Verbruik luchtontvochtiger
Verbruik luchtontvochtiger
Beste
Door de hoge energieprijzen, zijn we veel minder aan het stoken (zoals iedereen), vooral in ruimtes waar we weinig komen (strijkkamer, badkamer, slaapkamer...). We merken hierdoor wel dat het er veel vochtiger wordt, met als gevolg elke morgen veel condens op de ramen. Daarom viel ons oog op volgende ontvochtiger:
https://www.qlima.be/gamma/ontvochtigen ... gers/d612/
Bij verbruik staat er 0,2 kW. Ik ben hier absoluut niet goed in, is dit per uur? En hoe verhoudt zich dit tot andere apparaten (koelkast, diepvries...). Bedoeling zou zijn om dat ding elke dag uurtje of drie-vier te laten draaien als we thuis zijn van het werk.
Alvast bedankt voor alle meningen en hulp!
Groeten
Thomas
Door de hoge energieprijzen, zijn we veel minder aan het stoken (zoals iedereen), vooral in ruimtes waar we weinig komen (strijkkamer, badkamer, slaapkamer...). We merken hierdoor wel dat het er veel vochtiger wordt, met als gevolg elke morgen veel condens op de ramen. Daarom viel ons oog op volgende ontvochtiger:
Bij verbruik staat er 0,2 kW. Ik ben hier absoluut niet goed in, is dit per uur? En hoe verhoudt zich dit tot andere apparaten (koelkast, diepvries...). Bedoeling zou zijn om dat ding elke dag uurtje of drie-vier te laten draaien als we thuis zijn van het werk.
Groeten
Thomas
Re: Verbruik luchtontvochtiger
0,2 Kwu.. = dus verbruik per uur in werking
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hou er rekening mee dat dit type (condensatie droger met compressor) niet goed werkt in niet verwarmde ruimtes, temperatuur moet boven 15°C zijn en eigenlijk werkt het maar efficiënt bij plus 20°C. Voor koelere ruimtes ben je beter af met een absorptie ontvochtiger, die werken ook goed bij lage temperatuur, nadeel is wel dat ze wat meer stroom verbruiken (ca 0,5kW), maar je krijgt er warmte voor terug.Tomasz schreef: ↑14 november 2022, 14:59 Beste
Wat je moet onthouden is dit:
kW of kiloWatt is een eenheid voor vermogen. Zoals het aantal PK van je auto.
kWh of KiloWattUur is een eenheid voor energie(verbruik). Zoals het brandstofverbruik van je auto.
Vermogen is de energie die je per tijdseenheid verbruikt. Het is dus energie gedeeld door tijd.
Energie is het vermogen dat je verbruikt gedurende een bepaalde tijd. Het is dus vermogen maal tijd.
Een toestel met een vermogen van 1 kW dat je gedurende 1 uur laat werken zal na dat uur 1kWh aan energie verbruikt hebben.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Dag allemaal
Ok, bedankt! Als we hem dus maand of drie vier enkele uren per dag laten draaien, verbruikt hij niet meer dan wat een tweede koelkast zou verbruiken. Geen argument om het niet te doen dus, merci!
Groeten
Ok, bedankt! Als we hem dus maand of drie vier enkele uren per dag laten draaien, verbruikt hij niet meer dan wat een tweede koelkast zou verbruiken. Geen argument om het niet te doen dus, merci!
Groeten
Dag Vortexvortex schreef: ↑14 november 2022, 18:08Hou er rekening mee dat dit type (condensatie droger met compressor) niet goed werkt in niet verwarmde ruimtes, temperatuur moet boven 15°C zijn en eigenlijk werkt het maar efficiënt bij plus 20°C. Voor koelere ruimtes ben je beter af met een absorptie ontvochtiger, die werken ook goed bij lage temperatuur, nadeel is wel dat ze wat meer stroom verbruiken (ca 0,5kW), maar je krijgt er warmte voor terug.Tomasz schreef: ↑14 november 2022, 14:59 Beste
Bedankt, ik had zo ver nog niet gedacht. Ik twijfel nog tussen twee types: de Qlima DD208 en de Qlima D620. De 620 is een type zoals ik eerder aanhaalde, de 208 moet dan zijn wat jij beschrijft. Ding is wel dat ze volgens handleiding beiden werken vanaf 5 graden, over welke concrete temperaturen heb jij het? Ze moeten vooral boven werken in ruimtes waar temperatuur rond de 14-16 graden zal draaien. Momenteel is condensatie enorm, dus we moeten wel actie ondernemen. Ik ken er niets van, dus ik apprecieer jullie hulp enorm.
Groeten
Thomas
Goedemorgen
ik heb toevallig de Qlima D620 tijdens de winter van vorig jaar aangeschaft ivm onze bijbouw. Heb hem als extra bouwdroger ingeschakeld. Als ik mij niet vergis ontrok hij toch een emmer water uit de lucht per 24h (max is 12L volgens de doos, maar dat is bij ideale omstandigheden, warm en vochtig). Heb hem ook daarna af en toe gebruikt als bv de kinderen wat overenthousiast waren in de Jacuzzi.
Ik stelde, nu dat de temperaturen in het huis zakken, dezelfde condens op de ruiten vast boven op de slaapkamers\badkamer. Net nog even gechecked en nu niet meer maar ben vandaag van thuis uit aan het werken en ga deze eens een aantal uren laten lopen.
Ivm het toestel, ben fan van de volgende funties:
- Hij heeft digitaal de luchtvochtigheid aan.
- Je hebt de mogelijkheid om hem vol contunue te laten draaien (ongeacht de luchtvochtigheid, zo hebben wij hem dus dagen aan een stuk laten lopen tijdens de werken), of hem naar een bepaalde luchtvochtigheid te laten toewerken (verschillende waarden mogelijk).
- Je hebt een intern reservoir (een paar L ofzo, iig niet super veel), of je kan adhv een slang het water afvoeren naar een bv een emmer.
Dit zijn waarschijnlijk functies die andere toestellen ook hebben maar als eerste ontvochtiger die ik kocht zijn we vlug content natuurlijk. IK heb deze trouwens nieuw maar aan een sterk gereduceerde prijs gekocht via Marktplaats/2dehands.
IK houd je op de hoogte van het resultaat.
ik heb toevallig de Qlima D620 tijdens de winter van vorig jaar aangeschaft ivm onze bijbouw. Heb hem als extra bouwdroger ingeschakeld. Als ik mij niet vergis ontrok hij toch een emmer water uit de lucht per 24h (max is 12L volgens de doos, maar dat is bij ideale omstandigheden, warm en vochtig). Heb hem ook daarna af en toe gebruikt als bv de kinderen wat overenthousiast waren in de Jacuzzi.
Ik stelde, nu dat de temperaturen in het huis zakken, dezelfde condens op de ruiten vast boven op de slaapkamers\badkamer. Net nog even gechecked en nu niet meer maar ben vandaag van thuis uit aan het werken en ga deze eens een aantal uren laten lopen.
- Je hebt de mogelijkheid om hem vol contunue te laten draaien (ongeacht de luchtvochtigheid, zo hebben wij hem dus dagen aan een stuk laten lopen tijdens de werken), of hem naar een bepaalde luchtvochtigheid te laten toewerken (verschillende waarden mogelijk).
- Je hebt een intern reservoir (een paar L ofzo, iig niet super veel), of je kan adhv een slang het water afvoeren naar een bv een emmer.
Dit zijn waarschijnlijk functies die andere toestellen ook hebben maar als eerste ontvochtiger die ik kocht zijn we vlug content natuurlijk. IK heb deze trouwens nieuw maar aan een sterk gereduceerde prijs gekocht via Marktplaats/2dehands.
Merci! Ondertussen zelf ook nog serieus gegoogled en gelezen dat je toch best voor adsorptie gaat vanaf 15 graden celcius, wat het hier boven soms wel niet meer is. Verschil in effectiviteit zou groot zijn volgens verschillende bronnen.Niche schreef: ↑15 november 2022, 09:15 Goedemorgen
Condens wijst op andere oorzaak dan weinig verwarmen.Tomasz schreef: ↑14 november 2022, 14:59 Beste
Groeten
Thomas
Misschien al eens starten met verluchten.
Die condens op enkel of dubbel glas?
Eerst de oorzaak wegnemen en dan eventueel ontvochtigen.
Slaapkamers zijn niet verwarmd en raam dag en nacht op een kier en toch geen condens.
Als vb een zibro kamin paar uur laten werken en dan verwonderd zijn dat er condens is.
Estate Guru believer.
Ter info, hier kan je de twee vergelijken:
condenstoestel:
https://www.luchtontvochtiger.be/luchto ... latinum_12
Adsorptie:
https://www.luchtontvochtiger.be/adsorp ... co-dd8lion
Onderaan staat handige grafiek, waarbij je duidelijk kan zien dat persoon hierboven heel nuttige info gaf, adsorptie is inderdaad veel doeltreffender bij lage temperaturen.
condenstoestel:
https://www.luchtontvochtiger.be/luchto ... latinum_12
Adsorptie:
https://www.luchtontvochtiger.be/adsorp ... co-dd8lion
Onderaan staat handige grafiek, waarbij je duidelijk kan zien dat persoon hierboven heel nuttige info gaf, adsorptie is inderdaad veel doeltreffender bij lage temperaturen.
De oorzaak is het glas en de koudebruggen rond de ramen, maar 't is eerst even sparen alvorens we dat kunnen oplossen... Oorzaak wegnemen kost een veelvoud van een ontvochtiger...platin schreef: ↑15 november 2022, 11:27Condens wijst op andere oorzaak dan weinig verwarmen.Tomasz schreef: ↑14 november 2022, 14:59 Beste
Groeten
Thomas
Misschien al eens starten met verluchten.
Die condens op enkel of dubbel glas?
Eerst de oorzaak wegnemen en dan eventueel ontvochtigen.
Slaapkamers zijn niet verwarmd en raam dag en nacht op een kier en toch geen condens.
Als vb een zibro kamin paar uur laten werken en dan verwonderd zijn dat er condens is.
Heb hem een kleine 3H laten lopen.
Bij starten om 9h15 -> 80 % luchtvochtigheid (geen zorgen, ik vermoed dat de sensor wat vochtig is van zichzelf)
10H -> 66%
11H -> 63%
12H -> 60%
Inhoud reservoir afgemeten met maatbeker : 490 ml
Geplaats op de overloop met alle ramen dicht, en de deuren van de ruimtes open (1 badkamer, 3 slaapkamers), tot opp 49 vierkante meter. Toestel zou geschikt zijn voor 50-75 cubieke meter, dus prestaties zullen beter zijn in een kleinere ruimte.
Zoals eerder al vermeld, De ramen open zetten zorgt inderdaad ook voor een drop in luchtvochtigheid.
Extra 20 min met de ramen open -> 58% luchtvochtigheid. Nadeel, kamers zijn dan ook wat warmte kwijt natuurlijk.
Bij starten om 9h15 -> 80 % luchtvochtigheid (geen zorgen, ik vermoed dat de sensor wat vochtig is van zichzelf)
10H -> 66%
11H -> 63%
12H -> 60%
Geplaats op de overloop met alle ramen dicht, en de deuren van de ruimtes open (1 badkamer, 3 slaapkamers), tot opp 49 vierkante meter. Toestel zou geschikt zijn voor 50-75 cubieke meter, dus prestaties zullen beter zijn in een kleinere ruimte.
Zoals eerder al vermeld, De ramen open zetten zorgt inderdaad ook voor een drop in luchtvochtigheid.
Extra 20 min met de ramen open -> 58% luchtvochtigheid. Nadeel, kamers zijn dan ook wat warmte kwijt natuurlijk.
------------------Niche schreef: ↑15 november 2022, 13:08 Heb hem een kleine 3H laten lopen.
10H -> 66%
11H -> 63%
12H -> 60%
49m² is niet hetzelfde als 50-75 cubieke meter.
49m² = 123 cubieke meter. (7x7x2,50 )
Wij zijn ondertussen voor de Meaco DD8LION gegaan, overmorgen wordt hij geleverd, ik probeer er aan te denken onze bevindingen hier even te delen! Bedankt alvast voor alle hulp hier!
In dat geval ben je best af met een absorptie droger. Nog iets om op te letten, vermijd dat warme lucht zich verplaatst naar koude ruimtes, lucht van 20°C en 60% relatieve vochtigheid die afkoelt naar 15°C krijgt een relatieve vochtigheid van 85% en zal condenseren op een oppervlak van 12°C. Zie de blauwe lijn op dit Mollier diagramTomasz schreef: ↑14 november 2022, 23:59 Bedankt, ik had zo ver nog niet gedacht. Ik twijfel nog tussen twee types: de Qlima DD208 en de Qlima D620. De 620 is een type zoals ik eerder aanhaalde, de 208 moet dan zijn wat jij beschrijft. Ding is wel dat ze volgens handleiding beiden werken vanaf 5 graden, over welke concrete temperaturen heb jij het? Ze moeten vooral boven werken in ruimtes waar temperatuur rond de 14-16 graden zal draaien. Momenteel is condensatie enorm, dus we moeten wel actie ondernemen. Ik ken er niets van, dus ik apprecieer jullie hulp enorm.