Yield curve inversion - recessie
TIP
Re: Yield curve inversion - recessie
In België laat de recessie nog even op zich wachten. Recessie = twee opeenvolgende kwartalen van negatieve groei.
De Belgische economie kende in het derde kwartaal geen krimp. De Nationale Bank meldt na nieuwe berekeningen een beperkte groei van 0,2 procent in plaats van een krimp met 0,1 procent.
De Belgische economie kende in het derde kwartaal geen krimp. De Nationale Bank meldt na nieuwe berekeningen een beperkte groei van 0,2 procent in plaats van een krimp met 0,1 procent.
Mensen, ga nog niet dood want doodgaan kost geld:
Gazet van Antwerpen schreef:Begrafenis kan tot 3.000 euro duurder worden: “Steeds vaker komt vraag om uitvaart te mogen afbetalen”
Die recessie zal er niet meer komen (denk ik). Vanuit alle kanten komt er positief nieuws, we kunnen met de Bel20 weer naar +4000 punten.
Ik begrijp niet wie nog op café gaat. Ik laat het al een tijdje voor wat het is, en een boel mensen rondom mij ook merk ik. Jammer voor de horeca.Galactic schreef: ↑29 november 2022, 12:38En in België in januari een groot deel van de bevolking +-10% loon erbij. De inflatie in Belgie gaat de komende maanden wellicht hoger zijn dan in de buurlanden. In Nederland is het nu al een drama. Cola op cafe is daar 3,40. Mijn schoonbroer (Nederlander) zegt dat hij het eerste cafe al is tegen gekomen waar men voor een speciaalbier 10 euro vraagt.Yaris schreef: ↑29 november 2022, 11:34 De Belgische inflatie is in november gedaald naar 10,63 procent, van 12,3 procent een maand eerder. Dat is voornamelijk te danken aan de lagere energieprijzen. De kerninflatie, die geen rekening houdt met de prijzen van energieproducten en de onbewerkte voedingsmiddelen, is nog verder gestegen. (De Tijd)
Effe terug on-topic.
10Y3M yield curve staat nu op -0.80 % mannekes (!!). En dat is sinds kort nog meer geinverteerd dan de 10Y2Y.
Het lijkt me nogal straf om dit te negeren of af te doen als "deze keer is het anders" of "het zal wel allemaal zo een vaart niet lopen".
Nu wachten in de komende maanden op de evolutie van de US werkloosheid. Het moment dat deze begint te stijgen, is het zover.
10Y3M yield curve staat nu op -0.80 % mannekes (!!). En dat is sinds kort nog meer geinverteerd dan de 10Y2Y.
Het lijkt me nogal straf om dit te negeren of af te doen als "deze keer is het anders" of "het zal wel allemaal zo een vaart niet lopen".
Nu wachten in de komende maanden op de evolutie van de US werkloosheid. Het moment dat deze begint te stijgen, is het zover.
Wat verwacht je zelf? We zitten eigenlijk al in een milde recessie, in veel landen in 2022. Alleen om een of andere reden maakt de politiek (slecht om zieltjes te winnen) en media (slecht voor de kijk en leescijfers) dat wat monddood. Het scenario met de meeste kans is dat de economie licht blijft afkoelen. De vastgoedprijzen wat dalen (alhoewel ik angstaanjaagde zaken zie op biddit, dus dat kan zeker escaleren als de rente nog een tijd hoog blijft), en de werkloosheid licht zal stijgen. Maar zoveel externe factoren die kunnen plaatsvinden in 2023. Escalatie oorloog, nuclaire problemen, corona of andere virus issues, extreme droogtes, orkanen, te nat, te koud, politiek, spanningen Azie etc...TOATOA86 schreef: ↑2 december 2022, 08:22 Effe terug on-topic.
Ja, ik verwacht ook nog een serieuze daling van de economie en van de aandelen wereldwijd.TOATOA86 schreef: ↑2 december 2022, 08:22 Effe terug on-topic.
Maar dat neemt niet weg dat er nu wat meer positief nieuws is, en de beurzen zouden zomaar één of twee maanden flink door kunnen stijgen.
Maar daarna zal het (afgaande op de yield curve) flink gaan dalen. Vaak gebeurd dat pas als de yield curve alweer positief is geworden.
Het is heel lastig om ons standaard korte termijn denken (morgen, volgende week.. maand..) om te zetten naar lange termijn denken. Hoe staan de beurzen over een jaar? Ik denk/vrees flink lager (20-30%) dan nu.
Zeer complex allemaal en niet te voorspellen.
Maar de gewone werkmens zal het een pak moeilijker gaan krijgen. Alles wordt duurder.
Bijgevolg zullen er minder uitgaves gedaan worden en gaan kleinere bedrijven aan inkomsten verliezen.
Het zou mij ten sterkste verbazen mochten de beurzen nu al aan herstel beginnen. Ook al kijkt de beurs 6 tot 12 maanden vooruit of zou 'alles al moeten zijn ingeprijsd'. Je ziet ook dat bepaalde fondsenhuizen of banken met stellingen komen van dit of dat zal gebeuren. Die spreken natuurlijk vanuit de eigen agenda of proberen beleggers aan te zetten tot een bepaalde handeling.
En zoals hierboven al vermeld werd: er kan nog vanalles bij komen (escalatie van de oorlog, klimaatproblemen, ...).
Zelf hou ik vast aan de idee van tijd in beurs is beter dan de beurs proberen te timen, want ik kan de toekomst toch niet voorspellen.
Maar de gewone werkmens zal het een pak moeilijker gaan krijgen. Alles wordt duurder.
Bijgevolg zullen er minder uitgaves gedaan worden en gaan kleinere bedrijven aan inkomsten verliezen.
Het zou mij ten sterkste verbazen mochten de beurzen nu al aan herstel beginnen. Ook al kijkt de beurs 6 tot 12 maanden vooruit of zou 'alles al moeten zijn ingeprijsd'. Je ziet ook dat bepaalde fondsenhuizen of banken met stellingen komen van dit of dat zal gebeuren. Die spreken natuurlijk vanuit de eigen agenda of proberen beleggers aan te zetten tot een bepaalde handeling.
En zoals hierboven al vermeld werd: er kan nog vanalles bij komen (escalatie van de oorlog, klimaatproblemen, ...).
Zelf hou ik vast aan de idee van tijd in beurs is beter dan de beurs proberen te timen, want ik kan de toekomst toch niet voorspellen.
Dat we al in een milde recessie zitten, daar treed ik je in bij.Galactic schreef: ↑2 december 2022, 08:48Wat verwacht je zelf? We zitten eigenlijk al in een milde recessie, in veel landen in 2022. Alleen om een of andere reden maakt de politiek (slecht om zieltjes te winnen) en media (slecht voor de kijk en leescijfers) dat wat monddood. Het scenario met de meeste kans is dat de economie licht blijft afkoelen. De vastgoedprijzen wat dalen (alhoewel ik angstaanjaagde zaken zie op biddit, dus dat kan zeker escaleren als de rente nog een tijd hoog blijft), en de werkloosheid licht zal stijgen. Maar zoveel externe factoren die kunnen plaatsvinden in 2023. Escalatie oorloog, nuclaire problemen, corona of andere virus issues, extreme droogtes, orkanen, te nat, te koud, politiek, spanningen Azie etc...TOATOA86 schreef: ↑2 december 2022, 08:22 Effe terug on-topic.
Maar welke angstaanjagende zaken zie je op Biddit? Een collega van me kocht een huis via Biddit 1000 euro boven de instelprijs, ze was de enigste bieder.
Een andere collega verkocht een woning (geschat op 335.000 euro) en had het te koop gezet aan 315.000 euro op Biddit. Het is niet verkocht omdat er niemand heeft geboden. Ik hoorde onlangs van mijn broer dat een vriend van hem ook moeilijk van zijn huis afraakt (zelfs via Biddit).
Het kan dus niet zijn dat er exuberante prijzen gevraagd worden, ik geloof dat mensen eerder voorzichtig zijn.
Die redenen dat je opnoemt, tja...
Corona - > Passé
Oorlog - > Niemand ligt daar wakker van
Inflatie - > Daar liggen mensen wakker van maar daalt maand na maand
Op Biddit zie je vooral kroten of huizen met een erg slechte EPC. Van zodra een huis in goede staat is en een deftige EPC heeft, geraak je er nog heel snel vanaf. Veel van die huizen verkopen vaak nog op de eerste kijkdag.
Nogal logisch middenin een energiecrisis en de renovatieplicht van de overheid. Alle extra kosten die jonge kopers daardoor moeten doen, weegt op de vraagprijs. Voor instapklare woningen met EPC label A/B is the sky the limitNS2SN schreef: ↑2 december 2022, 16:43
Afschaffing woonbonus en duurdere leningen zullen op jonge kopers een nog veel grotere impact hebben...
Die woonbonus is al 2 jaar afgeschaft, en had helemaal geen impact op de prijzen. Integendeel.
Volgens Jan Hesp zouden de prijzen dalen door de afschaffing.
Er staat nu eentje te koop via Biddit in mijn straat (ligging in Gent).
EPC B
Gerenoveerd in 2010
3 slaapkamers (180m² bewoonbare oppervlakte)
Instelprijs 385.000 euro (te verhogen met 1000 euro)
Dus zeker niet allemaal kroten of huizen met een slechte EPC-waarde. Maar hij heeft nog geen bod ontvangen en dat zie je wel vaker (dat er gewoon nooit een bod komt of soms gewoon maar 1 bod is en dan gaat het weg onder de marktprijs).