Droogkast 16 jaar oud vervangen ?
Re: Droogkast 16 jaar oud vervangen ?
Droog je was met windenergie.
Of minder. Mijn +16 jaar oude droogkast zou volgens het boekje 3kWh verbruiken (extra droog).
Zelf hang ik de was altijd buiten aan de wasdraad. Als 'op het einde van de dag' de was nog niet helemaal droog is, gaat ie in de droogkast stand '20 minuten warm, temperatuur laag'; dat kost zo'n 0,55 kWh (eigen meting) per beurt.
Wat dan nog niet helemaal droog is, washandjes bvb, leg ik dan op de radiator.
Vroeger hadden wij een droogkast. Is kapot gegaan. Nu hangen we de was aan de draad. Gaat even goed.
Vroeger hadden wij een vaatwasmachine. Is kapot gegaan. Nu wassen we met de hand af. Gaat even goed.
Vroeger hadden wij een vaatwasmachine. Is kapot gegaan. Nu wassen we met de hand af. Gaat even goed.
Maar waarom zou je het verstandigste antwoord op de kern van de zaak bij voorbaat buiten beschouwing willen laten?Charlesvdw schreef: ↑1 januari 2023, 17:24 Ik weet dat ik ook zou kunnen besparen door nog een paar droogrekken bij te kopen, maar dat is niet de vraag.
Houd die droogkast gewoon bij en gebruik hem enkel in uitzonderlijke gevallen. Wij hebben helemaal geen droogkast en onze kleren zijn toch ook droog? Gewoon een rekje dat je buiten onder een afdakje plaatst. Met weer zoals dat van vandaag zijn je kleren in no-time gratis droog.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 2 januari 2023, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Die vergelijking gaat niet op. De afwas met de hand doen kost nog enige tijd en moeite (en ook meer water en energie!).
Kleren drogen kost echter geen moeite, dat doet de wind.
Afwas met de hand doen kost juist minder tijd, water en energie.
Je moet van alle machines die je in huis hebt je eens afvragen of je ze echt absoluut nodig hebt en of er geen andere manieren zijn om gedaan te krijgen wat ze doen. Je zult ervan versteld staan hoeveel je kunt besparen.
Je moet van alle machines die je in huis hebt je eens afvragen of je ze echt absoluut nodig hebt en of er geen andere manieren zijn om gedaan te krijgen wat ze doen. Je zult ervan versteld staan hoeveel je kunt besparen.
Fout. Een moderne vaatwasser verbruikt net zeer weinig water. Er van uit gaande dat je je vaatwasser enkel op zet als hij vol zit, en je de afwas telkens doet van zodra er zich wat borden en bestek op het aanrecht verzameld hebben (wat de enige juiste vergelijking is), dan wint de vaatwasser.
Dat denk ik ook, maar imho niet echt realistisch als je met 2 bent (en nog minder als je alleen bent).Gudrun schreef: ↑2 januari 2023, 10:48 Fout. Een moderne vaatwasser verbruikt net zeer weinig water. Er van uit gaande dat je je vaatwasser enkel op zet als hij vol zit, en je de afwas telkens doet van zodra er zich wat borden en bestek op het aanrecht verzameld hebben (wat de enige juiste vergelijking is), dan wint de vaatwasser.
1x per week de vaatwasser opzetten? Hangt er natuurlijk van af hoeveel je kookt en hoeveel potten en pannen je gebruikt.
Wie is hier ook met 2 en zet de vaatwasser pas op als ie vol is? Om de hoeveel dagen wordt de vaatwasser dan opgezet?
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik hou van de droogkast (vooral omdat ik op een klein appartement woon) met een terras van 10m2…
Mijn ouders drogen ook veel met een wasdraad in de tuin en niks zo verschrikkelijk als washandjes en handdoeken die buiten gedroogd hebben! Dat schuurt!!!!
Niet iedereen heeft een afdak.Gudrun schreef: ↑2 januari 2023, 10:37 Maar waarom zou je het verstandigste antwoord op de kern van de zaak bij voorbaat buiten beschouwing willen laten?
Houd die droogkast gewoon bij en gebruik hem enkel in uitzonderlijke gevallen. Wij hebben helemaal geen droogkast en onze kleren zijn toch ook droog? Gewoon een rekje dat je buiten onder een afdakje plaatst. Met weer zoals dat van vandaag zijn je kleren in no-time gratis droog.
Niet onder elk afdak droogt de was goed. Ik heb ook een afdak en als het niet anders kan (als het regent dus, of grote regenkans), hang ik de was daar ook, maar echt droog is die dan toch niet altijd. Hij gaat dan nog even in de droogkast 'op het einde van de dag'.
Laatst gewijzigd door J Lawieck op 2 januari 2023, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Watje!Sebastiaan1985 schreef: ↑2 januari 2023, 11:04 Mijn ouders drogen ook veel met een wasdraad in de tuin en niks zo verschrikkelijk als washandjes en handdoeken die buiten gedroogd hebben! Dat schuurt!!!!
Ik vind dat eigenlijk best meevallen.
Misschien omdat ik azijn gebruik ipv wasverzachter als spoelmiddel?
Onze is 24 jaar oud en buiten eens een motor lager en riem die ik zelf heb geplaatst werkt die nog perfect.Charlesvdw schreef: ↑1 januari 2023, 17:31 Condens. Er is wel een buis voorzien voor buitenafvoer, maar condens vind ik OK.
Verbruikt gemiddeld kleine euro.
Met een nieuw en zuiniger toestel zal het mss. 20 eurocent goedkoper zijn.
Met nieuw toestel van 1000 euro moet dat machine al 5000 keer draaien voor er winst komt.
Laat het 200 keer per jaar draaien dan is er een terugverdientijd van 25 jaar.
Hallo?
Laatst gewijzigd door odbc op 3 januari 2023, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij zijn met 2 en zetten de vaatwasser enkel op als die nokvol zit. We hebben zelfs 2 vaatwassers, we koken veel en hebben aardig wat gerei. Met oudjaar hebben we 5 machines gedraaid ... Normaal 1 à 2 per dag ( daarom ook die 2 machines )J Lawieck schreef: ↑2 januari 2023, 11:00 Dat denk ik ook, maar imho niet echt realistisch als je met 2 bent (en nog minder als je alleen bent).
1x per week de vaatwasser opzetten? Hangt er natuurlijk van af hoeveel je kookt en hoeveel potten en pannen je gebruikt.
Wie is hier ook met 2 en zet de vaatwasser pas op als ie vol is? Om de hoeveel dagen wordt de vaatwasser dan opgezet?