Capaciteitstarief
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Capaciteitstarief
Doet die de strijk niet ná de droogkast en de droogkast ná de wasmachine ?
Anyway ... ik neem aan dat die overdag komt ? Zonnepanelen plaatsen ...
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben geen aanhanger van zonnepanelen.
Meer van kernenergie en kernfusie.
Wat we nodig hebben, gooien we de deur uit en wat niet (voldoende) in onze energiebehoefte kan voorzien, halen we binnen...
Als chronisch pijnpatiënt krijg ik hulp; de was, koken, poetsen en dergelijke.
Ik ga die geen drie keer per week laten komen omdat ze hun "pesttarief" gaan invoeren.
Meer van kernenergie en kernfusie.
Wat we nodig hebben, gooien we de deur uit en wat niet (voldoende) in onze energiebehoefte kan voorzien, halen we binnen...
Als chronisch pijnpatiënt krijg ik hulp; de was, koken, poetsen en dergelijke.
Ik ga die geen drie keer per week laten komen omdat ze hun "pesttarief" gaan invoeren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mensen met digitale meter kunnen leren beter spreiden & dus beter omgaan met energie, maar kunnen evengoed gewoon verder doen zoals ze bezig waren.gilberke schreef: ↑2 januari 2023, 11:23 Ja toch nog wel, het gaat voor mij ook over het omgaan met energie. Mensen met digitale meter zullen leren beter spreiden & dus beter omgaan met energie, maar voor mensen met een analoge meter is dat niet aan de orde, die kunnen gewoon verder doen zoals ze bezig waren.
Mensen met analoge meter kunnen leren beter spreiden & dus beter omgaan met energie, maar kunnen evengoed gewoon verder doen zoals ze bezig waren.
Mensen hebben een reden nodig om iets te veranderen... een financiële bonus of malus is vaak doeltreffend.
O.a. daarom zullen alle meters digitaal worden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Aan ieder de keuze.
Ook goed.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Terwijl gezinnen hun “residentieel verbruik” gaan inperken en beter spreiden omwille van het capaciteitstarief, gaat de industrie tegen 2030 de helft meer verbruiken zonder enige spreiding (en zonder capaciteitstarief). Wij gaan als brave burger zorgen dat de wasmachine en droogkast niet tegelijkertijd draaien, gaat de industrie net meer verbruiken..m-peeters schreef: ↑2 januari 2023, 10:54Ook is het capaciteitstarief enkel van toepassing op residentieel verbruik (lees: de gezinnen).huisjetuintjefiets schreef: ↑2 januari 2023, 09:52
Walen en Brusselaars. Hebben geen capaciteitstarief.
De gezinnen zijn goed voor 23% van het elektriciteitsverbruik. De andere grote verbruikers worden ongemoeid gelaten ..
Verbruikers elektriciteit :
- 45,2%: industrie
- 25,3%: diensten
- 23%: residentieel verbruik
- 6,5%: vervoer, landbouw, etc.
Stroomverbruik industrie helft hoger tegen 2030
Door de omschakeling van olie en aardgas naar elektriciteit gaat het stroomverbruik van de Belgische industrie in sneltempo toenemen. De netbeheerder Elia voorziet tegen 2030 een stijging met 50 procent.
De toename van het stroomverbruik tegen 2030 is nog maar het begin, verwacht Elia. Als de lijn wordt doorgetrokken met het behoud van industriële productie, verdubbelt het elektriciteitsverbruik van de Belgische industrie tegen 2040. Afhankelijk van het scenario zou het tegen 2050 mogelijk verdrievoudigen.
De discussie op dit forum over capaciteitstarief en het gebruik van wasmachines en droogkasten doet me denken aan de zonnepanelenhistorie. Toen de prijs van GSC mee op de elektriciteitsfactuur kwam te staan, werden de gezinnen met amper enkele zonnepanelen scheef bekeken door hun medeburgers en moest ter compensatie een prosumententarief worden ingevoerd (enkel voor gezinnen) en de GSC worden afgeschaft, terwijl de grote begunstigden van de GSC (o.a Katoennatie met 10.000-en zonnepanelen) buiten schot bleven en gewoon verder GSC bleven ontvangen
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waar het volgens mij over gaat en wat jij volgens mij negeert (edit: of over het hoofd ziet).VincentVega schreef: ↑2 januari 2023, 17:52 Door de omschakeling van olie en aardgas naar elektriciteit ...
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Nope, integendeel.EarthNvstr1 schreef: ↑2 januari 2023, 18:04Waar het volgens mij over gaat en wat jij volgens mij negeert (edit: of over het hoofd ziet).VincentVega schreef: ↑2 januari 2023, 17:52 Door de omschakeling van olie en aardgas naar elektriciteit ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.VincentVega schreef: ↑2 januari 2023, 17:52 De discussie op dit forum over capaciteitstarief en het gebruik van wasmachines en droogkasten doet me denken aan de zonnepanelenhistorie. Toen de prijs van GSC mee op de elektriciteitsfactuur kwam te staan, werden de gezinnen met amper enkele zonnepanelen scheef bekeken door hun medeburgers en moest ter compensatie een prosumententarief worden ingevoerd (enkel voor gezinnen) en de GSC worden afgeschaft, ...
Slechtste idee ooit... nu is mijn rendement op mijn zonnepanelen iets minder dan voorzien.
Het probleem destijds was de oversubsidiëring (met dank aan Freija of zo, heb er nog op het laatste nippertje gebruik van gemaakt), niet zozeer de subsidiëring op zich en in die zin (het *over* stuk mocht het niet duidelijk zijn) is het prosumententarief dat er nadien gekomen is niet per se onterecht.
Dat bekijk ik toch op een andere manier. Een particulier is nu éénmaal niet hetzelfde als een bedrijf.VincentVega schreef: ↑2 januari 2023, 17:52 ... terwijl de grote begunstigden van de GSC (o.a Katoennatie met 10.000-en zonnepanelen) buiten schot bleven en gewoon verder GSC bleven ontvangen
Maar net zoals een particulier zal (normaal gezien, mogelijks zelfs nog sneller) ook een bedrijf zich aanpassen o.a. op basis van financiële consequenties.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Leuk dat je voor jezelf het verschil tussen subsidiëring en oversubsidiëring duidelijk probeert te maken. Voor mij was dat niet helemaal niet nodig.EarthNvstr1 schreef: ↑2 januari 2023, 18:22Inderdaad.VincentVega schreef: ↑2 januari 2023, 17:52 De discussie op dit forum over capaciteitstarief en het gebruik van wasmachines en droogkasten doet me denken aan de zonnepanelenhistorie. Toen de prijs van GSC mee op de elektriciteitsfactuur kwam te staan, werden de gezinnen met amper enkele zonnepanelen scheef bekeken door hun medeburgers en moest ter compensatie een prosumententarief worden ingevoerd (enkel voor gezinnen) en de GSC worden afgeschaft, ...
Slechtste idee ooit... nu is mijn rendement op mijn zonnepanelen iets minder dan voorzien.
Het probleem destijds was de oversubsidiëring (met dank aan Freija of zo, heb er nog op het laatste nippertje gebruik van gemaakt), niet zozeer de subsidiëring op zich en in die zin (het *over* stuk mocht het niet duidelijk zijn) is het prosumententarief dat er nadien gekomen is niet per se onterecht.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gelukkig werd ik niet gequoted door RantingDuck, dus dan hoef ik ook niet te reageren.
Laat staan dat ik zou begrijpen wat haar boodschap is.
Laat staan dat ik zou begrijpen wat haar boodschap is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Leuk dat je akkoord bent.
Hoeveel gaat dat tarief zijn, als iedereen alles elektrisch gaat hebben? En ik denk dan aan de verplichte oplading auto, warmtepomp, koken, wassen? Hoeveel zou het bedragen bij dagelijks gebruik van deze 4 bovenstaande zaken?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wij zitten hier met een electrisch kookvuur, en af en toe een oven/vaatwas/wasmachine erbij al rap aan 4KW... Dus tenzij je uw auto de ganse dag aan een traag tempo kunt opladen of uw WP mooi sturen zodat hij de ganse dag (of enkel als de zonnepanelen genoeg opleveren) werkt... Reken maar op een hoog piekvermogen
Eigenlijk is het dus gewoon flauwekul.
De overheid heeft nagelaten het net tijdig gevoelig te versterken. Nu gaan we fossiele brandstoffen bannen. En is er dus snel veel geld nodig. Zuivere pestbelasting dus.
De overheid heeft nagelaten het net tijdig gevoelig te versterken. Nu gaan we fossiele brandstoffen bannen. En is er dus snel veel geld nodig. Zuivere pestbelasting dus.
Iemand die het ziet zitten om hier zijn nieuwe situatie te posten?