Beleggen voor je kind
TIP
Beleggen voor je kind
Dag Allemaal,
Ons kindje is zopas geboren !
Wij willen het toekomstig spaargeld graag beleggen in fondsen, gezien er toch een beleggingshorizon is van ten minste 18 jaar.
Wat raden jullie aan ?
1) Via welke instelling/platform ?
2) Zetten we dit direct onv het kind of eerder op onze naam als ouders ?
Zelf heb ik enkel ervaring met individuele aandelen ( Bolero ), maar voor het kind opteren we liever voor fondsen.
sp500 index - vanguard - blackrock - ...
Uiteraard liefst het platform met de laagste kostenstructuur, maar wel betrouwbaar en toegankelijk uiteraard.
Het is de bedoeling dat er periodiek in gestort zal worden.
Alvast bedankt voor de feedback !
Ons kindje is zopas geboren !
Wij willen het toekomstig spaargeld graag beleggen in fondsen, gezien er toch een beleggingshorizon is van ten minste 18 jaar.
Wat raden jullie aan ?
1) Via welke instelling/platform ?
2) Zetten we dit direct onv het kind of eerder op onze naam als ouders ?
Zelf heb ik enkel ervaring met individuele aandelen ( Bolero ), maar voor het kind opteren we liever voor fondsen.
Uiteraard liefst het platform met de laagste kostenstructuur, maar wel betrouwbaar en toegankelijk uiteraard.
Het is de bedoeling dat er periodiek in gestort zal worden.
Alvast bedankt voor de feedback !
Re: Beleggen voor je kind
Misschien eens kijken hier maandelijks-beleggen-voor-je-kind-t20801.html (en daarin staan er ook vermeldingen naar nog andere topics)
Ik zou het op naam van ouders houden.
Ik zou het op naam van ouders houden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hou het bij de brooker die je kent en waarvan je tevreden bent. Maak bv een tweede effectenrekening bij Bolero aan en noem die naar het kind, stort het geld telkens op die effectenrekening en wanneer er bv €1000 cash op staat investeer je het in een index ETF. Zo blijven de kosten beperkt, een a twee keer per jaar aankopen is voor een 18 jaar horizon voldoende spreiding in tijd.psyrox schreef: ↑24 december 2022, 11:13 Zelf heb ik enkel ervaring met individuele aandelen ( Bolero ), maar voor het kind opteren we liever voor fondsen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb een 2e rekening op mijn eigen naam bij mijn broker. Elke keer er wat te veel geld op zijn spaarboekje staat na een verjaardag, nieuwjaar, ... schrijf ik het over. Hij heeft een mix van aandelen en ook een tracker op Aex. Die tracker doet het eigenlijk beter dan het gemiddelde van zijn aandelen. En ook minder stress met die tracker. Dus wsl ga ik nieuwe aankopen voor hem eerder in trackers steken.
Sowieso zou ik in ieder geval de rekening op mijn eigen naam zetten. Kleine kindjes worden groot, krijgen (slechte) vrienden, een (slecht) lief enz. Veel zaken waarover je weinig controle hebt kunnen verkeerd lopen. Het zou zuur zijn om te zien dat je netjes gespaarde centen na 18 jaar plotseling letterlijk in rook opgaan. Als alles op jullie naam staat kun je nog alle richtingen uit met dat geld.
Zo doe ik het nu. Maar ben toch bij Degiro apart begonnen omwille van gemak en kosten. Van zodra het 'pakket' voldoende groot is overweeg ik te transfereren naar Bolero. Voorlopig maandelijks 2 stuks IWDA aan het kopen.vortex schreef: ↑24 december 2022, 12:51 Hou het bij de broker die je kent en waarvan je tevreden bent. Maak bv een tweede effectenrekening bij Bolero aan en noem die naar het kind, stort het geld telkens op die effectenrekening en wanneer er bv €1000 cash op staat investeer je het in een index ETF. Zo blijven de kosten beperkt, een a twee keer per jaar aankopen is voor een 18 jaar horizon voldoende spreiding in tijd.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Hou er ook rekening mee dat de bank voor bepaalde transacties een toestemming van de vrederechter kan eisen indien het gaat om een effectenrekening op naam van het kind. Als je dan een beleggingsfonds hebt dat geen goed resultaat geeft, dan wordt het misschien al niet meer zo evident dit te verkopen.
De ene bank zal hier vermoedelijk al soepeler mee omgaan dan de andere. (Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee).
https://lemonconsult.be/beleggen-minder ... 0te%20doen.
De ene bank zal hier vermoedelijk al soepeler mee omgaan dan de andere. (Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee).
https://lemonconsult.be/beleggen-minder ... 0te%20doen.
Ik beleg ook voor mijn kinderen op eigen naam. Via Degiro pas ik DCA toe op de IWDA.
Bedankt allemaal voor de info.
We gaan het inderdaad op onze naam doen.
Echter over de broker zijn we er nog niet uit.
@de stucker, gelieve iets nuttig te doen met jou leven ipv zinloze commentaar te geven.
We gaan het inderdaad op onze naam doen.
Echter over de broker zijn we er nog niet uit.
@de stucker, gelieve iets nuttig te doen met jou leven ipv zinloze commentaar te geven.
Geweldig, van harte gefeliciteerd!
Ik koos voor beleggen op naam van de kinderen: er zijn "risico's" als slechte vrienden, verkwisten als ze 18 jaar worden, enz. maar laat dat een motivatie zijn om goede opvoeding en duiding te geven. En anders, jammer, eigen schuld. Zulke risico's wegen voor mij niet op tegenover de andere risico's, nl. hoge successierechten e.d.
Ik koos ook voor individuele aandelen: zo leren ze ook het verhaal van een bedrijf, krijgen ze inzicht in bedrijven, beurs, enz.
Gezien lange horizon vind ik de vraag qua broker minder relevant: jaarlijks veranderen tarieven, regels, enz. dus de voorkeur zou uitgaan naar een betrouwbare lokale speler i.p.v. bv
een buitenlandse prijsbreker.
Ik ben wel benieuwd welke broker toestaat dat je geld van een kind ontvreemdt om er voor eigen rekening mee te beleggen! "Hij heeft"... hoezo, het staat toch op jouw naam? Dan heeft hij niks. Niks meer zelfs, want telkens hij iets had nam je het af...Orakel van Brakel schreef: ↑24 december 2022, 14:57 Ik heb een 2e rekening op mijn eigen naam bij mijn broker. Elke keer er wat te veel geld op zijn spaarboekje staat na een verjaardag, nieuwjaar, ... schrijf ik het over. Hij heeft een mix van aandelen en ook een tracker op Aex.
Let op: ik twijfel niet aan je goede intenties, en vind het geweldig dat je voor je kind wil beleggen, maar momenteel doe je dat juridisch gezien niet. Stel dat je zou komen te overlijden, dan betaalt je kind successierechten op z'n eigen geld?!
Dat hoeft toch ook zo niet te gaan?
Je zou de intentie kunnen hebben om je kind elke week/maand geld te geven, maar wat is een kind daarmee? Ik neem aan dat je als ouders zelf voeding, kleding, speelgoed, ... koopt voor je kind?
Maar op een spaarboekje laten staan is ook zo'n dom idee want de inflatie vreet het weg.
Je zou kunnen zeggen van 'Ik geef momenteel niets en ik ga zelf beleggen met het geld dat ik eigenlijk aan mijn kind wilde geven'.
Over 18 jaar maak je de balans. Heb je goed geboerd of draaide het uit op een fiasco?
Daarna hou je rekening met de standaarden van 2040 (18 jaar later). Wat is een deftig weekcentje? 20 euro? (Wat anno 2022 misschien voor velen gewoon €15 is of misschien zelfs maar €10 in extreme gevallen?) Doe die dan X 52 (weken) = 1040 euro / jaar X 18 (jaren) = 18.720 euro en laat ons zeggen dat je bv. afrond naar boven (20.000 euro) en dat je er bij vermeld dat je dit geld gespaard hebt voor het moment dat je kind meerderjarig werd.
Althans dat is wat wij doen.
Geld van verjaardagen, nieuwjaar, ... worden uiteraard wel op de spaarrekening gestort. Enkel het weekcentje blijft nog even bij ons.
Je zou de intentie kunnen hebben om je kind elke week/maand geld te geven, maar wat is een kind daarmee? Ik neem aan dat je als ouders zelf voeding, kleding, speelgoed, ... koopt voor je kind?
Maar op een spaarboekje laten staan is ook zo'n dom idee want de inflatie vreet het weg.
Je zou kunnen zeggen van 'Ik geef momenteel niets en ik ga zelf beleggen met het geld dat ik eigenlijk aan mijn kind wilde geven'.
Over 18 jaar maak je de balans. Heb je goed geboerd of draaide het uit op een fiasco?
Daarna hou je rekening met de standaarden van 2040 (18 jaar later). Wat is een deftig weekcentje? 20 euro? (Wat anno 2022 misschien voor velen gewoon €15 is of misschien zelfs maar €10 in extreme gevallen?) Doe die dan X 52 (weken) = 1040 euro / jaar X 18 (jaren) = 18.720 euro en laat ons zeggen dat je bv. afrond naar boven (20.000 euro) en dat je er bij vermeld dat je dit geld gespaard hebt voor het moment dat je kind meerderjarig werd.
Althans dat is wat wij doen.
Geld van verjaardagen, nieuwjaar, ... worden uiteraard wel op de spaarrekening gestort. Enkel het weekcentje blijft nog even bij ons.
Welk kind heeft eigen geld ?NVSTR schreef: ↑28 december 2022, 00:53Ik ben wel benieuwd welke broker toestaat dat je geld van een kind ontvreemdt om er voor eigen rekening mee te beleggen! "Hij heeft"... hoezo, het staat toch op jouw naam? Dan heeft hij niks. Niks meer zelfs, want telkens hij iets had nam je het af...Orakel van Brakel schreef: ↑24 december 2022, 14:57 Ik heb een 2e rekening op mijn eigen naam bij mijn broker. Elke keer er wat te veel geld op zijn spaarboekje staat na een verjaardag, nieuwjaar, ... schrijf ik het over. Hij heeft een mix van aandelen en ook een tracker op Aex.
Let op: ik twijfel niet aan je goede intenties, en vind het geweldig dat je voor je kind wil beleggen, maar momenteel doe je dat juridisch gezien niet. Stel dat je zou komen te overlijden, dan betaalt je kind successierechten op z'n eigen geld?!
En als je zou overlijden dan zou je kind een veelvoud erven van wat je ooit hebt bijeen gespaard .
Denk dat je argumenten maar waar zijn in marginale omstandigheden .
De slimste oplossing is alles op eigen naam houden tot ze verstand krijgen .
En op 18 jaar ben je nog een kind en doe je de ene fout na de andere .
Iedereen die een beetje van leeftijd is zal dit beamen , iemand van 18 jaar weet niks .
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hij heeft een spaarpot, een spaarrekening en een beleggersrekening. Elke keer hij wat centen in zijn potje heeft, zetten we die op de spaar- en/of de beleggersrekening. Beide rekeningen staan op mijn naam. Dat heeft alleen maar voordelen. Bij mijn scheiding had ik al miserie gehad indien het op zijn naam had gestaan. Het geld komt dan ook voor 99% van mij en mijn familie. En op zijn 18e zou ik ook niet graag hebben dat hij het aan een dure auto versmost. Qua successierechten zal het wel meevallen. Er staat momenteel zo'n 25k op.NVSTR schreef: ↑28 december 2022, 00:53Ik ben wel benieuwd welke broker toestaat dat je geld van een kind ontvreemdt om er voor eigen rekening mee te beleggen! "Hij heeft"... hoezo, het staat toch op jouw naam? Dan heeft hij niks. Niks meer zelfs, want telkens hij iets had nam je het af...Orakel van Brakel schreef: ↑24 december 2022, 14:57 Ik heb een 2e rekening op mijn eigen naam bij mijn broker. Elke keer er wat te veel geld op zijn spaarboekje staat na een verjaardag, nieuwjaar, ... schrijf ik het over. Hij heeft een mix van aandelen en ook een tracker op Aex.
Helemaal mee eens. Trouwens deze kwestie is al tig keren aan bod gekomen op dit forum. Just sayin'.lop schreef: ↑28 december 2022, 01:47
Welk kind heeft eigen geld ?
En als je zou overlijden dan zou je kind een veelvoud erven van wat je ooit hebt bijeen gespaard .
Denk dat je argumenten maar waar zijn in marginale omstandigheden .
De slimste oplossing is alles op eigen naam houden tot ze verstand krijgen .
En op 18 jaar ben je nog een kind en doe je de ene fout na de andere .
Iedereen die een beetje van leeftijd is zal dit beamen , iemand van 18 jaar weet niks .