Capaciteitstarief
Re: Capaciteitstarief
Concreet.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Concreet: Geen situatie veroorzaken waarbij een Vlaamse minister die verantwoordelijk is voor de VREG, een rechtszaak moet inspannen tegen diezelfde VREG. Die minister zou met de VREG moeten praten en niet naar de rechtbank stappen.
Concreet: geen situatie veroorzaken waarin de Vlaamse overheid de Vlamingen verplicht om meer elektriciteit te gebruiken, en tegelijk de Vlaamse heffingen op elektriciteit steeds hoger en hoger maakt. Door de Vlamingen het mes op de keel te zetten, ga je geen goodwill creëren en vergroot je de afkeer van de Vlamingen tegenover de politiek.
Maar wat zou jij dan WEL doen?
Ik vind het goed om plannen/beslissingen/policies te bekritiseren, ik vind het beter om alternatieve voorstellen te doen.
-
- Verbannen Gebruiker
Je doet dus in 2023 zelfde als in 2022: jezelf voortdurend tegenspreken.
Zeggen wat ze JAAAREN geleden hadden moeten doen, is geen alternatief voorstel.
Wat Vlaanderen zelf doet, doet het beter.
Een politieke slagzin van een paar jaar terug bij verkiezingen.
Nu na enkele jaren of ze het zoveel beter doen, ja onze portemonnee leegmaken.
Met verhogingen allerhande.
Wie veel centjes heeft, ontvangt nog meer centjes.
Wie der weinig heeft, mag opdraaien voor die met al veel centjes.
Subsidies voor E.V als voorbeeld.
Die met veel centjes liggen heus niet wakker van capaciteitstarief.
Een politieke slagzin van een paar jaar terug bij verkiezingen.
Nu na enkele jaren of ze het zoveel beter doen, ja onze portemonnee leegmaken.
Met verhogingen allerhande.
Wie veel centjes heeft, ontvangt nog meer centjes.
Wie der weinig heeft, mag opdraaien voor die met al veel centjes.
Subsidies voor E.V als voorbeeld.
Die met veel centjes liggen heus niet wakker van capaciteitstarief.
Estate Guru believer.
Inderdaad, dat is geen alternatief voorstel. Niet alles wat ik schrijf is een concreet tegenvoorstel, maar als men mij expliciet de vraag stelt om er een te doen dan zou ik dat wel doen, ipv de vraag te ontwijken zoals jij doet om dan te eindigen in een partijtje bekvechten. Wat ook opvalt is dan wanneer ik feiten voorleg, jij dan denkt dat ik promotie voer voor die feiten. Dat doe ik niet. Ik leg de feiten voor: ik zeg wat de regering van plan is, waarom ze dat doen, en wat ze daarmee trachten te bereiken. Ik verdedig daarom geenszins de regering. Maar jij kruipt dan telkens op je paard omdat je blijkbaar niet wilt dat iemand een constructief gesprek probeert op te bouwen met jou. Misschien ben je dat niet gewend?huisjetuintjefiets schreef: ↑4 januari 2023, 14:10 Je doet dus in 2023 zelfde als in 2022: jezelf voortdurend tegenspreken.
Zeggen wat ze JAAAREN geleden hadden moeten doen, is geen alternatief voorstel.
Kijk, volgens mij was het een vergissing om kernenergie af te bouwen, net zoals er een hoop andere fouten gemaakt zijn. Helaas is professor Barabas zijn teletijdmachine stuk en kunnen we die fout nu niet meer rechtzetten. Gegeven de huidige situatie waarin we ons bevinden is het langer openhouden van kerncentrales een absolute noodzaak. En ALSNOG opnieuw investeren in kernenergie is volgens mij ook wenselijk als een onderdeel van de energietransitie. Want dat is wel noodzakelijk. We kunnen om diverse redenen niet afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen en de schurkenstaten die ze tegen betaling aanleveren. Zijn we het tot dusver met mekaar eens of niet? Want ik ga verder: zelfs met de hulp van kern-, gas- en waterstof technologie zal er aanpassing nodig zijn, zowel op vlak van ons gedrag als op financierings-vlak. Wat we nu zien is trouwens nog maar het begin. Wie het moeilijk heeft met het capciteitstarief zal nog een 5-tal onaangename decennia tegemoet gaan.
Dit is exact de mentaliteit waarin ik weiger mee te lopen. Zeuren en klagen maar nooit zelf iets ondernemen. Nijdig en afgunstig, maar nooit eens kijken naar wat voor inspanningen en opofferingen een ander doet.
Mensen met veel centjes die niet wakker liggen van het capaciteitstarief zijn nu NET degenen die het zullen betalen. Opdracht volbracht denk ik dan! Mensen die hun gedrag wat kunnen aanpassen hoeven ook niet wakker te liggen, en dat zouden nu precies de mensen met weinig centjes moeten zijn.
Je gedrag verplicht moeten aanpassen om niet financieel bestraft te worden is op zich ook een straf. De ganse dag, 24/7, moeten piekeren over wanneer je welk elektrisch apparaat mag gebruiken, al dan niet in combinatie met een ander elektrisch apparaat, lijkt me zelf een zeer zware straf.Gudrun schreef: ↑4 januari 2023, 15:21Dit is exact de mentaliteit waarin ik weiger mee te lopen. Zeuren en klagen maar nooit zelf iets ondernemen. Nijdig en afgunstig, maar nooit eens kijken naar wat voor inspanningen en opofferingen een ander doet.
Mensen met veel centjes die niet wakker liggen van het capaciteitstarief zijn nu NET degenen die het zullen betalen. Opdracht volbracht denk ik dan! Mensen die hun gedrag wat kunnen aanpassen hoeven ook niet wakker te liggen, en dat zouden nu precies de mensen met weinig centjes moeten zijn.
Het alternatief - je niks aantrekken en veel extra betalen omwille van het capaciteitstarief - is niet voor iedereen weggelegd. In die zin gaat het om een zeer asociale maatregel.
Wat was het toch een luxe in het verleden - tot eind 2022 dus - toen je gewoon elektriciteit kon verbruiken zonder al te veel te moeten rekenen en plannen …
Serieuze drama hier voor niks, als je het mij vraagt.
Voor iedereen die aan het sociaal tarief infuus hangt, is het capaciteitstarief al niet van toepassing. Voor al de rest gaat het uiteindelijk over een klein stuk van de factuur (7% volgens de VREG), de overige 93% is nog steeds gebaseerd op de hoeveelheid kWh dat men verbruikt.
Als je de VREG mag geloven zou het voor sommigen zelfs een verlaging van de factuur zijn, omdat de nettarieven lager zullen zijn.
Voor iedereen die aan het sociaal tarief infuus hangt, is het capaciteitstarief al niet van toepassing. Voor al de rest gaat het uiteindelijk over een klein stuk van de factuur (7% volgens de VREG), de overige 93% is nog steeds gebaseerd op de hoeveelheid kWh dat men verbruikt.
Als je de VREG mag geloven zou het voor sommigen zelfs een verlaging van de factuur zijn, omdat de nettarieven lager zullen zijn.
Ik heb ergens een berekening gezien waarbij het tarief kon oplopen tot 900 euro per jaar. Uiteraard bij gebruik van meerdere toestellen gelijktijdig. Toch geen peanuts bedrag.
Kritisch nadenken mag blijkbaar niet meer …Bae1 schreef: ↑4 januari 2023, 18:11 Serieuze drama hier voor niks, als je het mij vraagt.
Ter info :
- 15 % van de Vlaamse gezinnen geniet van het sociale tarief —> voor 85% van de Vlaamse gezinnen heeft het capaciteitstarief wel degelijk impact.
- op mijnenergie.be staat dat het capaciteitstarief impact heeft op 40% van de elektriciteitsfactuur.
De energiefactuur bestaat uit 3 delen: de energiekost, de nettarieven en een aantal heffingen. De nettarieven dekken de kosten voor onder meer de aanleg en het onderhoud van het elektriciteitsnet. Je betaalt ze in je elektriciteitsfactuur via je leverancier aan de distributienetbeheerder. Voor een doorsnee gezin maken ze ruim 40% van de totale factuur uit.
- mij gaat het vooral over het afschuiven en doorrekenen van financiële verplichtingen op (enkel) de particuliere verbruikers, terwijl we in feite al jarenlang allerlei bijdragen, heffingen en taksen betalen om in het elektriciteitsnet. En ook over het continu moeten waakzaam zijn over welke elektrische apparaten je (al dan niet samen) gebruikt.
Maar goed, liever een “drama queen” dan een “volgzaam schaap”
Dat 'klein stuk' kost mij toch weer 40 euro per jaar extra.
https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/
Dat komt dan weer bij die 120 euro voor co2 taksen.
besparen-op-verwarming-poll-t31404-480.html#p567135
Dat komt dan weer bij die 30-36 euro extra voor leidingwater.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230104_92629491 (helaas achter betaalmuur)
Dat komt dan weer bij ...
Vreemd dat het bij mij altijd een verhoging is ...Als je de VREG mag geloven zou het voor sommigen zelfs een verlaging van de factuur zijn, omdat de nettarieven lager zullen zijn.
Welke absurde parameters hebben ze daarvoor gebruikt? 2 EVs opladen tijdens het koken met een warmtepomp zonder zonnepanelen?
Iedereen is het erover eens dat we teveel belastingen betalen in dit land, maar da's een andere discussie
Mij gaat het erover dat er hier al 7 pagina's zijn volgeschreven met een hoop fake news en paniekreacties over een uiteindelijk pietluttig kleine maatregel.
De volle 40 euro per jaar, serieus? Da's een halve IWDA minder dat je zal kunnen kopen
In ons geval is het 25 euro per jaar MINDER, als ik de simulatie mag geloven.
Het gemiddelde piekvermogen is 3,5 tot 4 kW. Voor huishoudens die hier onder blijven zal de eindfactuur verminderen of gelijk blijven tegenover het systeem op basis van verbruik. Voor huishoudens met een piek onder 2,5 kW wordt een ondergrens ingesteld waardoor ze toch gefactureerd worden aan 2,5 kW.