depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Haha, denk je nu echt dat inflatie enkel maar spaargeld aantast? Ook van jouw koopkracht is het afgelopen jaar 10% verdwenen, ook al zit je geld in zo gezegde superaandelen die gegarandeerd en risicoloos 20% opleveren
Bij mijn weten is dit niet mogelijk als Belg (met een woonadres in België).lop schreef: ↑19 november 2022, 20:16Je kunt als Belg ook een rekening openen bij Raisin = Duitslandpmu schreef: ↑19 november 2022, 19:51
Kun je daar ook een concreet voorbeeld van geven? Ik weet dat die in Nederland gemakkelijk te openen zijn via verdeler Raisin, maar toen ik zelf rondkeek op de websites van enkele van die banken, had ik toch niet de indruk dat het zo simpel was om dit zelf toe doen vanuit een ander land.
Raisin krijgt geen toegang in België.
En dan weer is het niet slim wat je doet als je een hoge rente wil vastklikken doe je dit voor de lange termijn en niet voor 1 jaar .vortex schreef: ↑20 november 2022, 08:58Kan best zijn, maar je moet dan wel het banken risico en eventuele kosten erbij nemen, en er mee leven dat het iets meer dan 2% bruto is voor de ganse looptijd. De depositorekening van de staat heeft geen bankrisico en ze gaat IMO het komende jaar een pak meer dan 2% opleveren, die 2% is voor de maand november, vorige maand was het nog maar 1,2%. Nee, ik ga mijn geld nu geen jaar vast zetten voor 2%, ik reken er op dat de korte termijnrente nog flink zal stijgen en met deze deposito pik ik daar direct op in zonder bankrisico en kosten.
Hier spreek je over een variabele rente wat even vlug kan dalen dan stijgen .
Wat houd het meest risico in een bank of de Belgische staat ?
Ik zet een bank bovenaan niet de overheid .
Het is Belgie é ! Niet zwitserland
Toch raar dat jullie vastgoed bekijken als waardevast maar een stuk van een bedrijf die ook bestaat uit stukken vastgoed dan weer niet !
Als een bedrijf 20 % van zijn koers heeft verloren maar zijn winst met 12% heeft laten stijgen heb je nog steeds 2% winst na inflatie in reëel termen al heb je een indicatie van -20 % op dit moment wat slechts tijdelijk is .
Uw inkomen zal nog steeds 2% toegenomen zijn qua koopkracht en niet 10 % achteruitgegaan zoals op die rekening .
Wat jij denkt klopt dus niet .
Euh .. de Belgische staat is tot op heden nog nooit failliet gegaan, banken daarentegen (Fortis, Dexia, Kaupthing …) …lop schreef: ↑20 november 2022, 16:11En dan weer is het niet slim wat je doet als je een hoge rente wil vastklikken doe je dit voor de lange termijn en niet voor 1 jaar .vortex schreef: ↑20 november 2022, 08:58
Kan best zijn, maar je moet dan wel het banken risico en eventuele kosten erbij nemen, en er mee leven dat het iets meer dan 2% bruto is voor de ganse looptijd. De depositorekening van de staat heeft geen bankrisico en ze gaat IMO het komende jaar een pak meer dan 2% opleveren, die 2% is voor de maand november, vorige maand was het nog maar 1,2%. Nee, ik ga mijn geld nu geen jaar vast zetten voor 2%, ik reken er op dat de korte termijnrente nog flink zal stijgen en met deze deposito pik ik daar direct op in zonder bankrisico en kosten.
Hier spreek je over een variabele rente wat even vlug kan dalen dan stijgen .
Wat houd het meest risico in een bank of de Belgische staat ?
Ik zet een bank bovenaan niet de overheid .
Het is Belgie é ! Niet zwitserland
Niet slim? Zoals gezegd ga ik er van uit dat de rente nog gaat stijgen, het zou dan behoorlijk dom zijn om de huidige rente voor lange tijd vast te klikken. Zolang ik denk dat de rente zal stijgen is deze depositie rekening ideaal om hier direct en zonder kosten op in te spelen. Eenmaal de ECB stopt met hun rente verhogingen, is het voor mij eventueel het moment om de rente voor langere tijd vast te klikken, kan ook zijn dat ik dan in een obligatie fonds/etf stap om op een dalende rente in te zetten, hangt ervan af hoe hoog de rente tegen dan zal staan.
Het meeste risico zit bij de banken die een hogere intrest geven natuurlijk, België zal niet failliet gaan (zelfs Griekenland is dankzij de euro niet failliet gegaan), hoe hoger de staatsschuld, hoe slechter de begroting en hoe steker de daling van het BBP hoe meer intrest België zal moeten betalen op schulduitgifte en hoe meer mijn depositorekening zal opbrengen. Gezien de toestand van de Belgische begroting, de aanstaande rente verhogingen van de ECB, de in Europa hoog blijvende energie prijzen en inflatie, ben ik er nogal gerust op dat de rente niet vlug zal zakken. Maar hey, ieder zijn wijsheid hé, laat je vooral niet beïnvloeden door mijn waanvoorstellingen.
Zou kunnen dat het niet klopt, ik kan bijlange na niet zo straf rekenen als jijlop schreef: ↑20 november 2022, 16:19 Als een bedrijf 20 % van zijn koers heeft verloren maar zijn winst met 12% heeft laten stijgen heb je nog steeds 2% winst na inflatie in reëel termen al heb je een indicatie van -20 % op dit moment wat slechts tijdelijk is .
Uw inkomen zal nog steeds 2% toegenomen zijn qua koopkracht en niet 10 % achteruitgegaan zoals op die rekening .
Klopt wel degelijk maar is een doordenkertje dat waarschijnlijk velen niet zullen snappen .vortex schreef: ↑20 november 2022, 17:06Zou kunnen dat het niet klopt, ik kan bijlange na niet zo straf rekenen als jijlop schreef: ↑20 november 2022, 16:19 Als een bedrijf 20 % van zijn koers heeft verloren maar zijn winst met 12% heeft laten stijgen heb je nog steeds 2% winst na inflatie in reëel termen al heb je een indicatie van -20 % op dit moment wat slechts tijdelijk is .
Heeft zo zijn redenen dat de meesten onderpresteren .
vortex schreef: ↑20 november 2022, 17:06Zou kunnen dat het niet klopt, ik kan bijlange na niet zo straf rekenen als jijlop schreef: ↑20 november 2022, 16:19 Als een bedrijf 20 % van zijn koers heeft verloren maar zijn winst met 12% heeft laten stijgen heb je nog steeds 2% winst na inflatie in reëel termen al heb je een indicatie van -20 % op dit moment wat slechts tijdelijk is .
Vrees het ook dat velen dit niet zullen snappen
Maar we kunnen er misschien een leermomentje van maken, wie weet kan ik dan ook zo goed presteren.
Jouw bedrijf geeft op 1/1/2022 een koers van €100 en een winst van €5 per aandeel die het volledig uitkeert, dus €5 dividend.
Een jaar later is de koers met 20% gezakt naar €80 maar de winst en dus ook het dividend is met 12% gestegen naar €5,6.
In datzelfde jaar is door inflatie de koopkracht met 10% gezakt.
Nu volgens mijn gelimiteerde rekenkunsten had je op 1/1/2022 een waarde van €105 (aandeel plus dividend), laat ons zeggen dat je daar 42 pinten van €2,5 mee kon kopen, dus een koopkracht van 42 pinten.
Op 1/1/2023 is je waarde gezakt naar €85,6 (aandeel plus gestegen dividend), door inflatie is een pint 10% duurder en kost nu €2,75, met jouw €85,6 kun je dus nog maar 31 pinten kopen.
Met andere woorden je koopkracht is op 1/1/2023 met 35% gezakt in plaats van met 2% toegenomen.
Waar zit de fout?
Denk er eens over na waar je fout zit , maar ze is ervortex schreef: ↑21 november 2022, 09:06Vrees het ook dat velen dit niet zullen snappen
Maar we kunnen er misschien een leermomentje van maken, wie weet kan ik dan ook zo goed presteren.
Jouw bedrijf geeft op 1/1/2022 een koers van €100 en een winst van €5 per aandeel die het volledig uitkeert, dus €5 dividend.
Een jaar later is de koers met 20% gezakt naar €80 maar de winst en dus ook het dividend is met 12% gestegen naar €5,6.
In datzelfde jaar is door inflatie de koopkracht met 10% gezakt.
Nu volgens mijn gelimiteerde rekenkunsten had je op 1/1/2022 een waarde van €105 (aandeel plus dividend), laat ons zeggen dat je daar 42 pinten van €2,5 mee kon kopen, dus een koopkracht van 42 pinten.
Op 1/1/2023 is je waarde gezakt naar €85,6 (aandeel plus gestegen dividend), door inflatie is een pint 10% duurder en kost nu €2,75, met jouw €85,6 kun je dus nog maar 31 pinten kopen.
Met andere woorden je koopkracht is op 1/1/2023 met 35% gezakt in plaats van met 2% toegenomen.
Waar zit de fout?
Je kunt misschien beginnen met eens goed het originele te lezen .
Ach, is dit de clou?
Ik wist dat je straf kon rekenen, maar dit is toch wel de max, als ik mijn rendement met deze filosofie bereken, scoor ik ook zeer ver boven het markt gemiddelde. Je zet dus gewoon alle posities die negatief staan terug op hun begin koers want dat "verlies" is toch maar tijdelijk? Geweldig dit, je moet er maar opkomenAls een bedrijf 20 % van zijn koers heeft verloren maar zijn winst met 12% heeft laten stijgen heb je nog steeds 2% winst na inflatie in reëel termen al heb je een indicatie van -20 % op dit moment wat slechts tijdelijk is .
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben je gevolgd. Ben eens benieuwd. Heb je al bevestiging gekregen dat je geld is aangekomen?
Wel plezant dat er eindelijk nog eens iets beweegt in renteland. Moeten we niet de hele tijd in de draad over de klimaathysterie of van de federale regering zitten klagen en ertefretten
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Nog geen bevestiging, kan natuurlijk even duren eer een storting de bodem van de schatkist bereikt en misschien moeten ze nog een aanwervingsprocedure opstellen en laten goedkeuren om een extra ambtenaar aan te werven. Zal wel in orde komen voor de volgende QE ronde van start gaatCarpeNoctem schreef: ↑21 november 2022, 18:15 Ik ben je gevolgd. Ben eens benieuwd. Heb je al bevestiging gekregen dat je geld is aangekomen?
Wel plezant dat er eindelijk nog eens iets beweegt in renteland. Moeten we niet de hele tijd in de draad over de klimaathysterie of van de federale regering zitten klagen en ertefretten
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je snapt er de ballen van .vortex schreef: ↑21 november 2022, 16:28Ach, is dit de clou?Ik wist dat je straf kon rekenen, maar dit is toch wel de max, als ik mijn rendement met deze filosofie bereken, scoor ik ook zeer ver boven het markt gemiddelde. Je zet dus gewoon alle posities die negatief staan terug op hun begin koers want dat "verlies" is toch maar tijdelijk? Geweldig dit, je moet er maar opkomenAls een bedrijf 20 % van zijn koers heeft verloren maar zijn winst met 12% heeft laten stijgen heb je nog steeds 2% winst na inflatie in reëel termen al heb je een indicatie van -20 % op dit moment wat slechts tijdelijk is .
Kan nu een hele les typen van hoe je de waarde van een aandeel bepaald maar sommigen blijven beter bij een spaarrekening .
Uw gedachte dat 1 € altijd de zelfde waarde heeft is een illusie !
Dit jaar is hij al meer dan 20 % gedaald .
Sommige mensen zullen het nooit kunnen en snappen .