Contract aardgas
Re: Contract aardgas
Is niet abnormaal, bv jaarafrekening is eind januari terwijl de meteropname op bv 20 januari heeft plaatsgevonden. Het verbruik tussen 20 en 31 januari wordt dan via extrapolatie berekend. Dat je voor januari ook al voorschot hebt betaalt is ook normaal, dat betaal je immers doorgaans aan het begin van de maand, wordt uiteraard meegeteld bij de volgende afrekening.
Simpel, omdat aardgas veel te duur was, in de winter verwarmt met de warmtepomp wat in verhouding goedkoper was en ik nog een vast contract had voor elektriciteit.
Nog ene die kan kiezen. Wat een luxe !
Hallo,
Ik heb in augustus een contract afgesloten bij Octa+ dat 19/09 in voege ging.
Als ik nu de tariefkaart bekijk van mijn tarief Octa+ Care staat er dat deze 3maandelijks geïndexeerd wordt. Betekent dit dan dat ik momenteel dit huidig tarief (zie bijlage 08/2022) heb vanaf 19/09 en dat dit verandert op 19/12 of? Of is dit eerder op vastgelegde momenten?
Alvast bedankt om dit even te verduidelijken...
Als ik nu de tariefkaart bekijk van mijn tarief Octa+ Care staat er dat deze 3maandelijks geïndexeerd wordt. Betekent dit dan dat ik momenteel dit huidig tarief (zie bijlage 08/2022) heb vanaf 19/09 en dat dit verandert op 19/12 of? Of is dit eerder op vastgelegde momenten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Momenteel is het tarief zelfs van de aardbol verdwenen en bestaat het niet meer bij Octa+?
Indexatie gebeurt niet per klant apart, maar op einde kwartaal.
(Voor trimistriële indexatie toch zoals bij u, voor formules met maandelijkse indexatie op het einde van elke maand)
Is dus net veranderd.
Uit uw contract:
https://files.octaplus.be/tariffs/param ... gas_nl.pdf
Je ziet daar dat ZTP RLP trim op het einde van elk kwartaal verandert.
Daar zie je ook wel dat uw tarief voor september berekend wordt met ZTP RLP trim van 141,983
Dat is de helft meer dan wat in uw tarieffiche staat.
Dit is zo omdat ze per kwartaal werken met de gemiddelde prijs van dat kwartaal zelf, en dat gemiddelde is maar bekend op het einde van het kwartaal.
Uw tarieffiche bevat indexatieparameter van april-juni, de laatste beschikbare in augustus, maar die dus NIET van toepassing is op uw contract. Maar het is de laatst beschikbare indexatieparameter, daarom gebruiken ze toch maar dat cijfer "ter illustratie".
En wat je nu betaalt?
Dat weet je maar in januari, als gemiddelde prijs voor 4e kwartaal gekend is.
(Voor trimistriële indexatie toch zoals bij u, voor formules met maandelijkse indexatie op het einde van elke maand)
Is dus net veranderd.
Uit uw contract:
Indexatieparameters:De gasprijs voor OCTA+ Care wordt driemaandelijks geïndexeerd. Deze wordt bepaald door het gewogen gemiddelde van de noteringen ZTP DAP « Zeebrugge Trading Point Daily Average Price », RLP geprofileerd
(door Synergrid gepubliceerd). De tariefformule is de volgende : ZTP RLP trim + 8,9 €/MWh met een waarde ZTP RLP van 91,56 €/MWh excl. btw
https://files.octaplus.be/tariffs/param ... gas_nl.pdf
Je ziet daar dat ZTP RLP trim op het einde van elk kwartaal verandert.
Daar zie je ook wel dat uw tarief voor september berekend wordt met ZTP RLP trim van 141,983
Dat is de helft meer dan wat in uw tarieffiche staat.
Dit is zo omdat ze per kwartaal werken met de gemiddelde prijs van dat kwartaal zelf, en dat gemiddelde is maar bekend op het einde van het kwartaal.
Uw tarieffiche bevat indexatieparameter van april-juni, de laatste beschikbare in augustus, maar die dus NIET van toepassing is op uw contract. Maar het is de laatst beschikbare indexatieparameter, daarom gebruiken ze toch maar dat cijfer "ter illustratie".
En wat je nu betaalt?
Dat weet je maar in januari, als gemiddelde prijs voor 4e kwartaal gekend is.
Alvast bedankt voor de heel duidelijke uitleg.
Hart vasthouden en een dikke trui aan :-)
Heeft u soms enig idee waarom Octa+ dit tarief niet meer verkoopt?
Hart vasthouden en een dikke trui aan :-)
Heeft u soms enig idee waarom Octa+ dit tarief niet meer verkoopt?
De waarheid is dat je aanzienlijk meer dan die c€10,65 op de tariefkaart zult betalen, zelfs bij aanvang contract. Octa+ werkt met RLP (real load profiel) wat wil zeggen dat ze pas na de betreffende periode de prijs bekend maken. De prijs op uw tariefkaart was dus van het tweede kwartaal. De prijs voor het derde kwartaal (jul, aug, sep) zal 141,983 €/MWh + 8,9 €/MWh + 6%BTW of c€16/kWh zijn. Deze basis prijs dien je nog te verhogen met de net en distributiekosten waarmee je op ong. c€20/kWh zult uitkomen.Maajkie07 schreef: ↑4 oktober 2022, 21:30 Hallo,
Voor het huidige vierde kwartaal ga je het pas weten in januari, afgaande op de tarieven die andere leveranciers voor Q4 gebruiken gaat dat minstens c€25/kWh zijn.
Prijs je nog gelukkig dat je nog een "oud" tarief plan hebt, €65 vaste vergoeding en 0,89 €/kWh supplement vallen nog mee in vergelijking met de rip-off bij hun nieuwe formules. Die zijn voor gas enkel nog op maandbasis met een vaste vergoeding van €160 of €120 en <ZTP RLP * 1,1 + 10 €/MWh> <ZTP RLP * 1,1 + 11,75 €/MWh> <ZTP RLP * 1,15+ 10 €/MWh> als tarief formule.
Op 8 december vervalt m'n vast tarief voor gas bij Eneco. Hun voorstel is om over te schakelen naar hun Flex tarief.
Dit tarief is gebaseerd op de index : TTFDAW-RLP
M.a.w. als ik het goed heb begrepen is deze indexparameter een gewogen gemiddelde van het voorbije kwartaal. Deze prijs zal worden gebruikt voor de berekening van dit geleverde kwartaal.
Nu had ik Eneco gevraagd om over stappen van een voorschot factuur naar een effectieve maandelijkse afrekening op basis van m'n digitale meter.
Als ik dit wens, dan ben ik verplicht om hun Variabel contract te nemen i.p.v. het Flex contract.
Het Variabel contract is gebaseerd op de index TTF103.
Dus als ik het terug goed begrijp, is deze indexparameter een gewogen gemiddelde van de maand voorafgaand aan het het kwartaal. Deze gemiddelde prijs betaal ik dan de komende 3 maanden.
Dus in dit geval krijg je een "schatting" van de prijs op basis van het verleden die gebruikt zal worden voor de komende 3 maanden. Terwijl je bij de TTDAW-RLP de berekening achteraf is gebeurd om de prijs te berekenen.
Ik vind dit nu heel moeilijk om hier een keuze in te maken, wat zouden jullie aanraden?
Of zijn er betere alternatieven bij andere leveranciers indien je een maandelijkse afrekening wil voor gas ?
Dit tarief is gebaseerd op de index : TTFDAW-RLP
M.a.w. als ik het goed heb begrepen is deze indexparameter een gewogen gemiddelde van het voorbije kwartaal. Deze prijs zal worden gebruikt voor de berekening van dit geleverde kwartaal.
Nu had ik Eneco gevraagd om over stappen van een voorschot factuur naar een effectieve maandelijkse afrekening op basis van m'n digitale meter.
Als ik dit wens, dan ben ik verplicht om hun Variabel contract te nemen i.p.v. het Flex contract.
Het Variabel contract is gebaseerd op de index TTF103.
Dus als ik het terug goed begrijp, is deze indexparameter een gewogen gemiddelde van de maand voorafgaand aan het het kwartaal. Deze gemiddelde prijs betaal ik dan de komende 3 maanden.
Dus in dit geval krijg je een "schatting" van de prijs op basis van het verleden die gebruikt zal worden voor de komende 3 maanden. Terwijl je bij de TTDAW-RLP de berekening achteraf is gebeurd om de prijs te berekenen.
Ik vind dit nu heel moeilijk om hier een keuze in te maken, wat zouden jullie aanraden?
Of zijn er betere alternatieven bij andere leveranciers indien je een maandelijkse afrekening wil voor gas ?
Eneco biedt enkel kwartaal variabele contracten aan, dus voor een correcte maandelijkse afrekening moet je daar niet zijn. Ga eens kijken bij Engie, die hebben dat wel en daar heb je wel gemakkelijk toegang tot een maandelijkse afrekening.
compleet foutieve info van vortex, zelfs met een kwartaal gebaseerde index kan je een maandelijkse afrekening krijgen
Leer lezen! Er staat dat je er voor een correcte maandelijkse afrekening niet moet zijn, er staat niet dat je er geen maandelijkse afrekening kan krijgen!
Niet als je de correcte marktprijs van de afgelopen maand wil afgerekend krijgen. De prijs ligt vast voor een kwartaal, wanneer je bv beslist om deze maand op goedkoper gas te stoken en geen dubbel zo duur gas zal verbruiken in november en december, zul je voor oktober meer betalen dan het actueel maandgemiddelde. Dus de meest eerlijke prijs heb je met een contract dat telkens op het eind van de maand het gemiddelde berekent en daarmee het maandverbruik afrekent.
Welke leverancier heeft zo'n contract welke je als klant kan kiezen bij een maandafrekening?vortex schreef: ↑26 oktober 2022, 11:54 Niet als je de correcte marktprijs van de afgelopen maand wil afgerekend krijgen. De prijs ligt vast voor een kwartaal, wanneer je bv beslist om deze maand op goedkoper gas te stoken en geen dubbel zo duur gas zal verbruiken in november en december, zul je voor oktober meer betalen dan het actueel maandgemiddelde. Dus de meest eerlijke prijs heb je met een contract dat telkens op het eind van de maand het gemiddelde berekent en daarmee het maandverbruik afrekent.
Bij Engie zie ik FLOW Indexed, welke z'n prijs baseert op TTF101. Dus maandelijks vernieuwd, maar is nog steeds gebaseerd op een "predictie" van de tarieven uit de vorige maand.
FLOW is inderdaad op basis van de 1 maand forward prijzen, dat is niet de prijs op basis van vorige maand of het gemiddelde van de SPOT prijs van huidige maand, wel de prijs die Engie vandaag betaalt om over exact één maand gas geleverd te krijgen.Cuball schreef: ↑26 oktober 2022, 12:55 Welke leverancier heeft zo'n contract welke je als klant kan kiezen bij een maandafrekening?
Bij Engie zie ik FLOW Indexed, welke z'n prijs baseert op TTF101. Dus maandelijks vernieuwd, maar is nog steeds gebaseerd op een "predictie" van de tarieven uit de vorige maand.