De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ja tuurlijk, heb ik ooit ook al eens gezegd, maar nog niemand heeft het gedaan
Tegen dat je in 10% zit, kan je herbeginnen ^^
Tegen dat je in 10% zit, kan je herbeginnen ^^
En wat zijn de fundamenten? PE? Shiller PE? Forward PE? Allemaal niet zo moeilijk om te vinden voor IWDA.
Een ETF zoals IWDA is HET instrument bij uitstek voor de know-nothing investor, namelijk degene die geen zin/tijd/verstand heeft om huiswerk te doen en toch een eerlijk rendement wil tov het genomen risico. Om het timing-risico uit te sluiten kun je eenvoudigweg elke maand een stukje kopen. Veel onderzoek blijft er dan niet meer over om te doen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Door de crypto barst het internet nu van handleidingen TAEarthNvstr1 schreef: ↑23 oktober 2022, 21:43 Je kan van een ETF toch ook een FA doen ?
Veel plezier voor wie eraan wil beginnen voor bv. IWDA ...
-
- Verbannen Gebruiker
Gaat lekker zo met m'n Chinese stocks vandaag. (<---sarcasme). Gaat van slecht, naar slechter, naar... Sommige ondertussen al op meer dan -80%.
Wat voor aandelen zijn dat dan?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Xpev is m'n slechtste (EV uit china), gevolg door Li auto (zelfde sector); maar Baba doet het ook al lange tijd slechter en slechter hoor.
Hoe kun je een beter rendement halen als je het gemiddelde koopthuisjetuintjefiets schreef: ↑24 oktober 2022, 15:03Veel tijd en moeite gespaard dus. En een beter rendement dan de meerderheid van de actieve belegger
Je spreekt over een gemiddeld rendement niet min of meer .
Integendeel in feite presteer je onder het gemiddelde door de kosten .
Voor de meerderheid is dit wel de beste oplossing .
Er zijn nadelen en voordelen aan .
Je hebt geen werk eraan en haalt bijna het gemiddelde rendement .
Nadeel is dat je ondergaat je hebt 0 controle en koopt vaak veel te duur gewaardeerde aandelen .
Je kunt niet beslissen in wat je herbelegd .
70% van de beleggers presteren ondermaats Belgen schoren zelfs zeer slecht op financiële kennis 60% ervan weet zelfs niet hoe een spaarboekje werkt .
Het is dus niet te verwonderen dat 70 % onderdoet voor het gemiddelde is eindelijk nog zeer laag dat percentage als je eens nadenkt .
Wat ben je met deze waarden ?
De huidige waardering is gekend maar de forward PE zijn gegevens die door de bedrijven zelf worden verschaft veranderingen in winst kunnen alles overhoop gooien .
Iemand die kijkt naar de forward PE dient ook verder te kijken .
-
- Verbannen Gebruiker
Wel, dit is wat ik zeg
Enkel voor de slimmeriken (wie denkt dat hij slimmer is en dit echt is ) is er iets beter. Maar dat is een zeer kleine minderheid
Wie simpelweg denkt dat hij slimmer is dan wie IWDA volgt, verliest omdat hij hogere kosten heeft
Meestal is de doorslag het bedrag voor een paar duizend Euro's is het zijn werk niet waard .huisjetuintjefiets schreef: ↑24 oktober 2022, 18:24Wel, dit is wat ik zeg
Enkel voor de slimmeriken (wie denkt dat hij slimmer is en dit echt is ) is er iets beter. Maar dat is een zeer kleine minderheid
Wie simpelweg denkt dat hij slimmer is dan wie IWDA volgt, verliest omdat hij hogere kosten heeft
En hoeveel mensen hier zitten met 100 k in 1 aandeel .
Je hebt nog het lef nodig ook é .
-
- Verbannen Gebruiker
Als je spreekt over "lef hebben" dan gaat het niet over beleggen. Dat is puur gokken. Puur speculatie. Maar als je dit leuk vindt. Misschien lukt het. Misschien niet. Maar met beleggen heeft dit niets te maken.lop schreef: ↑24 oktober 2022, 19:02Meestal is de doorslag het bedrag voor een paar duizend Euro's is het zijn werk niet waard .huisjetuintjefiets schreef: ↑24 oktober 2022, 18:24
Wel, dit is wat ik zeg
En hoeveel mensen hier zitten met 100 k in 1 aandeel .
Je hebt nog het lef nodig ook é .
Het is juist omgekeerd .huisjetuintjefiets schreef: ↑24 oktober 2022, 19:09Als je spreekt over "lef hebben" dan gaat het niet over beleggen. Dat is puur gokken. Puur speculatie. Maar als je dit leuk vindt. Misschien lukt het. Misschien niet. Maar met beleggen heeft dit niets te maken.
Waarom is dit gokken als je alles onderzoekt en beslist een pak geld in 1 aandeel te steken dit is juist niet gokken maar je beste ideeën volgen .
Een ETF kopen is gokken op de wereldmarkt of dergelijke je kunt niks onderzoeken je heeft volledig de controle uit handen en bent afhankelijk van de economie .
70% van alles wat ik bezit zit in 10 aandelen en toch klop ik IWDA met zo'n 2% op jaarbasis de voorbije 10 jaar en sta ik ook dit jaar nog steeds met groene cijfers .
Je moet alleen het lef hebben om je beste ideeën te volgen heeft niks met gokken te maken .
De beste beleggers volgen hun beste ideeën beheerders zijn gebonden aan een bepaalde spreiding wat vaak doorweegt op het rendement .
Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen waaruit je portfolio dan bestaat? Want er staat toch echt wel veel rood dit jaar