Capaciteitstarief
Re: Capaciteitstarief
5,8 kw piek jaargemiddelde zal gebruikt worden voor capaciteittarief.
Ze rekenen niet op basis van een gemiddelde. Ze nemen het MAXIMUM! Dat is wel een verschil!
Ze hebben jarenlang je profiel gemonitord en hebben nu een minimumgrens ingesteld die daar flink onder ligt. De VREG heeft dat ook toe 'Piek zonder meerkosten' is persoonlijk en verschilt bij iedereen. Bij mij kan het 0,70kWh zijn maar bij mijn buurman is het misschien 1kWh?
Als je onder 'Piek zonder meerkosten' blijft (maar dat is quasi onmogelijk), dan zou je minder betalen. Zit je er boenk op draai je break-even en ga je er boven betaal je flink meer.
Op een andere site lees ik dan weer dat ze afronden naar 2,5kWh of je nu een digitale of analoge meter hebt. Maar 2,5kWh is dan wel weer veel. Daarvoor mag je al eens een wasmachine, oven, strijkijzer, tv, 2 gsm's opladen en 10 lampen laten branden.
Eigenlijk moet je nu de berekening maken of elektrisch rijden nog zo voordelig is. Wie weet is benzine of hybride goedkoper?
Ze hebben jarenlang je profiel gemonitord en hebben nu een minimumgrens ingesteld die daar flink onder ligt. De VREG heeft dat ook toe 'Piek zonder meerkosten' is persoonlijk en verschilt bij iedereen. Bij mij kan het 0,70kWh zijn maar bij mijn buurman is het misschien 1kWh?
Als je onder 'Piek zonder meerkosten' blijft (maar dat is quasi onmogelijk), dan zou je minder betalen. Zit je er boenk op draai je break-even en ga je er boven betaal je flink meer.
Op een andere site lees ik dan weer dat ze afronden naar 2,5kWh of je nu een digitale of analoge meter hebt. Maar 2,5kWh is dan wel weer veel. Daarvoor mag je al eens een wasmachine, oven, strijkijzer, tv, 2 gsm's opladen en 10 lampen laten branden.
Eigenlijk moet je nu de berekening maken of elektrisch rijden nog zo voordelig is. Wie weet is benzine of hybride goedkoper?
Niet helemaal correct... ze nemen per jaar het GEMIDDELDE van uw maandpieken. Daarvoor nemen ze dan weer uw MAXIMALE kwartierpiek.
2,5kW is de ondergrens, dus de MINIMALE maandpiek waarvoor je moet betalen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De conclusie is dus idd dat die EV de oorzaak zijn van het capaciteitstarief.
Want:
Vroeger werd juist aangeraden om wasmachine en vaatwas pas aan te zetten 's avonds laat om de dagpieken voor administratie en industrie te ontlasten.
Het werd bovendien gestimuleerd door het goedkoper nachttarief.
Tot.... de EV zich 's avonds begonnen op te laden...
Nu moeten we schijnbaar de avondpieken vermijden
Idd de gelijkenis met de Groene Stroom Certificaten voor zonnepanelen (residentieel) is treffend.
Degenen die zich geen zonnepanelen of EV kunnen veroorloven betalen mee voor de happy few.
Vroeg of laat zie ik Vlaams Belang en PvdA samen nog een absolute meerderheid behalen zeh
![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
Want:
Vroeger werd juist aangeraden om wasmachine en vaatwas pas aan te zetten 's avonds laat om de dagpieken voor administratie en industrie te ontlasten.
Het werd bovendien gestimuleerd door het goedkoper nachttarief.
Tot.... de EV zich 's avonds begonnen op te laden...
Nu moeten we schijnbaar de avondpieken vermijden
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
Idd de gelijkenis met de Groene Stroom Certificaten voor zonnepanelen (residentieel) is treffend.
Degenen die zich geen zonnepanelen of EV kunnen veroorloven betalen mee voor de happy few.
Vroeg of laat zie ik Vlaams Belang en PvdA samen nog een absolute meerderheid behalen zeh
In de Engie app staat dat mijn verbruik zonder meerkost maximaal 0,78kWh is. Ik kan je zeggen dat je daar nog niet teveel moet voor doen.
2,5kWh als ondergrens, wat bedoel je dan? Ik dacht altijd dat ze altijd afronden naar 2,5kWh als je er onder zit.
Als de reden is om ons verbruik te spreiden in tijd, waarom schaffen ze dan het nachttarief af? Dat zette mensen aan om de toestellen met een hoger verbruik op daluren op te zetten.
Piekvermogen wordt in KW weergegeven niet in. KWH
En 2,5 kw piek is laagste, lager is er niet.
Dus stel u hebt gemiddelde jaarpiek van 2kw dan zal het toch 2,5 kw zijn.
Ga je een heel jaar naar buitenland en verbruikt geen enkele stroom, dan zal je betalen voor 2,5 kw piekvermogen.
Zelfs als meter op leegstand staat.
Mooi beantwoord door odbc hierboven.
Ik ben geen klant bij Engie, dus geen idee wat ze daarmee bedoelen. Maar ik stel voor dat je de site van de VREG eens naleest.
Piekmomenten worden uitgedrukt in kW, niet kWh. De minimumwaarde die ze nemen is 2,5kW. Je zal dus altijd minimum voor 2,5kW als piek betalen, ookal zijn je pieken lager dan 1kW of verbruik je een ganse maand helemaal niks. De 2,5kW minimumwaarde wordt ook gebruikt voor mensen met een analoge meter, omdat ze daarvan de piekmomenten niet kunnen weten.
Invoering capaciteitstarief op 1 januari is te zot om los te lopen ![🤯](//twemoji.maxcdn.com/2/svg/1f92f.svg)
Eind juni besliste de onafhankelijke energieregulator VREG om op 1 januari 2023 het zogenaamde capaciteitstarief in te voeren. Dat is intussen 3 dagen geleden. Hoewel ze de invoering weliswaar zes maanden uitstelde, legde ze tegelijk de standpunten van een meerderheid van de parlementsleden naast zich neer. Die eisten immers dat de VREG opnieuw naar de tekentafel zou gaan voor een rechtvaardigere hervorming of een veel latere invoering.
Mijn standpunt blijft duidelijk: een energiecrisis is niet het geschikte moment voor een hervorming die de factuur voor te veel mensen doet stijgen en geen garantie is op de spreiding van verbruik. Daarom trokken we in juli naar het Hof van Beroep van Brussel tegen de beslissing van de VREG.
Uit onderzoek blijkt dat heel wat huishoudens hun jaarfactuur extra zullen zien stijgen door het capaciteitstarief. Een dergelijke wijziging van de energiefactuur doorvoeren tijdens een energiecrisis waarin een stijgend aantal gezinnen zich reeds in een zeer moeilijke situatie bevinden, zorgt bij mij voor de nodige bezorgdheid. Ja, we moeten de kostprijs van investeringen in ons net drukken door het zo efficiënt mogelijk te gebruiken en verbruik te spreiden. Nee, de capaciteitstarief in haar huidige vorm, op dit moment, is daar geen garantie toe.
Op 25 januari is de eerste zitting van mijn rechtszaak tegen het capaciteitstarief van de VREG. We trekken ten strijde op basis van onder meer ongeoorloofde discriminatie, vanwege het onderscheid tussen gezinnen met digitale en analoge meters, schending van het gelijkheidsbeginsel, belemmering van deelname aan de markt en onevenredige besluitvorming door de VREG. Of het Hof van Beroep meegaat in die argumentatie, is uiteraard af te wachten. Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als ik niet alle middelen zou uitputten tegen deze, in mijn ogen, onrechtvaardige tariefstructuur.
Rechtvaardige hervormingen op het juiste moment kunnen altijd op mijn steun rekenen. Deze hervorming niet.
Zuhal
(Dank om dit bericht te delen.)
Eind juni besliste de onafhankelijke energieregulator VREG om op 1 januari 2023 het zogenaamde capaciteitstarief in te voeren. Dat is intussen 3 dagen geleden. Hoewel ze de invoering weliswaar zes maanden uitstelde, legde ze tegelijk de standpunten van een meerderheid van de parlementsleden naast zich neer. Die eisten immers dat de VREG opnieuw naar de tekentafel zou gaan voor een rechtvaardigere hervorming of een veel latere invoering.
Mijn standpunt blijft duidelijk: een energiecrisis is niet het geschikte moment voor een hervorming die de factuur voor te veel mensen doet stijgen en geen garantie is op de spreiding van verbruik. Daarom trokken we in juli naar het Hof van Beroep van Brussel tegen de beslissing van de VREG.
Uit onderzoek blijkt dat heel wat huishoudens hun jaarfactuur extra zullen zien stijgen door het capaciteitstarief. Een dergelijke wijziging van de energiefactuur doorvoeren tijdens een energiecrisis waarin een stijgend aantal gezinnen zich reeds in een zeer moeilijke situatie bevinden, zorgt bij mij voor de nodige bezorgdheid. Ja, we moeten de kostprijs van investeringen in ons net drukken door het zo efficiënt mogelijk te gebruiken en verbruik te spreiden. Nee, de capaciteitstarief in haar huidige vorm, op dit moment, is daar geen garantie toe.
Op 25 januari is de eerste zitting van mijn rechtszaak tegen het capaciteitstarief van de VREG. We trekken ten strijde op basis van onder meer ongeoorloofde discriminatie, vanwege het onderscheid tussen gezinnen met digitale en analoge meters, schending van het gelijkheidsbeginsel, belemmering van deelname aan de markt en onevenredige besluitvorming door de VREG. Of het Hof van Beroep meegaat in die argumentatie, is uiteraard af te wachten. Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als ik niet alle middelen zou uitputten tegen deze, in mijn ogen, onrechtvaardige tariefstructuur.
Rechtvaardige hervormingen op het juiste moment kunnen altijd op mijn steun rekenen. Deze hervorming niet.
Zuhal
(Dank om dit bericht te delen.)
Ah, juist wel he. Als je mensen hun gedrag wilt doen wijzigen, dan moet je dat doen op een moment dat het vasthouden aan gewoontes een flinke pijnprikkel oplevert. Wanneer je deze aanpassing er zachtjes en onopvallend zou tussenschuiven zodat je het eigenlijk niet voelt, dan is het resultaat enkel dat men meer gaat betalen, maar blijft het gedrag ongewijzigd.
Ik voorspel trouwens dat mensen massaal hun gedrag gaan aanpassen. Behalve een paar zeurders die je overmatig veel hoort op fora als deze, gaat het uiteindelijk om een minderheid die niet in staat is zijn gedrag aan te passen. Echte Belgen daarentegen zien dit als een uitdaging, zoals het ontduiken van belastingen: alle middelen worden ingezet om minder te moeten betalen. Creativiteit kent op zulke momenten bijna geen grenzen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Maar Gudrun,
De werkende mens die investeert in warmtepompen en een EV gaan toch de pineut zijn?
Zij kunnen hun verbruik toch amper spreiden? Of komt er een robot de wasmachine en droogkast leegmaken terwijl je werkt? Want s'avonds zal de EV moeten opgeladen worden? En koken, dat zullen we s'nachts doen.
En waarom wordt dat capaciteitstarief niet ingevoerd voor de bedrijven?
Zullen zij geen hoger piekverbruik hebben als een gezin?
De werkende mens die investeert in warmtepompen en een EV gaan toch de pineut zijn?
Zij kunnen hun verbruik toch amper spreiden? Of komt er een robot de wasmachine en droogkast leegmaken terwijl je werkt? Want s'avonds zal de EV moeten opgeladen worden? En koken, dat zullen we s'nachts doen.
En waarom wordt dat capaciteitstarief niet ingevoerd voor de bedrijven?
Zullen zij geen hoger piekverbruik hebben als een gezin?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Het betreft inderdaad weer de zoveelste keer werkenden pesten. Ook uit brandweermiddens komen er bezwaren. Mensen die uit werken gaan zullen geneigd zijn allerlei apparaten te laten draaien tijdens hun afwezigheid. Met alle gevolgen vandien. Dit gaat drama's veroorzaken.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
- Verbannen Gebruiker
Capaciteitstarief is enkel in Vlaanderen. Vlaanderen is ook de regio in Europa die meest inzet op meer elektriciteitsverbruik: sneller elektrische wagens verplichten dan elders, warmtepomp verplichten (die werkt met elektriciteit).
Beetje logisch dat mensen dan afvragen wie zot geworden is.
In Vlaanderen wonen best veel Belgen.
En dat is exact wat moet gebeuren: ons electriciteitsverbruik moet -en dat lijkt misschien paradoxaal- drastisch naar omhoog! Willen we af geraken van fossiele brandstoffen dan moet alles, letterlijk alles, ge-electrificeerd worden. Van je grasmaaier tot je verwarming in huis. Dat proces heeft natuurlijk zijn gevolgen voor productie EN distributie van elektriciteit. En dat je dan ook een verschuiving moet krijgen van belastingen en investeringen is ook logisch.huisjetuintjefiets schreef: ↑4 januari 2023, 10:31 Vlaanderen is ook de regio in Europa die meest inzet op meer elektriciteitsverbruik: sneller elektrische wagens verplichten dan elders, warmtepomp verplichten (die werkt met elektriciteit).
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."