SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
TIP
Re: SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
Bedankt gpv1 voor de verduidelijking.
Toen Rusland van het betalingsnetwerk afgekoppeld werd,las ik een artikel (vind het helaas niet terug) waarin gewaarschuwd werd voor de gevolgen in de Europese luxe-sector.
Vandaar mijn onjuiste post...
Toen Rusland van het betalingsnetwerk afgekoppeld werd,las ik een artikel (vind het helaas niet terug) waarin gewaarschuwd werd voor de gevolgen in de Europese luxe-sector.
Vandaar mijn onjuiste post...
Heb de voorbije twee weken een positie opgebouwd in Zebra, de Amerikaanse wereldleider in handheld computers/tablets, scanners en printers. Hun producten worden hoofdzakelijk gebruikt in retail, magazijnen, transport, industrie en hospitalen. Het bedrijf kent een mooie organische groei op lange termijn, hoge marges, weinig schulden en een asset-light business model. Mijn gemiddelde aankoopprijs is $327,30 en ik hanteer een faire waarde van een kleine $478 tegen 2024, wat een potentiële CAGR van ruim 15% impliceert.
In 2014 werd de Enterprise-divisie van Motorola Solutions overgenomen, waardoor Zebra haar aanbod van handheld printers heeft uitgebreid met handheld computers/tablets en scanners. Tegenwoordig worden er overnames gedaan op vlak van machine vision.
2 segmenten:
- Asset Intelligence & Tracking (AIT, 27,5% van omzet): handheld printers en accessoires
- Enterprise Visibility & Mobility (EVM, 72,5% van omzet): handheld computers/tablets, barcode-scanners, RFID-lezers + machine vision
geografische omzetverdeling 2021:
- Noord-Amerika: 50%
- EMEA: 35%
- Azië-Pacific: 10%
- Zuid-Amerika: 5%
Het management stelt een organische LT-omzetgroei van 5 à 7% in het vooruitzicht. Voor 2022 wordt gemikt op een organische groei van 3,5 à 7,5% en een vrije kasstroom van minstens $800 mio, gehinderd door hoge supply chain costs.
JPMorgan begin april:
"We think the assigned multiple should trade at premium to historicals and more in line with peers,
reflecting strong secular tailwinds for automation across supply chain, retail, healthcare, and logistics.
Margins continue to expand on product mix and scale benefits, coupled with positive impact from accretive
acquisitions done over LTM, and solid pipeline of recent wins provide nice visibility into '22.
Temporary freight costs expected to weigh on 1H, though should dissipate in the 2H."
In 2014 werd de Enterprise-divisie van Motorola Solutions overgenomen, waardoor Zebra haar aanbod van handheld printers heeft uitgebreid met handheld computers/tablets en scanners. Tegenwoordig worden er overnames gedaan op vlak van machine vision.
2 segmenten:
- Asset Intelligence & Tracking (AIT, 27,5% van omzet): handheld printers en accessoires
- Enterprise Visibility & Mobility (EVM, 72,5% van omzet): handheld computers/tablets, barcode-scanners, RFID-lezers + machine vision
geografische omzetverdeling 2021:
- Noord-Amerika: 50%
- EMEA: 35%
- Azië-Pacific: 10%
- Zuid-Amerika: 5%
Het management stelt een organische LT-omzetgroei van 5 à 7% in het vooruitzicht. Voor 2022 wordt gemikt op een organische groei van 3,5 à 7,5% en een vrije kasstroom van minstens $800 mio, gehinderd door hoge supply chain costs.
JPMorgan begin april:
"We think the assigned multiple should trade at premium to historicals and more in line with peers,
reflecting strong secular tailwinds for automation across supply chain, retail, healthcare, and logistics.
Margins continue to expand on product mix and scale benefits, coupled with positive impact from accretive
acquisitions done over LTM, and solid pipeline of recent wins provide nice visibility into '22.
Temporary freight costs expected to weigh on 1H, though should dissipate in the 2H."
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Zijn zij geen groot slachtoffer als de retail markt met al zijn uitdagingen momenteel qua groei aan nieuwe panden stilvalt of wat meer naar capex gaan kijken algemeen?
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
In principe is een stop van nieuwe panden idd goed mogelijk, maar in de earnings calls die er sinds de start van corona geweest zijn wordt er nergens zo'n scenario opgevoerd. Men lijkt er vanuit te gaan dat de bestaande retail footprint veel opportuniteiten bevat:
De groei moet komen van een "device for all"-strategie: momenteel heeft 1/3 van het winkelpersoneel in retail een handheld device, en de verwachting is dat retailers fors meer werknemers gaan uitrusten met zo'n toestellen. Dat is wat retailers toch van plan zijn, zo zeggen ze aan Zebra.
Zebra ziet ook veel groeimogelijkheden in haar geïntegreerde oplossingen van devices + software. Het gaat dan bv. om handheld computers waarop werknemers kunnen zien welke taken ze moeten uitvoeren, welke planningen er zijn, welke rekken moeten aangevuld worden, etc..., alsook mogelijkheden om met collega's en oversten te communiceren. Eigenlijk een groot aantal softwaretoepassingen die retailers en winkelpersoneel nodig hebben om hun zaken efficiënt te runnen. Applicaties waar in de earnings calls regelmatig naar wordt verwezen zijn Reflexis (dat in september 2020 voor $575 mio werd overgenomen), Prescriptive Analytics en Workforce Connect. Het management zegt dat retailers/klanten door die mogelijkheden ook geneigd zijn om meer van hun personeelsleden uit te rusten met handheld computers.
Iets wat in coronatijden enorm aan belang heeft gewonnen is click&collect, en dat betekent nieuwe taken en ook bijkomende devices die retailers moeten aankopen.
Handheld computers worden doorgaans om de 5 à 6 jaar vernieuwd. Maar doordat Android sneller met updates komt (die hogere eisen stellen aan devices) zien ze bij Zebra een tendens om toestellen al om de 3 à 4 jaar te gaan vervangen. De klanten gebruiken ook meer software en toepassingen waardoor ze hun toestellen sneller gaan vervangen door nieuwe, meer krachtige exemplaren.
De groei moet komen van een "device for all"-strategie: momenteel heeft 1/3 van het winkelpersoneel in retail een handheld device, en de verwachting is dat retailers fors meer werknemers gaan uitrusten met zo'n toestellen. Dat is wat retailers toch van plan zijn, zo zeggen ze aan Zebra.
Zebra ziet ook veel groeimogelijkheden in haar geïntegreerde oplossingen van devices + software. Het gaat dan bv. om handheld computers waarop werknemers kunnen zien welke taken ze moeten uitvoeren, welke planningen er zijn, welke rekken moeten aangevuld worden, etc..., alsook mogelijkheden om met collega's en oversten te communiceren. Eigenlijk een groot aantal softwaretoepassingen die retailers en winkelpersoneel nodig hebben om hun zaken efficiënt te runnen. Applicaties waar in de earnings calls regelmatig naar wordt verwezen zijn Reflexis (dat in september 2020 voor $575 mio werd overgenomen), Prescriptive Analytics en Workforce Connect. Het management zegt dat retailers/klanten door die mogelijkheden ook geneigd zijn om meer van hun personeelsleden uit te rusten met handheld computers.
Iets wat in coronatijden enorm aan belang heeft gewonnen is click&collect, en dat betekent nieuwe taken en ook bijkomende devices die retailers moeten aankopen.
Handheld computers worden doorgaans om de 5 à 6 jaar vernieuwd. Maar doordat Android sneller met updates komt (die hogere eisen stellen aan devices) zien ze bij Zebra een tendens om toestellen al om de 3 à 4 jaar te gaan vervangen. De klanten gebruiken ook meer software en toepassingen waardoor ze hun toestellen sneller gaan vervangen door nieuwe, meer krachtige exemplaren.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Eergisteren en gisteren aandelen van PTC gekocht, een Amerikaans bedrijf dat CAD-, PLM-, IIoT- en AR-software ontwikkelt. www.ptc.com
- management klonk bij de voorstelling v/d halfjaarresultaten eind april zeer optimistisch en verhoogde de ondergrens v/d omzet-guidance voor het hele jaar, ondanks oorlog en duurdere dollar
- guidance omzet huidig boekjaar: $1905 à $1975 mio
- guidance FCF huidig boekjaar: $405 mio
- het belang van recurrente omzet binnen de groepsomzet is fors gestegen de voorbije jaren
- vorig boekjaar kwam 14% van de software-omzet uit SaaS; tegen 09/2026 moet dat 1/3 zijn, en tegen 09/2030 de helft
- Capital Markets Day in december vorig jaar (slides)
- management gelooft dat de ARR (annual reccuring revenue) gemiddeld met 11 à 17% zal groeien de komende jaren; volgens de slides van de CMD moet dat in het geval van 11%-groei resulteren in een vrije kasstroom van $700 mio in 09/2024
- extreem asset-light: $25 mio capex in huidig boekjaar, telkens $30 mio in komende twee boekjaren
- management klonk bij de voorstelling v/d halfjaarresultaten eind april zeer optimistisch en verhoogde de ondergrens v/d omzet-guidance voor het hele jaar, ondanks oorlog en duurdere dollar
- guidance omzet huidig boekjaar: $1905 à $1975 mio
- guidance FCF huidig boekjaar: $405 mio
- het belang van recurrente omzet binnen de groepsomzet is fors gestegen de voorbije jaren
- vorig boekjaar kwam 14% van de software-omzet uit SaaS; tegen 09/2026 moet dat 1/3 zijn, en tegen 09/2030 de helft
- Capital Markets Day in december vorig jaar (slides)
- management gelooft dat de ARR (annual reccuring revenue) gemiddeld met 11 à 17% zal groeien de komende jaren; volgens de slides van de CMD moet dat in het geval van 11%-groei resulteren in een vrije kasstroom van $700 mio in 09/2024
- extreem asset-light: $25 mio capex in huidig boekjaar, telkens $30 mio in komende twee boekjaren
Gisteren Moncler verkocht met 34% winst op een dikke vijf weken. De koers ligt enkele procenten onder de faire waarde die ik heb voor tegen 2024, dus het lijkt mij weinig zinvol om ze bij te houden.
Forrester ging gisteren ruim 8% lager nadat de omzetverwachting voor het hele jaar met $15 mio neerwaarts werd bijgesteld.
Forrester ging gisteren ruim 8% lager nadat de omzetverwachting voor het hele jaar met $15 mio neerwaarts werd bijgesteld.
Aandeel krijgt een klap van 14% vandaag na Q3 earnings.gpv1 schreef: ↑24 mei 2022, 15:31 Heb de voorbije twee weken een positie opgebouwd in Zebra, de Amerikaanse wereldleider in handheld computers/tablets, scanners en printers. Hun producten worden hoofdzakelijk gebruikt in retail, magazijnen, transport, industrie en hospitalen. Het bedrijf kent een mooie organische groei op lange termijn, hoge marges, weinig schulden en een asset-light business model. Mijn gemiddelde aankoopprijs is $327,30 en ik hanteer een faire waarde van een kleine $478 tegen 2024, wat een potentiële CAGR van ruim 15% impliceert.
Omzet daalde organisch met 3,2% in Q3 en steeg met 2,9% in 9M. Guidance voor Q4 is 0 à 3% organische groei.
Guidance voor FY FCF daalt naar $400 mio.
Ik was eind augustus, begin september al uitgestapt met een verlies van 3% in €, omdat ik merkte dat de koers het minder goed deed dan de brede markt (harder dalen en minder sterk stijgen in vergelijking met de brede markt). Idem voor Verint, Forrester en SAP.
Aon, Moncler, Gartner en PTC verkocht in juli-augustus omdat het opwaarts potentieel al wat geslonken was, de laatste drie met een mooie winst.
Voor Zebra hanteer ik nu een target van $439 p/a tegen 2024
$992 mio FCF in 2024 x 23 / 52 mio aandelen
$992 mio FCF = 16% marge op $6203 mio omzet in 2024
Aan de huidige koers van $244 wel zeer interessant denk ik voor wie een langetermijnhorizon heeft (minstens 5 jaar).
Multiples van 23 en 25 lijken mij hoog gezien de stijging van de rentes en dus het risico vrij rendement. Niet ?
Klap van -15% voor Fortinet ondanks het kloppen van de consensusverwachtingen. Ik heb bijgekocht, maar ben benieuwd naar de inzichten van @gpv1.
Vooralsnog denk ik niet dat die te hoog zijn, toch niet voor degelijke bedrijven. Moest de tienjaarsrente naar pakweg 8% of meer stijgen de komende jaren, dan zal het een ander verhaal worden.
Gisteren heb ik uit voorzichtigheid de helft van mijn positie verkocht, maar dan nog is het verlies vervelend. Vandaag wel opnieuw bijgekocht.
Omzet en winst lagen idd boven de verwachtingen, en de omzet/winst-guidance voor Q4 werd opgetrokken tot boven de verwachtingen van analisten. Alleen de guidance voor billings voor heel 2022 werd met (ochottekes) $20 à $45 mio verlaagd en dat heeft voor blinde paniek gezorgd bij beleggers.
Het management zegt op schema te zitten om in 2025 $8 miljard omzet en een aangepaste vrijekasstroommarge van 35% à 39% te behalen. Als dat lukt dan is Fortinet voor mij op dit moment het meest aantrekkelijke aandeel op de Amerikaanse beurs (voor wie een langetermijnhorizon heeft).
Vandaag Adobe verkocht en ingeruild voor Zebra en SAP, vanwege groter opwaarts potentieel. SAP is in goede doen sinds de naam van de nieuwe toekomstige CFO werd vrijgegeven. Q3 earnings werden ook goed onthaald.
Mijn koersdoel voor Zebra heb ik wel verlaagd: $398 tegen 2024 (15% FCF-marge op een omzet van $6 miljard in 2024, multiple van 23 en 52 mio aandelen). Een beetje crazy hoe dat aandeel maar blijft dalen.
Vandaag eveneens Adidas verkocht met ruim 9% verlies, in afwachting van Q3 earnings volgende week. De verbreking van het contract met Kanye West zal wellicht enorme gevolgen hebben voor de toekomstige winstgevendheid van het bedrijf.
YTD van de port op dit ogenblik: -3,0%
Oeps, en een dag later gaat Adidas +20% ... Geen dead cat bounce, just a bounce, me thinks.
Toch heb ik geen spijt van mijn verkoop. Het is een beetje bizar dat het aandeel zo opveert na nieuws over het aantrekken van de huidige Puma-CEO, iemand die uiteindelijk niks speciaals verwezenlijkt heeft bij Puma (marges zijn ook daar aan de lage kant). Puma wordt wel een beetje met luxe en prestige geassocieerd, dus daarom misschien wat emotionele koopwoede bij beleggers.
EDIT: Ik moet wel toegeven dat de maximumprijs die ik nu wil betalen voor het aandeel maar een beetje onder de recent gehaalde bodemkoers ligt.
EDIT: Ik moet wel toegeven dat de maximumprijs die ik nu wil betalen voor het aandeel maar een beetje onder de recent gehaalde bodemkoers ligt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Vandaag winstwaarschuwing. FCF zou tussen de $450m en $550m geschat worden vs. minimum $650m. Had ik niet verwacht. Hun (grote) retailklanten in de VS staan blijkbaar flink onder druk. Orders worden blijkbaar vooral uitgesteld / niet geannuleerd. Aldus CEO op Q1 call. Een tijdelijk fenomeen en dus koopopportuniteit voor dit kwaliteitsbedrijf? Bouw jij verder op aan deze koersen? Ik wacht even tot de koers stabiliseert en koop dan bij denkik. Wellicht morgen al.
Als je kijkt naar het verleden heeft Zebra Technologies een zeer knap trackrecord op vlak van waardecreatie. 10 jaar gemiddelde FCF ROC ligt op 15%. Consequent hoog dus. En daarbij een 10-jarige CAGR van de FCF van 20%… MAW een interessant aandeel om op te pikken bij deze ‘glitch’ imo.
Er zit ook een mooie lineariteit in de grafiek van de koers. Vroeger keek ik daar niet naar maar heb onlangs het kleine boekje ‘the intelligent quality investor’ gelezen en daar wordt consequente lineariteit gekoppeld aan succesvolle compounders. Geen haaientanden koers zoals je ziet bij cyclicals en value. Boek is echt een echte aanrader als je in quality investing geïnteresseerd bent. Super kort maar heel goed geschreven en to the point.
De omzet- en FCF-waarschuwing is geen prettig nieuws, dus de koersdaling gisteren was niet onlogisch.
Voor het hele jaar verwacht het management, als ik snel reken, een organische omzetontwikkeling van -1,5 à -5,5%.
FCF-guidance vind ik wat teleurstellend.
Ik hanteer nu een koersdoel van $396 tegen 2025:
- omzet van $5550 mio in 2023, nadien 5% groei in zowel 2024 en 2025
- FCF-marge van 14,5% op $6119 mio omzet geeft $887 mio FCF in 2025
- multiple van 23 en 51,5 mio uitstaande aandelen geeft koersdoel van $396 in 2025
- opwaarts koerspotentieel van 50% vind ik zeer aantrekkelijk, maar ik denk niet dat ik ga bijkopen
Voor het hele jaar verwacht het management, als ik snel reken, een organische omzetontwikkeling van -1,5 à -5,5%.
FCF-guidance vind ik wat teleurstellend.
Ik hanteer nu een koersdoel van $396 tegen 2025:
- omzet van $5550 mio in 2023, nadien 5% groei in zowel 2024 en 2025
- FCF-marge van 14,5% op $6119 mio omzet geeft $887 mio FCF in 2025
- multiple van 23 en 51,5 mio uitstaande aandelen geeft koersdoel van $396 in 2025
- opwaarts koerspotentieel van 50% vind ik zeer aantrekkelijk, maar ik denk niet dat ik ga bijkopen
Je FCF multiple ligt veel te hoog in het huidige renteklimaat imo. Good luck.