VGP
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: VGP
Thx iedereen, de 3 rechten op overschot verkocht - bijkopen had ook een optie geweest maar positie in port is voldoende groot.
Amper 9 € netto maar beter dan niets
Amper 9 € netto maar beter dan niets
Ik heb zonet al mijn rechten uitgeoefend.
Geld vragen en weer uitkeren is wat kort door de bocht. Je krijgt er natuurlijk wel aandelen voor. En het is nu eenmaal zo dat dividenden verlagen veel mensen naar de uitgang stuurt. Dat zou ook veel koersdruk geven, wat dan weer tot bijkomend wantrouwen zou leiden. Veel mensen zijn nu eenmaal irrationeel. Oei, iedereen verkoopt, ik zal ook maar snel redden wat er te redden valt. En dat hebben die snel, vind ik. Toen D'Ieteren een tijd geleden zonder reden serieus was gezakt (tot 110 euro of zoiets) zag ik een mooie koopgelegenheid. Maar anderen (die nochtans door de band redelijk intelligent uit de hoek komen) hoorde ik dingen zeggen als "ze gaan toch niet failliet zeker ??!". Achteraf hebben ze natuurlijk spijt dat ze niet hebben durven bijkopen.Gudrun schreef: ↑18 november 2022, 12:08Wel, ik sta van niets meer stom, maar het zou nogal raar zijn eerst de aandeelhouders geld te vragen om ze vervolgens datzelfde geld weer geld uit te keren. Laten we hopen op een schrapping van het dividend voor minstens een paar jaren, zodat het geld kan aangewend worden voor de opportuniteiten die deze markt biedt.
En het sentiment is nu eenmaal al heel slecht voor VGP. Hoe deze KV nu weer overal uitgelegd wordt. "Het is omdat de institutionelen niet meer geïnteresseerd zijn". "Het is van moetens" terwijl WDP en Montea gewoon "goede opportuniteiten zagen". "Ze willen de gewone belegger dwingen om met meer geld over de brug te komen". Terwijl het feit dat we als kleine belegger tenminste niet verwaterd worden waar we bij staan in se toch positief is?! Je kan de aandelen daarna altijd nog verkopen toch?
Laatst gewijzigd door mver op 18 november 2022, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Volledig akkoord,in dividend knippen of schrappen zal velen naar uitgang duwen,heb het al meegemaakt met Wereldhave NL....
Fair point, maar ik zou dat net goed vinden. Wanneer aandeelhouders massaal naar de uitgang gaan, keren de aandelen terug naar hun rechtmatige eigenaars.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ondertussen ook ingetekend op k.v.,jammer genoeg geen 100000€ meer voor obligatie van 10%...
Ja, nog de 5€ corporate action kost maar geen taksen.woutercrxdfr schreef: ↑16 november 2022, 10:08 Hoe werkt zoiets dan juist, ik zou recht hebben op 2 stuks (hoera), dus 55.5x2 = 111euro, komen daar bij Bolero dan nog kosten bij? en taxen?
Edit:
A) intekenen = uitoefenen
1) Teken in bij berichten en corporate actions. Klik op corporate actions.
2) Kies voor VGP. Vul het aantal rechten dat je wilt uitoefenen in. Hier dus 8 bij optie 1 intekenen.
3) Teken de opdracht.
4) Zorg dat er op 25/11/2022 116€ op de rekening staat.
5) Bij rechten VGP in portefeuille staat nu 8 in kolom geblokkeerd.
B) Rechten verkopen of bij kopen.
De gebruikelijke makelaarskosten voor Euronext Brussel en TOB worden aangerekend.
C) Niets doen
De gebruikelijke makelaarskosten en TOB op de verkochte scripts. Plus de corporate action kost van 5€ voor het aanbieden van die vervallen rechten.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 19 november 2022, 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb gisteren de mijne verkocht aan 4,96 .
55,5 + 4 * 4,96 = 75,34
Aan die prijs (zelfs iets minder) kon je gisteren ook gewoon aandelen op de beurs kopen.
Ik koop wel een extra pakketje als ze nog richting 70 of nog lager zouden zakken.
55,5 + 4 * 4,96 = 75,34
Aan die prijs (zelfs iets minder) kon je gisteren ook gewoon aandelen op de beurs kopen.
Ik koop wel een extra pakketje als ze nog richting 70 of nog lager zouden zakken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je had 8 aandelen VGP en hebt dus 8 rechten gekregen.woutercrxdfr schreef: ↑16 november 2022, 10:08 Hoe werkt zoiets dan juist, ik zou recht hebben op 2 stuks (hoera), dus 55.5x2 = 111euro, komen daar bij Bolero dan nog kosten bij? en taxen?
Die kan je gebruiken voor 2 nieuwe aandelen aan 55,5 EUR idd., dus 111 EUR + 5 EUR corporate action kost (geen TOB, vermits geen beursverrichting)
Maar staar je niet blind op die 55,5 EUR ...
Als 1 recht 5 EUR waard is, dan kost je zo'n nieuw aandeel eigenlijk 4 * 5 + 55,5 EUR = 75,5 EUR.
Als je niet inschrijft, dan verkoop je je 8 rechten op de beurs. Dan betaal je normale TK + TOB.
Bv. 8 rechten verkopen aan 5 EUR = 8 * 5 EUR = 40 EUR - 7,5 TK - 0,14 TOB = 32,36 EUR cash.
Respect voor je beslissing, maar is een >70% daling sinds de top nog niet voldoende als je toch al mentaal hebt beslist bij te kopen? VGP is al eens onder de 70€pa gezakt, wie weet zien we het nooit meer terug.EarthNvstr1 schreef: ↑19 november 2022, 11:01 Ik heb gisteren de mijne verkocht aan 4,96 .
55,5 + 4 * 4,96 = 75,34
Scrips versus rechten verkopen?
Het recht is nu wel duur, maar vooral doordat VGP ook sterk noteert. Je weet niet wat de veilingopbrengst per scrip zal zijn.
De laatste notering van VGP voor afsluiten van de KV met voorkeurrechten is meestal richtinggevend voor de veilingopbrengst van de scrips. Doorgaans zijn de veilingopbrengsten vrij van kosten voor de houder van scrips: geen transactiekost (TK), noch TOB. Die betaal je wel als je de rechten verkoopt. Voor een habbekratsje (1 tot 3 rechten) kan de TK prohibitief zijn. Soms wordt een lagere TK gehanteerd, maar lang niet alle brokers doen dit.
Het recht is nu wel duur, maar vooral doordat VGP ook sterk noteert. Je weet niet wat de veilingopbrengst per scrip zal zijn.
De laatste notering van VGP voor afsluiten van de KV met voorkeurrechten is meestal richtinggevend voor de veilingopbrengst van de scrips. Doorgaans zijn de veilingopbrengsten vrij van kosten voor de houder van scrips: geen transactiekost (TK), noch TOB. Die betaal je wel als je de rechten verkoopt. Voor een habbekratsje (1 tot 3 rechten) kan de TK prohibitief zijn. Soms wordt een lagere TK gehanteerd, maar lang niet alle brokers doen dit.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
75 EUR lijkt mij geen slechte prijs hoor.
Ik had echter begin oktober al een pakket bijgekocht aan minder dan 70 EUR. Daarvan heb ik er begin deze week ook een stukje van verkocht boven de 80 EUR en heb er nog voldoende over.
Ben er ook naar op zoek. Iemand een ervaring hier mee?
Heb hen de vraag gesteld een paar dagen geleden, maar nog geen reactie gekregen.
https://www.degiro.nl/helpdesk/handelsp ... en-positie
Stuur de helpdesk een corporate action een email met het aantal rechten, de isin van de rechten,dat je wilt uitoefenen de isin van VGP en het aantal aandelen VGP waarop je wilt intekenen.
Volg deze stappen om uw voorkeurrechten (aka claims) uit te oefenen: https://www.degiro.nl/helpdesk/handelsm ... uitoefenen
DEGIRO zal klanten die claims hebben ontvangen uit een claimemissie via e-mail informeren, inclusief de details van de corporate action en instructies over hoe in te schrijven op de rechten. Als u rechten heeft ontvangen en geen e-mail van ons heeft ontvangen, of als u een gerelateerde vraag heeft, kunt u contact opnemen met ons Corporate Actions team via ca@degiro.nl.
Dank je! Zelf al heel wat gezocht bij Degiro, maar nog niet op deze informatie uitgekomen.Tycoon schreef: ↑20 november 2022, 17:49https://www.degiro.nl/helpdesk/handelsp ... en-positie
Stuur de helpdesk een corporate action een email met het aantal rechten, de isin van de rechten,dat je wilt uitoefenen de isin van VGP en het aantal aandelen VGP waarop je wilt intekenen.
Volg deze stappen om uw voorkeurrechten (aka claims) uit te oefenen: https://www.degiro.nl/helpdesk/handelsm ... uitoefenen
DEGIRO zal klanten die claims hebben ontvangen uit een claimemissie via e-mail informeren, inclusief de details van de corporate action en instructies over hoe in te schrijven op de rechten. Als u rechten heeft ontvangen en geen e-mail van ons heeft ontvangen, of als u een gerelateerde vraag heeft, kunt u contact opnemen met ons Corporate Actions team via ca@degiro.nl.