Ervaringen met Saxo Bank
TIP
Re: Ervaringen met Saxo Bank
De OLO 79 wordt door de Schatkist teruggekocht , zie https://www.debtagency.be/nl/node/4492
PRESS RELEASE : OLO Buybacks
As part of its buyback program provided for in the 2022 financing plan, the Federal Debt Agency has started to quote bid prices via the MTS Belgium Treasury segment (TRS) as of Monday 3 January, in order to buy back the OLO 68 bond with ISIN code BE0000328378 and the OLO 79 bond with ISIN code BE0000339482.
The outstanding amount of these loans is respectively 13 652 000 000.00 EUR and 9 502 000 000.00 EUR. These outstandings have not been adjusted with the amounts already bought back by the Debt Agency.
https://news.belgium.be/en/press-release-olo-buybacks
Je laat het belangrijkste weg in die quote, nl:Tycoon schreef: ↑23 december 2022, 07:25 De OLO 79 wordt door de Schatkist teruggekocht , zie https://www.debtagency.be/nl/node/4492
PRESS RELEASE : OLO Buybacks
As part of its buyback program provided for in the 2022 financing plan, the Federal Debt Agency has started to quote bid prices via the MTS Belgium Treasury segment (TRS) as of Monday 3 January, in order to buy back the OLO 68 bond with ISIN code BE0000328378 and the OLO 79 bond with ISIN code BE0000339482.
The outstanding amount of these loans is respectively 13 652 000 000.00 EUR and 9 502 000 000.00 EUR. These outstandings have not been adjusted with the amounts already bought back by the Debt Agency.
https://news.belgium.be/en/press-release-olo-buybacks
De Belgische schuld beheerders gaan er dus van uit dat herfinanciering op final maturity duurder zal zijn dan nu opkopen en vervroegd herfinancieren (lees ze verwachten stijgende rente)The final maturity date of the OLO 68 is 22 June 2023 and that of the OLO 79 is 22 October 2023
Bij een eerste poging mislukt voor de ETF vragenlijst, tweede vandaag gelukt, maar sommige vragen verschillen dus telkens!
Gisteren stond er bijvoorbeeld een vraag bij over AIF's
Ik denk dat ik gisteren ergens gemist heb waar "alle bovenstaande antwoorden zijn juist" tot de mogelijkheden behoorde. Iets te snel geweest. Het is ronduit belachelijk dat één fout antwoord je onbekwaam maakt voor een hele categorie van producten en je bovendien nog zelf moet gaan puzzelen waar het dan fout was. Bij DeGiro nog nooit probleem gehad.
Soit - hier zijn de juiste antwoorden
Actief beheerde en alternatieve index ETF's
Op basis van de Europese MiFID-richtlijn zijn wij verplicht om te controleren of dit product op basis van uw kennis en ervaring passend voor u is
Vraag 1
Hoeveel aankopen of verkopen met minimale tegenwaarde van 1.000 EUR heeft u het afgelopen jaar in ETF's verricht?
Minder dan 5 transacties
Tussen 5 en 50 transacties
Meer dan 50 transacties
- > misschien best hier niet het eerste antwoord kiezen
Vraag 2
Ik heb de productinformatie gelezen en ben op de hoogte van de relevante risico's.
Vraag 3
Wat is de beste omschrijving van een index ETF?
Een mandje van financiële producten (bv. aandelen) dat de prijsontwikkeling van een index volgt (bijvoorbeeld: NASDAQ 100, FTSE100, DAX40)
Een preferent aandeel waarbij de aandeelhouder bij verkoop een hogere waarde ontvangt dan de marktwaarde
Een speculatief instrument voor kortetermijnstrategieën in de markt
Ik weet het niet
Vraag 4
Wat is het maximale bedrag dat verloren kan gaan door te beleggen in een ETF?
10% van mijn investering
Het hele bedrag
Mijn initiële investering is gegarandeerd dus geen enkel bedrag kan verloren gaan
Ik weet het niet
Vraag 5
Een order geplaatst in een ETF kan worden uitgevoerd:
Wanneer de beurs waarop de ETF wordt verhandeld open is
Op elk moment bij het plaatsen van het order
24 uur per dag van maandag tot vrijdag
Ik weet het niet
Vraag 6
Waar vindt u informatie over de doelstellingen, het beleggingsbeleid, de risico's/rendementen, de kosten en de historische rendementen van een ETF?
In financiële publicaties
In het Key Information Document (KID)
In het jaarverslag
Ik weet het niet
Vraag 7
U kunt een short tracker ETF gebruiken voor het volgende:
Prijsontwikkelingen in de onderliggende index of sector in kaart brengen
Volatiele koersbewegingen in de onderliggende index of sector
Dalende prijsontwikkelingen in de onderliggende index of sector
Neutrale prijstrends in de onderliggende index of sector
Ik weet het niet
Vraag 8
Als je een 3x long index ETF hebt en de prijs van de onderliggende index stijgt met 10%, dan zal de waarde van je ETF:
Stijgen met ongeveer 30%
Dalen met ongeveer 30%
Stijgen met ongeveer 10%
Dalen met ongeveer 10%
Ik weet het niet
Vraag 9
Een kapitalisatie (Acc) ETF betekent het volgende:
U doet regelmatige bijdragen aan het fonds, waardoor uw investering accumuleert
Inkomsten uit activa in het fonds (bijvoorbeeld dividenden) worden herbelegd in het fonds en niet uitbetaald aan de belegger
Het is een fonds met gecumuleerde rechten waarbij beleggers alleen op specifieke tijdstippen/data kunnen kopen en verkopen
Inkomsten (dividenden en fondsen) worden uitgekeerd aan de beleggers
Ik weet het niet
Vraag 10
Als je een 2x long index ETF hebt en de prijs van de onderliggende index daalt met 10%, dan zal de waarde van je ETF…
Stijgen met ongeveer 20%
Dalen met ongeveer 20%
Stijgen met ongeveer 10%
Dalen met ongeveer 10%
Ik weet het niet
Vraag 11
Illiquide activa is een term die betrekking heeft op activa die:
Minder frequent verhandeld en de prijzen kunnen meer schommelen dan bij liquide activa
Verhandeld tegen lagere prijzen dan de marktwaarde doet vermoeden
Niet verhandelbaar
Ik weet het niet
Vraag 12
In tegenstelling tot een synthetische ETF…
Bezit een fysieke ETF de onderliggende activa en effecten niet, waardoor het gevoelig is voor het tegenpartijrisico
Houdt een fysieke ETF uitsluitend swaps aan, waardoor het gevoelig is voor marktrisico's
Bezit een fysieke ETF de onderliggende activa en effecten, waardoor de tegenpartijrisico's worden beperkt
Houdt een fysieke ETF uitsluitend swaps en collaterals aan om de marktrisico's te beperken
Ik weet het niet
Vraag 13
Actief beheerde ETF's:
Actief beheerde ETF's zijn instrumenten die worden beheerd door financiële professionals, die actief kunnen afwijken van de benchmark om het rendement te verhogen
Actief beheerde instrumenten zijn doorgaans duurder dan passief beheerde gelijkwaardige producten
Alle bovenstaande antwoorden
Ik weet het niet
Gisteren stond er bijvoorbeeld een vraag bij over AIF's
Ik denk dat ik gisteren ergens gemist heb waar "alle bovenstaande antwoorden zijn juist" tot de mogelijkheden behoorde. Iets te snel geweest. Het is ronduit belachelijk dat één fout antwoord je onbekwaam maakt voor een hele categorie van producten en je bovendien nog zelf moet gaan puzzelen waar het dan fout was. Bij DeGiro nog nooit probleem gehad.
Soit - hier zijn de juiste antwoorden
Actief beheerde en alternatieve index ETF's
Op basis van de Europese MiFID-richtlijn zijn wij verplicht om te controleren of dit product op basis van uw kennis en ervaring passend voor u is
Vraag 1
Hoeveel aankopen of verkopen met minimale tegenwaarde van 1.000 EUR heeft u het afgelopen jaar in ETF's verricht?
Minder dan 5 transacties
Tussen 5 en 50 transacties
Meer dan 50 transacties
- > misschien best hier niet het eerste antwoord kiezen
Vraag 2
Ik heb de productinformatie gelezen en ben op de hoogte van de relevante risico's.
Vraag 3
Wat is de beste omschrijving van een index ETF?
Een mandje van financiële producten (bv. aandelen) dat de prijsontwikkeling van een index volgt (bijvoorbeeld: NASDAQ 100, FTSE100, DAX40)
Een preferent aandeel waarbij de aandeelhouder bij verkoop een hogere waarde ontvangt dan de marktwaarde
Een speculatief instrument voor kortetermijnstrategieën in de markt
Ik weet het niet
Vraag 4
Wat is het maximale bedrag dat verloren kan gaan door te beleggen in een ETF?
10% van mijn investering
Het hele bedrag
Mijn initiële investering is gegarandeerd dus geen enkel bedrag kan verloren gaan
Ik weet het niet
Vraag 5
Een order geplaatst in een ETF kan worden uitgevoerd:
Wanneer de beurs waarop de ETF wordt verhandeld open is
Op elk moment bij het plaatsen van het order
24 uur per dag van maandag tot vrijdag
Ik weet het niet
Vraag 6
Waar vindt u informatie over de doelstellingen, het beleggingsbeleid, de risico's/rendementen, de kosten en de historische rendementen van een ETF?
In financiële publicaties
In het Key Information Document (KID)
In het jaarverslag
Ik weet het niet
Vraag 7
U kunt een short tracker ETF gebruiken voor het volgende:
Prijsontwikkelingen in de onderliggende index of sector in kaart brengen
Volatiele koersbewegingen in de onderliggende index of sector
Dalende prijsontwikkelingen in de onderliggende index of sector
Neutrale prijstrends in de onderliggende index of sector
Ik weet het niet
Vraag 8
Als je een 3x long index ETF hebt en de prijs van de onderliggende index stijgt met 10%, dan zal de waarde van je ETF:
Stijgen met ongeveer 30%
Dalen met ongeveer 30%
Stijgen met ongeveer 10%
Dalen met ongeveer 10%
Ik weet het niet
Vraag 9
Een kapitalisatie (Acc) ETF betekent het volgende:
U doet regelmatige bijdragen aan het fonds, waardoor uw investering accumuleert
Inkomsten uit activa in het fonds (bijvoorbeeld dividenden) worden herbelegd in het fonds en niet uitbetaald aan de belegger
Het is een fonds met gecumuleerde rechten waarbij beleggers alleen op specifieke tijdstippen/data kunnen kopen en verkopen
Inkomsten (dividenden en fondsen) worden uitgekeerd aan de beleggers
Ik weet het niet
Vraag 10
Als je een 2x long index ETF hebt en de prijs van de onderliggende index daalt met 10%, dan zal de waarde van je ETF…
Stijgen met ongeveer 20%
Dalen met ongeveer 20%
Stijgen met ongeveer 10%
Dalen met ongeveer 10%
Ik weet het niet
Vraag 11
Illiquide activa is een term die betrekking heeft op activa die:
Minder frequent verhandeld en de prijzen kunnen meer schommelen dan bij liquide activa
Verhandeld tegen lagere prijzen dan de marktwaarde doet vermoeden
Niet verhandelbaar
Ik weet het niet
Vraag 12
In tegenstelling tot een synthetische ETF…
Bezit een fysieke ETF de onderliggende activa en effecten niet, waardoor het gevoelig is voor het tegenpartijrisico
Houdt een fysieke ETF uitsluitend swaps aan, waardoor het gevoelig is voor marktrisico's
Bezit een fysieke ETF de onderliggende activa en effecten, waardoor de tegenpartijrisico's worden beperkt
Houdt een fysieke ETF uitsluitend swaps en collaterals aan om de marktrisico's te beperken
Ik weet het niet
Vraag 13
Actief beheerde ETF's:
Actief beheerde ETF's zijn instrumenten die worden beheerd door financiële professionals, die actief kunnen afwijken van de benchmark om het rendement te verhogen
Actief beheerde instrumenten zijn doorgaans duurder dan passief beheerde gelijkwaardige producten
Alle bovenstaande antwoorden
Ik weet het niet
Jup, had dezelfde antwoorden als hierboven maar toch niet geslaagd. Misschien vandaag nog eens proberen.
Vandaag had ik ook die vraag over AIFs. Resultaat …. Niet geslaagd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mogelijks is dat om het posten van de vragen met de antwoorden op bv. een forum te ontmoedigen.
Je doet er n.m.i. niemand goed mee om dat hier te posten. Er is een reden voor die vragenlijsten.
Iemand die er niet (zelfstandig) in slaagt, kan wellicht beter niet handelen in de bijhorende instrumenten.
-
- Full Member
- Contacteer:
Inderdaad earthinvestr, nagel op de kop. Maar in het Engels bij interactive brokers was het toch ook wat gokken. En dan ken ik nog veel Engelse financiële termen.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb bij elke broker wel één of meerdere vragen gehad die (volgens mij) niet echt éénduidig te interpreteren waren.koenvhaver schreef: ↑23 december 2022, 17:25 Maar in het Engels bij interactive brokers was het toch ook wat gokken. En dan ken ik nog veel Engelse financiële termen.
Neemt niet weg dat die vragenlijsten er zijn gekomen voor een reden, ook al is dat dan soms wat lastig.
Gelukkig zijn het multiple choice vragenlijsten en moet je geen uitéénzettingen doen of laat staan een mondeling examen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 december 2022, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is volkomen nutteloze tijdverspilling. Door het posten van antwoorden (hopelijk volgen anderen) wordt sommigen een beetje ergernis bespaard. Al ergernis genoeg bij deze broker
Of misschien komen we er zo wel achter dat de het al dan niet goedkeuren van de antwoorden volkomen "random" is bij Saxo
Of misschien komen we er zo wel achter dat de het al dan niet goedkeuren van de antwoorden volkomen "random" is bij Saxo
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Verbannen Gebruiker
Het is compleet nutteloze tijdverspilling omdat ze totaal zinloos zijn. Er worden vragen gesteld die bij de haren getrokken zijn. En langs de andere kant worden essentiële aspecten compleet genegeerd. Er wordt niets gevraagd over rv, niets over meerwaardebelasting, niets over custodians, niets over garantiefonds tot 20.000 euro, niets over buitenlandse obligaties en effect van dubbele belasting, niets over credit ratings, niets over feit dat zelfs landen niet risicovrij zijn, niets over hair cutting, niets over potentiele eurocrisis, niets over waar je obligaties kunnen kopen, niets over de kosten, niets over TOB, niets over spread bij koersen, niets over kopen aan markt of limiet, niets over primaire en secundaire markt, niets over duration, ...EarthNvstr1 schreef: ↑23 december 2022, 18:19Voor jou lijkt dat misschien nutteloze tijdverspilling. Voor anderen is dat mogelijks wel degelijk van belang.
Meerwaarde van vragenlijsten: 0,0
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien maar goed ook, als ze dat allemaal zouden vragen zouden er mogelijks niet veel beleggers meer overblijven.
Waar het om gaat, is dat als je bv. het vragenlijstje dat JW1 gepost heeft, niet zelfstandig kan beantwoorden, dat je dan wellicht niet geschikt bent om in die instrumenten te handelen/investeren.
Het feit dat je slaagt in zo'n vragenlijstje betekent echter niet (zoals je zelf terecht aanhaalt) dat je wél geschikt bent.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is totaal naast de kwestie. Die vragenlijst is barslecht: voor interpretatie vatbaar, compleet onvolledig.EarthNvstr1 schreef: ↑23 december 2022, 19:16 Waar het om gaat, is dat als je bv. het vragenlijstje dat JW1 gepost heeft, niet zelfstandig kan beantwoorden, dat je dan wellicht niet geschikt bent om in die instrumenten te handelen/investeren.
Meerwaarde 0.0
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat de kwaliteit soms te wensen overlaat ofen dat sommige vragen voor interpretatie vatbaar zijn (had ik ook al eerder meegegeven), daar kan ik je in bijtreden.
Omg, ik merk hier nu wel welke interpretatie ik fout had.
Stijgen met ongeveer 30%
Dalen met ongeveer 30%
Stijgen met ongeveer 10%
Dalen met ongeveer 10%
Ik weet het niet
Ik had de interpretatie dat 3 keer = 3 stuks was van de ETF. Merk hier nu dat ze eigenlijk met hefboom of leveraged bedoelen, lol. Zelf bezit ik geen ETF met hefboom waarschijnlijk dat ik er daarom niet bij stil stond, ze hadden dit toch wel beter kunnen verwoorden.
Stijgen met ongeveer 30%
Dalen met ongeveer 30%
Stijgen met ongeveer 10%
Dalen met ongeveer 10%
Ik weet het niet
Ik had de interpretatie dat 3 keer = 3 stuks was van de ETF. Merk hier nu dat ze eigenlijk met hefboom of leveraged bedoelen, lol. Zelf bezit ik geen ETF met hefboom waarschijnlijk dat ik er daarom niet bij stil stond, ze hadden dit toch wel beter kunnen verwoorden.