Belfius verhoogt spaarrente
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Belfius verhoogt spaarrente
Belfius is de eerste grootbank die de rente op het spaarboekje tot 0,5 procent verhoogt. Dat doet ze nadat de ECB zoals verwacht de rente met 50 basispunten verhoogde.
Belfius is de eerste Belgische grootbank die de rente op het spaarboekje verhoogt. Ze trekt de rente op van 0,11 procent tot 0,5 procent. Die 0,5 procent bestaat uit een basisrente van 35 basispunten en een getrouwheidspremie van 15 basispunten. Vanaf januari komt er ook een nieuwe getrouwheidsrekening: de Belfius Fidelity spaarrekening. Dat is een wettelijke spaarrekening die 15 basispunten basisrente geeft met daar bovenop een getrouwheidspremie van 65 basispunten op bedragen die langer dan een jaar blijven staan. In totaal is dat dus 0,8 procent rente. (De Standaard)
Belfius is de eerste Belgische grootbank die de rente op het spaarboekje verhoogt. Ze trekt de rente op van 0,11 procent tot 0,5 procent. Die 0,5 procent bestaat uit een basisrente van 35 basispunten en een getrouwheidspremie van 15 basispunten. Vanaf januari komt er ook een nieuwe getrouwheidsrekening: de Belfius Fidelity spaarrekening. Dat is een wettelijke spaarrekening die 15 basispunten basisrente geeft met daar bovenop een getrouwheidspremie van 65 basispunten op bedragen die langer dan een jaar blijven staan. In totaal is dat dus 0,8 procent rente. (De Standaard)
Re: Belfius verhoogt spaarrente
Eindelijk beginnen de grootbanken te reageren. Bij Belfius moet je wel een nieuwe rekening openen om van deze verhoging te kunnen genieten. Ze hopen wellicht dat vele mensen dit niet snel zullen doen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Voor de bestaande spaarrekening, wordt het opgetrokken voor iedereen tot 0,50 % voor een jaar. Wil je meer dan moet je inderdaad een nieuwe Fidelity rekening openen die op 2 januari nog wat meer opbrengt, tot 0 80 % op jaarbasis.
Die 0,80% vind ik zeer mooi voor een grootbank, eigenlijk. Ik had meer verwacht dat men in kleine stapjes ging verhogen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Hoppa, iedereen nu naar Belfius
Echt? De inflatie bedraagt meer dan 10%, de rente bij de ECB is pak 'm beet 2,5% ofzo, en als klant bij een grootbank zou je dan tevreden moeten zijn met minder dan 1% rente, waarvan een deel dan nog getrouwheidspremie is? En waarom we het normaal vinden dat grootbanken minder hard hun best moeten doen dan andere banken is mij ook een raadsel. Ik vind het bedroeven. Ooh ja, en het is misschien al een tijd geleden, maar als je een groter bedrag parkeert mag je ook nog eens RV betalen. Nee, voor mij geen spaargeld (tenzij een noodrantsoen).
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Voor ons wel. Wij zijn blij met iedere rentestijging waar ook.
In vergelijking met voordeligere banken valt 0,80% goed mee. Ook in vergelijking met Nederland, waar de eerste stap een renteverhoging van 0% naar 0,25% was (daar zit men nog steeds). Dat grootbanken minder prijsbreker zijn, lijkt mij logisch, zolang het verschil maar niet te groot is.Gudrun schreef: ↑15 december 2022, 16:05Echt? De inflatie bedraagt meer dan 10%, de rente bij de ECB is pak 'm beet 2,5% ofzo, en als klant bij een grootbank zou je dan tevreden moeten zijn met minder dan 1% rente, waarvan een deel dan nog getrouwheidspremie is? En waarom we het normaal vinden dat grootbanken minder hard hun best moeten doen dan andere banken is mij ook een raadsel. Ik vind het bedroeven. Ooh ja, en het is misschien al een tijd geleden, maar als je een groter bedrag parkeert mag je ook nog eens RV betalen. Nee, voor mij geen spaargeld (tenzij een noodrantsoen).
0,80% is eigenlijk fenomenaal voor een grootbank.
OK dan. Dringend eens kijken hoeveel een lening kost bij diezelfde grootbank dan.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Goed dat je leningen ter sprake brengt. Banken hebben uiteraard ook nog een heleboel leningen aan bodemrentes uitstaan. Niet dat dit een volledige verklaring is, uiteraard.
De rente stijgt, de spaarders zijn blij, moet er weer een zuurpruim de pret bederven: "De inflatie bedraagt meer dan 10% ... als klant bij een grootbank zou je dan tevreden moeten zijn met minder dan 1% rente ... ik vind het bedroevend... als je een groter bedrag parkeert mag je ook nog eens RV betalen."
Toch ook weer sneaky dat die nieuwe rekening pas vanaf 2 januari kan, waardoor de verworven intrest pas op 1 april gestort 2024 wordt.
Maar van 0,11 naar 0,80 is grote stap voor een grootbank.
Maar van 0,11 naar 0,80 is grote stap voor een grootbank.
Laatst gewijzigd door Warren op 16 december 2022, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je op 2 janurari 2023 een nieuwe rekening opent, dan kun je daarop nog geen rente ontvangen op 1 april 2023!
De getrouwheidspremie is pas verworven na 1 jaar en de basisrente wordt slechts 1 X per jaar uitgekeerd, op 1 januari.
-
- Full Member
- Contacteer:
Klopt, het zal 1 april 2024 worden en op 1/01/2024 de ondertussen verworven basisrente die dan ook weer basis en getrouwheid begint te genereren and so on and so on...