Keytrade verhoogt spaarrente tot 1%
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Keytrade verhoogt spaarrente tot 1%
Dat vroeg ik me ook al af.
Volgens mij wachten we best met nieuwe bedragen storten tot december, om van de nieuwe getrouwheidspremie te kunnen genieten voor een jaar;
... en krijgen we vanaf 1 december automatisch de nieuwe basisrente voor alle bedragen, ongeacht of ze gestort werden vóór 1 december of niet.
Kan iemand dit bevestigen of zie ik het verkeerd?
Op beide vragen: neen.
Als je het geld nu al stort dan krijg je tot 1 dec de huidige rentes, en vanaf 1 december de nieuwe rentes.
Je vrees is ongegrond. Keytrade past de rentevoeten van de bestaande rekeningen aan, ze lanceren geen nieuwe rekening. De rentevoeten kunnen doorheen de tijd wel varieren, maar op elk gegeven oment geldt er slechts 1 rentevoet (bestaande uit 2 componenten: de basisrente en de getrouwheidspremie).Nefertari schreef: ↑22 november 2022, 12:04 Dat vroeg ik me ook al af.
Volgens mij wachten we best met nieuwe bedragen storten tot december, om van de nieuwe getrouwheidspremie te kunnen genieten voor een jaar;
... en krijgen we vanaf 1 december automatisch de nieuwe basisrente voor alle bedragen, ongeacht of ze gestort werden vóór 1 december of niet.
Kan iemand dit bevestigen of zie ik het verkeerd?
Het is uiteraard ook niet zo dat mocht je geld er al meer dan een jaar op staan, dat je dan eind dit jaar al een verhoogde getrouwheidspremie krijgt.
Zo werkt de getrouwheidspremie niet. Die is telkens van toepassing op nieuwe stortingen (of na afloop van de vorige getrouwheidsperiode).
wikifin zegt dit zoals pmu reeds aangaf:
Getrouwheidspremie
Bovenop de basisrente krijg je een getrouwheidspremie. Die getrouwheidspremie krijg je enkel voor bedragen die 12 maanden op jouw rekening blijven staan. Het percentage van de getrouwheidspremie wordt voor 12 maanden vastgelegd op het ogenblik dat je de storting doet. Tijdens die periode kan de bank het dus niet wijzigen voor het gestorte bedrag.
Heb je een andere bron sintorama met jouw info?
Getrouwheidspremie
Bovenop de basisrente krijg je een getrouwheidspremie. Die getrouwheidspremie krijg je enkel voor bedragen die 12 maanden op jouw rekening blijven staan. Het percentage van de getrouwheidspremie wordt voor 12 maanden vastgelegd op het ogenblik dat je de storting doet. Tijdens die periode kan de bank het dus niet wijzigen voor het gestorte bedrag.
Heb je een andere bron sintorama met jouw info?
zou Rabobank nog geen spijt hebben? (stopzetting van hun activiteiten in Belgie)
Nee, klopt. Jullie hebben gelijk wat de getrouwheidspremie betreft. Mijn statement heeft enkel betrekking tot de basisrente.
Ik had deze zet van Keytrade niet verwacht.Ik geloofde de mail eerst niet
Daar ben jij verkeerd in hoor. De basisrente past zich altijd automatisch aan. Maar de getrouwheidspremie niet. Als je nu stort zit je met de lagere getrouwheidspremie voor 1 jaar. In geval van Keytrade ga je dus na een jaar getrouwheidspremie krijgen van 0,15% (als je voor december stort).
Inderdaad. Potverdorie, het is al zo lang geleden dat ik met spaarrekeningen bezig was dat ik al helemaal vergeten ben hoe de getrouwheidspremie in mekaar zit. Mijn excuses voor de verwarring. Werd de getrouwheidspremie ook niet per kwartaal uitgekeerd?Denfi schreef: ↑22 november 2022, 13:37 Daar ben jij verkeerd in hoor. De basisrente past zich altijd automatisch aan. Maar de getrouwheidspremie niet. Als je nu stort zit je met de lagere getrouwheidspremie voor 1 jaar. In geval van Keytrade ga je dus na een jaar getrouwheidspremie krijgen van 0,15% (als je voor december stort).
Dus wie na de aankondiging van de nieuwe rentes vlug een storting deed, haalt dat er dus best weer af en doet de storting pas op 1 december? Of zit daar ook een adder onder het gras als het geld Keytrade (de zichtrekening bv) niet verlaat?
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, geen adders onder het gras. Geld weer overschrijven naar zichtrekening. Want wanneer je geld weghaalt van getrouwheidsrekening, nemen ze eerst het geld dat de kortste periode heeft op de getrouwheidsrekening.
Dus: weer overschrijven naar zichtekening. Na 1 december (voor alle zekerheid; dus niet 1 december al zou in principe 1 december ook OK zijn maar je weet nooit) weer naar getrouwheidsrekening.
-
- Verbannen Gebruiker
Getrouwheidspremie wordt betaald op 1e dag van kwartaal nadat hij verworven is. Dus 1 jan, april, jul, oktobrr nadat hij verworven is. Nieuw geld op 15 maart, dan is getrouwheidspremie verworven op 15 maart het jaar erna, en wordt betaald 1 april na die laatste 15 maart. Nieuw geld op 2 oktober: is verworven 2 oktober jaar erna en betaald 1 jan, na die laatste 2 oktober.
En hoe zit het met de getrouwheidspremie als je van de gewone Spaarrekening overzet naar de High Fidelity SR na 1 december, dus binnen dezelfde bank of moet je dan best eerst ook langs de zichtrekening passeren?Denfi schreef: ↑22 november 2022, 13:37 Daar ben jij verkeerd in hoor. De basisrente past zich altijd automatisch aan. Maar de getrouwheidspremie niet. Als je nu stort zit je met de lagere getrouwheidspremie voor 1 jaar. In geval van Keytrade ga je dus na een jaar getrouwheidspremie krijgen van 0,15% (als je voor december stort).
het gras is altijd groener aan de overkant
Je mag driemaal per jaar tussen spaarrekeningen bij dezelfde instelling overschrijven met behoud van de reeds opgebouwde getrouwheidspremie. Dat hoeft niet via de zichtrekening, ik denk zelfs dat je dan je rechten verliest omdat het geen overschrijving tussen spaarrekeningen is.
Ongelooflijk hoeveel verwarring en onwetendheid bestaat bij het overschrijven naar eigen rekeningen en het behoud of niet behoud van de getrouwheidspremie... Ja wadde. Is er niemand op dit forum die dit klip en klaar en voor iedereen begrijpbaar/vatbaar of ook begrijpelijk kan uitleggen??? Of handelt elke bank naar goeddunken?