Periodiek beleggen als beginner
TIP
Re: Periodiek beleggen als beginner
Wat is dan - op Degiro na - de beste en goedkoopste broker?
Ik wens eigenlijk exact hetzelfde te doen als de topicstarter: maandelijks een 200 -300 euro beleggen in een ETF die kapitaliseert. Ik wil dus ook een broker die alles regelt, maar die ook 100% Belgisch is.
Ik ben nogal een voorzichtige op dat vlak, dus als ik nog maar iets of wat negatief hoor, dan vertrouw ik het al niet meer (zie Degiro).
Momenteel ben ik bij Bolero en ik ben daar heel tevreden over: gebruiksgemak, Belgisch ... Alleen zijn de kosten om maandelijks te DCA'en nogal hoog.
Daarmee mijn vraag dus: is er een beter alternatief - op Degiro na?
Ik wens eigenlijk exact hetzelfde te doen als de topicstarter: maandelijks een 200 -300 euro beleggen in een ETF die kapitaliseert. Ik wil dus ook een broker die alles regelt, maar die ook 100% Belgisch is.
Ik ben nogal een voorzichtige op dat vlak, dus als ik nog maar iets of wat negatief hoor, dan vertrouw ik het al niet meer (zie Degiro).
Momenteel ben ik bij Bolero en ik ben daar heel tevreden over: gebruiksgemak, Belgisch ... Alleen zijn de kosten om maandelijks te DCA'en nogal hoog.
De grotere (veiligere?) spelers zullen allemaal kosten hebben, waarom dan niet je stortingen wat spreiden om kosten te drukken? Bv. 3-maandelijks ipv maandelijks? Of tweemaal per jaar?hahn schreef: ↑29 december 2022, 15:37 Wat is dan - op Degiro na - de beste en goedkoopste broker?
Tja, dat is de manier waarop ik het zou willen doen: maandelijks. Ik heb al gezien dat ik soms door te lang te wachten een goed instapmoment heb gemist bijvoorbeeld. En ik weet dat 3 of 2 keer per jaar i.p.v. maandelijks misschien op de lange termijn niet zoveel zal uitmaken, maar toch had ik graag het echte DCA-principe toegepast: maandelijks. Maar maandelijks bijvoorbeeld voor 200 euro ETF's kopen en dan daarop 7,5 euro moeten afgeven als makelaarsloon vind ik zo'n zonde van het geld. Daarmee dat ik mij afvroeg of er toch geen iets goedkoper alternatief bestaat dat geen Degiro is.Beewee schreef: ↑29 december 2022, 15:55De grotere (veiligere?) spelers zullen allemaal kosten hebben, waarom dan niet je stortingen wat spreiden om kosten te drukken? Bv. 3-maandelijks ipv maandelijks? Of tweemaal per jaar?hahn schreef: ↑29 december 2022, 15:37 Wat is dan - op Degiro na - de beste en goedkoopste broker?
-
- Full Member
- Contacteer:
Waarom dan geen aandelenfonds met en lage kostenstructuur bij bv Medirect? Met 200€/m ETF's kopen lijkt me gekkenwerk.. is het fonds nadien een aardig bedrag, dan kun je dit gebruiken om je maandelijkse opdracht te verhogen en DCA met ETF's toepassen
En wat is daar mis mee misschien?
Ik ben zelf bij Degiro, de enige broker die beleggen echt democratisch toegankelijk maakt voor iedereen en elk budget.
Oké, je moet er gewoon wat extra voor terug doen inzake belastingen maar dat is jaarlijks een half uurtje werk.
Overigens, door je beleggingen te spreiden over drie of vier keer per maand hoef je je echt geen zorgen te maken om een instapmoment. Dat maakt echt niet veel uit over de langere periode. Ik beleg maandelijks ongeveer 100 tot maximum 200 Euro in twee ETF's en gebruik daar ook Degiro voor. Oké, ik zou liegen, ik heb zeven stuks van Brederode ook staan, ooit es af en toe met een extraatje gekocht maar nu focus ik mij enkel op die ETF's.
Mocht ik gezegend zijn met een groter kapitaal om te beleggen dan zou ik ook voor Bolero kiezen. Maar nu gebruik ik Degiro als mijn extra 'spaarpotje' met wat ik kan missen. Als ik er binnen tien jaar financieel beter voor sta kan ik nog altijd kiezen om toch over te stappen op Bolero. Dat is en blijft echt wel een goed platform want ze bieden heel wat info aan. Het merendeel van die info kun je eigenlijk ook wel op andere (gratis) websites vinden maar nu heb je het wel allemaal samen.
De klantendienst van Bolero is ook super vlot, vriendelijk en makkelijk te contacteren.
Men zegt wel eens dat Bolero met zijn tarieven de beginnende belegger tegen zichzelf wil beschermen. Misschien is daar wel wat van aan. Bij Degiro heb ik in mijn beginfase heel wat domme fouten gemaakt net omdat het mogelijk was door minieme (of geen) transactiekosten.
Voorts ben ik dankbaar dat Degiro bestaat, zo kan deze simpele werkmens met zijn extraatjes ook genieten van de beurs.
Oké, je moet er gewoon wat extra voor terug doen inzake belastingen maar dat is jaarlijks een half uurtje werk.
Overigens, door je beleggingen te spreiden over drie of vier keer per maand hoef je je echt geen zorgen te maken om een instapmoment. Dat maakt echt niet veel uit over de langere periode. Ik beleg maandelijks ongeveer 100 tot maximum 200 Euro in twee ETF's en gebruik daar ook Degiro voor. Oké, ik zou liegen, ik heb zeven stuks van Brederode ook staan, ooit es af en toe met een extraatje gekocht maar nu focus ik mij enkel op die ETF's.
Mocht ik gezegend zijn met een groter kapitaal om te beleggen dan zou ik ook voor Bolero kiezen. Maar nu gebruik ik Degiro als mijn extra 'spaarpotje' met wat ik kan missen. Als ik er binnen tien jaar financieel beter voor sta kan ik nog altijd kiezen om toch over te stappen op Bolero. Dat is en blijft echt wel een goed platform want ze bieden heel wat info aan. Het merendeel van die info kun je eigenlijk ook wel op andere (gratis) websites vinden maar nu heb je het wel allemaal samen.
De klantendienst van Bolero is ook super vlot, vriendelijk en makkelijk te contacteren.
Men zegt wel eens dat Bolero met zijn tarieven de beginnende belegger tegen zichzelf wil beschermen. Misschien is daar wel wat van aan. Bij Degiro heb ik in mijn beginfase heel wat domme fouten gemaakt net omdat het mogelijk was door minieme (of geen) transactiekosten.
Voorts ben ik dankbaar dat Degiro bestaat, zo kan deze simpele werkmens met zijn extraatjes ook genieten van de beurs.
Waarom niet bij Degiro. Bij maandelijkse aankoop van een klein bedrag in ETF's blijf ik dat het interessantste vinden. De risico's zijn laag, de aandelen worden aangehouden bij een custodian en het geld valt onder de depositogarantie. De tob wordt afgehouden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mexem (achterliggend IB - zoals Lynx) maar is niet Belgisch.
Brussel/Amsterdam/Parijs/Milaan/Xetra = 1,8 EUR voor order tot 2.500 3.000 EUR.
Handelt TOB af. Als je je beperkt tot accumulerende aandelen ETFs, dan heb je er geen "werk" aan.
Voor 500 EUR per 2 maanden komt dat neer op 0,36% TK.
Vgl. met periodiek-beleggen-als-beginner-t31497-15.html#p566874
Niet dat ik ervaring heb met Mexem.
Ik zou er eventueel wel mijn satelliet ETFs onderbrengen, naast mijn core ETFs bij Bolero.