De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Belgie heeft wel een centrale bank, het heeft alleen geen eigen munt meer waardoor het niet veel kan doen...
Een centrale bank hebben is geen voorwaarde om niet failliet te kunnen gaan, je moet een eigen munt hebben daarvoor, volgens de MMT
Een centrale bank hebben is geen voorwaarde om niet failliet te kunnen gaan, je moet een eigen munt hebben daarvoor, volgens de MMT
Laatst gewijzigd door Aerolla op 1 november 2022, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
België heeft net als elk Europees land een nationale bank en die hebben in opdracht van de ECB schuldpapier opgekocht. Vandaag zijn die bonds door rente stijging fors in waarde gezakt waardoor al die nationale banken zwaar moeten afboeken en eigenlijk virtueel failliet zijn. Het echte probleem moet nog komen, wanneer QT zijn aanvang neemt, nationaal banken moeten die bonds dan weer op de markt brengen (verkopen en er zwaar verlies op realiseren).
-
- Verbannen Gebruiker
Het einde begint met obligaties op termijn niet meer te vervangen. Zo vermindert de balans zonder verlies te nemen. Tot nu toe wordt door ECB nieuwe obligaties gekocht wanneer obligaties op termijn zijn.
Herwaarderingen zijn alleen maar cijfertjes op een blad papier. Als obligaties tot vervaldag worden bijgehouden is er niets aan de hand.
Centrale banken hebben trouwens andere rente-inkomsten waarmee ze eventuele verliezen kunnen dekken.
De lidstaten kunnen bijspringen met extra kapitaal indien nodig (ja, met extra staatsschulden maar dat is geen probleem van ECB).
Virtueel failliet is dus een zeer zwaar woord. Als ECB failliet is, zijn alle banken dat direct ook, en alle ondernemingen ook.
De Zwitserse centrale bank heeft gisteren bekend gemaakt dat ze dit jaar al 143 miljard USD verlies heeft gemaakt. Ze zijn niet failliet, ook niet virtueel.
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 1 november 2022, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Omdat deze mensen vaak niet opgeleid zijn en ook niet beter weten. Ze zitten in een straatje en blijven erin zitten of zakken zoals nu nog dieper weg. Vaak schrijnend ook als ik zie hoe ze door argeloze verkopers worden opgelicht.
Als ik de mensen zie die op ons bedrijf komen poetsen aan minimumlonen.
Wie heeft er een nieuwe Iphone, Earpods, Iwatch, ik niet. Ik zeg hem al 10 jaar om zonnepanelen te plaatsen, dat is niets voor mij is dan de reactie. Hij had een nieuwe tv nodig, ik geef een goede tip bij VDB voor €1300. Even later krijg ik bericht dat de verkoper bij VDB toch een beter voorstel had. Resultaat, tv gekocht van €2000 en nog een hdmi kabel van €100 aangesmeerd ook.
Zijn collega ook bij dezelfde poetsfirma zijn ouders sterven en hij erft een deel.
Enkele weken later komt hij met een nieuwe Porsche op het werk aan. Heel de erfenis naar de Porsche gegaan.
Kan zo nog wel even doorgaan maar zoeken ze het zelf of zijn ze niet slimmer ik weet het niet.
Zo zijn er inderdaad vele sociale gevallen. Ik heb een 55 inch tv van de Aldi van 400 euro. Dure Hdmi kabel is weggegooid geld.
Zo zijn er inderdaad vele sociale gevallen. Ik heb een 55 inch tv van de Aldi van 400 euro. Dure Hdmi kabel is weggegooid geld.
Elke euro die je aan een tv hangt is weggesmeten geld...
-
- Verbannen Gebruiker
Nieuwe cijfers van vandaag zijn verdere ondersteuning van de conclusie dat de FED nog niet zal vertragen met renteverhogingen: in september nog steeds veel vacatures en veel mensen die ontslag geven (wat ze doen omdat ze menen dat ze snel een andere job zullen vinden). Allemaal redenen dat lonen en dus inflatie zullen stijgen, of toch hoog blijven.VLblokpate schreef: ↑31 oktober 2022, 07:44 Nog niet zeker dat de FED de rente trager zal doen stijgen: in Q3 is de USA economie goed gegroeid en de inflatie is niet gedaald.
Anderzijds is de groei te wijten aan sterke export, en niet interne groei. Aan die sterke export kan wel eens een snel einde komen door dure dollar en verzwakkende buitenlandse economieën. Wat zou leiden tot milde recessie.
Maar dus: FED zal blijven snel de rente verhogen en volgend jaar een milde recessie, zo besluit men hier.
Morgen dus zeker weer 0,75% verhoging. Of misschien verrassing met 1% want economie is goed
U.S. job openings jump to 10.7 million — labor market still too hot for the FedLast Updated: Nov. 1, 2022 at 10:37 a.m. ET First Published: Nov. 1, 2022 at 10:09 a.m. ET
Number of workers who quit in September stays above 4 million for the 15th straight month
Begrijp niet waarom die Chinezen steeds die bedrijven zitten dicht te doen ??
China heeft opdracht gegeven voor een zevendaagse afsluiting van het gebied rond de hoofdfabriek van Foxconn Technology Group ( FXCOF ) in Zhengzhou, een maatregel die de verzendingen van en naar 's werelds grootste iPhone-fabriek ernstig zou kunnen beperken.
China heeft opdracht gegeven voor een zevendaagse afsluiting van het gebied rond de hoofdfabriek van Foxconn Technology Group ( FXCOF ) in Zhengzhou, een maatregel die de verzendingen van en naar 's werelds grootste iPhone-fabriek ernstig zou kunnen beperken.
Misschien omdat Amerika allerlei restricties in verband met chips naar China oplegt aan de hele wereld.
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, het is omwille van corona. Het is een herinnering dat corona nog steeds roet in het eten kan gooien, naast dreigende recessie, inflatie en hoge rentevoeten. Niet omdat er zoveel gevallen zijn. Wel omdat China nog steeds lockdowns doet.
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 2 november 2022, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De Chinese overheid helpt de economie en het dagelijks leven van de Chinezen om zeep met haar lockdowns van bedrijven en hele steden. Als het dan nog iets zou uithalen, maar dat is blijkbaar niet het geval want covid blijft maar opduiken.
-
- Verbannen Gebruiker
Het werkt wel want er zijn er zeer weinig
Urbanus bestrooit zijn veld. Een wandelaar vraagt wat hij doet. Ha, ik strooi tegen de olifanten. Maar hier zitten toch geen olifanten in het pajottenland? Goe poeier jong, goe poeier.
Zo redeneert de Chinese overheid. En wie durft hen tegenspreken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Verbannen Gebruiker
De FED is inderdaad niet van plan de renteverhogingen te vertragen. De uiteindelijke rente kan zelfs hoger uitkomen dan een paar weken eerder gedacht.VLblokpate schreef: ↑1 november 2022, 16:39Nieuwe cijfers van vandaag zijn verdere ondersteuning van de conclusie dat de FED nog niet zal vertragen met renteverhogingenVLblokpate schreef: ↑31 oktober 2022, 07:44 Nog niet zeker dat de FED de rente trager zal doen stijgen: in Q3 is de USA economie goed gegroeid en de inflatie is niet gedaald.
Anderzijds is de groei te wijten aan sterke export, en niet interne groei. Aan die sterke export kan wel eens een snel einde komen door dure dollar en verzwakkende buitenlandse economieën. Wat zou leiden tot milde recessie.
Maar dus: FED zal blijven snel de rente verhogen en volgend jaar een milde recessie, zo besluit men hier.
Het kan wel zijn dat ze die hogere rente aan het einde met kleinere stapjes gaan bereiken, en ze gaan rekening houden met de impact op de economie.
De beurzen hebben zich daaraan laten vangen en werden direct groen.
Pas nadat in de persconferentie werd herhaald hoe vastbesloten ze zijn om de inflatie omlaag te krijgen, voelden ze de bui hangen en gingen ze pijlsnel in het rood.