De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Omdat de meeste actieve beleggers minder dan het gemiddelde halen hé.lop schreef: ↑24 oktober 2022, 17:52Hoe kun je een beter rendement halen als je het gemiddelde koopthuisjetuintjefiets schreef: ↑24 oktober 2022, 15:03 Veel tijd en moeite gespaard dus. En een beter rendement dan de meerderheid van de actieve belegger
Prosus vandaag al gezien ?
Veel pharma , ABBV , BMY , JNJ , AMGN ( CAH verkocht enkele dagen terug )
Voedsel verwerking ADM ,
voedsel GIS
Bank OZK
Verzekeringsmaatschappij UNM
Vastgoed WPC
Energie PSX
Nog een deel andere ook DLR is meest gedaald in mijn portefeuille dit jaar .
UNM sterkste stijger
Heb zeer weinig groeiaandelen behalve APPL dat ik in 2015 heb gekocht eigenlijk niks
Maar dat zijn maar kleinere posities in het geval van Apple spijtige zaak
Kortweg veel van mijn posities zijn ongevoelig voor recessie .
Iemand die kanker heeft zal echt chemo niet laten enz .
En ik koop altijd goedkoop zelfs als de markt duur staat .
Als ik mijn aandelen alleen pak zit ik op 12,91% rendement dit jaar ( YTD )
Op 1 jaar zit mijn rendement op 27,26 %
Lang leve de recessie zou ik zeggen
Jammer van de obligaties die het totaal laten zakken naar een goede 7 % YTD
Karin dit is toch een heel rare stelling !?
Je zit in een klas en het gemiddelde is 7 op 10 .
Jij maakt een deal met de leerkracht dat je blij bent met 6,9 op 10 zonder leren .
En jij beweerd nu dat je boven het gemiddelde zal presteren
Het is niet omdat er 5 leerlingen al hun punten hebben dat jij nu plots boven het gemiddelde zal uitkomen omdat er 10 onder het gemiddelde presteren .
Uw punten zullen nog steeds lager liggen dan het gemiddelde . Maar is wel beter dan 10 anderen
Dat is iets heel anders dan wat jij beweert .
Prosus die volg ik niet
In mijn schooltijd werkten ze liever met de mediaan dan met het gemiddelde. Als er één heel verstandige leerling in de klas zit dan trekt die het gemiddelde naar omhoog en zijn alle gewone leerlingen ongelukkig. De mediaan is de middelste waarde als je de dataset van kleinste naar grootste waarde rangschikt.
Wat moeten beleggers dan zeggen die 5 miljard in 1 bedrijf investeren ?
Iedereen die zelfstandig is moet ook direct stoppen dan ?
Niet veel gewoon zeker ? Elke zelfstandige neemt meer risico dan dit
Trouwens aandelen stijgen of dat is toch de bedoeling 10 000€ kan 10 jaar later al 100 000€ zijn .
Welk risico heb je dan ?
10 000 € of 100 000€
In die 10 jaar kun je al 5000 € aan dividend hebben ontvangen .
Nogmaals wat is je risico dan ?
5000 €
10 000 € of 100 000 €
Amateurs
Dan kun jezelf heel slim voelen tussen een bende apen .Yaris schreef: ↑25 oktober 2022, 03:56 In mijn schooltijd werkten ze liever met de mediaan dan met het gemiddelde. Als er één heel verstandige leerling in de klas zit dan trekt die het gemiddelde naar omhoog en zijn alle gewone leerlingen ongelukkig. De mediaan is de middelste waarde als je de dataset van kleinste naar grootste waarde rangschikt.
Of jezelf heel dom tussen ingenieurs van NASA .
Maar daarmee ben je nog steeds niet slimmer of dommer .
Ze doen dit om de gevoelens van de kindjes te sparen .
Vandaag geven ze zelfs geen cijfer meer .
procent zoals wij kenden geven ze hier niet meer .
Het resultaat blijft altijd het zelfde .
De grote jongens die aan de knopjes draaien en de koersen sturen halen zeker meer dan het gemiddelde. De kleine jongens die kopen wat de kranten schrijven(Sofina aan 300-400, Prosus aan 65 bv) zullen heel wat minder halen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ok maar jij belegt enkel in Amerikaanse bedrijven dacht ik dus kan je beter vergelijken met de S&P500 en die heeft het de laatste 10 jaar ongeveer 3,5% per jaar beter gedaan dan IWDA. Dus eigenlijk heb je jaarlijks 1,5% slechter gedaan dan de index.
Voor kosten zal "de helft" beter doen dan het gemiddelde.
Als je de kosten+taksen (aankoop+verkoop+beheer) meetelt, dan presteren de meeste beleggers slechter dan het gemiddelde.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 25 oktober 2022, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een doordenkertje: de meeste particuliere beleggers presteren slechter dan het fonds waarin ze investeren.
Niet de facto eigenlijk...
Je kan inkomsten genereren uit lending die het fonds niet heeft
Dus valt te zien
Je kan inkomsten genereren uit lending die het fonds niet heeft
Dus valt te zien
De boot is vertrokken.(tijdelijk dan toch)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.