aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Aankoop nieuwbouwappartement om te verhuren 310.000 (allles in)
210.000 eigen inbreng
100.000 lenen op 15 jaar
2,8 procent
Ssv verplicht , verder geen verplicht
Goeie deal ?
210.000 eigen inbreng
100.000 lenen op 15 jaar
2,8 procent
Ssv verplicht , verder geen verplicht
Goeie deal ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee. SSV niet nodig. Pand dekt de schuld meer dan genoeg. Tenzij je van plan bent om binnen afzienbare tijd te sterven.
Voor de rest hangt het af van de effectieve (verhuur)waarde van het pand en wat je ervoor betaalt.
Nee nie van plan snel te sterven
Zijn 40 en 45 jaar
Ssv valt goed mee van prijs
22 euro per maand gedurende 10 jaar
Is ergens gemoedsrust (vooral voor mijn vrouw )
Is bij de Immotheker
Ervaring mee ?
Zijn er scherpere tarieven momenteel ?
Tips ?
Zijn 40 en 45 jaar
Ssv valt goed mee van prijs
22 euro per maand gedurende 10 jaar
Is ergens gemoedsrust (vooral voor mijn vrouw )
Is bij de Immotheker
Ervaring mee ?
Zijn er scherpere tarieven momenteel ?
Tips ?
Hebben getwijfeld om op 12 jaar te lenen maar dan ook slechts 12 jaar ipv 15 jaar in te brengen als lange termijnsparen
Indien akte dit jaar zouden we nog in die regeling vallen (al zijn er die dat betwijfelen )
Indien akte dit jaar zouden we nog in die regeling vallen (al zijn er die dat betwijfelen )
(Sorry voor de late reactie.)Galactic schreef: ↑19 augustus 2022, 14:22Uit benieuwdheid, bij de grote banken geweest en AXA, waarom niet bij Belfius geinformeerd als ik vragen mag?
Tip dat ik kan geven, het kan binnen eenzelfde bank al veel te maken hebben met je adviseur en nog meer met het feit of het een zelfstandig kantoor is of een kantoor in eigen beheer
Het was niet echt onze bedoeling elke mogelijke bank te bezoeken. ING is er ook maar op het laatste moment bijgekomen toen uit hun simulator bleek dat ze zelfs 1-2 weken na onze bankenronde nog een concurrentieel aanbod hadden (misschien waren zij het geworden als we er meteen bij waren geweest). Belfius hebben we ook pas rond die tijd bekeken omdat ik hoorde van familie die er tevreden was, maar op dat punt was de interest uit hun simulator al ver boven de 3% geloof ik en dus compleet onaantrekkelijk. Hun simulator vroeg dan ook naar verdacht weinig informatie en kon volgens mij geen goed informeerde beslissing maken, maar we hadden geen zin om weer een een beetje verlof te nemen voor een bankafspraak voor de zeer kleine kans dat hun aanbod competitief was t.o.v. KBC, als ze niet eens een online simulator maken die een interessant aanbod kan voorzien ...
Hetzelfde i.v.m. andere kantoren: alhoewel het mogelijk was dat andere kantoren van dezelfde banken ons iets beters gingen aanbieden, leek ons dit ook niet echt de moeite om tijd in te steken, al hadden we nog een week marge om te tekenen bij KBC geloof ik. De meeste kantoren gaven expliciet aan dat ze niet gingen onderhandelen, zelfs al hadden we een lager tegenaanbod, dus ik denk dat het wat lag aan het klimaat van de stijgende rentes en dat andere kantoren niet zo veel daarvan zouden afwijken (ze zouden in ieder geval beginnen vanuit dezelfde simulator met dezelfde berekende interest).
Vreemd, bij mijn weten mag dat maximaal 1% stijgen of dalen per jaar (wettelijk bepaald).EarthNvstr1 schreef: ↑22 oktober 2022, 20:56 Misschien niet echt on-topic, maar wou dit toch even meedelen...
De intrest op mijn jaarlijks herzienbare variabele degressieve was tot deze maand over de voorbije 12 maanden 1,12%
Vanaf volgende maand over de volgende 12 maanden 2,49%
Maar liefst 8 EUR gemiddeld per maand extra te betalen!
-
- Full Member
- Contacteer:
Nee, die kan na x aantal jaar meteen stijgen tot (bijna) de cap/plafond bij elke herziening (max verdubbeling van originele startrentevoet gedurende hele looptijd). Die regel van max. 1% is meestal pas de beginjaren van toepassing.
Domme vraag mss : word de SSV ook geindexeerd?
SSV is niet onderworpen aan indexatie denk ik.
Voor de rest is het hier stil, rond welke grootte orde draaien de percentages voor leningen tegenwoordig?
Voor de rest is het hier stil, rond welke grootte orde draaien de percentages voor leningen tegenwoordig?
Recent artikel daarover in de tijd (% rente / vastgoedprijzen / betaalbaarheid voor gezinnen / ..) :
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/n ... 41335.html
Mogelijk achter paywall => Ik neem er 1 grafiek uit van de rente.
Als je een goed dossier hebt / een beetje onderhandeld, kan die lijn 0,5% lager allicht. Voor de rest zal ze er niet ver naast zitten lijkt me.
Als je een goed dossier hebt / een beetje onderhandeld, kan die lijn 0,5% lager allicht. Voor de rest zal ze er niet ver naast zitten lijkt me.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik denk dat dit toch wat hoog is op 20 jaar momenteel, als je kijkt op de vergelijkingsmodule hier op de site zie ik tarieven van rond de 2,70% op 25 jaar (20 jaar volg ik niet), dus grafiek zal eerder 0,8% naar beneden kunnen bij goed dossier. Misschien wel in gedachten houden dat mensen enkel zeer goed onderhandelde leningen zullen delen uit vorm van trots...Lirec schreef: ↑20 januari 2023, 11:07 Recent artikel daarover in de tijd (% rente / vastgoedprijzen / betaalbaarheid voor gezinnen / ..) :
Je hebt gelijk, vandaag.
Maar ik had het over 0,5% lager ongeveer voor de hele lijn 2018-2023. Uiteraard varieert die marge mee met de hoogte van het % zelf:
-eerder -0,5% in 2018
-eerder -0,2% in 2021
-eerder -0,8% in 2023
Ook:
-vroeger was er nog een renteverschil tussen 20 of 25 jaar
-sinds +- q1 2022 is dat verschil bijna geheel verdwenen. Ik ken zelfs mensen die q2 2022 bankvoorstellen kregen waar lenen op 25 jaar een lager % had dan die van 20 jaar. Totaal van de pot gerukt uiteraard, blijkbaar konden de modellen van de bank niet om met de plotse rente-ommekeer en deed niemand de moeite om die abberatie manueel te corrigeren....
Maar ik had het over 0,5% lager ongeveer voor de hele lijn 2018-2023. Uiteraard varieert die marge mee met de hoogte van het % zelf:
-eerder -0,5% in 2018
-eerder -0,2% in 2021
-eerder -0,8% in 2023
Ook:
-sinds +- q1 2022 is dat verschil bijna geheel verdwenen. Ik ken zelfs mensen die q2 2022 bankvoorstellen kregen waar lenen op 25 jaar een lager % had dan die van 20 jaar. Totaal van de pot gerukt uiteraard, blijkbaar konden de modellen van de bank niet om met de plotse rente-ommekeer en deed niemand de moeite om die abberatie manueel te corrigeren....
Banken? Van de pot gerukt? Nee toch?Lirec schreef: ↑20 januari 2023, 11:26 Je hebt gelijk, vandaag.
-eerder -0,5% in 2018
-eerder -0,2% in 2021
-eerder -0,8% in 2023
Ook:
Degene die nu kopen, zijn gesjost. Hoge vastgoedprijzen + Hogere rentes.Lirec schreef: ↑20 januari 2023, 11:07 Recent artikel daarover in de tijd (% rente / vastgoedprijzen / betaalbaarheid voor gezinnen / ..) :
Pas bij Argenta gehoord dat een koppel aan 4,8% rente geleend had.
Akte die ik vorige week zag passeren: 2,93%, 25 jaar, Q=70%, ss verplicht.