Droogkast 16 jaar oud vervangen ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Droogkast 16 jaar oud vervangen ?
Familie zegt me dat ik mijn oude droogkast moet vervangen om energie te besparen.
Droogkast van Siemens is 16-17 jaar oud, en werkt perfect, nooit enig probleem mee gehad.
Als ik me goed herinner (factuur heb ik niet meer) kostte dat toen rond de 900 euro.
Een nieuwe goede Siemens zou ik nu ook op 1000 euro begroten (laat ons dat aannemen).
Ik heb drie kinderen, en in het weekend moet de droogkast pakweg 5 keer draaien (gekleurde was, donkere was, witte was, lakens). Droogrek wordt ook gebruikt voor sportkledij en kledij die niet in de draagkast mag. Ik weet dat ik ook zou kunnen besparen door nog een paar droogrekken bij te kopen, maar dat is niet de vraag.
Is het qua verbruik nuttig om mijn droogkast al te vervangen ?
Droogkast van Siemens is 16-17 jaar oud, en werkt perfect, nooit enig probleem mee gehad.
Als ik me goed herinner (factuur heb ik niet meer) kostte dat toen rond de 900 euro.
Een nieuwe goede Siemens zou ik nu ook op 1000 euro begroten (laat ons dat aannemen).
Ik heb drie kinderen, en in het weekend moet de droogkast pakweg 5 keer draaien (gekleurde was, donkere was, witte was, lakens). Droogrek wordt ook gebruikt voor sportkledij en kledij die niet in de draagkast mag. Ik weet dat ik ook zou kunnen besparen door nog een paar droogrekken bij te kopen, maar dat is niet de vraag.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Re: Droogkast 16 jaar oud vervangen ?
Wat voor droogkast heb je? Een condens of een met buitenafvoer??
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Condens. Er is wel een buis voorzien voor buitenafvoer, maar condens vind ik OK.
Ik zou dat nooit 'zomaar' vervangen omdat het niet meer het zuinigste apparaat op de markt is. Als je er nu iemand echt mee kon helpen, bvb je kind dat het huis uitgaat en een hele uitzet nodig heeft, dan zou ik het weggeven en een nieuwe kopen.
Stel dat je vier keer in je leven een nieuwe droogkast koopt, dan kan je dat mss herleiden tot drie keer door ze telkens te gebruiken tot ze echt versleten of stuk zijn ...
Stel dat je vier keer in je leven een nieuwe droogkast koopt, dan kan je dat mss herleiden tot drie keer door ze telkens te gebruiken tot ze echt versleten of stuk zijn ...
Gaat enkel maar minder stroom verbruiken indien je overschakelt naar een warmtepomp droger
Hebben we toch meer gegevens nodig voor een definitief oordeel. Besparing van 150 euro met een zuinig toestel lijkt me aanneembaar. Moet dat nieuw toestel echt 1000 euro kosten?Charlesvdw schreef: ↑1 januari 2023, 17:24 ...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Ik heb ook het gevoel dat er goede en zuinige droogkasten te koop zijn voor merkelijk minder dan 1000 euro.
Misschien vanaf morgen eens rondzien in de soldenaanbiedingen.
Misschien vanaf morgen eens rondzien in de soldenaanbiedingen.
Een condens heeft veel meer tijd nodig om je was te drogen dan een met buitenafvoer.
Mijn droogkast met buitenafvoer is méér dan 25 jaar oud, nog nooit iets mee voorgehad. Gebruik hem 2 X /week 90 minuten.
Mijn droogkast met buitenafvoer is méér dan 25 jaar oud, nog nooit iets mee voorgehad. Gebruik hem 2 X /week 90 minuten.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Weet je wat het is, ik heb een Siemens gekocht 16 jaar geleden, ik heb toen niet het goedkoopste model genomen en ben er wel mee gevaren. Dus ja, ik zou weer hetzelfde doen qua aankoop. Ik weet dat er goedkopere wasdrogers zijn.Spaarplan schreef: ↑1 januari 2023, 18:16Hebben we toch meer gegevens nodig voor een definitief oordeel. Besparing van 150 euro met een zuinig toestel lijkt me aanneembaar. Moet dat nieuw toestel echt 1000 euro kosten?Charlesvdw schreef: ↑1 januari 2023, 17:24 ...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Laat ons het houden op een warmtepompdroger van 1000 euro. Nuttig of niet ?Charlesvdw schreef: ↑1 januari 2023, 18:45Weet je wat het is, ik heb een Siemens gekocht 16 jaar geleden, ik heb toen niet het goedkoopste model genomen en ben er wel mee gevaren. Dus ja, ik zou weer hetzelfde doen qua aankoop. Ik weet dat er goedkopere wasdrogers zijn.
Waarom een toestel vervangen dat nog perfect werkt? Ik snap het niet echt, denk je nu echt dat je daar zoveel mee gaat besparen? Als je echt wilt besparen, kun je beter voor een droogrek gaan
.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Minder verbruiken is zeker belangrijk op lange termijn, dat voordeel heb je zeker op zak. Of je toestel lang zal meegaan is onzeker. Ik zou toch ook een toestel dat goed werkt niet zomaar wegdoen, moeilijke oefening als je weinig of geen gegevens hebt. Zuinige WPD kan je na 4 a 5 jaar terugverdienen...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Het verschil in verbruik tussen je oude en je nieuwe droogkast moet al heel groot zijn om de aankoop van een nieuwe te verantwoorden. Denk er ook aan dat je met je huidige toestel weet wat je hebt en dat het met je nieuwe toestel af te wachten is. Wij hebben thuis ervaring met de aankoop van nieuwe dingen die gebreken vertoonden en een achteruitgang waren tegenover wat we hadden en weggedaan hebben. Nieuw is niet altijd beter.
Als de machine deels met zonnepanelen draait, dan is het toch een andere oefening.Spaarplan schreef: ↑2 januari 2023, 02:14 Minder verbruiken is zeker belangrijk op lange termijn, dat voordeel heb je zeker op zak. Of je toestel lang zal meegaan is onzeker. Ik zou toch ook een toestel dat goed werkt niet zomaar wegdoen, moeilijke oefening als je weinig of geen gegevens hebt. Zuinige WPD kan je na 4 a 5 jaar terugverdienen...
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Het is niet zo heel erg moeilijk.
Een goeie warmtepomp droger verbruikt ongeveer 1,5 kw per droogbeurt. 5 keer per week komt neer op 7,5 kw.
Een B condens droogkast die je nu koopt die gaat ongeveer 5 a 6 kw per beurt gebruiken dus 25 a 30 per week in jouw geval. Het kan dat jouw oude toestel meer verbruikt.
Laten we conservatief zeggen dat je 15 kw per week kunt besparen. Als je ook in de zomer hetzelfde ritme aanhoudt komt dat neer op minstens 500 kw per jaar.
Enkel winter op de helft als je tijdens de goeie maanden het gewoon uit hangt.
En in euros moet je zelf wat uitrekenen wat je betaalt of op zonnepanelen draait etc.
Je kan zelf ook nog wat verder doorrekenen met 20 kw winst per week bvb etc.
En zelf zien of het dat een nieuwe aankoop waard is. Je zou ook kunnen proberen je oude nog te verkopen voor ie stuk gaat dan bespaar je meteen met je nieuwe en heb je nog iets aan je oude. Ik snap je vraagstuk want iets vervangen die niet kapot is, vind ik ook tegennatuurlijk.
Een goeie warmtepomp droger verbruikt ongeveer 1,5 kw per droogbeurt. 5 keer per week komt neer op 7,5 kw.
Een B condens droogkast die je nu koopt die gaat ongeveer 5 a 6 kw per beurt gebruiken dus 25 a 30 per week in jouw geval. Het kan dat jouw oude toestel meer verbruikt.
Laten we conservatief zeggen dat je 15 kw per week kunt besparen. Als je ook in de zomer hetzelfde ritme aanhoudt komt dat neer op minstens 500 kw per jaar.
Enkel winter op de helft als je tijdens de goeie maanden het gewoon uit hangt.
En in euros moet je zelf wat uitrekenen wat je betaalt of op zonnepanelen draait etc.
Je kan zelf ook nog wat verder doorrekenen met 20 kw winst per week bvb etc.
En zelf zien of het dat een nieuwe aankoop waard is. Je zou ook kunnen proberen je oude nog te verkopen voor ie stuk gaat dan bespaar je meteen met je nieuwe en heb je nog iets aan je oude. Ik snap je vraagstuk want iets vervangen die niet kapot is, vind ik ook tegennatuurlijk.