cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Ik vond coöperatieve aandelen icm Taxshelter voor Megawattpuur, Druifkracht, Noordlicht en Elecoo. Heeft iemand nog andere taxshelter-opportuniteiten voor dit jaar; al dan niet voor cooperatieve aandelen...?
Tweede keer dat ik Elecoo zie verschijnen in een spaargids post, 't is alvast een coöoperatie die voor mij helemaal nieuw is. Ik kan ze ook niet terugvinden als lid van rescoop vlaanderen (rescoopv.be) al kan dat zijn omdat men niet permanent alle leden daar bijwerkt? Ik heb ook nog bij geen enkele andere coöperatie gehoord over een samenwerking of contact met Elecoo, wat toch ook verbazingwekkend is.
Zonder meteen de vinger er op te kunnen leggen, heb ik een eigenaardig gevoel bij elecoo. De statuten lijken in orde, de coöperatieve principes zijn opgenomen, toch lijkt het me nét allemaal iets te gelikt voor een coöperatie die eind 2021 opgericht werd. Men spreekt in het informatiedocument over geplande investeringen in 2022 voor ongeveer 500k, wat erg veel is voor een nieuwe coöperatie, op hun website staan 22 verschillende foto's bij hun realisaties, echter zonder iets van extra info zoals bijvoorbeeld geinstalleerd vermogen per project etc.
Het kan zijn dat ik héél beperkt instap - en dan vooral voor het TS voordeel - en dan van op de zijlijn volg om te kijken of m'n gevoel anders is na de eerste AV voorzien op 24 Juni 2023.
Zonder meteen de vinger er op te kunnen leggen, heb ik een eigenaardig gevoel bij elecoo. De statuten lijken in orde, de coöperatieve principes zijn opgenomen, toch lijkt het me nét allemaal iets te gelikt voor een coöperatie die eind 2021 opgericht werd. Men spreekt in het informatiedocument over geplande investeringen in 2022 voor ongeveer 500k, wat erg veel is voor een nieuwe coöperatie, op hun website staan 22 verschillende foto's bij hun realisaties, echter zonder iets van extra info zoals bijvoorbeeld geinstalleerd vermogen per project etc.
Het kan zijn dat ik héél beperkt instap - en dan vooral voor het TS voordeel - en dan van op de zijlijn volg om te kijken of m'n gevoel anders is na de eerste AV voorzien op 24 Juni 2023.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Woensdag een grote kapitaalronde van 350000€ bij Energent.
Je kan tot 15 aandelen van 100€ per persoon (bij)kopen.
Is het nog interessant om in te stappen nu de rentes aan het stijgen zijn?
En is het dividend van 3% nog houdbaar nu de regering de energieproducenten hun (over)winsten zal belasten?
En is het dividend van 3% nog houdbaar nu de regering de energieproducenten hun (over)winsten zal belasten?
https://navitasenergie.be/ wel telkens maar één aandeel van 25O€ per schijf van 4 aandelen onder TS.
dus best één aandeel kopen om te kijken hoe de coöperatie loopt, relatief jong nog en nog geen projecten uitgevoerd
Net een mail gehad van Beauvent.
Nieuwe kapitaalsoproep in december.
Nieuwe kapitaalsoproep in december.
Voor een coöperatieve in de strikte zin van het woord verwacht ik geen problemen qua overwinsten, zij rekenen immers - door de band - een lagere prijs aan voor hun aandeelhouders dan de puur commerciële spelers. Hun "winstniveau" ligt dan ook aanzienlijk lager, dus er zal ook (minder of geen) "overwinst" zijn die belast kan worden. Er is trouwens nog steeds geen - voor zover ik kan vinden - sluitend akkoord over wat een "overwinst" is, laat staat dat dit er voor het einde van dit jaar zou zijn.Brugse Leeuw schreef: ↑14 november 2022, 13:55 Woensdag een grote kapitaalronde van 350000€ bij Energent.
Intussen is de kapitaalsoproep van Energent volledig ingevuld, zo blijkt uit hun nieuwsbrief:
Onze kapitaalsoproep van vorige week was een absolute knaller! Op één grote dag werd het beoogde bedrag van € 350.000 bijeengebracht. Liefst 366 intekenaars, waarvan 60 nieuwe coöperanten, dragen nu hun duurzaam steentje bij om de bussen van Ganda Cars te laten rijden met zonnestroom. Was je te laat? In het voorjaar volgt een nieuwe kapitaalsactie.
Nieuwe kapitaalsoproep Beavent gaat van kracht op 12/12/2022 om 12u00, bron: nieuwsbrief Beauvent.
https://www.beauvent.be/kapitaalsoproep1212
Ik teken ditmaal waarschijnlijk niet in - ondanks feit dat beauvent tot op heden voor mij een van de meest financieel succesvolle coöperatieve investeringen was - omdat ik aan mijn zelf opgelegde max investering zit voor deze coöperatie. Niet alle eieren in één mand etc.
https://www.beauvent.be/kapitaalsoproep1212
Ik teken ditmaal waarschijnlijk niet in - ondanks feit dat beauvent tot op heden voor mij een van de meest financieel succesvolle coöperatieve investeringen was - omdat ik aan mijn zelf opgelegde max investering zit voor deze coöperatie. Niet alle eieren in één mand etc.
Nog altijd mogelijk om in te tekenen op beauvent aandelen.(max 2 stuks aan 250 euro)
Enfin voor de personen die nog niet ingetekend hebben gedurende deze ronde.
Blijkbaar toch niet zo vlug uit verkocht ...
Enfin voor de personen die nog niet ingetekend hebben gedurende deze ronde.
Blijkbaar toch niet zo vlug uit verkocht ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bwa ... je moet natuurlijk ook wel naar het totale plaatje kijken.
Bv.:
Dat is max. 1.500 EUR per persoon voor 350.000 EUR en dus slechts 234 personen nodig.Brugse Leeuw schreef: ↑14 november 2022, 13:55 Woensdag een grote kapitaalronde van 350000€ bij Energent.
De huidige kapitaaloproep van Beauvent gaat over max 500 EUR per persoon voor 1.000.000 EUR.
Daarvoor zijn dus 2.000 personen nodig. Niet abnormaal dat dat dan wat langer duurt, lijkt mij.
Vandaag mail van Beauvent:
Wij haalden de voorbije dagen al 600.000 euro op voor onze projecten in Pittem en Oostende en mochten zo’n 350 nieuwe coöperanten verwelkomen!
Puur informatief en ongetwijfeld kennen sommigen hier het wezenlijke verschil tussen rescoops en fincoops (met dank aan EarthNvstr1 om in het overzicht deze ook op te splitsen) doch de link naar de PDF geeft duidelijk de verschillen weer. Ik tracht de info zo objectief mogelijk te delen, zonder waarde oordeel (alhoewel) beide systemen hebben immers hun eigen insteek. Je moet als investeerder zelf beslissen wat belangrijk is in je investeringen.
Aanleiding is de mail van Eco2050 die ik vandaag ontving en de verwijzing naar Copias, omschreven als
"9 coöperaties* en bijna 28.000 coöperanten verenigen zich in de koepelorganisatie Copias vzw. Copias bundelt de krachten van burgercoöperaties - die samen met burgers duurzame energieprojecten realiseren - om hun impact op het energietransitieproces nog verder te vergroten en te versterken.
We dienen blijvend te investeren in een toekomst met meer duurzame energieoplossingen om de noodzakelijke energietransitie waar te maken. Copias en haar leden wensen hieraan samen verder te bouwen. Copias speelt een faciliterende rol voor deze burgercoöperaties en zet in op betrokkenheid van de burger, adviesverlening, heldere communicatie en een open dialoog tussen het beleid en haar leden.
Copias wil de stem van deze burgercoöperaties op het terrein van de duurzame energie versterken en zo de energietransitie versnellen.
De vzw gelooft zowel in een mix van duurzame energievormen als in een mix van verschillende participatievormen die daartoe bijdragen. Hierop volgend ijvert Copias voor de creatie van een gelijk speelveld voor alle burgercoöperaties daar deze allen ernaar streven om samen met de burger meer duurzame energie te realiseren."
Ik wilde de PDF zelf bijvoegen, doch die is net iets te groot, dus daarom de link(s).
https://commonslab.be/blog/2021/1/7/opi ... rd-1222020
https://cooperatiefvlaanderen.be/sites/ ... INCOOP.pdf
Aanleiding is de mail van Eco2050 die ik vandaag ontving en de verwijzing naar Copias, omschreven als
"9 coöperaties* en bijna 28.000 coöperanten verenigen zich in de koepelorganisatie Copias vzw. Copias bundelt de krachten van burgercoöperaties - die samen met burgers duurzame energieprojecten realiseren - om hun impact op het energietransitieproces nog verder te vergroten en te versterken.
We dienen blijvend te investeren in een toekomst met meer duurzame energieoplossingen om de noodzakelijke energietransitie waar te maken. Copias en haar leden wensen hieraan samen verder te bouwen. Copias speelt een faciliterende rol voor deze burgercoöperaties en zet in op betrokkenheid van de burger, adviesverlening, heldere communicatie en een open dialoog tussen het beleid en haar leden.
Copias wil de stem van deze burgercoöperaties op het terrein van de duurzame energie versterken en zo de energietransitie versnellen.
De vzw gelooft zowel in een mix van duurzame energievormen als in een mix van verschillende participatievormen die daartoe bijdragen. Hierop volgend ijvert Copias voor de creatie van een gelijk speelveld voor alle burgercoöperaties daar deze allen ernaar streven om samen met de burger meer duurzame energie te realiseren."
Ik wilde de PDF zelf bijvoegen, doch die is net iets te groot, dus daarom de link(s).
https://commonslab.be/blog/2021/1/7/opi ... rd-1222020
https://cooperatiefvlaanderen.be/sites/ ... INCOOP.pdf
Over welke 9 coöperaties gaat het? Te veel belangengroepen/lobbyisten helpen ook niet.
Edit: Gevonden op https://copias.be/nl/
Edit: Gevonden op https://copias.be/nl/
Copias vertegenwoordigt Wind voor ‘A’ CV, Lumiwind CV, Wind Together CV, North Sea Wind CV, Aspiravi Samen CV, Limburg Wind CV, Storm CV, ECO2050 CV en Hefboom CV.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Copias kan je gewoon zien als tegenhanger van REScoop, maar dan voor de renewable energy financing coops.
Het artikel van Dirk Holemans-De Standaard (van 2019) lijkt mij inderdaad toch wel gekleurd en niet onderbouwd.
Je kan je ook de vraag stellen waarom REScoops zonodig een strijd denken moeten te voeren tegen FINcoops.
Maar inderdaad belangrijk eender wanneer en met alles: weet waarin je belegt/investeert
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hier een debat georganiseerd door NRC, wel bijna 2 jaar geleden:
https://www.cera.coop/nl/cooperaties/ka ... n-fincoops
Interessante link en discussie, bedankt EarthNvstr1!
Ik kwam de coöperatieve bank CPH tegen in een artikel op de spaarrentes op Spaargids. Het is vooral in het Franstalig landsgedeelte actief. In 2021 keerden ze 4% dividend uit. Iemand aandelen hierin?
Ik had hiervoor nog nooit over CPH gehoord. Heeft deze bank naast haar coöperatieve aspect ook een duurzaam en ethisch karakter in vergelijking met NewB ?
Ik had hiervoor nog nooit over CPH gehoord. Heeft deze bank naast haar coöperatieve aspect ook een duurzaam en ethisch karakter in vergelijking met NewB ?