Wat is uw YTD?
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
In Excel kan je dat doen met de XIRR formule.juancito schreef: ↑20 november 2022, 15:35 Stom vraagje, misschien kan iemand me een link sturen, maar: hoe bereken ik mijn Ytd?
Volgens Bolero is dat een -36,06%, oeps. Als ik echter reken op mijn manier (stand portefeuille op 1/1/2022 + instroom -> kijken naar de huidige stand -> berekenen hoeveel procent winst/verlies dat oplevert) kom ik op het iets 'betere' -30,4%. Bij performance sinds start geeft hij zelfs -70,90% als rendement, terwijl dat bij mij -29,72% zou zijn. Geen idee hoe bolero dit berekent... Ben begonnen een jaar voor de coronacrash, hehe.
Stel dat je start met een port value van 10.000 op 1/1/2022, je voegt 2.000 toe op 1/6/2022 en je eindigt met een port value van 13.000, dan doe je dit:
Code: Selecteer alles
1/01/2022 10000
1/06/2022 2000
1/01/2023 -13000
XIRR: 8,97%
Om het rendement dat een broker weergeeft te begrijpen, moet je goed uitpluizen wat en hoe er juist berekend wordt. Daar begin ik niet aan en daar kijk ik dus niet naar.
Volgens mij berekent Bolero het rendement op dagbasis.
Dag 1: 100 gaat naar 105
Dag 2 stort je 95 bij en die 200 gaat naar 210.
Voor jou: ik ben van 195 naar 210 gegaan is 7,6%
Voor Bolero: dag 1 5% & dag 2 5%, dus gemiddeld 5%
Dag 1: 100 gaat naar 105
Dag 2 stort je 95 bij en die 200 gaat naar 210.
Voor jou: ik ben van 195 naar 210 gegaan is 7,6%
Voor Bolero: dag 1 5% & dag 2 5%, dus gemiddeld 5%
EarthNvstr1 schreef: ↑20 november 2022, 15:43In Excel kan je dat doen met de XIRR formule.juancito schreef: ↑20 november 2022, 15:35 Stom vraagje, misschien kan iemand me een link sturen, maar: hoe bereken ik mijn Ytd?
Volgens Bolero is dat een -36,06%, oeps. Als ik echter reken op mijn manier (stand portefeuille op 1/1/2022 + instroom -> kijken naar de huidige stand -> berekenen hoeveel procent winst/verlies dat oplevert) kom ik op het iets 'betere' -30,4%. Bij performance sinds start geeft hij zelfs -70,90% als rendement, terwijl dat bij mij -29,72% zou zijn. Geen idee hoe bolero dit berekent... Ben begonnen een jaar voor de coronacrash, hehe.
Stel dat je start met een port value van 10.000 op 1/1/2022, je voegt 2.000 toe op 1/6/2022 en je eindigt met een port value van 13.000, dan doe je dit:In dit YTD draadje, veronderstel ik dat iedereen uitgaat van je persoonlijke YTD van je volledige port (alle assets en ports samen, dus ook cash) incl. alle kosten en baten. (indien verder niets vermeld)Code: Selecteer alles
1/01/2022 10000 1/06/2022 2000 1/01/2023 -13000 XIRR: 8,97%
Om het rendement dat een broker weergeeft te begrijpen, moet je goed uitpluizen wat en hoe er juist berekend wordt. Daar begin ik niet aan en daar kijk ik dus niet naar.
[/quote
Bedankt!
Ik ben quasi volledig belegd en zit rond 0%, zeer tevreden mee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
YTD: -17,2%
3y: +10,3%
5y: +23,0%
CAGR sinds start: +8,17% (zonder cash)
Geen goed jaar voor de portefeuillewaarde, wel een normalisering van de CAGR naar wat 'normaal' geacht kan worden voor een 80/20 portefeuille.
Record aan dividenden ontvangen, al 46% meer dan vorig recordjaar 2019.
Ook mijn opbrengstvastgoed haalt het beste jaar sinds het begin.
Alles wordt geherinvesteerd volgens onderschrift, nog op zoek naar cash -> obligatie opportuniteiten.
3y: +10,3%
5y: +23,0%
CAGR sinds start: +8,17% (zonder cash)
Geen goed jaar voor de portefeuillewaarde, wel een normalisering van de CAGR naar wat 'normaal' geacht kan worden voor een 80/20 portefeuille.
Record aan dividenden ontvangen, al 46% meer dan vorig recordjaar 2019.
Ook mijn opbrengstvastgoed haalt het beste jaar sinds het begin.
Alles wordt geherinvesteerd volgens onderschrift, nog op zoek naar cash -> obligatie opportuniteiten.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Het is vrij ingewikkeld portefeuille maar in grote lijnen, veel van mijn consumer staples zijn minder hard gedaald dan de markt (of zelfs gestegen, en dat is heel de bedoeling dat ze er in zitten, wat stabiliteit geven aan de porto, aangezien meestal 100% tot 140% belegd ben). Ook heb ik veel in dollar, dus wisselkoerswinst. Bovendien heb ik nog diverse optie premie welke aan het decayen zijn (dit heeft me op hele portefeuille dit jaar 2,7% rendement gegeven).EarthNvstr1 schreef: ↑21 november 2022, 18:54Leuk. Interessanter is natuurlijk hoe dat komt.
Wat was bv. je asset verdeling op 1/1/2022 en wat is je asset verdeling vandaag ?
De obligatie-dip lijkt voorbij. De rendementen zijn dalende. Als je netto +3% wil halen, moet je investmentgrade verlaten.
Obligaties zijn op SG nog nooit zoveel aan bod gekomen als de laatste weken. Doorgaans zijn ze enkel geliefd voor diversiteit in de port. Opbrengsten van 3% zijn niet de gedroomde cijfers voor beleggers/speculanten ...
Maar wat gaat er nu gebeuren, het is zeer onzeker. We zouden naar mijn huidige mening nog een laatste rentepiek kunnen krijgen zowel in US als EU. Maar de 10 jaars OLO kan binnen een jaar op 1,50% staan, of op 4,50% (en dat eerste lijkt me meer waarschijnlijk). Ik vind het zeer onzeker momenteel. Het weinige cash dat ik heb ik sinds kort ondergebracht in SDIA. Euro cash beschouw ik als waardeloos en heb ik al helemaal nietpukkie007 schreef: ↑24 november 2022, 14:02De obligatie-dip lijkt voorbij. De rendementen zijn dalende. Als je netto +3% wil halen, moet je investmentgrade verlaten.
Obligaties zijn op SG nog nooit zoveel aan bod gekomen als de laatste weken. Doorgaans zijn ze enkel geliefd voor diversiteit in de port. Opbrengsten van 3% zijn niet de gedroomde cijfers voor beleggers/speculanten ...
Ik heb uiteindelijk de dag na mijn bericht nog een aankoop gedaan bij VGP (maart 2026), die dip naar 95%. Een order dat al even uitstond werd dan toch uitgevoerd. Best tevreden met dat rendement, dat ligt nog wel wat hoger dan 3% netto.pukkie007 schreef: ↑24 november 2022, 14:02De obligatie-dip lijkt voorbij. De rendementen zijn dalende. Als je netto +3% wil halen, moet je investmentgrade verlaten.
En ze hebben mooi wat kapitaal opgehaald.
Aan mijn onderschrift kan je zien dat het nog altijd niet veel verschil maakt, maar de cashpositie is nu toch wat kleiner geworden.
Mijn obligatieverleden is voor het grootste stuk below investment grade, maar ze zijn ook altijd goed afgelopen. Veel bedrijven hebben ook géén grade, wat niet betekent dat ze junk zijn.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Full Member
- Contacteer:
-17%
Moet er niet flauw over doen, een zeer slecht jaar. Heeft niet enkel te maken met de algemene beursmalaise, een beetje een perfecte storm van allerlei 'externe' gebeurtenissen op enkele van mijn posities (de plotse 'zalmentaks' om maar één voorbeeld te geven).
Moet er niet flauw over doen, een zeer slecht jaar. Heeft niet enkel te maken met de algemene beursmalaise, een beetje een perfecte storm van allerlei 'externe' gebeurtenissen op enkele van mijn posities (de plotse 'zalmentaks' om maar één voorbeeld te geven).
- 8% op pensioensparen. Gelukkig eind vorig jaar volledig cash gegaan en mijn Tesla net op tijd verkocht. Ik parkeer nu alles even op een depositorekening van de overheid.
-17% is helemaal niet slecht. -50% is slecht, en zelf dat kwam weer helemaal goed (in 2008).kierkegaard schreef: ↑25 november 2022, 21:40 -17%
Moet er niet flauw over doen, een zeer slecht jaar.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bwa ... het hangt er maar vanaf over wat het gaat n.m.i.Gudrun schreef: ↑26 november 2022, 14:54-17% is helemaal niet slecht. -50% is slecht, en zelf dat kwam weer helemaal goed (in 2008).kierkegaard schreef: ↑25 november 2022, 21:40 -17%
Moet er niet flauw over doen, een zeer slecht jaar.
Zonder bijkomende uitleg gaat het over iemands totale portefeuille, of wat ik zou noemen "belegbaar vermogen".
Momenteel staat bv. mijn "individuele aandelen" port op -18% , maar mijn "totale" port staat op -7%.