NewB: nieuwe Belgische bank in oprichting
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: NewB: nieuwe Belgische bank in oprichting
Deze saga lijkt inderdaad meer en meer op een (slechte) Franse film. En ik zeg het niet graag want Giscart lijkt me echt wel een kerel met het hart op de juiste plaats, maar meer dan drie jaar geleden sprak ik voor één keer profetische woorden:
De USP van NewB is dat ze "eerlijker" gaan zijn dan andere banken, en als je dan die deelnemende organisaties bekijkt zijn het van de eerste tot de laatste allemaal organisaties die verweven zijn met de politiek en waar corruptie/machtsmisbruik nooit ver weg is. Dan komt de vergelijking met ARCO wel eens bovendrijven, ja ...
En ik ben normaal heel slecht in voorspellenDe bottom line lijkt me dus inderdaad dat dit een doodlopend straatje is. Zelfs als we ervan uitgaan dat die organisaties het beste voorhebben met die bank blijft de perceptie bij de man in de straat dat het één corrupte politieke boel is. Volgens mij komt dit niet meer goed.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Terug NewB-nieuws.
En NewB in deze context is; "Bericht gevalideerd door Michel De Wolf, gerechtelijk bewindvoerder, en Thierry Smets, CEO."
Nieuwe AV. Nieuwe infosessie. Vermoedelijk nu wel met info. Koers lijkt terug goed te liggen.
En NewB in deze context is; "Bericht gevalideerd door Michel De Wolf, gerechtelijk bewindvoerder, en Thierry Smets, CEO."
Uiteindelijk is er toch nog snel meer duidelijkheid. Dat is goed.NewB roept op 17 december 2022 een nieuwe Algemene vergadering bijeen
Beste coöperant,
De directie van NewB heeft kennis genomen van de eenzijdige gerechtelijke procedure, ingeleid door twee coöperanten, die als gevolg o.a. de opschorting van de Algemene Vergadering (AV) gepland voor zaterdag 26 november 2022 had, en de aanstelling van een gerechtelijk bewindvoerder in de persoon van Prof. Michel De Wolf, bedrijfsrevisor.
NewB beschikt vandaag nog steeds over een bankvergunning en blijft zodanig onder het toezicht van de Nationale Bank van België (NBB). NewB beschikt eveneens over de vereiste financiële capaciteit om de financiële zekerheid te garanderen van de deposito's die haar door haar cliënten worden toevertrouwd.
In overleg met het Directiecomité van NewB (dat volledig bevoegd blijft voor haar taken op grond van de Bankwet), en na een eerste evaluatie van de plannen met vdk bank, heeft de bewindvoerder besloten dat het wenselijk is een Algemene Vergadering (AV) te houden, en dit op korte termijn.
Volgens het Directiecomité vormen deze projecten, na het mislukken van de kapitaalsverhoging, een uitstekende gelegenheid voor de ontwikkeling van de activiteiten van NewB, waarbij zowel de rechten van de cliënten en de depositohouders als de belangen van de coöperanten worden gewaarborgd.
Daarom is het, volgens de gerechtelijk bewindvoerder, van essentieel belang dat NewB zo snel mogelijk over haar toekomst kan beslissen. Bijgevolg moeten de leden van de coöperatie zich op de kortst mogelijke termijn kunnen uitspreken over deze toekomst in het algemeen en over de wenselijkheid van deze overeenkomst met vdk bank in het bijzonder.
De geplande datum voor deze algemene vergadering is zaterdag 17 december. De uitnodigingen worden de komende dagen verstuurd. De gerechtelijk bewindvoerder zal er verslag uitbrengen over de mogelijke voordelen, naar zijn mening, van het samenwerkingsproject met vdk bank.
In de tussentijd zullen de bewindvoerder en het Directiecomité infosessies organiseren om de leden van de coöperatie op transparante wijze en in dialoog te informeren.
NewB blijft zijn klanten bedienen en verwelkomt vanaf maandag 28/11 weer nieuwe klanten. Klanten die onlangs hun NewB-rekening hebben "leeggemaakt" kunnen deze weer aanvullen en gebruik maken van de diensten van NewB op een veilige manier.
In dit verband benadrukt het Directiecomité dat zij een overeenkomst met vdk bank voorstelt die, indien goedgekeurd door de coöperanten, nog meer van waarde zal zijn voor de toekomst van het coöperatieve project van NewB, als NewB kan deelnemen aan de uiteindelijke onderhandelingstafel met vdk bank als sterk, eensgezind en stabiel.
Coöperatieve groet,
Het NewB-team
Nieuwe AV. Nieuwe infosessie. Vermoedelijk nu wel met info. Koers lijkt terug goed te liggen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoezo meer duidelijkheid ?Giskart schreef: ↑27 november 2022, 18:24 Terug NewB-nieuws.
Uiteindelijk is er toch nog snel meer duidelijkheid. Dat is goed....
In dit verband benadrukt het Directiecomité dat zij een overeenkomst met vdk bank voorstelt die, ..., nog meer van waarde zal zijn voor de toekomst van het coöperatieve project van NewB, als NewB kan deelnemen aan de uiteindelijke onderhandelingstafel ... als sterk, eensgezind en stabiel.
...
Het schijnbare reddingsplan ligt nog steeds op tafel.
Met meer informatie spoedig te verwachten en een nieuwe bijzondere algemene vergadering waar de coöperanten kunnen bepalen hoe het verder moet.
Dan is de huidige situatie in acht genomen positief. Er is nu duidelijk, zover als mogelijk, over de situatie. Er is een traject.
Met meer informatie spoedig te verwachten en een nieuwe bijzondere algemene vergadering waar de coöperanten kunnen bepalen hoe het verder moet.
Dan is de huidige situatie in acht genomen positief. Er is nu duidelijk, zover als mogelijk, over de situatie. Er is een traject.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De gerechtelijke bewindvoerder volgt NewB om een deal met VDK te proberen sluiten (= het schijnbare reddingsplan ?)Giskart schreef: ↑27 november 2022, 20:58 Het schijnbare reddingsplan ligt nog steeds op tafel.
Maar NewB denkt blijkbaar nog steeds dat ze één of andere meerwaarde kunnen betekenen in de toekomst, op welke manier dan ook. Dat idee zou ik begraven en als cooperant stemmen in die zin. (ik ben geen cooperant)
Van mij moet NewB niet blijven bestaan. Wat ik vooral wil is een regeling waardoor VDK-bank kan overnemen wat enige (potentiële) waarde heeft. Met een vergoeding door VDK aan NewB. NewB Invest geeft beste hoop op inkomsten.
NewB kan een financiële coöperatie worden die vooral niets doet behalve bestaan zodat de coöperanten mogelijk waarde kunnen herwinnen op lange termijn.
Vermoedelijk zal dat niet gebeuren en zal NewB toch als entiteit bepaalde activiteiten willen ontplooien. Hopelijk kan het vooral een advies en voorlichtings, promotie, constructie worden met minimale bestaffing en zo weinig mogelijk te zeggen over de bank en investeringsfondsen.
NewB kan een financiële coöperatie worden die vooral niets doet behalve bestaan zodat de coöperanten mogelijk waarde kunnen herwinnen op lange termijn.
Vermoedelijk zal dat niet gebeuren en zal NewB toch als entiteit bepaalde activiteiten willen ontplooien. Hopelijk kan het vooral een advies en voorlichtings, promotie, constructie worden met minimale bestaffing en zo weinig mogelijk te zeggen over de bank en investeringsfondsen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
VDK ziet dit gewoon als een mooie opportuniteit om "quasi kosteloos" uit te breiden naar Wallonië.
Edit: je kan toch moeilijk verwachten van een ethische bank als VDK dat ze daar voor gaan betalen ("een vergoeding") ?
Ach ja.Giskart schreef: ↑27 november 2022, 21:28 NewB kan een financiële coöperatie worden die vooral niets doet behalve bestaan zodat de coöperanten mogelijk waarde kunnen herwinnen op lange termijn.
De Tijd: "De voorlopig bewindvoerder van NewB ziet voor de doorstart van de duurzame bank geen serieus alternatief als de samenwerking met VDK Bank het niet haalt."
Ik deel die mening.
NewB had voor ze bank was geworden activiteiten met het verkopen van verzekeringen. Het succes daarvan was zeer beperkt. Ik ga mij niet uitspreken over de kwaliteit van die producten maar die waren aanzienlijk duurder dan wat ik reeds had.
Ze zijn ook actief via NewB invest met beleggingsfondsen. Daar zit momenteel 46,6 miljoen in. Waarde is wel lager nu dan de nominale 20 euro per aandeel. Zal dus een stuk meer zijn bij stijging beurs.
Voor de VDK-deal was het plan officieel om of NewB op te doeken of te onderzoeken of het haalbaar zou zijn dat NewB kon blijven bestaan als verzekeringsagent, verdeler van die beleggingen, leningen.
Ik heb er geen goed oog in dat dit succes kon hebben. Tot nu had dit niet veel succes. Als NewB extreem zou krimpen, met zeer weinig personeel. Meer zou werken als een kantoor van een onafhankelijke verzekeringsagent, misschien. Moet nog zien wat de voorwaarden zijn van de DKV-deal maar dat lijkt mij het enige realistische .
NewB had voor ze bank was geworden activiteiten met het verkopen van verzekeringen. Het succes daarvan was zeer beperkt. Ik ga mij niet uitspreken over de kwaliteit van die producten maar die waren aanzienlijk duurder dan wat ik reeds had.
Ze zijn ook actief via NewB invest met beleggingsfondsen. Daar zit momenteel 46,6 miljoen in. Waarde is wel lager nu dan de nominale 20 euro per aandeel. Zal dus een stuk meer zijn bij stijging beurs.
Voor de VDK-deal was het plan officieel om of NewB op te doeken of te onderzoeken of het haalbaar zou zijn dat NewB kon blijven bestaan als verzekeringsagent, verdeler van die beleggingen, leningen.
Ik heb er geen goed oog in dat dit succes kon hebben. Tot nu had dit niet veel succes. Als NewB extreem zou krimpen, met zeer weinig personeel. Meer zou werken als een kantoor van een onafhankelijke verzekeringsagent, misschien. Moet nog zien wat de voorwaarden zijn van de DKV-deal maar dat lijkt mij het enige realistische .
Rechtbank stelt bewindvoerder aan bij NewB, algemene vergadering uitgesteld
Ludo, dat is nieuws van vorige week ..
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Morgenavond is er om 20u30 een online infosessie. Alhoewel die eigenlijk voor de coöperanten/klanten is staat die open voor iedereen.
https://pages.newb.coop/nl-be/bijzonder ... ergadering
Onderaan de pagina.
Onderaan de pagina.
Is een bank die al op voorhand gedoemd om te sterven/faillit te gaan op termijn.. Wees daar maar zeker van...Giskart schreef: ↑5 december 2022, 19:27 Morgenavond is er om 20u30 een online infosessie. Alhoewel die eigenlijk voor de coöperanten/klanten is staat die open voor iedereen.
Onderaan de pagina.