vraag ivm contract aardgas en elektriciteit
vraag ivm contract aardgas en elektriciteit
Beste
We moeten een nieuw contract kiezen jammer genoeg en we zouden voor Engie kiezen, komt best uit de VREG-test. Ik heb even de VREG-test vergeleken met rekenmodule van Engie en tarieven kloppen ook. Bijkomende reden om voor Engie te kiezen; kans op faillissement is heel klein, zeker in vergelijking met sommige andere bedrijven.
We hebben keuze uit twee tarieven, namelijk Direct Variabel en Easy variabel, verschil is dat bij Direct er prijsschommelingen mogelijk zijn binnen het trimester (geen idee hoeveel ze het herbekijken, vind ik niet terug) en dat er bij Easy geen prijsschommelingen mogelijk zijn per trimester. Het verschil is echter wel een kleine €300 per jaar bij ons, Easy is dus €300 duurder en ik weet niet of die prijsschommelingen 'gevaarlijk' zijn met de huidige situatie die uiteraard voor iedereen moeilijk in te schatten valt.
Wat is jullie mening? Zou ik voor de laagste prijs gaan en meest kans op prijsschommelingen? En is er iemand die kan uitmaken hoeveel keer het bij Direct herrekend wordt per trimester? Of gaan we beter voor zekerheid per trimester en €300 meer kosten momenteel geschat op jaarbasis?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groeten
Thomas
We moeten een nieuw contract kiezen jammer genoeg en we zouden voor Engie kiezen, komt best uit de VREG-test. Ik heb even de VREG-test vergeleken met rekenmodule van Engie en tarieven kloppen ook. Bijkomende reden om voor Engie te kiezen; kans op faillissement is heel klein, zeker in vergelijking met sommige andere bedrijven.
We hebben keuze uit twee tarieven, namelijk Direct Variabel en Easy variabel, verschil is dat bij Direct er prijsschommelingen mogelijk zijn binnen het trimester (geen idee hoeveel ze het herbekijken, vind ik niet terug) en dat er bij Easy geen prijsschommelingen mogelijk zijn per trimester. Het verschil is echter wel een kleine €300 per jaar bij ons, Easy is dus €300 duurder en ik weet niet of die prijsschommelingen 'gevaarlijk' zijn met de huidige situatie die uiteraard voor iedereen moeilijk in te schatten valt.
Wat is jullie mening? Zou ik voor de laagste prijs gaan en meest kans op prijsschommelingen? En is er iemand die kan uitmaken hoeveel keer het bij Direct herrekend wordt per trimester? Of gaan we beter voor zekerheid per trimester en €300 meer kosten momenteel geschat op jaarbasis?
Groeten
Thomas
- donderblomme
- Newbie
Re: vraag ivm contract aardgas en elektriciteit
Goeie vraag, ik heb al jaren Direct. Na de groepsaankoop W-VL die Mega aanbood kwam een mail van Engie met Direct Variabel aan hetzelfde tarief. Ondertussen zijn alle contracten bijna even duur geworden. Ben benieuwd hoeveel ik ga betalen in maart, ik heb nog een terugdraaiende teller.
Je kan heel het jaar door switchen van contract bij Engie.
Je kan heel het jaar door switchen van contract bij Engie.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou voor gas en elektriciteit elk de goedkoopste leverancier zoeken.
Easy en direct zijn beiden contracten die per trimester geïndexeerd worden (prijs ligt drie maand vast), bij easy wordt de prijs gebaseerd op het gemiddelde van voorgaande maand (endex 103) terwijl dat bij direct op basis van de gemiddelde prijs van de maand (epex dam) zelf is. In principe is direct op jaarbasis iets goedkoper omdat de leverancier de reële prijs kan doorrekenen en daardoor met een kleinere marge kan werken (Enkelvoudig direct = 2,8896 + 0,1084 x EPEX DAM) tov (Enkelvoudig easy = 4,1114 + 0,1097 x ENDEX103).
Engie heeft ook nog flow, wat vergelijkbaar werkt als direct maar per maand varieert ipv per trimester, deze is voor dubbeltarief en uitsluitend nacht nog iets goedkoper maar vreemd genoeg niet voor enkelvoudig tarief.
Engie heeft ook nog flow, wat vergelijkbaar werkt als direct maar per maand varieert ipv per trimester, deze is voor dubbeltarief en uitsluitend nacht nog iets goedkoper maar vreemd genoeg niet voor enkelvoudig tarief.
Ben je zeker dat ze beiden per trimester zijn? Op deze link kan je de fiches zien:vortex schreef: ↑6 december 2022, 10:44 Easy en direct zijn beiden contracten die per trimester geïndexeerd worden (prijs ligt drie maand vast), bij easy wordt de prijs gebaseerd op het gemiddelde van voorgaande maand (endex 103) terwijl dat bij direct op basis van de gemiddelde prijs van de maand (epex dam) zelf is. In principe is direct op jaarbasis iets goedkoper omdat de leverancier de reële prijs kan doorrekenen en daardoor met een kleinere marge kan werken (Enkelvoudig direct = 2,8896 + 0,1084 x EPEX DAM) tov (Enkelvoudig easy = 4,1114 + 0,1097 x ENDEX103).
https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... orwaarden/
Daar staat toch dat ze maandelijks geïndexeerd worden? Ik las ondertussen dat overheid vanaf januari '23 gaat zorgen dat alles maandelijks moet zijn en dat trimestriële contracten eruit moeten, klopt dat?
Easy variabel gas en elektriciteit: worden 1 keer per kwartaal geïndexeerd o b.v. De gemiddelde forward prijzen in de maand voorafgaand aan het kwartaal van levering. Dus 4 keer per jaar. De forward prijzen in maart, juni, september en december voor het volgende kwartaal bepalen uw nieuwe vaste prijzen voor de 3 maanden vanaf april, juli, oktober en januari. Uw in het kwartaal te betalen prijs is gekend en verandert tijdens het kwartaal van levering niet.Tomasz schreef: ↑6 december 2022, 00:56 Wat is jullie mening? Zou ik voor de laagste prijs gaan en meest kans op prijsschommelingen? En is er iemand die kan uitmaken hoeveel keer het bij Direct herrekend wordt per trimester? Of gaan we beter voor zekerheid per trimester en €300 meer kosten momenteel geschat op jaarbasis?
Groeten
Thomas
Bij Direct variabel worden de prijzen maandelijks geïndexeerd o.b.v. de gemiddelde spotprijs van de maand van levering. De prijzen zijn dus nog niet gekend. Ze veranderen 3 keer per kwartaal of 12 keer per jaar.
Het geschat voordeel van 300€ kan in de realiteit bijvoorbeeld maar 200€ of 400€ zijn of 10€ in uw nadeel zijn. Je kent uw in december 2022 te betalen prijs maar op 1 januari 2023!
Bij Direct is uw prijs van december nog niet gekend, bij easy ligt diie al vast. In september was Easy voordeliger dan Direct maar in oktober en november was Direct voordeliger. Dat komt door de indexstand. Het verschil tussen epex en endex bepaalt welk contract voordeliger was.
Nu is het aan u om te bepalen of je de zekerheid wilt van een driemaandelijkse vaste prijs, of elke maand kan wachten op de juiste prijs. Wil je 12 keer per jaar de indexfiche downloaden en uw prijs berekenen bij Direct of 4 keer per jaar bij Easy?
Indexparameters elektriciteit: https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... ktriciteit
Indexparameters gas: https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... eters-gas/
Dag TycoonTycoon schreef: ↑8 december 2022, 06:53Easy variabel gas en elektriciteit: worden 1 keer per kwartaal geïndexeerd o b.v. De gemiddelde forward prijzen in de maand voorafgaand aan het kwartaal van levering. Dus 4 keer per jaar. De forward prijzen in maart, juni, september en december voor het volgende kwartaal bepalen uw nieuwe vaste prijzen voor de 3 maanden vanaf april, juli, oktober en januari. Uw in het kwartaal te betalen prijs is gekend en verandert tijdens het kwartaal van levering niet.Tomasz schreef: ↑6 december 2022, 00:56 Wat is jullie mening? Zou ik voor de laagste prijs gaan en meest kans op prijsschommelingen? En is er iemand die kan uitmaken hoeveel keer het bij Direct herrekend wordt per trimester? Of gaan we beter voor zekerheid per trimester en €300 meer kosten momenteel geschat op jaarbasis?
Groeten
Thomas
Bij Direct variabel worden de prijzen maandelijks geïndexeerd o.b.v. de gemiddelde spotprijs van de maand van levering. De prijzen zijn dus nog niet gekend. Ze veranderen 3 keer per kwartaal of 12 keer per jaar.
Het geschat voordeel van 300€ kan in de realiteit bijvoorbeeld maar 200€ of 400€ zijn of 10€ in uw nadeel zijn. Je kent uw in december 2022 te betalen prijs maar op 1 januari 2023!
Bij Direct is uw prijs van december nog niet gekend, bij easy ligt diie al vast. In september was Easy voordeliger dan Direct maar in oktober en november was Direct voordeliger. Dat komt door de indexstand. Het verschil tussen epex en endex bepaalt welk contract voordeliger was.
Nu is het aan u om te bepalen of je de zekerheid wilt van een driemaandelijkse vaste prijs, of elke maand kan wachten op de juiste prijs. Wil je 12 keer per jaar de indexfiche downloaden en uw prijs berekenen bij Direct of 4 keer per jaar bij Easy?
Indexparameters elektriciteit: https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... ktriciteit
Indexparameters gas: https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... eters-gas/
Bedankt voor de heldere uitleg. Schandalig dat ze het zo moeilijk mogen/kunnen maken. Klopt het dat driemaandelijkse berekeningen vanaf 1 januari 2023 niet meer zullen mogen? Ik las dit in een krantenartikel:
Maar de CREG grijpt in. Vanaf 1 januari moeten leveranciers indexeren op basis van alle beschikbare prijsnoteringen in die maand en niet op basis van de prijzen op één bepaalde dag.
Als dit erdoor komt, blijft enkel nog maar 1 maand spot en 1 maand forward over. Als ik jouw redenering goed begrijp, gaan er bij forward dan in het begin van elke maand een prijs bepaald worden, bij spot op het einde van de maand voor de maand die verstreken is. De verschillen gaan op die manier toch minimaal worden? Of snap ik het nog altijd niet goed?
Verder rest de onvermijdelijke vraag; volgens simulatie op site Engie zelf (we nemen Engie sowieso want we gaan elektriciteit overkopen van vrienden die er te veel hebben en daarvoor moet je bij dezelfde leverancier zitten) is direct momenteel goedkoper, zouden jullie voor direct gaan of voor easy?
Nogmaals mijn oprechte dank, al veel bijgeleerd hier!
Groeten
Thomas
Ja, maandelijkse indexaanpassingen was een voorstel van de vorige staatsecretaris. De nieuwe index zou dan o.b.v. de prijs van een maand berekend worden i.p.v. een paar dagen. Engie had die 15d waar het de prijs op 1ste en 15dag van de maand was. Dat mag niet meer vanaf 2023.
Ik zou voor Direct kiezen. Dat's de goedkoopste formule bij engie. Zelfs bij gelijke indexstand is die nog 3,1 eurocent goedkoper dan easy.
De meeste formules zijn rechten ( Y= a + b*x). Kies die met de laagste intercept (a). Dat is de vaste kost die je betaalt als de index 0 is.
Ik zou voor Direct kiezen. Dat's de goedkoopste formule bij engie. Zelfs bij gelijke indexstand is die nog 3,1 eurocent goedkoper dan easy.
De meeste formules zijn rechten ( Y= a + b*x). Kies die met de laagste intercept (a). Dat is de vaste kost die je betaalt als de index 0 is.
Ok, bedankt, Direct was ook mijn keuze, het is en blijft precies wat gokken. Ik doe zo meteen het nodige. Klopt het dat ook per trimester niet meer mag in 2023 en alles dus per maand wordt waardoor spot en forward veel minder invloed gaan hebben of klopt mijn redenering hierboven niet?Tycoon schreef: ↑9 december 2022, 17:07 Ja, maandelijkse indexaanpassingen was een voorstel van de vorige staatsecretaris. De nieuwe index zou dan o.b.v. de prijs van een maand berekend worden i.p.v. een paar dagen. Engie had die 15d waar het de prijs op 1ste en 15dag van de maand was. Dat mag niet meer vanaf 2023.
Ik zou ook die maandelijkse pakken
Ontvangen mail van vandaag Engie
Beste klant
Gezien de huidige marktomstandigheden worden de voorwaarden van je energiecontract Flow binnenkort gewijzigd. Dit gebeurt automatisch, je hoeft hiervoor niets te doen.
Wat betekent dit voor jou?
Het pakket wijzigt vanaf 1 maart 2023. Vanaf dan wordt Flow een contract met een duurtijd van een jaar en zal er een nieuwe prijsformule van toepassing zijn.
Tot dan blijven je prijsvoorwaarden ongewijzigd. Start je Flow contract na 1 maart 2023, dan zal het meteen aan deze nieuwe voorwaarden zijn. Uiteraard ben je vrij om op elk moment je contract aan te passen of op te zeggen, zonder verbrekingsvergoeding, mits het respecteren van een schriftelijke opzegging van één maand.
Het overzicht met je huidige en nieuwe prijsvoorwaarden vind je hierna terug. Je kan dit ook altijd raadplegen op je klantenzone.
Huidige prijsvoorwaarden Flow
Vaste vergoeding elektriciteit (incl. btw 6%): 53 €
Vaste vergoeding aardgas (incl. btw 6%): 37,10 €
Optie groen (incl.btw 6%): 0,306 €cent/kWh
Prijsformule afname (excl. btw) in €cent/kWh:
Enkelvoudig = 0,9800 + 0,1067 x EPEX DAM
Tweevoudig piek = 0,7900 + 0,1177 x EPEX DAM
Tweevoudig dal = 0,5900 + 0,0978 x EPEX DAM
Uitsluitend nacht = 0,5900 + 0,0978 x EPEX DAM
Aardgas = 0,7600 + 0,1000 x TTF101 (Heren)
Prijsformule injectie (excl. btw) in €cent/kWh:
Enkelvoudig = -0,3690 + 0,0882 x EPEX DAM
Tweevoudig piek = -0,3760 + 0,0994 x EPEX DAM
Tweevoudig dal = -0,3480 + 0,0556 x EPEX DAM
Nieuwe prijsvoorwaarden Flow vanaf 1/3/2023
Optie groen (incl.btw 6%): 0,53 €cent/kWh
Enkelvoudig = 3,0300 + 0,1085 x EPEX DAM
Tweevoudig piek = 2,1500 + 0,1373 x EPEX DAM
Tweevoudig dal = 2,1400 + 0,0852 x EPEX DAM
Uitsluitend nacht = 2,1400 + 0,0852 x EPEX DAM
Aardgas = 1,8000 + 0,1000 x TTF101 (Heren)
Enkelvoudig = 0,0300 + 0,0833 x EPEX DAM
Tweevoudig piek = 0,0300 + 0,1001 x EPEX DAM
Tweevoudig dal = 0,0300 + 0,0396 x EPEX DAM
Dit is een verhoging van 3 maal de prijs vanaf 1/3/2023.
Of zie ik dit verkeerd?
Beste klant
Gezien de huidige marktomstandigheden worden de voorwaarden van je energiecontract Flow binnenkort gewijzigd. Dit gebeurt automatisch, je hoeft hiervoor niets te doen.
Het pakket wijzigt vanaf 1 maart 2023. Vanaf dan wordt Flow een contract met een duurtijd van een jaar en zal er een nieuwe prijsformule van toepassing zijn.
Tot dan blijven je prijsvoorwaarden ongewijzigd. Start je Flow contract na 1 maart 2023, dan zal het meteen aan deze nieuwe voorwaarden zijn. Uiteraard ben je vrij om op elk moment je contract aan te passen of op te zeggen, zonder verbrekingsvergoeding, mits het respecteren van een schriftelijke opzegging van één maand.
Het overzicht met je huidige en nieuwe prijsvoorwaarden vind je hierna terug. Je kan dit ook altijd raadplegen op je klantenzone.
Of zie ik dit verkeerd?
Ja, de afname is verdrievoudigd. De injectie is verdubbeld. Ontbreekt er geen "-" bij injectie?
De groenestroom werd ook 0,23 cent duurder. Die negatieve subsidieregeling voor de windmolens op zee verhalen we op de klanten.
De groenestroom werd ook 0,23 cent duurder. Die negatieve subsidieregeling voor de windmolens op zee verhalen we op de klanten.
Dat zie je idd verkeerd Eerst vermenigvuldigen, dan pas optellen!
TTF101 is bv €118/MWh, in de formule wordt dat dan:
0,7600 + (0,1000 x 118*MWh) = €0,1256/kWh
1,8000 + (0,1000 x 118*MWh) = €0,136/kWh of 8,2% duurder waarmee de prijzen weer in de buurt van de concurrentie komen.
Een all-in prijs zou toch zo simpel kunnen zijn.wmfm schreef: ↑22 december 2022, 20:45 Ontvangen mail van vandaag Engie
Beste klant
Of zie ik dit verkeerd?
Estate Guru believer.