2 x tandverzekering
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
2 x tandverzekering
Hoi,
Ik zelf ben al jaren (2000) verzekerd bij DKV (planZ) voor mijn tanden. Maar ook sinds 2014 bij de Partena, nu Helan, Dentalia tandzorg plus. Rede, iedereen van mijn gezin moest zich inschrijven of het werd niet verzekerd bij Partena. Rest van het gezin heef geen DKV tandzorgplan.
Ondertussen heb ik een kroon laten plaatsen, met toestemming van DKV maar weigeren ze de terugbetaling omdat ik eerst bij Helan moet aankloppen.
Mij vraag: kan dit zomaar. Ik vraag het maar 1 keer aan, geen poging tot oplichting om van twee verzekeringen te 'trekken'. Betaal al jaren braaf mijn bijdragen. Is het verboden om dubbel verzekerd te zijn? Helan dekt 1250 en DKV 3000€ jaarlijks. Groot verschil en kronen (tandartsen) zijn verdomd duur geworden.
Graag advies.
Mvg
Pascal
Ik zelf ben al jaren (2000) verzekerd bij DKV (planZ) voor mijn tanden. Maar ook sinds 2014 bij de Partena, nu Helan, Dentalia tandzorg plus. Rede, iedereen van mijn gezin moest zich inschrijven of het werd niet verzekerd bij Partena. Rest van het gezin heef geen DKV tandzorgplan.
Ondertussen heb ik een kroon laten plaatsen, met toestemming van DKV maar weigeren ze de terugbetaling omdat ik eerst bij Helan moet aankloppen.
Mij vraag: kan dit zomaar. Ik vraag het maar 1 keer aan, geen poging tot oplichting om van twee verzekeringen te 'trekken'. Betaal al jaren braaf mijn bijdragen. Is het verboden om dubbel verzekerd te zijn? Helan dekt 1250 en DKV 3000€ jaarlijks. Groot verschil en kronen (tandartsen) zijn verdomd duur geworden.
Graag advies.
Mvg
Pascal
Re: 2 x tandverzekering
Je kan en mag zoveel verzekeringen onderschrijven als je zelf wil. Maar je kan maar van één terugbetaling krijgen voor dezelfde prestatie... Dezelfde vergoeding volgens prestatie kan je nooit bij 2 verschillende verzekeringen claimen..
Mijn gedacht is dat je de tandverzekering moet aanspreken waar je het eerst je verzekering hebt afgesloten en volgens hun voorwaarden terugbetaling kan krijgen.
Het eventuele resterende bedrag zou je dan bij die tweede verzekering kunnen aanspreken, alweer dan volgens hun voorwaarden.
Mijn gedacht is dat je de tandverzekering moet aanspreken waar je het eerst je verzekering hebt afgesloten en volgens hun voorwaarden terugbetaling kan krijgen.
Het eventuele resterende bedrag zou je dan bij die tweede verzekering kunnen aanspreken, alweer dan volgens hun voorwaarden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hoe weet DKV dat?
Data en informatie mining onderling tussen verzekeraars..
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf
Dat ik het niet weet...
Ik zal letterlijk citeren wat er staat op de brief:
Uitleg 1049: Volgens de verzekeringsvoorwaarden voorziet DKV een tussenkomst na de wettelijke, statutaire of welke andere tussenkomst ook van de mutualiteit. De meeste mulualiteiten bieden aanvullende tegemoedkomingen voor tandprothesen. Dit voordeel zit standaard vervat in de wettelijke ziekteverzekering. Daarom vragen wij u ons het volgende over te maken:
De voorziene bedragen in kader van het aanvullend voordeel
[Indien geen aanvullende tussenkomst: een attest van de mutualiteit met de rede hiervoor
Nogmaals: Voorafgaand akkoord aangevraagd en verkregen door DKV, geen intentie om om "dubbel vergoed te worden", DKV tandzorg al jaren klant. Dentalia als tweede vermits dan het hele gezin pas een tandverzekering kon genieten.
Mvg
Ik zal letterlijk citeren wat er staat op de brief:
Uitleg 1049: Volgens de verzekeringsvoorwaarden voorziet DKV een tussenkomst na de wettelijke, statutaire of welke andere tussenkomst ook van de mutualiteit. De meeste mulualiteiten bieden aanvullende tegemoedkomingen voor tandprothesen. Dit voordeel zit standaard vervat in de wettelijke ziekteverzekering. Daarom vragen wij u ons het volgende over te maken:
De voorziene bedragen in kader van het aanvullend voordeel
[Indien geen aanvullende tussenkomst: een attest van de mutualiteit met de rede hiervoor
Nogmaals: Voorafgaand akkoord aangevraagd en verkregen door DKV, geen intentie om om "dubbel vergoed te worden", DKV tandzorg al jaren klant. Dentalia als tweede vermits dan het hele gezin pas een tandverzekering kon genieten.
Mvg
Wat ik daar uit kan opmaken is dat de wettelijke ziekteverzekering eerst moet tussenkomen via de mutualiteit en dat is ook logisch. Dit gaat niet over uw Dentalia plan.
Makkelijk voor DKV he, wel premie innen en niet moeten uitbetalen... Degoutant is dat eigenlijk, en je zou je verbazen hoeveel mensen via het werk dubbel verzekerd zijn.
Jij betaald voor jezelf dubbel premie, en je hebt daar niets aan. Enige wat je dan kan doen is voor je gezin WEL een verzekering zoeken waar jij niet verplicht voor moet aansluiten.
Jij betaald voor jezelf dubbel premie, en je hebt daar niets aan. Enige wat je dan kan doen is voor je gezin WEL een verzekering zoeken waar jij niet verplicht voor moet aansluiten.
Neem eventueel contact op met de ombudsman der verzekeringen...
Het is aan Uzelf om na te gaan dat je niet dubbel verzekerd bent, en of géén premie betaald voor iets waarvan je nooit enig voordeel kunt uithalen.. ( De kleine lettertjes in je kontrakt voorwaarden )Galactic schreef: ↑9 december 2022, 11:10 Makkelijk voor DKV he, wel premie innen en niet moeten uitbetalen... Degoutant is dat eigenlijk, en je zou je verbazen hoeveel mensen via het werk dubbel verzekerd zijn.
Klakkeloos iets tekenen, premie betalen en niet weten waarvoor,, dan moet je nadien niet komen uithuilen..
Niet zo simpel bekijken. Mijn vriendin heeft via het werk verplicht aan te sluiten verzekering voor heel het gezin. Ik heb dat ook via mijn werk. Niets aan te veranderen, verplicht dubbel verzekerd dus. Wij zitten met hetzelfde issue dat slechts 1 verzekering uitbetaald, toch incasseren ze graag een premie om niets te moeten doen.ludo schreef: ↑9 december 2022, 17:35Het is aan Uzelf om na te gaan dat je niet dubbel verzekerd bent, en of géén premie betaald voor iets waarvan je nooit enig voordeel kunt uithalen.. ( De kleine lettertjes in je kontrakt voorwaarden )Galactic schreef: ↑9 december 2022, 11:10 Makkelijk voor DKV he, wel premie innen en niet moeten uitbetalen... Degoutant is dat eigenlijk, en je zou je verbazen hoeveel mensen via het werk dubbel verzekerd zijn.
Klakkeloos iets tekenen, premie betalen en niet weten waarvoor,, dan moet je nadien niet komen uithuilen..
De mutualiteit (wettelijke ziekteverzekering) moet eerst tussenkomen. Daarna komen aparte tandverzekeringen pas tussen. Indien je er meerdere hebt, is er samenloop en kun je zelf kiezen bij wie je aanklopt. De verzekeraars moeten onderling dan maar de kosten verdelen. Indien het kapitaal van 1 van de verzekeraars zou uitgeput zijn, moet de andere alleen de rest bekostigen.PXW schreef: ↑8 december 2022, 23:10 Hoi,
Graag advies.
Mvg
Pascal
Je kunt dus niet bv. 2 keer 750 euro krijgen voor dezelfde kroon. Maar indien je bv. 4000 euro kosten zou hebben dan kun je dat over de 2 verzekeraars verdelen.
------------Galactic schreef: ↑9 december 2022, 21:06Niet zo simpel bekijken. Mijn vriendin heeft via het werk verplicht aan te sluiten verzekering voor heel het gezin. Ik heb dat ook via mijn werk. Niets aan te veranderen, verplicht dubbel verzekerd dus. Wij zitten met hetzelfde issue dat slechts 1 verzekering uitbetaald, toch incasseren ze graag een premie om niets te moeten doen.ludo schreef: ↑9 december 2022, 17:35
Het is aan Uzelf om na te gaan dat je niet dubbel verzekerd bent, en of géén premie betaald voor iets waarvan je nooit enig voordeel kunt uithalen.. ( De kleine lettertjes in je kontrakt voorwaarden )
Als dit een verplichte verzekering via je werkgever is, mag hij je daar geen premie voor laten betalen..
Dus zelf betaal je helemaal niets, je bent gratis verzekerd, je werkgever betaald de premie..
Zo werkt het inderdaad. Het is wat kort door de bocht om te stellen dat DKV er hier vanonder probeert te muizen.NS2SN schreef: ↑9 december 2022, 23:45 De mutualiteit (wettelijke ziekteverzekering) moet eerst tussenkomen. Daarna komen aparte tandverzekeringen pas tussen. Indien je er meerdere hebt, is er samenloop en kun je zelf kiezen bij wie je aanklopt. De verzekeraars moeten onderling dan maar de kosten verdelen. Indien het kapitaal van 1 van de verzekeraars zou uitgeput zijn, moet de andere alleen de rest bekostigen.
Je kunt dus niet bv. 2 keer 750 euro krijgen voor dezelfde kroon. Maar indien je bv. 4000 euro kosten zou hebben dan kun je dat over de 2 verzekeraars verdelen.
Als het verplicht is, zal normaal je werkgever wel betalen voor je hele gezin. Dan is er toch geen probleem dat je dubbel verzekerd bent?Galactic schreef: ↑9 december 2022, 21:06 Niet zo simpel bekijken. Mijn vriendin heeft via het werk verplicht aan te sluiten verzekering voor heel het gezin. Ik heb dat ook via mijn werk. Niets aan te veranderen, verplicht dubbel verzekerd dus. Wij zitten met hetzelfde issue dat slechts 1 verzekering uitbetaald, toch incasseren ze graag een premie om niets te moeten doen.
Zo werkt het nu eenmaal, een collectieve verzekering steunt op het solidariteitsprincipe en wil antiselectie vermijden.
100% gelijk ludo, maar uiteindelijk is het een loonkost, en betaal je hetzelf he...ludo schreef: ↑9 december 2022, 23:47------------Galactic schreef: ↑9 december 2022, 21:06
Niet zo simpel bekijken. Mijn vriendin heeft via het werk verplicht aan te sluiten verzekering voor heel het gezin. Ik heb dat ook via mijn werk. Niets aan te veranderen, verplicht dubbel verzekerd dus. Wij zitten met hetzelfde issue dat slechts 1 verzekering uitbetaald, toch incasseren ze graag een premie om niets te moeten doen.
Als dit een verplichte verzekering via je werkgever is, mag hij je daar geen premie voor laten betalen..
Dus zelf betaal je helemaal niets, je bent gratis verzekerd, je werkgever betaald de premie..