Obligatie 3 jr
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligatie van Frisenius 2022-2025
Staat op mijn radar in ieder geval… heb wat Volkswagen Leasing gekocht de voorbije week. Ik overweeg ook Coca Cola, Bekaert en Levi Strauss
Re: Obligatie 3 jr
US obligaties geven mooi rendement vandaag, vraag is of de daling van de dollar dit compenseert ?
Euro/dollar verwachting 2022 & 2023 – EUR/USD breekt uit dalende trend.
Stel dat Euro 10% stijgt tegenover de USD, wat blijft er dan nog van het 5% netto rendement over ?
Stel dat Euro 10% stijgt tegenover de USD, wat blijft er dan nog van het 5% netto rendement over ?
Laatst gewijzigd door karine op 14 november 2022, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Us aandelen of obligaties?
Deze is zeker koopwaardig.
Mooi rendement, korte looptijd, goede rating, netto 4%.
@pukkie007,
US obligaties natuurlijk.
Ik ben wel benieuwd naar het risico EUR/USD. Stel dat EURO 10% stijgt tegenvoer de USD welke impact dit heeft.
Blijkbaar zijn hier weinigen van op de hoogte.
@karine
Hoe kom jij aan de netto rente van 4%?
Heb je de aankoopkosten ook al meegerekend wanneer je aan die 4%netto komt?
Hoe kom jij aan de netto rente van 4%?
Heb je de aankoopkosten ook al meegerekend wanneer je aan die 4%netto komt?
Is dat geen bruto rendement dat je opgeeft? Netto zou je dan onder de 3% duiken.
Niet super, niet slecht.
Koopwaardig? Ja.
Een aanbeveling? Niet echt.
Niet super, niet slecht.
Koopwaardig? Ja.
Een aanbeveling? Niet echt.
't Ja, dan zit je met een verlies van 5%, hé. Tenminste als je de USD's dat jaar terug omzet in euri. Laat je uw USD's gewoon staan dan heb je een virtueel verlies van 5% ... Je kan ook de valuta-koers buiten beschouwing laten en enkel 'in rekening brengen' als je de USD's terug omzet.karine schreef: ↑14 november 2022, 09:33 US obligaties geven mooi rendement vandaag, vraag is of de daling van de dollar dit compenseert ?
Stel je koopt vandaag een USD-obligatie met een netto rendement van 5% en bij een wisselkoers van 1€ = 1,03$. Op 14.11.2023 staat 1€ voor 1,07$, maar je blijft je USD's beleggen tot 14.11.2030 en dan staat 1€ voor 1$. Dan kan je stellen dat je tussen 14.11.2022 en 14.11.2023 meer dan 5% netto verdiend hebt. Buiten de 2-malige wisselkosten natuurlijk.
Ik heb voor flink bedrag de obligatie van fluvuis-eandis gekocht,loopt ook tot zomer 2025,kom op netto rendement na kosten uit op 2,65%, Fresenius zal na kosten ook rond dat rendement uitkomen....
Wanneer ik de obligatie bij Bolero ingeef krijg ik : Effectief rendement 4,0034%
Wanneer ik de berekening doe :
Bedrag €10.000
Aankoop 9.598,91 EUR
Makelaarsloon 30 EUR
Beurstaks 11,52 EUR
Op vervaldag na 4 jaar
Kosten voor beleggingsdiensten en nevendiensten 41,52 EUR
Totaal netto :9.681,95 EUR
Wisselkosten zou ik sowieso weglaten en alles in USD laten staan.pukkie007 schreef: ↑14 november 2022, 18:23't Ja, dan zit je met een verlies van 5%, hé. Tenminste als je de USD's dat jaar terug omzet in euri. Laat je uw USD's gewoon staan dan heb je een virtueel verlies van 5% ... Je kan ook de valuta-koers buiten beschouwing laten en enkel 'in rekening brengen' als je de USD's terug omzet.karine schreef: ↑14 november 2022, 09:33 US obligaties geven mooi rendement vandaag, vraag is of de daling van de dollar dit compenseert ?
Stel je koopt vandaag een USD-obligatie met een netto rendement van 5% en bij een wisselkoers van 1€ = 1,03$. Op 14.11.2023 staat 1€ voor 1,07$, maar je blijft je USD's beleggen tot 14.11.2030 en dan staat 1€ voor 1$. Dan kan je stellen dat je tussen 14.11.2022 en 14.11.2023 meer dan 5% netto verdiend hebt. Buiten de 2-malige wisselkosten natuurlijk.
Eigenlijk lijkt het risico EUR/USD me dan nog redelijk beperkt.
Natuurlijk als je weet dat de EUR de volgende maanden nog meerdere procenten gaat stijgen beter nog wat afwachten voor de USD obligaties.
Probleem is ook, wil je met obligaties verdienen moet je met hogere bedragen werken. Om nu vandaag even €30-€50.000 in USD te steken lijkt me dan weer wel wat veel risico.
Het is niet omdat je vandaag 4% netto kan krijgen op een obligatie dat je all-in moet gaan op obligaties.
Ik hou mijn obligaties zelden bij tot de vervaldatum. Heb ik een obligatie en zie ik een andere opportuniteit om meer geld mee te verdienen, dan gaat de obligatie er uit. Simpel.
Anno 2022 is het echter niet erg om 40-60% obligaties en 10% cash te bezitten. Zorg er wel voor dat je een handvol obligaties hebt ( liefst met uiteenlopende coupondata) als het om veel kapitaal gaat.
Ik hou mijn obligaties zelden bij tot de vervaldatum. Heb ik een obligatie en zie ik een andere opportuniteit om meer geld mee te verdienen, dan gaat de obligatie er uit. Simpel.
Anno 2022 is het echter niet erg om 40-60% obligaties en 10% cash te bezitten. Zorg er wel voor dat je een handvol obligaties hebt ( liefst met uiteenlopende coupondata) als het om veel kapitaal gaat.
Dat is exact hetzelfde verhaal als wanneer je aandelen of cash in USD aanhoudt (of een fonds met Amerikaanse aandelen). In USD hebben wisselkoersen geen impact op het rendement, omgerekend naar EUR doe je 10% verlies op de wisselkoersevolutie.
Dat is het geannualiseerd brutorendement. Daar moeten aankoopkosten en belastingen nog van afgetrokken worden. Met de koers van 95.9891 die je ingaf, kom ik op een nettorendement na kosten van 2,690%
Interessant. Bereken je dan of de gerealiseerde minderwaarde op de obligatie het hogere rendement van de nieuwe waard is? In principe zou dit toch niet mogen voorkomen in dezelfde risicoklasse?
De nieuwe opportuniteit kan een obligatie, een aandeel, een lening, onroerend goed, ... zijn. Natuurlijk hou ik rekening met het verschil tussen opbrengst bij onmiddellijke verkoop en verkoop op vervaldag.
Net als bij aandelen, dit jaar ABI - KBC - Worldline - Gilead, maak ik ritjes. Bij obligaties ga ik bvb van Bayer ( 2079) naar Thyssen ( 2024). Het zijn niet altijd schoten in de roos, remember Air Berlin ...
Ondertussen heeft de euro ook al 5% verlies goedgemaakt tov van de dollar.
Net als bij aandelen, dit jaar ABI - KBC - Worldline - Gilead, maak ik ritjes. Bij obligaties ga ik bvb van Bayer ( 2079) naar Thyssen ( 2024). Het zijn niet altijd schoten in de roos, remember Air Berlin ...
Ondertussen heeft de euro ook al 5% verlies goedgemaakt tov van de dollar.