depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Geen idee of iemand dit al gezien had, maar ik vind de berekening van de rente wel interessant.
Artikel 1. Alle categorieën van consignaties, deposito's en borgtochten, met inbegrip van bewaargevingen in euro zoals bedoeld in artikel 28, lid 1, van de wet van 24 juli 2008 houdende diverse bepalingen (I) die aan de Deposito- en Consignatiekas worden toevertrouwd, genieten een rentevoet die gelijk is aan het rendement van de Belgische Staatsleningen (OLO) op de secundaire markt met een residuele looptijd van één jaar zoals dagelijks gepubliceerd door de Nationale Bank van België.
Art. 2. De rentevoet zoals bedoeld in artikel 1 wordt als volgt berekend:
- de berekening heeft elke maand plaats op de vijfde laatste bankwerkdag van de betreffende maand en op basis van het rendement van een lineaire obligatie met vaste looptijd;
- een gemiddelde rente wordt iedere maand berekend op basis van de dagelijks op bankwerkdagen gepubliceerde rendementen, waarvan de eerste deze van de vijfde laatste bankwerkdag is van de vorige maand en de laatste deze van de zesde laatste bankwerkdag van de lopende maand;
- een nieuwe intrestvoet wordt iedere maand bepaald. De nieuwe intrestvoet is gelijk aan de gemiddelde rente afgerond op 0,10 %;
- in afwijking van de hierboven vermelde berekeningswijze is de nieuwe intrestvoet gelijk aan 0 % wanneer het rendement van de OLO negatief is.
Art. 3. Indien bij de toepassing van het vorige artikel een nieuwe rentevoet moet worden aangenomen, wordt de rentevoet van kracht op de eerst volgende maand na deze berekening.
Volgens mijn berekening, gebruik makende van de officiële data (https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetCode=IROLOBE2), zal het rendement in december 2,30% bedragen (1,61% netto). Dat kan nu al met een behoorlijke zekerheid gesteld worden.
Ten opzichte van de nominale waarde het jaar voordien .
Niet alleen de inflatie knabbelt aan uw geld .
De dollar is nog steeds de kern van het mondiale financiële stelsel .
Waardevermindering + inflatie = werkelijk verlies
Werkt ook aan 2 kanten .
Niet echt nuttig als je denkt dat 1+1 altijd 2 is .
Klopt in de basis maar wij zijn niet de basis .
Dan had je toch even goed cash in USD kunnen aanhouden? Ook: hoe voorspel je dat er in het komende jaar opnieuw een soortgelijke trend zich voordoet?
Ik zie ook alleen voordelen (als spaarbuffer voor middellange termijn, tov klassieke spaarrekening), ik zie geen graten.vortex schreef: ↑20 november 2022, 16:58 ... Zoals gezegd ga ik er van uit dat de rente nog gaat stijgen, het zou dan behoorlijk dom zijn om de huidige rente voor lange tijd vast te klikken. Zolang ik denk dat de rente zal stijgen is deze depositie rekening ideaal om hier direct en zonder kosten op in te spelen. Eenmaal de ECB stopt met hun rente verhogingen, is het voor mij eventueel het moment om de rente voor langere tijd vast te klikken, kan ook zijn dat ik dan in een obligatie fonds/etf stap om op een dalende rente in te zetten, hangt ervan af hoe hoog de rente tegen dan zal staan. ...
Ook zo'n "dossier" geopend!
Hopelijk hebben ze nog voldoende dossiermappen liggen, want ik zal binnenkort ook een poging wagen.
De rente-uitbetaling gebeurt niet automatisch, voor zover ik het goed begrijp. In de handleiding vind ik niet meteen hoe je een rente-uitbetaling kunt aanvragen. Per e-mail dan?
De rente-uitbetaling gebeurt niet automatisch, voor zover ik het goed begrijp. In de handleiding vind ik niet meteen hoe je een rente-uitbetaling kunt aanvragen. Per e-mail dan?
Dan heb je de basis maar geen groei , of heb je verlies als je de inflatie er bij telt .pmu schreef: ↑22 november 2022, 10:04Dan had je toch even goed cash in USD kunnen aanhouden? Ook: hoe voorspel je dat er in het komende jaar opnieuw een soortgelijke trend zich voordoet?lop schreef: ↑22 november 2022, 02:34
Ten opzichte van de nominale waarde het jaar voordien .
Niet alleen de inflatie knabbelt aan uw geld .
De dollar is nog steeds de kern van het mondiale financiële stelsel .
Waardevermindering + inflatie = werkelijk verlies
Werkt ook aan 2 kanten .
Niet echt nuttig als je denkt dat 1+1 altijd 2 is .
Klopt in de basis maar wij zijn niet de basis .
Is deels te zien in schermafdruk onderaan p. 12 van handleiding.
Dus via aanvraag tot terugbetaling, net zoals voor kapitaal. Rente wordt niet gekapitaliseerd.
Vraag is nog hoe er wordt omgegaan met meerdere stortingen (in verschillende kalendermaanden) en met gedeeltelijke afhalingen. LIFO principe? Rente valt hier sowieso buiten want wordt niet gekapitaliseerd.
Volgens mij staat daar toch enkel hoe je kapitaal (samen met de daarbij horende rente) kunt uitbetalen? Niet de rente afzonderlijk?
Er zal pas rente zijn wanneer het geld minstens één jaar blijft staan, je gaat de rente pas zien op 1 januari daarop volgend. Vermoedelijk ga je pas dan de optie te zien krijgen om de rente op te vragen. Ik hoop dat ik voor 30/12/22 het geld gestort krijg zodat er op 1/1/2024 rente beschikbaar is.De Deposito- en Consignatiekas berekent rente op alle borgtochten in contanten met een looptijd van ten minste één jaar.
De rentevoet is een gemiddelde rentevoet die maandelijks wordt herzien op basis van het dagelijks rendement van overheidsobligaties (OLO's) op de secundaire markt met een resterende looptijd van één jaar, zoals dagelijks gepubliceerd door de Nationale Bank van België.
Ter indicatie: de in de maand november berekende en toegepaste rentevoet bedraagt 2%. De rentevoet voor de vorige maanden is beschikbaar in het volgende bestand (PDF, 100.32 KB)(This hyperlink opens a new window).
De DCK berekent de rente jaarlijks op 1 januari. De rente wordt ofwel eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde uitbetaald, ofwel op het moment van de volledige terugbetaling van de borgtocht.
Als ik inlog in e-depo zie ik momenteel geen optie om intrest terug te vragen. Is enigzins logisch omdat er in het dossier nog geen intresten verworven zijn. Ik vermoed dat de mogelijkheid om bij een terugbetaling onderscheid te maken tussen kapitaal en/of intrest pas zichtbaar wordt zodra er intrest verworven is.
Weetje:
Verder lees ik nog in de wet van 2018 dat de gestorte sommen na 30 jaar vervallen ten voordele van de schatkist.
De wet voorziet ook dat er kosten kunnen aangerekend worden, wat momenteel niet het geval is.
Weetje:
Verder lees ik nog in de wet van 2018 dat de gestorte sommen na 30 jaar vervallen ten voordele van de schatkist.
De wet voorziet ook dat er kosten kunnen aangerekend worden, wat momenteel niet het geval is.
Is je (test)storting nog niet aangekomen?vortex schreef: ↑22 november 2022, 20:01 Er zal pas rente zijn wanneer het geld minstens één jaar blijft staan, je gaat de rente pas zien op 1 januari daarop volgend. Vermoedelijk ga je pas dan de optie te zien krijgen om de rente op te vragen. Ik hoop dat ik voor 30/12/22 het geld gestort krijg zodat er op 1/1/2024 rente beschikbaar is.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik had pas maandag gestort en ondertussen al een mail gehad dat het goed aangekomen is:pmu schreef: ↑22 november 2022, 20:42Is je (test)storting nog niet aangekomen?vortex schreef: ↑22 november 2022, 20:01 Er zal pas rente zijn wanneer het geld minstens één jaar blijft staan, je gaat de rente pas zien op 1 januari daarop volgend. Vermoedelijk ga je pas dan de optie te zien krijgen om de rente op te vragen. Ik hoop dat ik voor 30/12/22 het geld gestort krijg zodat er op 1/1/2024 rente beschikbaar is.
Mevrouw, Mijnheer,
De Deposito- en consignatiekas (DCK) ontving een storting van €****** en opende een dossier depositorekening.
Dit dossier heeft het nummer ***********.
U vindt uw bewaargevingsbewijs in de applicatie e-DEPO.
Raadpleeg de site van de DCK voor meer informatie over het beheer van een dossier in e-DEPO.
U kan uw dossier op elk moment raadplegen door u aan te melden bij MyMinFin > Mijn betalingen en teruggaven > Een deposito plaatsen en de teruggave aanvragen (e-DEPO).
Hoogachtend,
De Deposito- en Consignatiekas
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Goed om te weten. Dan zal mijn storting (allicht vrijdag) ook wel in orde komen voor december.CarpeNoctem schreef: ↑23 november 2022, 06:31 Ik had pas maandag gestort en ondertussen al een mail gehad dat het goed aangekomen is: