depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Er zijn ruim 10 rekeningen die je kunt openen als Belg die meer rente geven dan die 2 % .
Waarom die drukte ?
Zelfs DB heeft meer op haar termijnrekening op 1 jaar .
2 % is niet zo uitzonderlijk .
Waarom die drukte ?
Zelfs DB heeft meer op haar termijnrekening op 1 jaar .
2 % is niet zo uitzonderlijk .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij termijnrekeningen die een deftig rendement geven, is er meestal een minimum kapitaal vereist. Bij DCK depositorekening is dat niet bij mijn weten.
Daarnaast ligt de rente van een termijnrekening op 1 jaar vast. Die van een DCK depositorekening niet, die kan dus hoger zijn over dat jaar (waar vermoedelijk velen vanuitgaan en het daarom interessant vinden of "druk doen"), maar kan evengoed niet zo zijn.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 19 november 2022, 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Geef jij ons welke die ene is, dan kan lop die andere ruim 9 geven ...
Lijkt mij dat het voor de staat een goedkopere manier is om aan geld te komen, in plaats van staatspapier op bv 10 jaar uit te geven met pakweg 3% voor de ganse looptijd, betaalt ze nu slechts 70% van OLO rente op één jaar. Nog een voordeel voor de staat, als de rente na enkele jaren weer zakt zal ze ook minder rente moeten uitbetalen, wat bij uitgegeven bonds niet het geval is. Nu nieuw zijn die deposito's niet, ze zijn pas nu door de sterk gestegen rente interessant geworden, tot voor een paar maanden brachten ze zelfs niks op. Mochten banken de rente die ze vandaag krijgen op spaargelden niet in eigen zak steken, dan zouden deze deposito's ook niet zo interessant zijn. In elk geval is de rente nog stijgende, binnenkort verhoogt de ECB nog eens wat direct de OLO op één jaar zal doen stijgen.pmu schreef: ↑19 november 2022, 18:23 Het is mij eigenlijk niet volledig duidelijk welk doel men voor ogen heeft met het toelaten van individuele deposito's. Men wil inderdaad niet de indruk wekken dat het hier om een product met spaardoeleinden gaat, maar welk doel kan zo'n depositorekening met jezelf als begunstigde anders hebben? Een veilige manier om geld te parkeren buiten banken om?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Goed gezien.
Dat laatste is wellicht niet iedereen gegeven.EarthNvstr1 schreef: ↑19 november 2022, 18:39Bekijk die "hoge intrest" eens vanuit de overheid ipv. vanuit je eigen perspectief.
Zou trouwens ook nuttig zijn in andere topics n.m.i.
Edit: niet specifiek ivm. de overheid bedoeld en al helemaal niet specifiek op vortex
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 19 november 2022, 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.
imprebanca =2.6%
Coop Pank AS = 2.57 %
Inbank AS = 2.57%
BluOr Bank AS =2.56 %
Banca Privata Leasing =2.25%
Orange Bank =2.20 %
Banca Progetto =2.20 %
Klarna Bank AB =2.18%
J&T Banka =2.18%
Younited Credit =2.10 %
Allemaal zeer simpel te openen als belg .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kun je daar ook een concreet voorbeeld van geven? Ik weet dat die in Nederland gemakkelijk te openen zijn via verdeler Raisin, maar toen ik zelf rondkeek op de websites van enkele van die banken, had ik toch niet de indruk dat het zo simpel was om dit zelf toe doen vanuit een ander land.
Voorwaarden zijn afhankelijk van de bank en ja in Euro .EarthNvstr1 schreef: ↑19 november 2022, 19:43Exact 10, niet "ruim 10".
Maar goed, kijk eens aan ... zelfs gesorteerd van hoog naar laag.
Ik neem aan allemaal EUR ... en wat zijn de voorwaarden ?
Is dit interessant ? Antwoord nee je bent zeker dat je geld verliest .
Waarom 2% dan aantrekkelijk zou zijn of 1,4% netto is mij een raadsel .
Er zijn aandelen op de markt beschikbaar die een total return hebben van 20% vandaag .
En die veiliger zijn dan de Belgische staat .
Niet moeilijk dat laatste
Al deze rekeningen hebben 1 ding gemeen het zijn verliesboekjes .
Je kunt als Belg ook een rekening openen bij Raisin = Duitslandpmu schreef: ↑19 november 2022, 19:51Kun je daar ook een concreet voorbeeld van geven? Ik weet dat die in Nederland gemakkelijk te openen zijn via verdeler Raisin, maar toen ik zelf rondkeek op de websites van enkele van die banken, had ik toch niet de indruk dat het zo simpel was om dit zelf toe doen vanuit een ander land.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Welja... het volstaat dus niet om enkel naar rendement/intrest te kijken. De voorwaarden zijn ook van belang.lop schreef: ↑19 november 2022, 20:12Voorwaarden zijn afhankelijk van de bank en ja in Euro .EarthNvstr1 schreef: ↑19 november 2022, 19:43
Exact 10, niet "ruim 10".
Maar goed, kijk eens aan ... zelfs gesorteerd van hoog naar laag.
Ik neem aan allemaal EUR ... en wat zijn de voorwaarden ?
Ik ga je niet tegenspreken, maar als je *dat* punt wou maken, dan was n.m.i. *dit* niet de juiste insteek:lop schreef: ↑19 november 2022, 20:12 Is dit interessant ? Antwoord nee je bent zeker dat je geld verliest .
Er zijn aandelen op de markt beschikbaar die een total return hebben van 20% vandaag .
Volgens mij nogmaals een bewijs dat de meesten er altijd in slagen het verkeerde te doen .EarthNvstr1 schreef: ↑19 november 2022, 20:24Welja... het volstaat dus niet om enkel naar rendement/intrest te kijken. De voorwaarden zijn ook van belang.
Ik ga je niet tegenspreken, maar als je *dat* punt wou maken, dan was n.m.i. *dit* niet de juiste insteek:lop schreef: ↑19 november 2022, 20:12 Is dit interessant ? Antwoord nee je bent zeker dat je geld verliest .
En dat de zelfde mensen dan argumenteren dat particulieren altijd onder doen voor het gemiddelde .
Dat is het punt dat ik wil maken .
Als ze 2 jaar terug hadden gezegd we nemen 10 % in beslag op spaargeld per jaar dan stonden er rijen van honderden meters voor geld af te halen .
Vandaag ben je 10% kwijt en dezelfde staan te springen om in te tekenen .
Het is maar hoe je het bekijkt, maar het resultaat is het zelfde .
Begrijpe wie begrijpen kan
De inflatie is wat ze is, lop. We proberen er het beste van te maken.
Kan best zijn, maar je moet dan wel het banken risico en eventuele kosten erbij nemen, en er mee leven dat het iets meer dan 2% bruto is voor de ganse looptijd. De depositorekening van de staat heeft geen bankrisico en ze gaat IMO het komende jaar een pak meer dan 2% opleveren, die 2% is voor de maand november, vorige maand was het nog maar 1,2%. Nee, ik ga mijn geld nu geen jaar vast zetten voor 2%, ik reken er op dat de korte termijnrente nog flink zal stijgen en met deze deposito pik ik daar direct op in zonder bankrisico en kosten.