 10 en 14. ( Dit is dan nog geen winst, wel dus EBIDTA )
AMG steeds met een vrij conservatieve outlook. Dus ook de 400+ EBITDA 2023 nog te laag ingeschat op dit moment. Gaat in 2024 met alle projecten alleen maar verder omhoog naar laten we zeggen EBITDA 600
Vraagje: vind je AMG te hoog gewaardeerd met huidige market cap van iets meer dan 1 miljard ?
AMG is juist nu een aandeel dat perfect in deze onrustige tijd past. Grondstoffen, en deze stijgen mee met de inflatie. En gaat in dit geval zeker op voor Lithium.
---------------------------------
Van de site van AMG zelf :
AMG heeft zijn lithiumwaardeketen onder één juridische entiteit geconsolideerd en is momenteel bezig zijn lithiumbeheer- en bestuursstructuren op elkaar af te stemmen om de langetermijnwaarde van zijn lithiumactiviteiten verder te vergroten.
Daarom bereiden we een hersegmentatie van AMG voor, die in december door de Raad van Commissarissen moet worden goedgekeurd en op 1 januari 2023 van kracht wordt.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Misschien een domme newbie vraag, maar waarom geeft de belegger een koopadvies op koerszwakte? Ze zeggen kopen als de koers naar 30 zakt. Zien jullie dit gebeuren?
Ik wou gisteren al positie nemen in AMG maar hield mij nog even in. Had ik beter gedaan natuurlijk.
Ik wou gisteren al positie nemen in AMG maar hield mij nog even in. Had ik beter gedaan natuurlijk.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Misschien een domme newbie vraag, maar waarom geeft de belegger een koopadvies op koerszwakte? Ze zeggen kopen als de koers naar 30 zakt. Zien jullie dit gebeuren?
Ik wou gisteren al positie nemen in AMG maar hield mij nog even in. Had ik beter gedaan natuurlijk.
Ik wou gisteren al positie nemen in AMG maar hield mij nog even in. Had ik beter gedaan natuurlijk.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
.....; Lees hierboven (nu hieronder ) : Yield curve : recessie -
( Geld trouwens niet voor het aantal electrische wagens dat in 2022 en / of 2023 gaat afgeleverd worden)
Onlangs nog bij VW / Skoda dealer geweest. Electrische Skoda Enyaq uitverkocht voor .... 2023.
-------------------------------------------------
Nu terug naar de orde van de dag :
Door ABM Financial News op donderdag 3 november 2022
Degroof Petercam zet AMG op kooplijst
(ABM FN-Dow Jones) Degroof Petercam heeft donderdag het advies voor AMG verhoogd van Houden naar Kopen, terwijl het koersdoel van 34,00 naar 50,00 euro ging.
Analist Frank Claassen verhoogde onder meer het advies vanwege de sterke resultaten over het derde kwartaal. Daarin verhoogde AMG ook de outlook voor zowel 2022 als 2023. "De cijfers over het derde kwartaal waren duidelijk beter dan verwacht, nu de volledige impact van de hoge lithiumprijzen zichtbaar waren", zo stelde Claassen.
Het profiel van AMG is volgens de analist een stuk veerkrachtiger geworden. "Ondanks dat er een mondiale recessie aankomt, zal AMG een stuk veerkrachtiger zijn dan in het verleden vanwege de blootstelling aan lithium, dat nog steeds profiteert van een krappe balans tussen vraag en aanbod."
Verder wees de analist op nieuwe significante groeiprojecten, die de EBITDA zullen aanjagen.
Claassen merkte op dat de waardering van het aandeel onder de historische gemiddelden ligt en ook tegen lagere multiples noteert dan sectorgenoten. Die lagere multiples zijn volgens Claassen niet terecht, gezien het veerkrachtige profiel van AMG en alle investeringen in groeiprojecten.
Het aandeel AMG schoot donderdag 8,6 procent omhoog tot 35 euro.
----------------------------------------------
Eveneens , zelfde berichten, iet of wat anders, zelfde strekking :
- Berenberg verhoogt koersdoel AMG van 51 naar 54 euro.
- Jefferies verhoogt koersdoel AMG van 39 naar 45 euro.
( Geld trouwens niet voor het aantal electrische wagens dat in 2022 en / of 2023 gaat afgeleverd worden)
Onlangs nog bij VW / Skoda dealer geweest. Electrische Skoda Enyaq uitverkocht voor .... 2023.
-------------------------------------------------
Nu terug naar de orde van de dag :
Door ABM Financial News op donderdag 3 november 2022
Degroof Petercam zet AMG op kooplijst
(ABM FN-Dow Jones) Degroof Petercam heeft donderdag het advies voor AMG verhoogd van Houden naar Kopen, terwijl het koersdoel van 34,00 naar 50,00 euro ging.
Analist Frank Claassen verhoogde onder meer het advies vanwege de sterke resultaten over het derde kwartaal. Daarin verhoogde AMG ook de outlook voor zowel 2022 als 2023. "De cijfers over het derde kwartaal waren duidelijk beter dan verwacht, nu de volledige impact van de hoge lithiumprijzen zichtbaar waren", zo stelde Claassen.
Het profiel van AMG is volgens de analist een stuk veerkrachtiger geworden. "Ondanks dat er een mondiale recessie aankomt, zal AMG een stuk veerkrachtiger zijn dan in het verleden vanwege de blootstelling aan lithium, dat nog steeds profiteert van een krappe balans tussen vraag en aanbod."
Verder wees de analist op nieuwe significante groeiprojecten, die de EBITDA zullen aanjagen.
Claassen merkte op dat de waardering van het aandeel onder de historische gemiddelden ligt en ook tegen lagere multiples noteert dan sectorgenoten. Die lagere multiples zijn volgens Claassen niet terecht, gezien het veerkrachtige profiel van AMG en alle investeringen in groeiprojecten.
Het aandeel AMG schoot donderdag 8,6 procent omhoog tot 35 euro.
----------------------------------------------
Eveneens , zelfde berichten, iet of wat anders, zelfde strekking :
- Berenberg verhoogt koersdoel AMG van 51 naar 54 euro.
- Jefferies verhoogt koersdoel AMG van 39 naar 45 euro.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Skoda Enyaq uitverkocht voor 2023 ? Concurrent Tesla model Y , de meest verkochte auto in Europa afgelopen maand , is leverbaar binnen de 3 maanden.