cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Deze opmerkingen doen hier niet terzake.
De vraag van Weegschaal is : "Zijn er coöperatieven die behalve dividend nog iets extra aanbieden?"
Niemand heeft gezegd dat die kortingen een reden zouden zijn om vennoot te worden.
Persoonlijk ben ik in het bezit van Argen-Co coöperatieve aandelen, en ik heb nog nooit gebruik gemaakt van de door hen aangeboden voordelen.
Maar ik kan mij inbeelden dat er wél families zijn die dit zien zitten als een toffe extra.
Nefertari schreef: ↑6 augustus 2022, 15:26
Deze opmerkingen doen hier niet terzake.
Net zoals bij bijna iedereen op dit forum, gaan jouw antwoorden soms al eens verder dan de initieel gestelde vraag. Maar nu blijkt dit plots voor jou een reden te zijn om die twee reacties hautain af te wijzen. Dit is gewoon kleinzielig!
De vraag van Weegschaal is : "Zijn er coöperatieven die behalve dividend nog iets extra aanbieden?"
Niemand heeft gezegd dat die kortingen een reden zouden zijn om vennoot te worden.
Persoonlijk ben ik in het bezit van Argen-Co coöperatieve aandelen, en ik heb nog nooit gebruik gemaakt van de door hen aangeboden voordelen.
Maar ik kan mij inbeelden dat er wél families zijn die dit zien zitten als een toffe extra.
Ik ben er mij niet van bewust dat mijn antwoord "hautain" overkomt, maar als dit zo is, wil ik mij hiervoor graag verontschuldigen.
De 2 reacties die ik citeerde, kwamen in mijn ogen "negatief" over, zowel tegenover mij als tegenover de vraagsteller.
Maar misschien heb ik dit (net als jij) ook verkeerd geïnterpreteerd. In dat geval: sorry.
Laten we deze discussie gewoon laten voor wat ze is; een meningsverschil met een lichte toon van zich verongelijkt voelen.
Wat mij betreft, no hard feelings!
Wat mij betreft, no hard feelings!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gezien het grote aantal energie cooperaties en ...
... heb ik een apart topic gestart voor de energie cooperaties: energie-cooperaties-t31407.html#p557101
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 4 september 2022, 01:35, 4 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En hierbij dan een overzichtje van de Micro-Financing/Social coops.
(info op basis van wat ik kon vinden, er kunnen fouten zitten in de data, kijk altijd zelf na vooraleer je investeert)
Een voorbeeld van "de laatsten zullen de eersten zijn" ?
(info op basis van wat ik kon vinden, er kunnen fouten zitten in de data, kijk altijd zelf na vooraleer je investeert)
Code: Selecteer alles
Naam Type Status Start Prijs/a DivO'21 DivO'20 DivO'19 DivO'18 DivO'17 21 EV 21 a'en 21 EV/a 21 EVa% 20 EV 20 a'en 20 EV/a 20 EVa% Gebied Website
Alterfin MF-SOC Open 1994 62,50 1,25% 0,50% 1,00% 1,00% 1,00% 69.795.815 1.083.034 64 3,11% 67.768.608 1.053.314 64 2,94% Afrika, C&Z-Amerika, Azië https://www.alterfin.be/
Incofin MF-SOC Open 1992 130,20 1,00% 0,00% 2,50% 2,50% 54.328.000 375.414 145 11,15% 53.226.000 367.864 145 11,13% Azië, C&Z-Amerika, Afrika https://incofincvso.be/
Oikocredit MF-SOC Open 1984 50 0,00% 0,00% 0,00% 0,75% 0,75% 22.904.343 451.862 51 1,38% 20.031.376 394.317 51 1,60% Afrika, Azië, C&Z-Amerika https://www.oikocredit.be/
Bedankt Earth! Oikocredit gaf over 2021 een dividend van 0,50%. Niet veel, maar wel meer dan niets...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En blijkbaar over 2019 ook 0,75% ipv 0%.
https://www.oikocredit.be/nl/investeren ... -voordelen
Is aangepast in mijn overzicht (voor volgende keer). Bedankt.
3 vragen
Bij welke coöperatieve kan ik in 2022 nog genieten van de taxshelter ?
Doet men soms moeilijk als men na 5 jaar wil uittreden ? Iemand ervaring ?
Welke waarde krijgt men terug bij uittreden ? De oorspronkelijke inleg of de boek of intrinsieke waarde op dat moment ?
Bij welke coöperatieve kan ik in 2022 nog genieten van de taxshelter ?
Doet men soms moeilijk als men na 5 jaar wil uittreden ? Iemand ervaring ?
Welke waarde krijgt men terug bij uittreden ? De oorspronkelijke inleg of de boek of intrinsieke waarde op dat moment ?
Laatst gewijzigd door selleslag op 9 november 2022, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Taxshelter en cooperatieve ?
Uitreding hangt af van A.V.
Waarde in principe aan wat gekocht.
Estate Guru believer.
Tuurlijk kan dat:
https://financien.belgium.be/nl/particu ... p-scale-up
Onder andere Druifkracht komt nog in aanmerking
Heb je zo nog voorbeelden aub, Druifkracht lijkt me best de moeite...
navitasenergie en elecoo zijn beide aankoopbaar met tax shelter
Enige toelichting voor wat betreft Navitas Energie, je doet ermee wat je wil (maw: do your own research):
1. De kapitaalsoproep van eerder dit jaar om in te stappen in een gezamenlijk windmolenproject is mislukt, men haalde onvoldoende kapitaal op om in te stappen.
2. TS voordeel is per begonnen schijf van 4 aandelen, dus als je 3 aandelen koopt, krijg je op slechts 1 aandeel TS voordeel. Als je 8 aandelen koopt krijg je op max 2 aandelen een TS voordeel.
Bron: nieuwsbrief Navitas Energie