Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
De laatste week nog wat procenten eraf, met als resultaat -9,86% YTD
Top 3 2022: Euronav (verkocht) +118,78% > Ackermans&VanHaaren (bijgekocht) +4,49% > Unilever +2,96%
Flop 3 2022: Telenet -48,14% < VGP (bijgekocht) -46,57% < Colruyt -39,88%
Ondanks teleurstellend resultaat is de totale waarde toch gestegen, door onverminderd maandelijks te blijven beleggen.
En dat is dan ook meteen het plan voor de komende jaren.
Top 3 2022: Euronav (verkocht) +118,78% > Ackermans&VanHaaren (bijgekocht) +4,49% > Unilever +2,96%
Flop 3 2022: Telenet -48,14% < VGP (bijgekocht) -46,57% < Colruyt -39,88%
Ondanks teleurstellend resultaat is de totale waarde toch gestegen, door onverminderd maandelijks te blijven beleggen.
En dat is dan ook meteen het plan voor de komende jaren.
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
YTD -4.3% opzich tevreden. Ik probeer namelijk altijd beter te doen dan de index, en dat lukte op 19 jaar nu 18 keer. Strategie 2023 is consumer staples afbouwen ten voordele van Tech/Nasdaq ETF.
Als ik mijn extra inleg meetel heb ik ook een positieve YTD, maar vind ik nu niet meteen een correcte manier van rekenen
Als ik mijn extra inleg meetel heb ik ook een positieve YTD, maar vind ik nu niet meteen een correcte manier van rekenen
Laatst gewijzigd door Galactic op 31 december 2022, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Portfolio: IWDA (kern) + Sofina - Brederode - Prosus komt op -14.6%
Keyplan: Templeton asian smaller companies komt op -15.51%
mvg
Keyplan: Templeton asian smaller companies komt op -15.51%
mvg
-
- Full Member
- Contacteer:
-18%, mijn slechtste resultaat ooit.
Waar ligt dat aan? Los van de stijgende rentes, de algemene daling en het slechte beursklimaat, hebben volgende elementen een rol gespeeld:
1. Externe factoren. De meeste van mijn posities zijn zeer sterk ondergewaardeerd. Toch zijn een aantal daarvan de dieperik ingegaan omwille van moeilijk te voorspellen gebeurtenissen, los van de algemene beursmalaise. Ik denk bijvoorbeeld aan het krantendossier en de nieuwe management problemen bij Bpost. Mijn Noorse zalmkwekers hielden me tot halverwege het jaar goed recht met virtuele winsten ver boven 100%, maar dan is de Noorse regering compleet onverwacht met die belastingbom op de zalmkweek gekomen, waardoor ze zo goed als gehalveerd zijn.
2. Biotech. Is sowieso heel moeilijk te waarderen en altijd slechts een zeer klein deel van mijn portefeuille. In het verleden vaak mijn grootste winsten (Devgen, Ablynx enz.). Nu compleet de foute keuzes gemaakt en een aantal posities eigenlijk volledig afgeschreven (Biocartis, Oxurion).
3. 'Stabilisatoren' hebben niet gewerkt. Ik houd enkele posities aan die meestal (niet altijd) invers van de markt reageren. Dat zorgt voor een zekere schokdemping bij dalingen. 2022 was echter een zeer vreemd jaar waarin zowat alles de dieperik inging, van obligaties tot zelfs een slabakkende goudprijs.
4. Een 'uitzonderlijk' ijkpunt eind 2022. Dit rendement wordt natuurlijk afgemeten op de slotstand van 2022 en een aantal van mijn posities hadden toen net een zeer sterke stijging achter de rug en een hoge piek eind 2022. Ik denk aan VGP aan 240, Econocom aan 3,8, Norcros op 332, enkele van mijn Amerikanen enz. De daling van die piekkoersen met vaak veel meer dan 50% heeft een aanzienlijk effect gehad op mijn eindrendement.
Ik heb verder weinig transacties gedaan dit jaar. Enkele posities werden verder uitgebouwd (Solvay, Ageas), enkele geliquideerd (Ontex, Oxurion). Omwille van bovenstaande analyse, zie ik ook geen reden om het stuur om te gooien. Er zijn betere en mindere jaren, maar dit tast mijn strategie niet aan.
Al een tijdje probeer ik ook een vaste dividendportefeuille op te bouwen, met het oog op stelselmatig stijgende dividenden. Dat gaat uitstekend, met een netto dividendrendement dat nu al boven de 4% gaat en volgend jaar waarschijnlijk 5% zal aantikken.
Waar ligt dat aan? Los van de stijgende rentes, de algemene daling en het slechte beursklimaat, hebben volgende elementen een rol gespeeld:
1. Externe factoren. De meeste van mijn posities zijn zeer sterk ondergewaardeerd. Toch zijn een aantal daarvan de dieperik ingegaan omwille van moeilijk te voorspellen gebeurtenissen, los van de algemene beursmalaise. Ik denk bijvoorbeeld aan het krantendossier en de nieuwe management problemen bij Bpost. Mijn Noorse zalmkwekers hielden me tot halverwege het jaar goed recht met virtuele winsten ver boven 100%, maar dan is de Noorse regering compleet onverwacht met die belastingbom op de zalmkweek gekomen, waardoor ze zo goed als gehalveerd zijn.
2. Biotech. Is sowieso heel moeilijk te waarderen en altijd slechts een zeer klein deel van mijn portefeuille. In het verleden vaak mijn grootste winsten (Devgen, Ablynx enz.). Nu compleet de foute keuzes gemaakt en een aantal posities eigenlijk volledig afgeschreven (Biocartis, Oxurion).
3. 'Stabilisatoren' hebben niet gewerkt. Ik houd enkele posities aan die meestal (niet altijd) invers van de markt reageren. Dat zorgt voor een zekere schokdemping bij dalingen. 2022 was echter een zeer vreemd jaar waarin zowat alles de dieperik inging, van obligaties tot zelfs een slabakkende goudprijs.
4. Een 'uitzonderlijk' ijkpunt eind 2022. Dit rendement wordt natuurlijk afgemeten op de slotstand van 2022 en een aantal van mijn posities hadden toen net een zeer sterke stijging achter de rug en een hoge piek eind 2022. Ik denk aan VGP aan 240, Econocom aan 3,8, Norcros op 332, enkele van mijn Amerikanen enz. De daling van die piekkoersen met vaak veel meer dan 50% heeft een aanzienlijk effect gehad op mijn eindrendement.
Ik heb verder weinig transacties gedaan dit jaar. Enkele posities werden verder uitgebouwd (Solvay, Ageas), enkele geliquideerd (Ontex, Oxurion). Omwille van bovenstaande analyse, zie ik ook geen reden om het stuur om te gooien. Er zijn betere en mindere jaren, maar dit tast mijn strategie niet aan.
Al een tijdje probeer ik ook een vaste dividendportefeuille op te bouwen, met het oog op stelselmatig stijgende dividenden. Dat gaat uitstekend, met een netto dividendrendement dat nu al boven de 4% gaat en volgend jaar waarschijnlijk 5% zal aantikken.
Mijn YTD is - 5,36%, best tevreden mee als ik zo kijk naar de meest courante indexen.
Dividend is dit jaar met 43,61% gestegen, ik beleg vooral in bedrijven met stabiele en groeiende dividenden. Enkele van deze aandelen hebben dit jaar een uitzonderlijk dividend uitbetaald vandaar de enorme stijging.
Mvg,
Geblin
Dividend is dit jaar met 43,61% gestegen, ik beleg vooral in bedrijven met stabiele en groeiende dividenden. Enkele van deze aandelen hebben dit jaar een uitzonderlijk dividend uitbetaald vandaar de enorme stijging.
Mvg,
Geblin
Mijn totaal resultaat (excl. de vastrentende middelen) valt op zich nog goed mee : -7.18%.
Aandelen en mijn aandelen Keyplan zijn resp. -15.98% (Bpost is hier de grote boosdoener) en -14.28% (Robeco Global Consumer Trends weegt hier serieus door) gezakt.
Mijn Keyplan met mixfondsen heeft al bij al goed stand gehouden en staat op -4.99%.
De aandelenfondsen die ik bij MeDirect heb, hebben het eigenlijk heel goed gedaan. Slechts een verlies van -1.09% (en groter dan de 2 Keyplannen samen).
Kijk ik naar mijn vastrentende producten, dan kom ik daar op een resultaat van 2.22% Als er begin en half dit jaar geld vrijkomt, ga ik daar terug obligaties kopen ipv gestructureerde producten.
Aandelen en mijn aandelen Keyplan zijn resp. -15.98% (Bpost is hier de grote boosdoener) en -14.28% (Robeco Global Consumer Trends weegt hier serieus door) gezakt.
Mijn Keyplan met mixfondsen heeft al bij al goed stand gehouden en staat op -4.99%.
De aandelenfondsen die ik bij MeDirect heb, hebben het eigenlijk heel goed gedaan. Slechts een verlies van -1.09% (en groter dan de 2 Keyplannen samen).
Kijk ik naar mijn vastrentende producten, dan kom ik daar op een resultaat van 2.22% Als er begin en half dit jaar geld vrijkomt, ga ik daar terug obligaties kopen ipv gestructureerde producten.
Mijn portfolio is geëindigd op -7,52%.
Passief portfolio:
- SUSW: iShares MSCI World SRI (80%)
- AYEM: iShares MSCI Emerging Markets esg screened (20%)
en 7 stuks Brederode die ik ooit es heb aangekocht om voor eeuwig te bewaren :p
Passief portfolio:
- SUSW: iShares MSCI World SRI (80%)
- AYEM: iShares MSCI Emerging Markets esg screened (20%)
en 7 stuks Brederode die ik ooit es heb aangekocht om voor eeuwig te bewaren :p
-11,2 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash
Waarvan
-13,8 Mijn stabiele vastrentende portefeuille
-13,1 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
Waarvan
-31,9 Het B7H4long-A-aandelen fonds
Waarvan
-13,8 Mijn stabiele vastrentende portefeuille
-13,1 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
Waarvan
-31,9 Het B7H4long-A-aandelen fonds
Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr/Jr 3Jr/Jr 5Jr/Jr
-0,5 -3,7 0,6 -0,4 -11,2 -11,2 2,5 3,9 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash
Waarvan
-0,9 -1,3 0,1 -3,8 -13,8 -13,8 -4,3 -1,8 Mijn stabiele vastrentende portefeuille
-0,4 -5,7 1,0 0,9 -13,1 -13,1 5,9 7,2 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
Waarvan
-1,6 -12,9 -1,2 -3,7 -31,9 -31,9 14,2 18,6 Het B7H4long-A-aandelen fonds
Code: Selecteer alles
0,3 -1,7 13,8 x -13,5 -13,5 2,1 2,1 SPDR® MSCI Europe Sm Cap Val Wtd ETF ...
-0,4 -7,5 -1,0 x -5,4 -5,4 11,2 9,1 SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF ...
-0,8 -5,9 -1,5 x -13,5 -13,5 6,8 8,6 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is
-0,9 -3,5 -0,9 x -17,1 -17,1 -5,9 -2,4 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
-0,9 -1,3 0,1 x -14,8 -14,8 -4,6 + VAGF – Wereld Aggregate Hedged Bonds
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In vergelijking met de indexen heb ik een goed resultaat behaald. Vorig jaar was er wel een stevige underperformance.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Dag afgesloten met een YTD van +1,9%.
Alles in de verkoop nu
Alles in de verkoop nu
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vorig jaar afgesloten met een verdienstelijke -27%, maar kom dit jaar alvast goed ingezet met 4,65% YTD na de eerste week
-
- Full Member
- Contacteer:
Hier ook. 5,1% YTD, ofte al 23% hoger rendement dan over 2022
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ga half maart 300k krijgen uit de verkoop van mijn huis. Ik wil er 200k van in aandelen te steken. Dus idealiter zouden de koersen dan laag staan. Ik heb meestal pech met zo'n dingen, dus ik voorspel half maart een all time high.
Wie wil gokken op mijn pech, kan best nog instappen nu
YTD eigen port is 4,5% en die van mijn zoontje 6,5%.
Wie wil gokken op mijn pech, kan best nog instappen nu
YTD eigen port is 4,5% en die van mijn zoontje 6,5%.