Obligatie 3 jr
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligatie 3 jr
Bestaat er trouwens een site waar je de netto rendementen kan bekijken of moet je dit steeds zelf manueel uitrekenen ?
Volgens mij moet je het zelf elke keer uitrekenen. Maar de bond yield calculators werken, toch diegene die ik al probeerde, allemaal met volle jaren. Terwijl een obligatie nog meestal x jaar en y maanden loopt. Wie een beter alternatief kent, mag het altijd laten weten, want dan zit je ook nog met de verlopen intrest
.
En ook met de RV op het dividend wordt er geen rekening gehouden.

En ook met de RV op het dividend wordt er geen rekening gehouden.
-
- Verbannen Gebruiker
De meeste bonds noteren op de Deutse beurs van Frankfurt en die toont het rendement. Ook USD bonds.
Hier een voorbeeld
https://www.boerse-frankfurt.de/bond/de ... ag-1-17-27
Scrollen tot bij yield. Voor dat voorbeeld
Yield in % (last price) 2.9193
Yield in % (ask) 2.6538
Yield in % (bid) 2.7993
Dat is uiteraard bruto want fiscaliteit is voor iedereen anders. Hangt af van land van uitgifte en land waar je woont.
Voor Belgen is er RV op de coupon en verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs indien je bijhoudt tot vervaldag.
Als je 30% neemt van coupon en dat aftrekt van de bruto yield ga je niet ver van netto rendement zitten. Voor mij is dat nauwkeurig genoeg.
Nog een edit: het land van uitgifte hanteert eventueel een extra bronheffing, nog voor de Belgische RV. Land van uitgifte zie je aan de 2 eerste letters van de ISIN code. Op internet vind je wat de bronheffing is voor Belgen, rekening houdend met belastingverdrag of niet. Sommige banken/brokers houden automatisch rekening met belastingverdrag voor bepaalde landen. Anderen niet en dan moet je eventueel zelf bronheffing terugvorderen, met hoge kosten. Zie info per bank/broker. Soms moet je een formulier invullen en aan bank/broker bezorgen. Anders betaal je de buitenlandse bronheffing.
Hetzelfde principe is er voor dividenden. Maar bronheffing kan anders zijn voor aandelen en obligaties.
Dus goed opletten welke obligaties je koopt.
Hier een voorbeeld
https://www.boerse-frankfurt.de/bond/de ... ag-1-17-27
Scrollen tot bij yield. Voor dat voorbeeld
Yield in % (last price) 2.9193
Yield in % (ask) 2.6538
Yield in % (bid) 2.7993
Dat is uiteraard bruto want fiscaliteit is voor iedereen anders. Hangt af van land van uitgifte en land waar je woont.
Voor Belgen is er RV op de coupon en verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs indien je bijhoudt tot vervaldag.
Als je 30% neemt van coupon en dat aftrekt van de bruto yield ga je niet ver van netto rendement zitten. Voor mij is dat nauwkeurig genoeg.
Nog een edit: het land van uitgifte hanteert eventueel een extra bronheffing, nog voor de Belgische RV. Land van uitgifte zie je aan de 2 eerste letters van de ISIN code. Op internet vind je wat de bronheffing is voor Belgen, rekening houdend met belastingverdrag of niet. Sommige banken/brokers houden automatisch rekening met belastingverdrag voor bepaalde landen. Anderen niet en dan moet je eventueel zelf bronheffing terugvorderen, met hoge kosten. Zie info per bank/broker. Soms moet je een formulier invullen en aan bank/broker bezorgen. Anders betaal je de buitenlandse bronheffing.
Hetzelfde principe is er voor dividenden. Maar bronheffing kan anders zijn voor aandelen en obligaties.
Dus goed opletten welke obligaties je koopt.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 15 november 2022, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik denk niet dat Frankfurt rekening houdt met het Belgisch belastingstelsel ... Dus blijft het zelf uittellen, mijn gedacht.
Edit: mijn reply was wat snel.
Edit: mijn reply was wat snel.

-
- Verbannen Gebruiker
In verband met mijn laatste edit in vorige bericht, hier lijst met bronheffing obligaties per land, rekening houdend met belastingverdrag of niet
https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... obligaties
https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... obligaties
Op spaarvarkens staat een "excel" waar het ook best makkelijk met te berekenen is.
Jouw voorbeeld van Mercedes volgens de website : Yield in % (last price) 2.9193
2,9193 - 0,7(1% coupon -30%) = 2,2193%
Wanneer ik dat via de excel ingeef krijg ik :
Bruto Restrendement tot vervaldag 2,918%
Bruto Restrendement tot vervaldag na makelaarsloon en beurstaks 2,830%
Netto Restrendement tot vervaldag 2,514%
Dus ligt in de buurt.
Jouw voorbeeld van Mercedes volgens de website : Yield in % (last price) 2.9193
2,9193 - 0,7(1% coupon -30%) = 2,2193%
Wanneer ik dat via de excel ingeef krijg ik :
Bruto Restrendement tot vervaldag 2,918%
Bruto Restrendement tot vervaldag na makelaarsloon en beurstaks 2,830%
Netto Restrendement tot vervaldag 2,514%
Dus ligt in de buurt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door karine op 15 november 2022, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Mijn uitleg was verkeerd geformuleerd besef ik nu. Je berekent 30% van de coupon want dat is de RV, dat is wat je verliest. En dat resultaat trek je af van de yield. Dat geeft
2,9193% - (1% coupon * 30%) = 2,9193% - 0,3% = 2,6193%
Dat is wat dichter in de buurt van het echte resultaat.
Die Excel is inderdaad handig voor correct resultaat
Ziet er beter uit ja en inderdaad best iets handigs die Excel.huisjetuintjefiets schreef: ↑15 november 2022, 13:51 Dat is wat dichter in de buurt van het echte resultaat.
Die Excel is inderdaad handig voor correct resultaat
Ik had vorige week trouwens een deeluitvoering van een obligatie. 1 obligatie in twee delen gekocht wegens te weinig volume op dat moment en dus op twee verschillende dagen gekocht en 2x kosten aangerekend.
Bolero heeft de dubbele kosten netjes terugbetaald.
Ter info: in dergelijke situatie heb je bij Saxo blijkbaar 2x kosten aan je broek.
"Als een order op één dag in delen wordt uitgevoerd, vindt de verwerking op die dag plaats en
betaalt u één keer de provisiekosten. Vindt de uitvoering van een bepaalde order op meerdere dagen plaats, dan worden
voor de deeluitvoeringen per dag eenmaal provisiekosten in rekening gebracht."
https://www.home.saxo/en-ch/-/media/doc ... 4BFD417%7D (p. 15)
Bij aandelen gaat dit bij Bolero automatisch, bij obligaties moeten ze dit zelf manueel aanpassen. Dus moet je zelf wel bellen of mail sturen.Jeky schreef: ↑15 november 2022, 15:03 Ter info: in dergelijke situatie heb je bij Saxo blijkbaar 2x kosten aan je broek.
"Als een order op één dag in delen wordt uitgevoerd, vindt de verwerking op die dag plaats en
betaalt u één keer de provisiekosten. Vindt de uitvoering van een bepaalde order op meerdere dagen plaats, dan worden
voor de deeluitvoeringen per dag eenmaal provisiekosten in rekening gebracht."
https://www.home.saxo/en-ch/-/media/doc ... 4BFD417%7D (p. 15)
Vandaag volgende obligatie gekocht:
XS2292954893 - Goldman Sachs, vervaldatum 26/01/28 coupon 0,25% Gekocht aan 83.95% wat een rendement geeft van 3,35 %
Rating op Finanzen: Moody A2 / op Deutsche bank: S&P BBB+
XS2292954893 - Goldman Sachs, vervaldatum 26/01/28 coupon 0,25% Gekocht aan 83.95% wat een rendement geeft van 3,35 %
Rating op Finanzen: Moody A2 / op Deutsche bank: S&P BBB+
Zeker niet slecht.
Nog eentje wel BBB- rating maar nog steeds investment grade.
HOCHTIEF AG19-27 0,5% 03/09REGS MTN (DE000A2YN2U2)
Hochtief AG is een Duits constructiebedrijf en bouwconcern actief in de bouw van publieke infrastructuur, grote bouwprojecten en dienstverlening. Het is een van de toonaangevende mondiale bouwbedrijven, met veel projecten actief in veel landen in de wereld.
HOCHTIEF AG 0,5% 19/27
Netto : 4,762%.
HELLA GMBH & CO.KG 0.5% SNR 26/01/2027 BAA3
Hella KGaA Hueck & Co. is een internationaal opererende Duitse leverancier van auto-onderdelen met het hoofdkantoor in Lippstadt, Noord-Rijnland-Westfalen. Het bedrijf ontwikkelt en produceert verlichting, elektronische componenten en systemen voor de auto-industrie
Netto : 4,477
Zou iemand me interessante obligaties kunnen vermelden:
=>investment grade
=>in Euro
=>vervaldag in 2025
=>meer dan 2% netto
Hoe berekent men het netto rendement van een obligatie want steeds geeft men het bruto rendement van een obligatie.
=>is er hiervoor een tool?
=>investment grade
=>in Euro
=>vervaldag in 2025
=>meer dan 2% netto
Hoe berekent men het netto rendement van een obligatie want steeds geeft men het bruto rendement van een obligatie.
De obligatieselectie van Bolero kan misschien wat inspiratie/suggesties geven: https://www.bolero.be/uploads/media/632 ... lectie.pdfjos48 schreef: ↑30 november 2022, 00:13 Zou iemand me interessante obligaties kunnen vermelden:
=>investment grade
=>in Euro
=>vervaldag in 2025
=>meer dan 2% netto
Kwa belastingen dacht ik dat het 30% was op de coupon en in principe 0% op de meerwaarde. Dus eventueel interessant om lage coupons te nemen.
edit: hierboven in dit topic staat een excel document om de netto-rente te berekenen.
DE000A1ZY989, Vovonia 1,5%, 31.03.2025.
2,4% netto momenteel
koers: 96,8%
Opgelet: heeft veel opgelopen rente en de uitgifteprijs was 98,4%, terugbetaling is 100%. Volledig naar uw wensen, maar ik zou hem toch niet kopen ...
2,4% netto momenteel
koers: 96,8%
Opgelet: heeft veel opgelopen rente en de uitgifteprijs was 98,4%, terugbetaling is 100%. Volledig naar uw wensen, maar ik zou hem toch niet kopen ...