Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
IWDA staat nu lager dan begin dit jaar, maar ook 10% hoger dan in juni. Zij die het geluk hadden om in juni bij te kopen gaan dus significant beter presteren.kierkegaard schreef: ↑1 december 2022, 23:21Ik bedoel dat de meeste geposte resultaten de indexen veruit overtreffen, terwijl de meeste individuele beleggers het (statistisch gezien) slechter doen. Maar zoals verderop aangegeven zijn het ongetwijfeld vooral degenen met een goed resultaat die dit hier komen melden.
Dit is voor mij de eerste keer in +10 jaar dat ik het slechter doe dan mijn (vooral Europese) benchmark indexen. Mijn portefeuille is nochtans vrij defensief samengesteld, maar 2022 was echt een 'perfecte storm'. Hopen op beter!
Die negatieve YTD% moet je met een serieuze korrel zout nemen. Cash heeft YTD 0%, en outperformt dus quasi iedereen in deze thread.
Dat gezegd zijnde, ik post hier op regelmatige basis resultaten, ongeacht welke richting de beurs uit gaat.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mijn YTD is -11,15 %
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Even kijken naar de aandelen:kierkegaard schreef: ↑1 december 2022, 23:21 Ik bedoel dat de meeste geposte resultaten de indexen veruit overtreffen, terwijl de meeste individuele beleggers het (statistisch gezien) slechter doen. Maar zoals verderop aangegeven zijn het ongetwijfeld vooral degenen met een goed resultaat die dit hier komen melden.
- Bae1 stocks: -16%
- Bae1 stock ETFs: -8%
- borgie: -8%
- RGiskard: -8%
- EarthNvstr1 stocks: -19%
- EarthNvstr1 stock ETFs: +4% (gestart in 2022)
- B7H4long: -8%
IWDA en IMIE staat zo'n -8% YTD.
Dus hoe jij dan concludeert dat de meeste geposte resultaten de indexen veruit overtreffen, is mij een raadsel ...
De krenten uit de pap vissen. Dit topic is meer dan 100 pagina's lang.
Ik heb het niet nageteld, maar mijn subjectieve indruk is inderdaad ook dat de geposte resultaten dat van de markt verslaan. Mensen komen nu eenmaal graag met hun successen naar buiten, maar minder met hun tegenslagen. Dat is volstrekt menselijk.
Ter info: mijn YTD zal iets van een -15% zijn. Sofina en VGP weetjewel
Ik heb het niet nageteld, maar mijn subjectieve indruk is inderdaad ook dat de geposte resultaten dat van de markt verslaan. Mensen komen nu eenmaal graag met hun successen naar buiten, maar minder met hun tegenslagen. Dat is volstrekt menselijk.
Ter info: mijn YTD zal iets van een -15% zijn. Sofina en VGP weetjewel
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Je kent de achtergrond van de mensen niet, en inderdaad zal eerder iets positief gemeld worden als iets negatief. Zelf werk ik bij een bank. Je ziet zeeruiteenlopend clienteel. Maar de maatschappij is ook zeer divers. Ik heb ook een kennis bij Bolero. De resultaten van de gemiddelde belegger zijn inderdaad niet goed kan ik je zeggen. Gelukkig is de gemiddelde beleggingsportefeuille ook zo heel groot, dus absoluut zijn de verliezen beperkt Als ik het mij goed zitten de meeste met een portefeuille tussen 10 en 20k euro. Spaargeld hebben de meeste mensen wat meer.kierkegaard schreef: ↑1 december 2022, 23:21Ik bedoel dat de meeste geposte resultaten de indexen veruit overtreffen, terwijl de meeste individuele beleggers het (statistisch gezien) slechter doen. Maar zoals verderop aangegeven zijn het ongetwijfeld vooral degenen met een goed resultaat die dit hier komen melden.
Dit is voor mij de eerste keer in +10 jaar dat ik het slechter doe dan mijn (vooral Europese) benchmark indexen. Mijn portefeuille is nochtans vrij defensief samengesteld, maar 2022 was echt een 'perfecte storm'. Hopen op beter!
De "spaargidser" is ook niet representatief voor de doorsnee bevolking. De doorsnee bevolking bevolking is immers erg slecht geinformeerd. De gemiddelde belegger haalt trouwens een resultaat dat lager ligt dan het fonds waarin hij belegt. Denk daar maar eens over na.
Het zegt misschien ook wel veel over hoe dat die index wordt samengesteld...
Als je alles volsteekt met tech, een weging doet op basis van marktcap, en je dan een jaar hebt waarin tech het minder doet, dan is de conclusie simpel...
Dan doet iedereen die minder tech heeft het gewoon beter (wat niet moeilijk is, want weinig mensen steekt zoveel tech in een portefeuille met individuele aandelen...)
Als je alles volsteekt met tech, een weging doet op basis van marktcap, en je dan een jaar hebt waarin tech het minder doet, dan is de conclusie simpel...
Dan doet iedereen die minder tech heeft het gewoon beter (wat niet moeilijk is, want weinig mensen steekt zoveel tech in een portefeuille met individuele aandelen...)
Ik heb dan nog bijna elke transactie op dit forum gepost. De goede en de slechte, dus hoe mensen dan nog wantrouwen over de waarheid ervan..EarthNvstr1 schreef: ↑2 december 2022, 08:20Even kijken naar de aandelen:
- Bae1 stocks: -16%
- Bae1 stock ETFs: -8%
En mijn resultaat is zeker niet om over naar huis te schrijven.
Dat doet niemand. Maar je bent de uitzondering, daar gaat het om.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb uiteraard slechts alle "aandelen" rendementen genomen uit de posts van (eer) gisteren vanaf hier dus:
wat-is-uw-ytd-t22712-1770.html#p564944
Ik heb toch het gevoel dat dat de laatste tijd anders is, zeker die die blijven maandelijks posten.
Je hebt wel een punt hoor, maar men moet n.m.i. geen assumpties trekken uit al die losse flodders.
In 't algemeen en grosso modo staat cash 0,5%, obligaties -12%, aandelen: -8%, goud: +5%
Ik vind het dan toch wel straf dat iemand met zijn volledige port op bv. -15% staat.
Dat heeft n.m.i. veel met je eigen keuzes/werkwijze te maken, of het gaat niet over je volledige port.
Iemand met bv. 80% cash en 20% aandelen in bv. IWDA, zal misschien rond de -2% zitten.
Volledige port rendementen (afgrond) van de posts van (eer)gisteren:
- Bae1: -8%
- Aerolla: +6%
- borgie: -4%
- RGiskard: -5%
- EarthNvstr1: -7%
- B7H4long: -8%
- contextbinder: -6%
- kierkegaard: -17%
- BRT: -16%
Buiten Aerolla, vind ik daar niets bijzonders/vreemd aan hoor.
Bij kierkegaard en BRT zou het wel interessant zijn als ze wat inzicht zouden geven hoe dat komt.
Zonder de extremen is het gemiddelde -6,33% , dat lijkt mij toch niet abnormaal.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 december 2022, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Om de insinuaties wat te stoppen...:
Ik draai al een heel jaar rond die rendementen, en heb eerder in dit topic ook al mijn portefeuille opgenoemd....
Die trouwens zeer weinig tot niet wijzigt
Ik draai al een heel jaar rond die rendementen, en heb eerder in dit topic ook al mijn portefeuille opgenoemd....
Die trouwens zeer weinig tot niet wijzigt
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vind dat (met mijn bril) toch een mooie (bijzondere) YTD. Knap als je daar in slaagt!
Ik ga je port niet opzoeken in 100+ pagina's.
Er is een zoekfunctie hé. Here you go
Aerolla schreef: ↑29 juni 2022, 19:11 Volledige port bestaat uit:
- AB-inbev (grootste blunder uit mijn port , niet trouw geweest aan mijn eigen ideeën )
- Amsterdam commodities
- Burford Capital
- Campine
- Cameco
- Compagnie des alpes
- Intuitive surgical
- Moscow stock exchange
- Northrop grumman
- Nokia
- Shell
-Veolia (de nieuwste aanwinst, recent gekocht voor de heel lange termijn)
De voorbije jaren lagen mijn resultaten in lijn met IWDA, +/-1% als ik het me goed herinner
Mijn tegenvallers zijn altijd een gevolg dat ik om een of andere reden soms investeer in dingen waar ik niks van snap
AB-Inbev moet eruit, maar niet aan deze prijs, Nokia en compagnie des alpes ben ik nog onbeslist en Burford zou ik ook liever zien verdwijnen.
Je hebt toch aardig wat kansen gehad om je gemiddelde aankoopprijs van ABI deftig te laten zakken?
Of je zit er in ten tijde van 90€ of je hebt alle kansen van de range 32-49€ allemaal 'gemist'?
Of je zit er in ten tijde van 90€ of je hebt alle kansen van de range 32-49€ allemaal 'gemist'?
Ik heb destijds gekocht aan 70€ ofzoiets
Maar ik drink eigenlijk niet eens graag bier
En ik wil dus ook niet bijkopen, als ik een leuke opportuniteit zie, of het komt terug in de buurt van 70€, vliegt het eruit
Momenteel is het daar, slechter zal het wel niet doen, en bij gebrek aan opportuniteiten (en tijd om me ermee bezig te houden) zit het daar maar een beetje...
Maar ik drink eigenlijk niet eens graag bier
En ik wil dus ook niet bijkopen, als ik een leuke opportuniteit zie, of het komt terug in de buurt van 70€, vliegt het eruit
Momenteel is het daar, slechter zal het wel niet doen, en bij gebrek aan opportuniteiten (en tijd om me ermee bezig te houden) zit het daar maar een beetje...