Hoe mijn energieprijs controleren?
Hoe mijn energieprijs controleren?
In mijn contract staat volgende formule:
De energieprijs wordt maandelijks geïndexeerd volgens de tariefformule 0,102 * TTFM + 0,760 c€/kWh (excl. btw)
Echter de TTFM invullen leidt niet tot een correcte gasprijs. Heeft iemand zicht op hoe deze formule werkelijk wordt toegepast? Eventueel met een klein voorbeeldje en verwijzing waar we TTFM kunnen vinden?
Blijft zeer moeilijk om zaken na te rekenen en zicht te krijgen op wat we gaan betalen.
De energieprijs wordt maandelijks geïndexeerd volgens de tariefformule 0,102 * TTFM + 0,760 c€/kWh (excl. btw)
Echter de TTFM invullen leidt niet tot een correcte gasprijs. Heeft iemand zicht op hoe deze formule werkelijk wordt toegepast? Eventueel met een klein voorbeeldje en verwijzing waar we TTFM kunnen vinden?
Blijft zeer moeilijk om zaken na te rekenen en zicht te krijgen op wat we gaan betalen.
Re: Hoe mijn energieprijs controleren?
Dag Tom
Ik heb op het forum momenteel ook een thread lopen omdat ik het probeer te snappen. Mensen als Vortex en Tycoon hebben me al een eind op weg geholpen, hopelijk kunnen ze dit voor jou ook. Voor zover ik weet: als je contracten wil vergelijken heeft het geen zin om TTFM of iets anders in te vullen (dit is gewoon de beurs) en moet je de andere parameters wel vergelijken, de cijfers maw. Zijn de cijfers bij een nieuw contract lager, dan loont het de moeite om te veranderen. Dit heb ik althans gelezen in een artikel op Netto.
Groeten
Thomas
Ik heb op het forum momenteel ook een thread lopen omdat ik het probeer te snappen. Mensen als Vortex en Tycoon hebben me al een eind op weg geholpen, hopelijk kunnen ze dit voor jou ook. Voor zover ik weet: als je contracten wil vergelijken heeft het geen zin om TTFM of iets anders in te vullen (dit is gewoon de beurs) en moet je de andere parameters wel vergelijken, de cijfers maw. Zijn de cijfers bij een nieuw contract lager, dan loont het de moeite om te veranderen. Dit heb ik althans gelezen in een artikel op Netto.
Groeten
Thomas
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op je tariefblad staat hoe TTFM wordt berekend. De waarden van TTFM vind je op de indexparameters of parameters of indexeringsparameters of indexering pagina van je leverancier terug. In de tarieffiche staat waar je die kan terugvinden.Tomdz79 schreef: ↑8 december 2022, 12:12 In mijn contract staat volgende formule:
Voor TotalEnergies staan die hier: https://totalenergies.be/nl/particulier ... de-indexen
TTF_M_RLP vertegenwoordigt het gewogen gemiddelde van de "TTF Day Ahead (EOD)" spotprijzen volgens het RLP-profiel tijdens de leveringsmaand. De TTF-waarden zijn terug te vinden op de website https://www.powernext.com/, terwijl het RLPprofiel wordt gepubliceerd door Synergrid.
https://www.vreg.be/nl/variabele-energi ... ngsfactuur
Elke leverancier berekend zoals het hen uitkomt.
Anders zou elke leverancier zelfde prijs hanteren.
Laat u niet in de war brengen met allerlei formulletjes.
Hanteer prijzen van hun energiekaarten die gebruiken zij ook en zijn bij discussie bindend.
Let op soms nemen ze gewoon een gemiddelde jaarprijs. Het is altijd in hun voordeel, laat u niet vangen.
Ik heb elke keer bezwaar gemaakt en gebruik gemaakt op een artikel in hun voorwaarden en wat blijkt, 7 jaar op rij een voordelige berekening nadien.
Meeste mensen zetten Ombudsman te vroeg in werking, volledig onnodig.
Die formule is gewoon om mensen op het verkeerde been te zetten en bijna niemand gaat dit in twijfel trekken.
Energiefactuur wordt bij veel leveranciers met de natte vinger gemaakt en 95% betaald.
Andere 5% staan op hun strepen en krijgen correcte berekening.
Hanteer prijzen van hun energiekaarten die gebruiken zij ook en zijn bij discussie bindend.
Let op soms nemen ze gewoon een gemiddelde jaarprijs. Het is altijd in hun voordeel, laat u niet vangen.
Ik heb elke keer bezwaar gemaakt en gebruik gemaakt op een artikel in hun voorwaarden en wat blijkt, 7 jaar op rij een voordelige berekening nadien.
Die formule is gewoon om mensen op het verkeerde been te zetten en bijna niemand gaat dit in twijfel trekken.
Energiefactuur wordt bij veel leveranciers met de natte vinger gemaakt en 95% betaald.
Verklaar je nader, hoe kan je op je strepen staan?odbc schreef: ↑9 december 2022, 17:57 https://www.vreg.be/nl/variabele-energi ... ngsfactuur
Staat in voorwaarden als je niet akkoord bent met berekening van je verbruik kan je via leverancier een correctie bekomen bij uw netbeheerder.
Met digitale meter is dit perfect meetbaar.
Voorbeeld : bij veranderd verbruiksgedrag wat leverancier niet kan weten en via netbeheerder wel waarneem- en meetbaar is.
Stel uw verbruik van aardgas is gestopt in mei en je hebt niets meer verbruikt voor de rest van jaar.
Leverancier verdeeld verbruik volgens SLP wat niet met werkelijk en eerlijkheid overeenkomt, dan kan leverancier de juiste gegevens opvragen en correctie voor eindfactuur doorvoeren.
Met digitale meter kan netbeheerder uw verbruikers lijst zelf per dag /week of maand doorgeven aan leverancier dit kan enkel met toestemming van verbruiker.
Als verbruiker de leverancier hiervoor toestemming geeft kan de netbeheerder de juiste meetgegevens verzenden naar leverancier.
Is in begin wat zever maar kwam toch altijd in orde.
Eerste keer gedreigd met Ombudsman en uitgelegd dat ik wilde gebruik maken van artikel in hun voorwaarden en beide partijen hebben het zelf opgelost.
Dit probleem komt omdat eindfacturatie automatisch gebeurd en dat er dan geen rekening wordt gehouden met veranderingen in profiel verbruik. Dan moet het via artikel uit voorwaarden handmatig rechtgezet worden.
Voorbeeld : bij veranderd verbruiksgedrag wat leverancier niet kan weten en via netbeheerder wel waarneem- en meetbaar is.
Stel uw verbruik van aardgas is gestopt in mei en je hebt niets meer verbruikt voor de rest van jaar.
Leverancier verdeeld verbruik volgens SLP wat niet met werkelijk en eerlijkheid overeenkomt, dan kan leverancier de juiste gegevens opvragen en correctie voor eindfactuur doorvoeren.
Met digitale meter kan netbeheerder uw verbruikers lijst zelf per dag /week of maand doorgeven aan leverancier dit kan enkel met toestemming van verbruiker.
Als verbruiker de leverancier hiervoor toestemming geeft kan de netbeheerder de juiste meetgegevens verzenden naar leverancier.
Eerste keer gedreigd met Ombudsman en uitgelegd dat ik wilde gebruik maken van artikel in hun voorwaarden en beide partijen hebben het zelf opgelost.
Dit probleem komt omdat eindfacturatie automatisch gebeurd en dat er dan geen rekening wordt gehouden met veranderingen in profiel verbruik. Dan moet het via artikel uit voorwaarden handmatig rechtgezet worden.
Ik snap het nog altijd niet volledig, maar zal bij mijn afrekening eens teruggrijpen naar deze post en kijken of het dan duidelijker wordt. Ik ga er op zijn minst van uit dat die paljassen er voor al dat geld toch in slagen om correct af te rekenen...odbc schreef: ↑10 december 2022, 01:33 Staat in voorwaarden als je niet akkoord bent met berekening van je verbruik kan je via leverancier een correctie bekomen bij uw netbeheerder.
Vraag u af hoe het komt dat er zoveel verschil is in energierprijs onderling bij leveranciers?
De ene hanteerd gemiddelde jaarprijs en andere kwartaal prijs.
Doordat er zoveel onduidelijkheid was is vanaf 1 november 2022 een nieuw systeem op poten gezet, maar staat nog niet op punt.
Ik heb met Fluvius in de week gebeld hoe zij de metingen doorsturen.
Elke 5de van de maand sturen zij meetgegevens door naar leveranciers van klanten met digitale meter zodat leveranciers de voorschotten beter daarop kunnen afstemmen.
Ook maanden met geen verbruik van vb. aardgas zal er rekening gehouden worden.
Heb je toch een probleem en denkt u dat er verkeerd is berekend kan je gebruik maken van een toepassing in hun voorwaarden.
Succes.