Contract aardgas
Re: Contract aardgas
Dus in principe ook niet de perfecte formule als je met maandafrekeningen wil werken? Alternatieven bij andere leveranciers ?
Ik kan er allemaal niet meer aan uit
Als ik op mijnenergie kijk zou ik met mijn werkelijk verbruik bij Engie Direct indexed bijna 2000 euro goedkoper af zijn dan nu mijn 3 maandelijks Easy indexed 3 maandelijks variabel
Verbruik:
Gas 11000 kwh
Elec 1300 kw dag
Elec 1300 kw nacht
Injectie dag 1700kw
Injectie nacht 770
Voor makkelijkshalve afgerond
M.
Als ik op mijnenergie kijk zou ik met mijn werkelijk verbruik bij Engie Direct indexed bijna 2000 euro goedkoper af zijn dan nu mijn 3 maandelijks Easy indexed 3 maandelijks variabel
Verbruik:
Gas 11000 kwh
Elec 1300 kw dag
Elec 1300 kw nacht
Injectie dag 1700kw
Injectie nacht 770
Voor makkelijkshalve afgerond
M.
Bij Engie DIRECT Indexed, gemiddelde van lopende maand, uit de kleine lettertjes;
De prijs voor aardgas wordt maandelijks geïndexeerd. De
indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse
quoteringen Day Ahead Zeebrugge Heren (hierna ZIG DAM) tijdens de
maand van levering. De dagelijkse quoteringen ZIG DAM (Natural Gas
Price Assessment Mid) worden uitgedrukt in Pence/Therm en omgezet
naar €/MWh op basis van de dagelijkse wisselkoers gepubliceerd door
Thomson Reuters (WM/Reuters 2PM CET FX Benchmark) en de
eenhedenconversie Therm/MWh (1.000 Therms = 29,3071 MWh). De
waarde van ZIG DAM van de lopende maand is pas gekend aan het
einde van de maand. Ter informatie, de weergegeven prijzen worden
berekend op basis van de laatst gekende waarde van ZIG DAM (
September 2022: 115,2958€/MWh). De historiek van de ZIG DAM
waarden is raadpleegbaar op engie.be
Kan kloppen, Direct volgt direct de actuele gasprijs, vermits die de laatste maand stevig gezakt is... Het omgekeerde zal ook het geval zijn, sterke prijsstijgingen heb je ook direct aan je been Wil je voor dergelijk contract een maandelijkse afrekening, dan heb je best voldoende cash voorraad, kan immers zijn dat je tijdens de wintermaanden telkens een paar duizend euro mag ophoesten, terwijl je in de zomer zo goed als niks moet betalen.
Niet beschikbaar, staat in hun voorwaarden, zie https://www.engie.be/nl/dynamic-tarief/
Voor gas neem je een variabel contract met maandelijkse index o.b.v. spot (day a head). Die index is op het einde van de maand gekend. Uw verbruik ook bij een digitale gasmeter. Zoek op v-test naar zo een tussen het aanbod met maandelijkse afrekening.
Bovendien volgt direct de maandelijkse spot index ZIG DAM met nog eens omrekening van pence naar €. Het voorstel is nog o.b.v. die van september. Die was 115,30€/MWh. De juiste indexwaarde is pas op het einde van de maand gekend.vortex schreef: ↑26 oktober 2022, 15:14Bij Engie DIRECT Indexed, gemiddelde van lopende maand, uit de kleine lettertjes;
De prijs voor aardgas wordt maandelijks geïndexeerd. De
indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse
quoteringen Day Ahead Zeebrugge Heren (hierna ZIG DAM) tijdens de
maand van levering. De dagelijkse quoteringen ZIG DAM (Natural Gas
Price Assessment Mid) worden uitgedrukt in Pence/Therm en omgezet
naar €/MWh op basis van de dagelijkse wisselkoers gepubliceerd door
Thomson Reuters (WM/Reuters 2PM CET FX Benchmark) en de
eenhedenconversie Therm/MWh (1.000 Therms = 29,3071 MWh). De
waarde van ZIG DAM van de lopende maand is pas gekend aan het
einde van de maand. Ter informatie, de weergegeven prijzen worden
berekend op basis van de laatst gekende waarde van ZIG DAM (
September 2022: 115,2958€/MWh). De historiek van de ZIG DAM
waarden is raadpleegbaar op engie.beKan kloppen, Direct volgt direct de actuele gasprijs, vermits die de laatste maand stevig gezakt is... Het omgekeerde zal ook het geval zijn, sterke prijsstijgingen heb je ook direct aan je been Wil je voor dergelijk contract een maandelijkse afrekening, dan heb je best voldoende cash voorraad, kan immers zijn dat je tijdens de wintermaanden telkens een paar duizend euro mag ophoesten, terwijl je in de zomer zo goed als niks moet betalen.
Easy volgt de kwartaal futures TTF103 Heeren en die prijs is nu al gekend en ligt voor 3 maand vast. Die noteerd in € en is 212,31€/MWh.
Manman zo gemaakt dus dat jan met de pet er totaal niet aan uit kan.
Bedrog speculatie en gewoeker dus van jewelste.
Ondertussen wel een gashaardje Qlima gekocht voor de living 3.5 kw met propaan.
Gasfles 12.5 kg kost me een 28€ en zou op maximum vermogen 0.24 kg per uur verbruiken.
Ga eens kijken hoever ik hiermee kom.
Paar weken geleden toen het smorgens 4 graden was is de verwarming hier keertje op gesprongen 18.5 graden ingesteld en 1 uur opwarming koste via p1 meter al 5.15 euro
Ik vermoed bij de eerste winterprik de buffers wel eens rapper leeg gaan zijn als ze laten blijken waardoor waarschijnlijk de prijs weer door het dak zal gaan.
En die tankers die aan de Spaanse kust liggen zullen dan niet helpen.
Bedrog speculatie en gewoeker dus van jewelste.
Ondertussen wel een gashaardje Qlima gekocht voor de living 3.5 kw met propaan.
Gasfles 12.5 kg kost me een 28€ en zou op maximum vermogen 0.24 kg per uur verbruiken.
Ga eens kijken hoever ik hiermee kom.
Paar weken geleden toen het smorgens 4 graden was is de verwarming hier keertje op gesprongen 18.5 graden ingesteld en 1 uur opwarming koste via p1 meter al 5.15 euro
Ik vermoed bij de eerste winterprik de buffers wel eens rapper leeg gaan zijn als ze laten blijken waardoor waarschijnlijk de prijs weer door het dak zal gaan.
En die tankers die aan de Spaanse kust liggen zullen dan niet helpen.
Die buffers zullen zelfs nog propvol zijn terwijl de prijs weer door het dak zal gaan. De buffers zijn deze zomer immers opgevuld met zeer duur gas (met dank aan de Duitsers), de gashandelaren gaan dat pas op de markt brengen wanneer ze er aan kunnen verdienen, de prijs zal dus eerst flink de hoogte in gaan. Veel winter gaat daar niet voor nodig zijn, er komt immers nauwelijks gas uit Rusland, heel Azië wil op dat moment die gastankers binnenhalen terwijl het aanbod uit de VS afneemt omdat ze het daar zelf nodig hebben. Ben eens benieuwd hoe het zal aflopen met dat prijsplafond, vrees eerder dat we een prijsvloer gaan zien op het dubbele van vandaag
wat lees ik hier toch allemaalvortex schreef: ↑26 oktober 2022, 11:54
Niet als je de correcte marktprijs van de afgelopen maand wil afgerekend krijgen. De prijs ligt vast voor een kwartaal, wanneer je bv beslist om deze maand op goedkoper gas te stoken en geen dubbel zo duur gas zal verbruiken in november en december, zul je voor oktober meer betalen dan het actueel maandgemiddelde. Dus de meest eerlijke prijs heb je met een contract dat telkens op het eind van de maand het gemiddelde berekent en daarmee het maandverbruik afrekent.
waarom noem jij een kwartaaltarief een eerlijker prijs?
ik geef een tegenvoorbeeld
De prijs ligt vast voor een kwartaal, jouw redenering klopt als prijzen dalen, maar als ze straks terug stijgen is een kwartaalprijs terug wel interessant.
dus een kwartaalprijs kan even interessant zijn als een maandprijs
Hoe ingewikkelder, hoe beter voor de consumenten, denk het niet.
Liever een factuur van 8 blz voor een jaar afrekening waar geen kat aan uit geraakt.
Kan het anders ja zeker een all-in prijs. (waarom de overheid dit niet verplicht?)
Factuur van een blad, de consumenten moesten eens op een simpele manier tarieven kunnen vergelijken.
Als vb. de jaarafrekening van Ecopower.
Verbruik * all-in prijs past op een halve A4. (en nog goed voor milieu ook, minder bomen die sneuvelen)
Estate Guru believer.
Een factuur van 1 blad?
Klinkt mooi, zelf ook zo eentje ontvangen, daar staat amper iets op: energiekosten bedrag x, taksen bedrag y.
Dan moet je zelf de gedetailleerde factuur opvragen om na te kijken. Ze denken vast: wie doet dat nu?
Blijkt dat ze foefelen bij de bijdrage Energiefonds en mij plots beschouwen als niet-residentiële bewoner: 8,5 per maand extra aanrekenen ipv 0,43 per maand.
Bel je naar de klantendienst en die horen het donderen in Keulen.
Klinkt mooi, zelf ook zo eentje ontvangen, daar staat amper iets op: energiekosten bedrag x, taksen bedrag y.
Dan moet je zelf de gedetailleerde factuur opvragen om na te kijken. Ze denken vast: wie doet dat nu?
Blijkt dat ze foefelen bij de bijdrage Energiefonds en mij plots beschouwen als niet-residentiële bewoner: 8,5 per maand extra aanrekenen ipv 0,43 per maand.
Bel je naar de klantendienst en die horen het donderen in Keulen.
Goh, ik krijg een factuur van 9 blz.Warren schreef: ↑28 oktober 2022, 14:13 Een factuur van 1 blad?
Op dat van vorig jaar staat "0,43000 EUR/maand Bijdrage Energiefonds elektriciteit" (factuur van dit jaar moet ik nog krijgen)
Mocht daar nu 8,50000 gestaan hebben, het zou me begot nog niet opgevallen zijn
0,1076209 EUR/kWh Gemiddelde distributiekosten elektriciteit
0,0213399 EUR/kWh Gemiddelde transportkosten elektriciteit
0,0019261 EUR/kWh Bijdrage op de energie elektriciteit
0,0035117 EUR/kWh Federale bijdrage elektriciteit *
0,43000 EUR/maand Bijdrage Energiefonds elektriciteit
0,0124717 EUR/kWh Gemiddelde distributiekosten aardgas
0,0014706 EUR/kWh Gemiddelde transportkosten aardgas
Begin er maar aan om uit te pluizen of dat allemaal wel klopt ...
Toch merci voor je post
Vraag mij ook af wat jij hier allemaal denkt te lezen Er staat alvast niet dat een kwartaal tarief eerlijker is, eerder het tegendeel.gerd schreef: ↑28 oktober 2022, 08:40wat lees ik hier toch allemaalvortex schreef: ↑26 oktober 2022, 11:54
Niet als je de correcte marktprijs van de afgelopen maand wil afgerekend krijgen. De prijs ligt vast voor een kwartaal, wanneer je bv beslist om deze maand op goedkoper gas te stoken en geen dubbel zo duur gas zal verbruiken in november en december, zul je voor oktober meer betalen dan het actueel maandgemiddelde. Dus de meest eerlijke prijs heb je met een contract dat telkens op het eind van de maand het gemiddelde berekent en daarmee het maandverbruik afrekent.
waarom noem jij een kwartaaltarief een eerlijker prijs?
Bij deze een (niet volledig) overzichtje van enkele leveranciers/contracten en de index die ze gebruiken + formule.
Wat een boeltje om hier uit te kiezen
Ik neig om "Engie direct" te kiezen o.b.v. ZIG DAM index
Wat een boeltje om hier uit te kiezen
Ik neig om "Engie direct" te kiezen o.b.v. ZIG DAM index
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.