Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Een gvv zoals ascensio betaalt jaar na jaar een hoog dividend + een aandeel als d'ieteren heeft niet het hoogste dividendrendement maar is wel één van de allerbeste belgische aandelen qua dividendgroei.
Voor Belgische hoogdividend aandelen kun je eens kijken naar bijvoorbeeld QRF en Ascencio.onbekende schreef: ↑28 december 2022, 14:15 Sinds enkele jaren koop ik elk jaar voor 1000 euro aandelen voor mijn (nu 7-jarige) zoon. De inleg van 3000 euro staat momenteel op 4055 euro. Ik ben ermee begonnen toen de beurs kelderde wegens corona en op korte tijd flink winst gemaakt. Dit jaar was zoals bij de meeste denk ik, een slecht jaar. Gezien zijn leeftijd concentreer ik mij op dividendaandelen, in de hoop dat ik hem later een mooi bedrag kan schenken.
Momenteel in portefeuille: Telenet, KBC Ancora, Cofinimmo, Ageas. Dividend dit jaar was een 305 euro netto, wat maakt dat er begin 2023 voor 1300 gaat gekocht worden.
Ik heb me vooral geconcentreerd op Belgische aandelen, gezien ik zelf in het verleden al eens geld heb verloren door zowel heffingen in het buitenland als in België, wat de winst aardig de grond in boorde.
Iemand nog suggesties voor een stabiele (hoge) dividendbetaler?
Alvast bedankt!
Niet direct een hoogdividend maar wel uiterst betrouwbaar (en verminderde RV door uitkering van het dividend als kapitaalvermindering) TINC.
Er zijn ook Amerikaanse hoogdividend aandelen waarmee je zelfs na aftrek van de dubbele belasting een mooi bedrag overhoudt. Die zijn wel vaak risicovoller (ik denk bijvoorbeeld aan ARCC en ABR).
Vergeet Texaf niet. Elk jaar een fikse verhoging van het dividend.
Gimv. Ook een mooi dividend.
Gimv. Ook een mooi dividend.
Dat is een redenring die ik niet begrijp. Bij dividendaandelen betaal je 30% belasting op de dividenden. Zeker op langere termijn zal dit doorwegen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Tot 800 euro dividend betaal je geen 30% belasting op dividenden met teruggave via belastingbrief het daaropvolgende jaar. Dus met een aankoop van 1000 Euro aan aandelen + herinvestering van het dividend jaarlijks, zal het nog jaren duren vooraleer hij/zij boven de 800 euro zal uitkomen en dus nog jaren geen 30% belasting betalen.
-
- Newbie
De roerende inkomsten van minderjarige kinderen worden bij de inkomsten van hun ouders gevoegd. Minderjarigen hebben dus zelf geen recht op dit fiscale voordeel. Als minderjarigen dividenden hebben geïnd, moet de roerende voorheffing die daarop werd ingehouden worden teruggevraagd in de aangifte personenbelasting van hun ouders.
De fiscale korf van de ouders mag dus niet gevuld zijn met de dividenden op hun eigen aandelen.
De fiscale korf van de ouders mag dus niet gevuld zijn met de dividenden op hun eigen aandelen.
Het lijstje staat in mijn eerste post. Cofinimmo staat er reeds tussen, deze geeft inderdaad een mooie 5%.Orakel van Brakel schreef: ↑28 december 2022, 15:51Cofinimmo, goeie 5% netto aan de huidige koers.
Welke heb jij in zijn portefeuille?
Tinc (infrastructuur) is ook een mooie dividendbetaler.
Dit jaar 300 euro netto dividend, vooral dankzij het zeer hoge dividend van KBC ancora. Dus het gaat inderdaad nog vele jaren duren eer hij aan de 800 zit. En zelfs als hij gemiddeld jaarlijks 5% ontvangt, is binnen 10 jaar zijn huidig bedrag toch + 50%, zonder al te veel risico. Wetende dat hij in principe nog 11 jaar te gaan heeft voor zijn 18e verjaardag ken ik geen spaarrekening die dat rendement biedt.
Zolang je zoon zelf geen belastingbrief invult kan voor hem geen 240 euro dividendbelasting recupereren.
De vergelijking met spaarboekjes is volledig foutief. Het risico is volledig anders. Spaarboekjes verliezen geen geld. Hoeveel heb je dit jaar verloren met de daling van de aandelen? Ik schat dat dit vele malen meer verloren hebt op je aandelen, dan op een spaarboekje.
De vergelijking met spaarboekjes is volledig foutief. Het risico is volledig anders. Spaarboekjes verliezen geen geld. Hoeveel heb je dit jaar verloren met de daling van de aandelen? Ik schat dat dit vele malen meer verloren hebt op je aandelen, dan op een spaarboekje.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Je kind heeft nog steeds geen belastingbrief, dus moet je het aangeven op je eigen aangifte.
Die 30 % maak je goed door beter te kunnen selecteren wat je koopt .
Kijk naar Tesla iedereen wist dat het stond op ontploffen iemand die gespreid belegd heeft wel verder opgekocht terwijl je zeker wist dat het een bom was die stond op ontploffen .
Is dit dan ideaal volgens u ?
Je laten leiden door belastingen is altijd dom .
Je kijkt naar de waardering de kwaliteit en groei niet om 100 € aan belastingen uit te sparen .
Want die 100 € dat je uitspaart zou je wel eens een veelvoud aan winst kunnen kosten .
Het zou anders zijn als er van elk aandeel een kapitaliserende ETF bestond .
Maar tot vandaag bestaat dit nog niet en er zijn vandaag al meer ETF's op de markt dan dat er wereldwijd aandelen zijn .
Met de geplande hervormingen zal je trouwens ook dit voordeel van die 30 % RV verliezen .
Misschien met terugwerkende kracht ?
Je mag van niks verschieten .
De kapitaliserende ETF zullen belange niet meer zo interessant zijn dan .
Wat eigenlijk logisch is ook .
-
- Newbie
- Contacteer:
bestaat er geen accumulerende ETF die in (Amerikaanse) dividend aristocrats belegt?
om op die manier de 15% bronbelating en de 30% RV te omzeilen.
Of zeg ik nu iets doms?
om op die manier de 15% bronbelating en de 30% RV te omzeilen.
Of zeg ik nu iets doms?