Staatsbon 2022
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsbon 2022
Ja, in principe wel. Al moet je dan ook rekening houden met het feit dat je geen ontvangen coupons hebt om te herinvesteren. Fiscaliteit kan ook veranderen in de komende 5 jaar.
De uitgifte van twee staatsbons heeft na amper drie inschrijvingsdagen 14,39 miljoen euro opgebracht, meldt het Federaal Agentschap van de Schuld. Ter vergelijking: de uitgifte van drie staatsbons haalde in september een totale opbrengst van 20,6 miljoen euro.
De Belgische spaarder kan momenteel inschrijven op een staatsbon op vijf jaar (2% brutorente) en op een staatsbon van 10 jaar (2,4% brutorente). De staatsbon op vijf jaar trekt het meeste volk: 10,8 miljoen euro.
Inschrijven kan nog tot en met vrijdag.
De Belgische spaarder kan momenteel inschrijven op een staatsbon op vijf jaar (2% brutorente) en op een staatsbon van 10 jaar (2,4% brutorente). De staatsbon op vijf jaar trekt het meeste volk: 10,8 miljoen euro.
Inschrijven kan nog tot en met vrijdag.
... van een succes gesproken. Wie "belegt" eigenlijk in deze "spaarbons"?
2% jaarrendement, bij een inflatie van +8% die ambtenaren lachen zich een bult (ik heb letterlijk 2 jaar geleden een filmpje gezien waar Nederlandse ambenateren elkaar in de handjes klapten "yes, weer zoveel tientallen miljoenen gratis geld opgehaald". Die van 2 of 5 jaar kan ik nog inkomen als je niets anders durft.
Maar welke zot zet zijn geld 10 jaar vast voor 0% (of nu 2% het blijft al hetzelfde).
Maar welke zot zet zijn geld 10 jaar vast voor 0% (of nu 2% het blijft al hetzelfde).
Of de inflatie 1,2% bedraagt of 12%, spaarders zijn blij dat de rente stijgt.
Inderdaad. Sterker nog, het netto-verlies dat je met dit product maakt is in 50 jaar zo groot niet geweest.
... die zijn er; gegarandeerdGalactic schreef: ↑29 november 2022, 16:12 2% jaarrendement, bij een inflatie van +8% die ambtenaren lachen zich een bult (ik heb letterlijk 2 jaar geleden een filmpje gezien waar Nederlandse ambenateren elkaar in de handjes klapten "yes, weer zoveel tientallen miljoenen gratis geld opgehaald". Die van 2 of 5 jaar kan ik nog inkomen als je niets anders durft.
Altijd die opmerkingen over inflatie. De marktrente is nu eenmaal lager dan de verwachte inflatie voor 2023 (en ongeveer gelijk aan de verwachte langetermijninflatie - bruto toch). Daar kun je met geen enkel instrument iets aan doen, rekening houdend met het risico van dat instrument.
Een beter argument tegen de staatsbon is dat OLO’s iets voordeliger zijn omwille van fiscale redenen, maar het verschil is niet gigantisch.
Een beter argument tegen de staatsbon is dat OLO’s iets voordeliger zijn omwille van fiscale redenen, maar het verschil is niet gigantisch.