NewB: nieuwe Belgische bank in oprichting
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: NewB: nieuwe Belgische bank in oprichting
Het hoogtepunt van de trend naar ethisch en duurzaam beleggen is al achter de rug. Antiwoketrackers maken opgang op Wall Street. Ze willen minder op ESG focussen en meer op winst. De nieuwe trackers investeren bijvoorbeeld in de keten van schalieolie of in chipbedrijven die kunnen profiteren van de potentiële annexatie van Taiwan door China. Duurzaam beleggen is goed voor je geweten maar minder voor je portemonnee.
Hij heeft wel gelijk.haelewyn schreef: ↑11 oktober 2022, 11:56KomaanBeurs schreef: ↑11 oktober 2022, 10:47 Is geen toeval dat de banken overkop gingen tijdens de bankencrisis.
Het zou belachelijk zijn mochten banken overkop gaan tijdens een bakkerscrisis en bakkers overkop gaan tijdens een bankencrisis.
Dat was exact ook mijn idee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Met andere woorden: eigenlijk ben ik als niet-per-se-ethische klant ethischer bezig dan ik-denk/beweer-ethisch-te-zijn klanten ?
Of hoe moet ik dit nu eigenlijk zien ?!?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Vrees dat het iets fundamenteler zit. Ik houd het positief en zwijg over wat ik met mijn eigen ogen zag, en met mijn oren hoorde.
Hoe je dat moet zien is dat ik invulling geef aan mijn wens voor zo ethisch mogelijk te bankieren zoals ik dat zie.EarthNvstr1 schreef: ↑11 oktober 2022, 19:28 Met andere woorden: eigenlijk ben ik als niet-per-se-ethische klant ethischer bezig dan ik-denk/beweer-ethisch-te-zijn klanten ?
Of hoe moet ik dit nu eigenlijk zien ?!?
In het geval van HelloBank het ik er geen ethische problemen mee al jaren 5 euro per maand te verdienen en een 'klant' te zijn van BNP Paribas Fortis die hun (denk ik) enkel geld kost. Dit aangezien ik die rekening gebruik enkel voor kleine aankopen en niets anders. Staat maar een paar honderd euro op. Ik zie niet in hoe ze iets kunnen verdienen aan mij.
Overdrijf je niet met dat ethisch bankieren?
Ik weet niet. Er is niet veel dat je als burger kunt doen, waar je effectief kunt voor kiezen. Een van die zaken is kiezen waarin je uw geld steekt.
Objectief gezien is dat ongeacht de keuze op individueel niveau gedoe ver achter de komma dat je bezig bent. Je bent een mug die een plasje in de zee doet.
https://www.fairfin.be/sites/default/fi ... XL_v03.pdf
Zie pagina 12. Dat kleurenraster is waar het geld zit bij de verschillende banken in België. Legenda pagina 13.
Maar het is wat je kunt doen. NewB lanceerde hun ethische beleggingsfondsen, onder beheer van Arcadia (onafhankelijk financieel gezien van NewB Bank, anders had ik het niet gedaan). Daar heb ik mijn reserves ingestoken.
Lancering was ..denk 15 januari 2022 van die fondsen. En juist dan begonnen de beurzen serieus te zakken. Ik sta momenteel met serieus verlies met die investeringen. Al is dat niet noodzakelijk in relatie met het profiel, meer de timing. Sommige fondsen hebben nog veel meer slaag gekregen. Maar financieel gezien had ik beter een belegging gedaan in de wapenindustrie (of olie), dat is duidelijk.
Nauja, het is wat het is. Ik geloofde in NewB en investeerde er in. En dat zal ik behoudens een mirakel kwijt zijn. Dat is geen 20 euro, maar ook geen 10 000 euro. Daarom noemen ze zoiets een risicobelegging.
De ethische beleggingsfondsen zullen wel goed komen op termijn. Ongeacht het fonds moet je dat niet bekijken op minder dan een jaar prestatie. Al geef ik grif toe dat het bijzonder irritant is om die met zwaar verlies te zien staan.
Maar tenminste krijg ik geen bommen op mijn dak, zoals de mensen waardoor voor een deel het zo gezakt is. Er zijn erger zaken dan dit.
Objectief gezien is dat ongeacht de keuze op individueel niveau gedoe ver achter de komma dat je bezig bent. Je bent een mug die een plasje in de zee doet.
https://www.fairfin.be/sites/default/fi ... XL_v03.pdf
Zie pagina 12. Dat kleurenraster is waar het geld zit bij de verschillende banken in België. Legenda pagina 13.
Maar het is wat je kunt doen. NewB lanceerde hun ethische beleggingsfondsen, onder beheer van Arcadia (onafhankelijk financieel gezien van NewB Bank, anders had ik het niet gedaan). Daar heb ik mijn reserves ingestoken.
Lancering was ..denk 15 januari 2022 van die fondsen. En juist dan begonnen de beurzen serieus te zakken. Ik sta momenteel met serieus verlies met die investeringen. Al is dat niet noodzakelijk in relatie met het profiel, meer de timing. Sommige fondsen hebben nog veel meer slaag gekregen. Maar financieel gezien had ik beter een belegging gedaan in de wapenindustrie (of olie), dat is duidelijk.
Nauja, het is wat het is. Ik geloofde in NewB en investeerde er in. En dat zal ik behoudens een mirakel kwijt zijn. Dat is geen 20 euro, maar ook geen 10 000 euro. Daarom noemen ze zoiets een risicobelegging.
De ethische beleggingsfondsen zullen wel goed komen op termijn. Ongeacht het fonds moet je dat niet bekijken op minder dan een jaar prestatie. Al geef ik grif toe dat het bijzonder irritant is om die met zwaar verlies te zien staan.
Maar tenminste krijg ik geen bommen op mijn dak, zoals de mensen waardoor voor een deel het zo gezakt is. Er zijn erger zaken dan dit.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou je investering in die fondsen wel los zien van je investering in NewB zelf...
Doe ik ook hoor. Maar gevoelsmatig zit dat wel in dezelfde sfeer. Beide elementen zijn om niet blij over te worden.
Al even niets meer vernomen van NewB. Zijn even niet meer in het nieuws.
Al even niets meer vernomen van NewB. Zijn even niet meer in het nieuws.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat kan ik begrijpen.
Maar voor andere fondsen die niet per se ethisch beleggen, of ethische fondsen via een andere bank/broker, is dat over het algemeen ook zo.
Een investering in NewB zelf lijkt mij een ander verhaal.
Heb het ook overwogen (denk dat jij het was op dit forum die mij er attent op maakte), maar toen "niet goed" bevonden.
O.a. het zelf kiezen hoeveel je wil betalen voor een dienst stoorde mij (als je ethisch wil zijn moet je er ook maar deftig voor betalen), alsook de zeer lange looptijd (was het 8 jaar of zo, geen idee eerlijk gezegd) om iets zeer minimaal gestart te krijgen.
alle ze stoppen er mee, newb.
Spijtig voor de dame hieronder.