Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Dat was met de delta variant ook het geval, ook zeer virulent en die heeft ook alle voorgaande varianten weggeconcurreerd, en toen kwam omikron... Gewoon een kwestie van tijd en evolutie voor er weer een beter aangepaste variant ontstaat, van zodra de weerstand tegen omikron groot genoeg is, zal ook die weer verdrongen worden door een nieuwe en beter aangepaste variant, evolutie stopt nooit.Charlesvdw schreef: ↑2 januari 2023, 13:42 3. Zoals als ik hoger uitlegde is het evolutionair zeer moeilijk voor een virulentere variant om tegen Omikron op te boksen. Het is niet voor niks dat Omikron de andere varianten volledig weggeconcurreerd heeft.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Chinese gegevens zijn onbetrouwbaar, zeker de officiële: terwijl de staatsmedia schoorvoetend melden dat er terug 1 Covidoverlijden is te melden, liggen de mortuaria vol met Coviddoden ...Charlesvdw schreef: ↑2 januari 2023, 13:421. Dat wordt steeksproefgewijs getest.
2. China meldt nog geen nieuwe varianten (maar dat betekent niet zoveel ).
3. Zoals als ik hoger uitlegde is het evolutionair zeer moeilijk voor een virulentere variant om tegen Omikron op te boksen. Het is niet voor niks dat Omikron de andere varianten volledig weggeconcurreerd heeft.
Omikron is nummer 1 ... maar zoals altijd is zoiets tijdelijk, totdat er een nieuwe nummer 1 opstaat.
Alfa, Beta, Gamme, Delta waren ook steeds voor enig tijd nummer 1 ... totdat er een nieuwe, sterkere variant de nummer 1-plaats overnam.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Sr. Member
- Contacteer:
No offence, maar kennen jullie iets van evolutiebiologie ?
Evolutie en evolutiebiologie zijn een van mijn favoriete onderwerpen, daar heb ik al tig boeken over gelezen.
Concreet: Omikron kan maar door een andere variant verdreven worden als die besmettelijker is. Daar kan moeilijk over gediscussieerd worden.
Maar om besmettelijker te zijn heb je een hogere virale lading nodig in de bovenste luchtwegen. Daar kan ook moeilijk over gediscussieerd worden.
En dat is het 'm nu net, een virus dat zich vooral concentreert op hoge viruslading in de bovenste luchtwegen, is minder virulent, want het laat de longen met rust.
Dat is juist het fantastische aan Omikron. Zeer besmettelijk zodat het Delta kon verdrijven, en veel minder ziekmakend.
Als er een virus komt dat nog besmettelijker is dan Omikron, dan zal het ook een sterke voorkeur hebben voor de bovenste luchtwegen. En bijgevolg zal het geen gevaarlijkere variant zijn.
Evolutie en evolutiebiologie zijn een van mijn favoriete onderwerpen, daar heb ik al tig boeken over gelezen.
Concreet: Omikron kan maar door een andere variant verdreven worden als die besmettelijker is. Daar kan moeilijk over gediscussieerd worden.
Maar om besmettelijker te zijn heb je een hogere virale lading nodig in de bovenste luchtwegen. Daar kan ook moeilijk over gediscussieerd worden.
En dat is het 'm nu net, een virus dat zich vooral concentreert op hoge viruslading in de bovenste luchtwegen, is minder virulent, want het laat de longen met rust.
Dat is juist het fantastische aan Omikron. Zeer besmettelijk zodat het Delta kon verdrijven, en veel minder ziekmakend.
Als er een virus komt dat nog besmettelijker is dan Omikron, dan zal het ook een sterke voorkeur hebben voor de bovenste luchtwegen. En bijgevolg zal het geen gevaarlijkere variant zijn.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Beste professor, geachte evolutiebioloog,Charlesvdw schreef: ↑2 januari 2023, 17:37 No offence, maar kennen jullie iets van evolutiebiologie ?
Een hogere virale lading in de bovenste luchtwegen impliceert niet noodzakelijk dat de onderste luchtwegen (de longen) niet geaffecteerd worden. Gelukkig was dit grotendeels wel het geval bij de Omikronvariant maar dit biedt geenszins de garantie dat dit ook bij nieuwe varianten zo het geval zal zijn. Het specifieke aan nieuwe varianten is dat ze nieuw zijn en dus niet gekend of voorspelbaar zijn.
Met de meeste hoogachting,
Uw collega MVR
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Laat ons ook niet vergeten dat het aantal mogelijke mutaties op het spike-eiwit niet oneindig is. Daarenboven is het aantal mutaties dat gunstig is voor (de transmissie van) het virus slechts een fractie van die mogelijke mutaties.
In aanmerking genomen dat miljarden mensen Covid gehad hebben, en dat elk van die mensen milarden virussen had/heeft, zou men kunnen beredeneren dat alle mogelijke gunstige mutaties al een aantal keer zijn opgetreden.
Op een bepaald moment bereikt een virus een modus vivendi met zijn gastheer, een soort optimum. Denk maar aan de gewone verkoudsheisdsvirussen die wellicht ooit zijn ontstaan als veel virulentere variant.
Ik durf veronderstellen dat we dit punt nu bij Covid bereikt hebben.
Als later blijkt dat het anders is moet je me maar aan deze post herinneren.
VincentVega = MVR ?! Dat verklaart veel !
Uw nederige dienaar Charlesvdw, geen professor en geen evolutiebioloog.
In aanmerking genomen dat miljarden mensen Covid gehad hebben, en dat elk van die mensen milarden virussen had/heeft, zou men kunnen beredeneren dat alle mogelijke gunstige mutaties al een aantal keer zijn opgetreden.
Op een bepaald moment bereikt een virus een modus vivendi met zijn gastheer, een soort optimum. Denk maar aan de gewone verkoudsheisdsvirussen die wellicht ooit zijn ontstaan als veel virulentere variant.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Met veel plezier zal ik je binnenkort aan deze post herinneren, beste Carlos! Maar ik hoop eigenlijk dat het niet nodig is …Charlesvdw schreef: ↑2 januari 2023, 19:59 Laat ons ook niet vergeten dat het aantal mogelijke mutaties op het spike-eiwit niet oneindig is. Daarenboven is het aantal mutaties dat gunstig is voor (de transmissie van) het virus slechts een fractie van die mogelijke mutaties.
Intussen gaat Frank VDB over tot “ ingrijpende maatregelen”. Van de inkomende vluchten uit China gaan niet de reizigers systematisch getest worden (maar slechts steekproefsgewijs) maar we gaan wel het afvalwater van de vliegtuigen grondig controleren.
Tegen dat de resultaten van die testen gekend zijn, zijn de eventueel besmette Chinezen al lang in het land en hebben ze de mogelijk nieuwe variant al lang verspreid.
Kafka op zijn Belgisch, met dank aan Frank en Carlos.
Frank Vandenbroucke is een onnozelaar eerste klas.
Spanje, Frankrijk, Italië, ... eisen een negatieve covidtest voor Aziaten die naar Europa komen. Frankyboy ziet er weinig zin van in, meer zelfs. Hij wil een 'krachtige aanpak' (als ik dat hoor, dan staan mijn oren gespitst).
Ons wit konijn van Vooruit gaat het afvalwater... jawel WC-inhoud eigenlijk laten onderzoeken op corona. Bij de landing van een vliegtuig uit een Aziatisch land gaan dus 2 mannetjes in wit pak een staal nemen uit afvalwater. Dat staal gaat dan naar het labo en het labo zal dan kijken of er virusdeeltjes aanwezig zijn.
Ik dacht echt dat we 1 april waren! Maar hij meent het serieus en hij vertelt het met zijn schijnheilige uitleg dat we van hem gewend zijn.
Maar waar onze minister geen rekening mee houdt is wat hij ondertussen met die passagiers gaat doen? Gaat hij ze tegenhouden? En waar? Mogen ze vrij in België rondreizen?
Hoelang zal het labo nodig hebben om zo'n staal te onderzoeken? 2, 3 of meerdere dagen?
Maar in elk geval. VDB klopt zich op de borst dat het onder controle is en blijft en dat we geen uitbraken gaan krijgen. Kijk zie, dat stelt mij nu eens gerust
Eikel eerste klas is het!
Niet dat ik bang ben voor corona, er zijn ergere dingen in het leven en het is uiteindelijk gewoon ff een paar dagen uitzieken en klaar maar de manier waarop hij het weer zei was tenenkrommend. Hij kan die staalonderzoeken betalen met het geld dat hij destijds verbrand heeft!
Spanje, Frankrijk, Italië, ... eisen een negatieve covidtest voor Aziaten die naar Europa komen. Frankyboy ziet er weinig zin van in, meer zelfs. Hij wil een 'krachtige aanpak' (als ik dat hoor, dan staan mijn oren gespitst).
Ons wit konijn van Vooruit gaat het afvalwater... jawel WC-inhoud eigenlijk laten onderzoeken op corona. Bij de landing van een vliegtuig uit een Aziatisch land gaan dus 2 mannetjes in wit pak een staal nemen uit afvalwater. Dat staal gaat dan naar het labo en het labo zal dan kijken of er virusdeeltjes aanwezig zijn.
Ik dacht echt dat we 1 april waren! Maar hij meent het serieus en hij vertelt het met zijn schijnheilige uitleg dat we van hem gewend zijn.
Maar waar onze minister geen rekening mee houdt is wat hij ondertussen met die passagiers gaat doen? Gaat hij ze tegenhouden? En waar? Mogen ze vrij in België rondreizen?
Hoelang zal het labo nodig hebben om zo'n staal te onderzoeken? 2, 3 of meerdere dagen?
Maar in elk geval. VDB klopt zich op de borst dat het onder controle is en blijft en dat we geen uitbraken gaan krijgen. Kijk zie, dat stelt mij nu eens gerust
Niet dat ik bang ben voor corona, er zijn ergere dingen in het leven en het is uiteindelijk gewoon ff een paar dagen uitzieken en klaar maar de manier waarop hij het weer zei was tenenkrommend. Hij kan die staalonderzoeken betalen met het geld dat hij destijds verbrand heeft!
Alle vertrouwen in de aanpak van de heer professor minister VDB.
Franky, burn the money, woven string!
Ze hadden hem destijds in Oxford moeten opsluiten. Wie gelooft die man nog?
Ze hadden hem destijds in Oxford moeten opsluiten. Wie gelooft die man nog?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Een volk krijgt de leiders die het verdient.Kevva schreef: ↑2 januari 2023, 22:17 Frank Vandenbroucke is een onnozelaar eerste klas.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Zijn ideeën over de betaalbaarheid van de pensioenen waren wel heel sterk.
En om fair te zijn, dat idee om afvalwater te screenen dient om nieuwe varianten op te sporen, niet om besmette Chinezen tegen te houden. Het zou ook een beetje moeilijk zijn om Chinezen te screenen als je zelf al een half jaar geen maatregelen genomen hebt, en het virus zijn gang hebt laten gaan.
En stel dat er een nieuwe variant is in China (dat geloof ik niet, zie hoger), dan heeft de ervaring geleerd dat het niet mogelijk is om die tegen te houden.
Hooguit kan je het vertragen met lockdowns, maar buitenhouden, nee.
En om fair te zijn, dat idee om afvalwater te screenen dient om nieuwe varianten op te sporen, niet om besmette Chinezen tegen te houden. Het zou ook een beetje moeilijk zijn om Chinezen te screenen als je zelf al een half jaar geen maatregelen genomen hebt, en het virus zijn gang hebt laten gaan.
En stel dat er een nieuwe variant is in China (dat geloof ik niet, zie hoger), dan heeft de ervaring geleerd dat het niet mogelijk is om die tegen te houden.
Hooguit kan je het vertragen met lockdowns, maar buitenhouden, nee.
Krijgen mag je hier wel heel letterlijk nemen: Frank VDB is niet verkozen geworden (hoeft ook niet voor een minister) maar hij heeft zijn ministerpost letterlijk cadeau gekregen.Trivium schreef: ↑3 januari 2023, 09:23Een volk krijgt de leiders die het verdient.Kevva schreef: ↑2 januari 2023, 22:17 Frank Vandenbroucke is een onnozelaar eerste klas.
Genoeg om te weten dat een virus een gastheer nodig heeft die niet immuun is en dat evolutie er voor zorgt dat zowel het virus als het afweersysteem van de gastheer zich continu aanpassen. Zelfs al lijkt omikron volgens jou een perfect virus, op den duur zal de afweer bij zijn gastheer zodanig groot zijn dat andere varianten zich beter dan omikron kunnen verspreiden. Het is echt niet zo dat elke volgende generatie of variant meer virulent moet zijn om het over te nemen, ook adaptatie van het afweersysteem speelt hierin een even grote rol. In evolutie bestaat geen status quo.Charlesvdw schreef: ↑2 januari 2023, 17:37 No offence, maar kennen jullie iets van evolutiebiologie ?