Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
We zijn inmiddels nog verder. De nationale webwinkelconglomeraten leggen het af tegen de internationale webwinkels. Vraag maar aan bol.com dat zich inmiddels verslikt in Amazon.
Als rasechte Antwerpenaar doet mijn zoontje graag zijn kerstboodschappen in Mortsel. Geen gedrum op de Meir richting Primark en Action, maar een handgemaakt cadeautje op de ambachtsmarkt.
Als rasechte Antwerpenaar doet mijn zoontje graag zijn kerstboodschappen in Mortsel. Geen gedrum op de Meir richting Primark en Action, maar een handgemaakt cadeautje op de ambachtsmarkt.
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
Leve het Bazarke in Mortsel :-)Dixit schreef: ↑19 december 2022, 22:26 We zijn inmiddels nog verder. De nationale webwinkelconglomeraten leggen het af tegen de internationale webwinkels. Vraag maar aan bol.com dat zich inmiddels verslikt in Amazon.
Als rasechte Antwerpenaar doet mijn zoontje graag zijn kerstboodschappen in Mortsel. Geen gedrum op de Meir richting Primark en Action, maar een handgemaakt cadeautje op de ambachtsmarkt.
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
Maar dat is evolutie toch? We rijden ondertussen ook in een auto met rubbere banden en niet met paard en kar en houten wielen. Vroeger gingen de de Teuten langs, van deur tot deur, in bepaalde streken, die zijn ook gepasseerd door winkeliers meer dan 100 jaren geleden. Veel van die teuten zijn toen of winkelier of fabrikant geworden. Sommigen met succes, anderen niet. Nu moeten de winkeliers de E-commerce weg op. Anders zal het niet lukken, en ja online zijn de regels heel anders dan in de winkelstraat. Er rest zich ook nog een ander beroep zoeken als loontrekkende al dan niet zelfstandige.pukkie007 schreef: ↑19 december 2022, 17:31 Dan zijn we beiden tegenpolen, hé.
De middenstand is zo goed als dood/kapot. De directe oorzaak was de schaalvergroting. Een kruidenier moest een supermarkt worden, een meubelzaak van 1000 m² moest er één van 10.000 m² worden, een winkelstraat werd vervangen/aangevuld door een winkelboulevard met enkel plaats voor ketens.
Daarna volgde de prijzenslag. Ketens en grote winkels kochten goedkoper in, en verkochten ook goedkoper. De genadeslag was het aanbod. Waar de kruidenier en de meubelwinkel bijna uitsluitend lokale producten verkochten, gingen de 'grote' jongens hun producten in het goedkope Oosten halen of laten (na)maken. De consument bleef lang trouw aan zijn middenstanders maar zwichtte uiteindelijk voor de lagere prijs en het grotere aanbod. Dat er tegenwoordig geen persoonlijke aanpak meer is, er amper lokaal aanbod te vinden is, de dienst na verkoop een madhouse geworden is en de prijzen een ongeleid projectiel verworden zijn, moet je als tegenstander van de middenstand als muziek in de oren klinken.
Ondertussen blijken die goedkope Oosterse fabrikanten toch niet meer zo goedkoop en al zeker niet betrouwbaar, maar ook dat zal je worst wezen.
Vanwege een ex-middenstander die alles wat ik net schreef heb moge meemaken. Ik zag de bui van ver aankomen en heb collega's, concurrenten en fabrikanten er tijdig voor gewaarschuwd. Enkelen zijn samen tijdig uitgestapt, anderen bleven vechten tegen de bierkaai tot de hele mooie spaarcent veranderde in gigantische schulden om uiteindelijk te eindigen in een triest failliet. From zero to hero and back.
Je kan het een consument niet kwalijk nemen dat hij inderdaad liever een laptop online koopt voor 699€ in plaats van 899€ te betalen bij de Mediamarkt, en waarschijnlijk 999€ bij een middenstander. Die middenstander zal waarschijnlijk meer kennis hebben over het product, ja dat klopt, maar veel mensen kunnen dat ook gewoon online opzoeken en doen dat dus ook (dat voldoet voor de meesten).
Ik ben daar misschien iets extremer in dan de meesten. Naar de supermarkt ga ik nog (tegen mijn goesting). De rest koop ik +95% online.
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
Dat is nu eenmaal de vrije markt, de consument kijkt naar prijs/kwaliteit. Er is waarschijnlijk nog wel plaats voor enkele niche zaakjes, waar kwaliteit boven alles staat. Maar de doorsnee middenstander die weinig meerwaarde biedt in vergelijking met een Amazon, zal eruit moeten.
Dit vat het helemaal samen:
Dit vat het helemaal samen:
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
Inderdaad. Er zal altijd een zekere middenstand zijn, maar dat zullen zeker niet te winkels zijn die dezelfde producten aanbieden die je ook online kan kopen, zonder enige toegevoegde waarde (zoals vakkennis, advies, een bepaalde "ervaring",...). De markt verandert continu, wie zich niet weet aan te passen zal ten onder gaan. Je merkt bvb nu al dat bepaalde winkels zoals coolblue vanuit een puur online gebeuren ook fysieke winkels wilt aanbieden omwille van klantenbinding, after-sales service etc. Wie zegt trouwens niet dat de consumentenvoorkeur over 20 jaar precies is om bij kleinschalige lokale winkeltjes te gaan kopen die hun aanbod veel sneller kunnen aanpassen aan wat de consument wilt?Bae1 schreef: ↑20 december 2022, 12:32 Dat is nu eenmaal de vrije markt, de consument kijkt naar prijs/kwaliteit. Er is waarschijnlijk nog wel plaats voor enkele niche zaakjes, waar kwaliteit boven alles staat. Maar de doorsnee middenstander die weinig meerwaarde biedt in vergelijking met een Amazon, zal eruit moeten.
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
Probleem is dat eenmaal de middenstand er van tussen is, je nergens nog terecht kunt voor dienst na verkoop en dat het aanbod zeer beperkt zal zijn, die online dozenschuivers gaan zich dan immers niet meer bezig houden met zaken die niet frequent verkocht worden. En of al die pakjes bezorgers en bergen karton zo goed voor het milieu zijn...Galactic schreef: ↑20 december 2022, 11:12
Je kan het een consument niet kwalijk nemen dat hij inderdaad liever een laptop online koopt voor 699€ in plaats van 899€ te betalen bij de Mediamarkt, en waarschijnlijk 999€ bij een middenstander. Die middenstander zal waarschijnlijk meer kennis hebben over het product, ja dat klopt, maar veel mensen kunnen dat ook gewoon online opzoeken en doen dat dus ook (dat voldoet voor de meesten).
Ik ben daar misschien iets extremer in dan de meesten. Naar de supermarkt ga ik nog (tegen mijn goesting). De rest koop ik +95% online.
Hetzelfde is al een hele tijd aan de gang met bank loketten, men duwt iedereen naar online banking of apps zodat men niet of nauwelijks nog naar de bank moet, ondertussen moet je al een paar gemeenten ver om nog op afspraak een loket of bankautomaat te vinden. Zolang je enkel de bulk en standaard verrichtingen doet geen probleem tot je eens iets moet regelen dat niet via app of online banking kan.
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
De waarheid is dat de laptop van 699 een goedkope clone is van die van 899. Appels en peren dus. Die van 999 wordt aan huis gebracht, geïnstalleerd en de vakman komt binnen de 24u langs bij problemen. Maar ik begrijp jullie manier van denken wel hoor.Bae1 schreef: ↑20 december 2022, 12:32 Dat is nu eenmaal de vrije markt, de consument kijkt naar prijs/kwaliteit. Er is waarschijnlijk nog wel plaats voor enkele niche zaakjes, waar kwaliteit boven alles staat. Maar de doorsnee middenstander die weinig meerwaarde biedt in vergelijking met een Amazon, zal eruit moeten.
Dit vat het helemaal samen:
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
Dat vind ik altijd zo een dooddoener he. Goed is dat niet voor het milieau nee maar de belasting van papier en karton op het milieu is relatief beperkt ten opzichte van diesel verbranding, platic, draagzakken enz. En hoeveel karton en plastiek zou een reguliere winkel niet verbruiken, het zal wel een pak meer dan als een vuilzakje per week he En wat is er nu zuiniger 150 individuele personen die elk 15 km moeten rijden, of 1 pakjesbezorger die een dagelijkse toer van 500 km doet.vortex schreef: ↑20 december 2022, 13:57En of al die pakjes bezorgers en bergen karton zo goed voor het milieu zijn...Galactic schreef: ↑20 december 2022, 11:12
Je kan het een consument niet kwalijk nemen dat hij inderdaad liever een laptop online koopt voor 699€ in plaats van 899€ te betalen bij de Mediamarkt, en waarschijnlijk 999€ bij een middenstander. Die middenstander zal waarschijnlijk meer kennis hebben over het product, ja dat klopt, maar veel mensen kunnen dat ook gewoon online opzoeken en doen dat dus ook (dat voldoet voor de meesten).
Ik ben daar misschien iets extremer in dan de meesten. Naar de supermarkt ga ik nog (tegen mijn goesting). De rest koop ik +95% online.
Als het het milieua helpt zou ik helemaal geen probleem hebben met een minder aanbod, ik vind het aanbod namelijk nu al veels te groot. En ja dienst naverkoop, wat moet ik mij daar bij voorstellen? Als online het je niet bevalt of er is iets defect, dan kan je dat gewoon terug sturen (ikzelf probeer dat zoveel mogelijk te vermijden) daarna is het de wettelijke garantie.
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
pukkie007: versta me niet verkeerd, het is niet slecht bedoelt maar we wachten op uw uitleg
Laatst gewijzigd door Galactic op 20 december 2022, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6709
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
Wil dit toch wel even meegeven ... ik was nl. de "+1" ...
Ik ben gewoon een werknemer van een relatief groot bedrijf.
Met uit de lucht gegrepen assumpties ga je mogelijks inderdaad "de discussie hier niet winnen", als dat al je/de bedoeling is.
Verder ga ik proberen vanaf nu in dit topic alleen de meningen van anderen (met interesse) te lezen en mij te onthouden van "commentaar".
Dat laatste wellicht tot tevredenheid van sommigen.
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
Eureka! Je geeft net zelf 2 redenen om niet mee te gaan in de rat-race van meer-sneller-goedkoper ( en zonder middenstanders).Galactic schreef: ↑20 december 2022, 15:10
Als het het milieua helpt zou ik helemaal geen probleem hebben met een minder aanbod, ik vind het aanbod namelijk nu al veels te groot. En ja dienst naverkoop, wat moet ik mij daar bij voorstellen? Als online het je niet bevalt of er is iets defect, dan kan je dat gewoon terug sturen (ikzelf probeer dat zoveel mogelijk te vermijden) daarna is het de wettelijke garantie.
1) het aanbod is momenteel veel te groot. Niemand is vragende partij hier.
2) de garantie. Gewoon terug sturen is veel tijd verlies. Een middenstander helpt ( of schrijf ik hielp?) u sneller.
En idd een middenstander gebruikt veel minder verpakking. Bestel bvb maar eens lamp online. Je krijgt 1 m³ plastic cadeau, waar de middenstander de lamp in dekens gewikkeld aan huis bracht.
Ik ga 'jullie' heus niet bekeren. Time will tell. Good luck to all of you.
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
Vakkennis is compenseerbaar. Ik vind de website en wizards van Coolblue handiger dan om het even welke zelfstandige die zijn elektronica kent.
De kern van de zaak is inderdaad de dienst na verkoop. Als het ding toch niet werkt of carrément kapot is. Bij een echt goede zelfstandige kan je meteen langs. Die repareert dat dan of geeft meteen een tijdelijke vervanging. Als je zo iets hebt bij Amazon, dan moet dat ding terug naar China en dan mag je blij zijn als je na 6 maanden een oplossing hebt.
Maar...
Er zijn zo weinig zelfstandigen die echt goede service verlenen. Inderdaad, €899 betalen voor een laptop van €699 en dan nog de medeling krijgen "Awel, die moet worden opgestuurd. Over 6 maanden weten we meer." Dat is niet acceptabel.
De kern van de zaak is inderdaad de dienst na verkoop. Als het ding toch niet werkt of carrément kapot is. Bij een echt goede zelfstandige kan je meteen langs. Die repareert dat dan of geeft meteen een tijdelijke vervanging. Als je zo iets hebt bij Amazon, dan moet dat ding terug naar China en dan mag je blij zijn als je na 6 maanden een oplossing hebt.
Maar...
Er zijn zo weinig zelfstandigen die echt goede service verlenen. Inderdaad, €899 betalen voor een laptop van €699 en dan nog de medeling krijgen "Awel, die moet worden opgestuurd. Over 6 maanden weten we meer." Dat is niet acceptabel.
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
Een praktijk vb uit verleden van service in de kleinhandel.
Philips universele afstandsbediening gekocht iets van 30 €.
Na iets meer dan een jaar de geest gegeven, naar de kleinhandel zeg voor 30 € wilt je toch geen waarborg.
Dus waarborg kon niet.
Dus telefoontje naar philips consumer dienst en een uurtje later bij diezelfde kleinhandel een nieuwe gaan afhalen.
Het was een storm gezicht bij overhandiging nieuwe, laatste maal daar iets gaan kopen.
Online gekocht en een defect gaat heel wat vlotter de vervanging, hoor.
Die specialist he.
Estate Guru believer.
Re: Middenstanders Antwerpen krijgen koopjesweekeinde door de neus geboord
Een voorbeeldje uit de kleinhandel met Belgische leveranciers:
Kastscharnier kapot na 12 jaar. Handelaar had het stuk op voorraad liggen en kon ook nog bijbestellen bij de fabrikant. Kastdeurtje hangt weer netjes.
Kast gekocht bij Italiaanse woonketen. Geen onderdelen te koop ... Kast staat er met een deur minder.
Btw, de buurvrouw zit nog altijd met die kapotte warmtepomp ... De invoerder gaat proberen een kleine zelfstandige in te schakelen om het spel met de door hen geleverde onderdelen terug aan de praat te krijgen. Toen 15 jaar geleden mijn mazoutketel van de winkel uitviel, was deze binnen de 12 uur hersteld. De familiezaak die de herstellingen uitvoerde bestaat nog steeds. Derde generatie ondertussen ...
I rest my case.
Kastscharnier kapot na 12 jaar. Handelaar had het stuk op voorraad liggen en kon ook nog bijbestellen bij de fabrikant. Kastdeurtje hangt weer netjes.
Kast gekocht bij Italiaanse woonketen. Geen onderdelen te koop ... Kast staat er met een deur minder.
Btw, de buurvrouw zit nog altijd met die kapotte warmtepomp ... De invoerder gaat proberen een kleine zelfstandige in te schakelen om het spel met de door hen geleverde onderdelen terug aan de praat te krijgen. Toen 15 jaar geleden mijn mazoutketel van de winkel uitviel, was deze binnen de 12 uur hersteld. De familiezaak die de herstellingen uitvoerde bestaat nog steeds. Derde generatie ondertussen ...
I rest my case.