depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
@lop: België is niet virtueel bankroet. België zal volgens mij nooit bankroet gaan. Dat zou betekenen dat ze de pensioenen en ambtenarenlonen niet meer kunnen uitbetalen. Dat zie ik nooit gebeuren. Ze zullen er wel een mouw aan passen.
Voor zover ik weet is België nog nooit in gebreke gebleven bij de terugbetaling van een schuld. Banken daarentegen zijn wel al failliet gegaan. Vooralsnog geniet België kredietwaardigheid bij mij en ook bij de internationale ratingbureaus.
RATINGBUREAU ACTUELE RATING
Fitch Ratings AA- bevestigd, outlook stabiel (16.09.2022)
Standard & Poors AA bevestigd, outlook stabiel (16.09.2022)
Moody's Aa3 bevestigd, outlook stabiel (26.11.2021)
DBRS AA bevestigd, outlook stabiel (12.08.2022)
Japanese Credit Rating Agency AAA bevestigd, outlook stabiel (25.03.2022)
Rating and Investment Information, Inc. AA+ bevestigd, outlook stabiel (28.06.2021)
Creditreform AA bevestigd, outlook negatief (24.06.2020)
Voor zover ik weet is België nog nooit in gebreke gebleven bij de terugbetaling van een schuld. Banken daarentegen zijn wel al failliet gegaan. Vooralsnog geniet België kredietwaardigheid bij mij en ook bij de internationale ratingbureaus.
RATINGBUREAU ACTUELE RATING
Fitch Ratings AA- bevestigd, outlook stabiel (16.09.2022)
Standard & Poors AA bevestigd, outlook stabiel (16.09.2022)
Moody's Aa3 bevestigd, outlook stabiel (26.11.2021)
DBRS AA bevestigd, outlook stabiel (12.08.2022)
Japanese Credit Rating Agency AAA bevestigd, outlook stabiel (25.03.2022)
Rating and Investment Information, Inc. AA+ bevestigd, outlook stabiel (28.06.2021)
Creditreform AA bevestigd, outlook negatief (24.06.2020)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
@Yaris.
Het kan soms snel gaan, hoor.
We weten al lang dat we veel te afhankelijk zijn van fossiele energiebronnen. Maar het ging wel zo'n vaart niet lopen.
Mutatis mutandis gaat dit ook op voor de Belgische staatsschuld. Het is allemaal zo erg niet, we hebben nog een goede kredietwaardigheid. Maar er hoeft maar één zwarte zwaan te komen en het kaartenhuisje kan in elkaar klappen.
Een overheid is geen bedrijf, want een bedrijf was al lang failliet. Maar misschien gaat de bom toch ooit wel barsten.
Het kan soms snel gaan, hoor.
We weten al lang dat we veel te afhankelijk zijn van fossiele energiebronnen. Maar het ging wel zo'n vaart niet lopen.
Mutatis mutandis gaat dit ook op voor de Belgische staatsschuld. Het is allemaal zo erg niet, we hebben nog een goede kredietwaardigheid. Maar er hoeft maar één zwarte zwaan te komen en het kaartenhuisje kan in elkaar klappen.
Een overheid is geen bedrijf, want een bedrijf was al lang failliet. Maar misschien gaat de bom toch ooit wel barsten.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Zelfs Griekenland is tijdens de eurocrisis niet failliet gegaan. Ik zeg niet dat België niet failliet kan gaan maar de EU en alle internationale financiële instellingen zullen alles doen om dat te vermijden.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ze gaan dat zeker proberen, maar never say never
Impliciet wordt er ook vanuit gegaan dat overheden meer mogelijkheden hebben dan bedrijven om faillissementen af te wenden. Men kan belastingen verhogen, uitgaven schrappen, etc., zonder dat ze klanten (de inwoners) verliezen. Daarnaast kunnen hogere financieringsinstanties als het IMF ook te hulp schieten als overheden in zware moeilijkheden terechtkomen, omwille van het algemeen belang.
Inderdaad, destijds toen Griekenland virtueel failliet was, (kon zijn uitstaande bonds niet terug betalen) is het onder curatele van de EU geplaatst en heeft het noodleningen van diverse instanties gekregen (ECB, IMF,.) De consequentie was dat het heel zware besparingen heeft moeten doorvoeren en dat het met verschillende grote schuldeisers een regeling heeft moeten uitwerken. Dit kan België ook overkomen, een te hoog oplopende rente, begrotingen die ontsporen en een economische recessie kunnen een trigger zijn om de kredietwaardigheid te downgraden waardoor we in een vicieuze cirkel terecht komen van verder oplopende rente tot we net zoals Griekenland destijds niet meer kunnen herfinancieren aan aanvaardbare tarieven.pmu schreef: ↑27 november 2022, 11:43 Impliciet wordt er ook vanuit gegaan dat overheden meer mogelijkheden hebben dan bedrijven om faillissementen af te wenden. Men kan belastingen verhogen, uitgaven schrappen, etc., zonder dat ze klanten (de inwoners) verliezen. Daarnaast kunnen hogere financieringsinstanties als het IMF ook te hulp schieten als overheden in zware moeilijkheden terechtkomen, omwille van het algemeen belang.
Waarom al dat doemdenken? Belgie zal nooit failliet gaan
De 398 bedrijven die gemiddeld 2.2 miljoen op hun e-depo rekening hebben staan zijn toch geen waaghalzen?
Is er geen CFO van een dezer bedrijven actief op dit forum en die ons zijn ervaringen wil laten kennen?
De 398 bedrijven die gemiddeld 2.2 miljoen op hun e-depo rekening hebben staan zijn toch geen waaghalzen?
Is er geen CFO van een dezer bedrijven actief op dit forum en die ons zijn ervaringen wil laten kennen?
Is dit nu betrouwbaar om te doen? Zonder het risico om je geld te verliezen? Want geen 100.000 euro garantie zoals bij de banken . Of is het beter nog afwachten wat de grote banken gaan doen ?
Een vraag van een leek die toch meer wil dan zijn 0,11 procent
Ik heb mij ook een rekening geopend. Ik zie minder risico's dan een spaarrekening bij een bank maar hier met een beter rendement indien het er een jaar op staat. Ik zie de rente ook nog wel wat stijgen en dan stijg je hier automatisch mee.
De overheid heeft zo relatief goedkoop geld en ik krijg meer dan op mijn gewoon spaarboekje.
De inflatie zie ik los van dit verhaal aangezien ik steeds een gedeelte cash wil hebben om onverwachte uitgaven te kunnen doen: (nieuwe auto,nieuwe verwarming nodig,...)
De overheid heeft zo relatief goedkoop geld en ik krijg meer dan op mijn gewoon spaarboekje.
De inflatie zie ik los van dit verhaal aangezien ik steeds een gedeelte cash wil hebben om onverwachte uitgaven te kunnen doen: (nieuwe auto,nieuwe verwarming nodig,...)
Misschien voor de duidelijkheid: de rente op deze deposito's wordt gedreven door rendementen van Belgische staatsobligaties op de secundaire markten. Daar zijn bijgevolg al renteverwachtingen ingecalculeerd.
Ja LOL, dat werd hier door sommigen één jaar geleden ook beweerd over de bond ETF's, de verwachtte rente zit al in de koers. Een voorbeeldje van wat die paar verwachtte rente verhogingen als resultaat opleverden: IEAG: YTD -15%
Dat weet ik ook wel, maar allicht denken sommigen dat wanneer de ECB de rente verhoogt binnenkort, dit noodzakelijkerwijs een impact zal hebben op de rente van deze deposito’s (of obligaties op secundaire markten).
Is dit nu betrouwbaar om te doen? Zonder het risico om je geld te verliezen? Want geen 100.000 euro garantie zoals bij de banken . Of is het beter nog afwachten wat de grote banken gaan doen ?
En die impact gaat er zeker zijn, misschien niet 1 op 1 of dag op dag maar hoe dan ook vormen de rente tarieven van de ECB een bodem onder de korte termijn rentes, als de bodem stijgt, dan volgen de marktrentes.
Dit zijn tot op vandaag de ECB tarieven:
Vaste rente voor basisherfinancieringsoperaties per 2 november 2022: 2,00%
Marginale beleningsrente per 2 november 2022: 2,25%
Depositorente per 2 november 2022: 1,50%
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Als het goed is moet ik het ook zeggen. Ze sturen zelfs een mail met de intrestvoet voor de komende maand
Mevrouw, mijnheer,
Via deze communicatie wil de Deposito- en Consignatiekas u informeren over de evolutie van de intrestvoet, die zij toepast voor de bij haar geplaatste deposito’s in geld.
De laatste jaren paste de Deposito- en Consignatiekas een intrestvoet van 0% toe op deze deposito’s in geld. Overeenkomstig de algemene stijging van de intrestvoeten op de markten, stelt de DCK thans ook een positieve intrestvoet voor.
Ter info: de rentevoet die voor de maand november van toepassing is bedraagt 2,00%, die van december 2,30%.
In de praktijk betaalt de DCK op alle deposito’s in geld (uitsluitend het kapitaal) die gedurende ten minste één jaar bij de Deposito- en Consignatiekas werden geplaatst, interest tegen een rentevoet die maandelijks wordt berekend en vastgesteld op basis van het rendement van OLO's met een residuele looptijd van één jaar. De interest, waar roerende voorheffing wordt op ingehouden (30% - niet van toepassing op faillissementsgelden) wordt berekend vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de storting van het deposito en loopt door tot de laatste dag van de maand die voorafgaat aan die van de terugbetaling van het deposito.
Voor zover als nodig, nodigen we u uit om onze website te consulteren, waar u alle nuttige informatie met betrekking tot de intrestvoet, toegepast door de Deposito- en Consignatiekas, kan terugvinden.
Met vriendelijke groeten,
De Deposito- en Consignatiekas
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell