MeDirect Spaarrekeningen: rente verhoging
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
MeDirect Spaarrekeningen: rente verhoging
Mail van MeDirect
Wij hebben beslist om de rente op enkele van onze MeDirect Spaarrekeningen op te trekken. De nieuwe rente op deze Spaarrekeningen gaan in vanaf 24/10/2022.
Naam van de Spaarrekening Vorige rente Nieuwe rente vanaf 24/10/2022
Basisrente Getrouwheidspremie Basisrente Getrouwheidspremie
MeDirect Fidelity Sparen 0,01% 0,15% 0,20% 0,45%
MeDirect Dynamic Sparen 0,10% 0,10% 0,35% 0,15%
Wij geven u hierbij ook mee dat het maximumbedrag van 30.000 euro op MeDirect Dynamic Sparen is geschrapt.
Ik heb hier een vraagje over:
Is het verstandig om het bedrag van mijn MeDirect Maandsparen over te zetten naar mijn MeDirect Fidelity Sparen?
Wij hebben beslist om de rente op enkele van onze MeDirect Spaarrekeningen op te trekken. De nieuwe rente op deze Spaarrekeningen gaan in vanaf 24/10/2022.
Naam van de Spaarrekening Vorige rente Nieuwe rente vanaf 24/10/2022
Basisrente Getrouwheidspremie Basisrente Getrouwheidspremie
MeDirect Fidelity Sparen 0,01% 0,15% 0,20% 0,45%
MeDirect Dynamic Sparen 0,10% 0,10% 0,35% 0,15%
Wij geven u hierbij ook mee dat het maximumbedrag van 30.000 euro op MeDirect Dynamic Sparen is geschrapt.
Ik heb hier een vraagje over:
Is het verstandig om het bedrag van mijn MeDirect Maandsparen over te zetten naar mijn MeDirect Fidelity Sparen?
Re: MeDirect Spaarrekeningen: rente verhoging
De discussie is hier gelijkaardig aan die bij Santander en CKV onlangs. In principe is het antwoord "ja": tot 3x per jaar is er een behoud van reeds opgebouwde getrouwheidspremie bij overschrijvingen tussen spaarrekeningen bij dezelfde bank. Indien MeDirect dit correct toepast, heb je dus niets te verliezen bij de overzetting naar MeDirect Fidelity Sparen.spiderman63 schreef: ↑24 oktober 2022, 09:45 Ik heb hier een vraagje over:
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je op enkele storingen nog 0,65% getrouwheidspremie hebt, laat je die echter hoe dan ook beter staan tot de vervaldatum.
Bij deze overigens een bevestiging dat ook MeDirect de regelgeving rond behoud van opgebouwde getrouwheidspremie bij overschrijvingen tussen verschillende spaarrekeningen, correct lijkt toe te passen. De verwervingsdag van de getrouwheidspremie verandert ook niet na de overschrijving.
-
- Newbie
- Contacteer:
@pmu
Thx voor uw antwoord(en).
Ik was op de hoogte van die regeling, maar had toch enkele twijfels!
Mijn vertrouwen in MeDirect is niet enorm hoog, dus toch enige positieve verrassing van mijn kant dat de regeling correct toegepast wordt.spiderman63 schreef: ↑25 oktober 2022, 13:15 @pmu
De kans bestaat wel dat Medirect binnen x weken de rentes op de Maandsparen Max terug optrekt, en de 500 euro/maand stortingslimiet aanhoudt, waardoor je beter alles had laten staan.
Of dat zal gebeuren is natuurlijk koffiedik kijken, en je zal de lagere rentes moeten aanschouwen in de tussentijd.
Ik ga die gok in ieder geval niet wagen en zet alles per direct over naar de fidelity.
Of dat zal gebeuren is natuurlijk koffiedik kijken, en je zal de lagere rentes moeten aanschouwen in de tussentijd.
Ik ga die gok in ieder geval niet wagen en zet alles per direct over naar de fidelity.
Ter info, blijkbaar laat MeDirect niet toe om een tweede Fidelity spaarrekening te openen (om van de nieuwe betere voorwaarden te kunnen genieten, cfr de Santander topic). Bij mijn poging krijg ik immers het bericht: "Het maximale aantal rekeningen voor het geselecteerde product is bereikt.", terwijl ik maar één Fidelity rekening heb... Het maximum is dus 1.
Dat is een handige manier om de wetgeving te omzeilen.
Het is allicht nooit de doelstelling van deze wetgeving geweest om klanten voor hetzelfde type rekening de mogelijkheid te bieden meteen van de hogere getrouwheidspremie gebruik te maken. Dat is slechts een (voor banken behoorlijk ongewenst) gevolg van de wetgeving.
wat was dan wel de doelstelling van de wetgever?pmu schreef: ↑26 oktober 2022, 10:22Het is allicht nooit de doelstelling van deze wetgeving geweest om klanten voor hetzelfde type rekening de mogelijkheid te bieden meteen van de hogere getrouwheidspremie gebruik te maken. Dat is slechts een (voor banken behoorlijk ongewenst) gevolg van de wetgeving.
Allicht de lock-in van klanten in hun spaarrekening vermijden, en zo mogelijks ook tegengaan dat banken nieuwe type's spaarrekeningen starten om bestaande klanten niet de hogere interesten te moeten betalen.mozart schreef: ↑26 oktober 2022, 10:42wat was dan wel de doelstelling van de wetgever?pmu schreef: ↑26 oktober 2022, 10:22
Het is allicht nooit de doelstelling van deze wetgeving geweest om klanten voor hetzelfde type rekening de mogelijkheid te bieden meteen van de hogere getrouwheidspremie gebruik te maken. Dat is slechts een (voor banken behoorlijk ongewenst) gevolg van de wetgeving.
Toen dit ingevoerd is werden door sommige banken constant nieuwe spaarrekeningen gemaakt en tegelijk zakte de rente op bestaande rekeningtypes drastisch.
De banken kennen beter de regels dan de gemiddelde rekeninghouder, dus ongewenst is relatief.
De banken kennen beter de regels dan de gemiddelde rekeninghouder, dus ongewenst is relatief.
Dus allicht is dat de doelstelling van de wetgeving geweest, niet zozeer dat mensen verschillende dezelfde spaarrekeningen gingen openen om zo alle renteverhogingen meteen van toepassing te maken op hun vorige stortingen.
Uiteraard is de hele wetgeving ongewenst voor de banken, omdat het betekent dat klanten de beste voorwaarden kunnen kiezen, dat "bestaand" geld niet benadeeld wordt t.o.v. "nieuw" geld. Of dat bestaand geld nu "locked in" zat op hetzelfde soort spaarrekening of op een andere soort spaarrekening, wat is het verschil?
En die andere voorwaarden voor nieuw geld t.o.v. bestaand geld is wel degelijk wat ze toen wilden aanpakken. Maar nog los daarvan, waarom zou het wel OK zijn om onmiddellijk de betere voorwaarden te kunnen meenemen van op een ander soort rekening en niet vanop dezelfde soort rekening?
En die andere voorwaarden voor nieuw geld t.o.v. bestaand geld is wel degelijk wat ze toen wilden aanpakken. Maar nog los daarvan, waarom zou het wel OK zijn om onmiddellijk de betere voorwaarden te kunnen meenemen van op een ander soort rekening en niet vanop dezelfde soort rekening?