Model om te beleggen in IWDA
TIP
Re: Model om te beleggen in IWDA
Voorlopig gebruik ik mijn model alleen om te kopen. Ik bouw op deze manier een portefeuille op (alternatief voor maandelijks vast bedrag kopen) en verkoop nooit.
Wat ik over 5 - 10 jaar ga doen, bepaal ik tegen die tijd.
Model aanpassen? Ander model? ... Alles is mogelijk, ik zit immers nergens aan vast
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vind de gedachte achter je model wel interessant. Maar het lijkt me dat je veelal niet-geïnvesteerd bent.JosTM schreef: ↑15 december 2022, 17:11Voorlopig gebruik ik mijn model alleen om te kopen. Ik bouw op deze manier een portefeuille op (alternatief voor maandelijks vast bedrag kopen) en verkoop nooit.
Model aanpassen? Ander model? ... Alles is mogelijk, ik zit immers nergens aan vast
Het niet-geïnvesteerde deel moet je ook meerekenen in je rendement, anders ben je volgens mij gewoon jezelf een rad voor je ogen aan het draaien.
Uiteindelijk doet iedereen wat die wil of waar die zich goed bij voelt uiteraard. Ik geef maar wat "stof tot nadenken".
Dat laatste uiteraard in de hoop dat je daar ook feedback op geeft, zodat ik er ook iets uit kan leren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Proficiat!EarthNvstr1 schreef: ↑15 december 2022, 20:24 Ik ook, maar dan iets anders.
It was me. (op de valreep)
Ik heb de gewone ACWE (Paris).
Die IMIE schijnt de Large Caps variant te zijn.
Ga er ook in beleggen.
Weet jij wat en wanneer de hoogste en laagste bereikte waarde was, sinds oprichting?
Uit grafieken maak ik ruwweg het volgende op:
181,55 hoogste op 1/12/2021
49,53 laagste op 1/10/2011
Ik zou het graag preciezer willen weten, omdat ik het gebruik in mijn berekeningen (die ik indexeer natuurlijk).
Dank op voorhand.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Verder interesseert me ook de datum van de laagste waarde in 52 weken.
Die waarde is 153,68 (steeds in €) maar vanwege de inflatie is het belangrijk te weten of dat in het voorjaar was of meer recent in het najaar
Thxs.
Die waarde is 153,68 (steeds in €) maar vanwege de inflatie is het belangrijk te weten of dat in het voorjaar was of meer recent in het najaar
Thxs.
Wat denken jullie van een soort actief beheerde IWDA ?
Zien jullie het nut ervan in om in plaats van een passieve IWDA een actief beheerde versie hiervan te nemen met ongeveer dezelfde kosten ?
JPM GLOBAL REI ESG UCITS ETF
Zien jullie het nut ervan in om in plaats van een passieve IWDA een actief beheerde versie hiervan te nemen met ongeveer dezelfde kosten ?
JPM GLOBAL REI ESG UCITS ETF
Ik kan deze niet vinden in Morningstar.
Heb je een ISIN code?
Maar algemeen: als je dan afstapt van de passieve IWDA een meer actief beheerd fonds neemt, waarom dan niet een echt actief beheerd fonds?
Ik neig dan eerder naar bijvoorbeeld Robeco (Classic); al meer dan 10 jaar beter dan IWDA:
Robeco Sustainable Global Stars Equities Fund EUR G
Heb je een ISIN code?
Maar algemeen: als je dan afstapt van de passieve IWDA een meer actief beheerd fonds neemt, waarom dan niet een echt actief beheerd fonds?
Ik neig dan eerder naar bijvoorbeeld Robeco (Classic); al meer dan 10 jaar beter dan IWDA:
Ja, dat niet-geinvesteerde deel moet je zeker meerekenen.EarthNvstr1 schreef: ↑15 december 2022, 20:13Ik vind de gedachte achter je model wel interessant. Maar het lijkt me dat je veelal niet-geïnvesteerd bent.JosTM schreef: ↑15 december 2022, 17:11
Voorlopig gebruik ik mijn model alleen om te kopen. Ik bouw op deze manier een portefeuille op (alternatief voor maandelijks vast bedrag kopen) en verkoop nooit.
Het niet-geïnvesteerde deel moet je ook meerekenen in je rendement, anders ben je volgens mij gewoon jezelf een rad voor je ogen aan het draaien.
Uiteindelijk doet iedereen wat die wil of waar die zich goed bij voelt uiteraard. Ik geef maar wat "stof tot nadenken".
Dat laatste uiteraard in de hoop dat je daar ook feedback op geeft, zodat ik er ook iets uit kan leren.
Daarom heb ik dit jaar een rendement van ca. -6%, terwijl de IWDA dit jaar op -12% staat.
Maar dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk, want vorig jaar heb ik door mijn cash positie ook een flink stuk rendement gemist.
Daarom zie ik mijn model eerder als een manier om geleidelijk in te stappen vanuit een hoge cash positie, dan als een model om voor altijd toe te passen.
Op de Euronext site can je voor elke dag de begin, eind, hoogste, en laagste koers downloadenspaarfreakje schreef: ↑16 december 2022, 00:30 Weet jij wat en wanneer de hoogste en laagste bereikte waarde was, sinds oprichting?
Uit grafieken maak ik ruwweg het volgende op:
181,55 hoogste op 1/12/2021
49,53 laagste op 1/10/2011
Ik zou het graag preciezer willen weten, omdat ik het gebruik in mijn berekeningen (die ik indexeer natuurlijk).
Dank op voorhand.
https://live.euronext.com/nl/product/et ... ical-price
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
IE00BF4G6Y48JosTM schreef: ↑16 december 2022, 11:09 Ik kan deze niet vinden in Morningstar.
Heb je een ISIN code?
https://www.morningstar.co.uk/uk/etf/sn ... 0P0001ERBY
Robeco ook een topper die ik zelf heb maar lijkt me niet zo optimaal om maandelijks aan te kopen. Ook lopende kosten 1,16% tegenover 0,25%.
Oké, gevonden...
Over de kosten: de rendementen op Morningstar zijn netto, na kosten.
Dus dan mag een actieve belegger van mij hoge kosten nemen, zolang mijn netto rendement maar goed is.
Dan de vergelijking over 3 jaar, geannualiseerd:
IWDA: 7,7%
JPM: 8,9%
Robeco: 11,3%
Dus ja, JPM is interessant, maar Robeco nog beter.
En waarom Robeco niet maandelijks aankopen?
Dat doe ik al 20 jaar voor mijn kind, zonder kosten...
Over de kosten: de rendementen op Morningstar zijn netto, na kosten.
Dus dan mag een actieve belegger van mij hoge kosten nemen, zolang mijn netto rendement maar goed is.
Dan de vergelijking over 3 jaar, geannualiseerd:
IWDA: 7,7%
JPM: 8,9%
Robeco: 11,3%
Dus ja, JPM is interessant, maar Robeco nog beter.
En waarom Robeco niet maandelijks aankopen?
Dat doe ik al 20 jaar voor mijn kind, zonder kosten...
Bij Robeco
https://www.robeco.nl
In Mijn Robeco kun je Maandbeleggen per rekening instellen. Selecteer links in het menu Maandbeleggen -> kies een maandbedrag -> kies een fondsverdeling -> stel de machtiging in.
In Mijn Robeco kun je Maandbeleggen per rekening instellen. Selecteer links in het menu Maandbeleggen -> kies een maandbedrag -> kies een fondsverdeling -> stel de machtiging in.
Weer wat bijgeleerd.JosTM schreef: ↑16 december 2022, 12:23 Bij Robeco
Ik denk trouwens dat het fonds overal kan aangekocht worden zonder kosten.
Bij Morningstar staat er ook 0 bij kosten, idem bij Saxo.
Ik ook: over dat JPMorgan fonds